AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #21 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Synes i hvert fall jeg ser tendensen på min arbeidsplass.. flere som har sånne erfaringer? Anonymkode: 9748b...643 Og sabotert. Mine kaffedrikkende kommunekollegaer misliker meg sterkt. Fordi jeg sitter og jobber mens de drikker kaffe i timevis. Sjefen ser dette, de får påpakning. Så hater de meg. Anonymkode: 8450b...8e7 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #22 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): I kvinneyrker har jeg observert dette mye, dessverre. Gjerne unge med mer utdanning blir sett på som en trussel av de gamle traverne (som gjerne vil ha alt som de alltid har gjort det, og som er mest behagelig for seg selv). Uten at det bør blandes med at eldre ofte har mer erfaring, og bør lyttes til i enkelte tilfeller. Men når strategiern blir baksnakking og utfrysning, så handler det gjerne om umodne og inkompetente personer. Anonymkode: fdcb0...ff9 Den ene kollegaen min på 62 år prøvde å belære den 37 år gamle meg om at "vi har gjort det slik før, og det har funket bra". Det var snakk om digitalisering av dokumenter, som vår arbeidsplass aldri har drevet med før. Ergo er det ingenting som har "blitt gjort før og funket". Anonymkode: 8450b...8e7 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #24 Skrevet 30. juli 2024 I noen kollegier kan det bli litt konkurransepreg. På den første skolen jeg jobbet på, var det mye bra folk. Merkelig nok hadde det bygd seg opp en gruppe med damer rundt 40, som var veldig ute etter å være flinkest. Og spesielt en av dem snakket alltid ned dem som var dyktige, på litt kreative måter. Husker at det var en hyggelig dame der i samme alder, som sa at "her på ... skole er det mange godt voksne damer som er ekle mot hverandre". Med glimt i øyet. Anonymkode: ebdd5...347
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #25 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg opplevde det på en praksisplass i en butikk. Innså at det handlet om at de gamle traverne var redd for at jeg skulle ta jobben deres. Jeg sto på, gjorde alt sjefen ba om og mer enn det. Tok meg aldri pauser, bortsett fra en kort matpause. Så alltid etter noe nytt å rydde i butikken. Har opplevd det flere steder, at folk ser på meg som en trussel… Fordi at jeg alltid er så «flink» og gjør ting etter boka.. Det er ikke meg selv som skryter, men andre som fremhever meg.. Jeg synes det er grusomt, dermed har jeg begynt å ligge så langt nede i terrenget som mulig. Anonymkode: 0d4d9...341 Jeg har opplevd nøyaktig det samme, og sjefen min nektet å gi meg anerkjennelse. Først når en sjef høyere oppe spurte hvem som hadde laget en utstilling vedgikk hun at det var meg og jeg fikk skryt fra høyeste hold foran henne. Etterpå gjorde hun alt for at jeg skulle bli knust, mobbet, baksnakket og utfryst. Jeg ble til slutt sykmeldt for hun hadde med seg 3 andre for å gjøre dette imot meg og ingen av de sa imot henne. Noen skulle aldri vært sjef og noen skulle aldri hatt med andre mennesker å gjøre. Anonymkode: aaf5f...fae 5
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #26 Skrevet 30. juli 2024 Jeg jobbet på sykehjem i mange år som ufaglært. Jeg var flink i jobben min, med pasientene, var effektiv og fikk ting gjort. De gamle hjelpepleierne som hadde jobbet der i årevis var snipete og hakket på meg hele tiden. Hvordan jeg skrellet egget, til hvordan jeg kokte kaffe. Det var om å gjøre å pirke. Det var en fryktkultur der, og de som klaget eller stilte spørsmål fikk mindre vakter. Så folk gikk der å ble underkuet i frykt hele tiden. I de årene jeg jobbet der hadde jeg nesten ikke selvtillit igjen. Gråt på toalettet på jobb, og skjønner ikke den dag i dag at jeg holdt ut i 6-7 år. jeg kontaktet nav, og la frem jobb situasjonen min. De la tilrette for omskolering og jeg fikk dagpenger mens jeg tok ny utdanning. Jeg skiftet beite, og har jobbet med barn i 14 år nå. En fantastisk arbeidsplass, det tok lang tid før selvtillitten var oppe igjen. Det som er litt spesielt nå er at jeg har en forelder på dette sykehjemmet. Noen av de ekle hjelpepleierene er der enda. Maktrollen er nå byttet om, og jeg kan si fra om ting som er kritikkverdig, klage på ting osv. Jeg ser at de raser innvendig men må klistre på et smil. Noen av de smisker seg inn med meg. Jeg hadde lyst å bli sykepleier, men aldri inn i et slikt arbeidsmiljø Anonymkode: 360ed...bfa 1 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #27 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Synes i hvert fall jeg ser tendensen på min arbeidsplass.. flere som har sånne erfaringer? Anonymkode: 9748b...643 De minst flinke er hvert fall ofte veldig gode på å fortelle hvor flinke de er, i motsetning til de som faktisk er det - de gjør jobben sin. Hadde en kollega som, nå når jeg ser tilbake, snakket så utrolig mye om all erfaring og kompetanse hun hadde innenfor et fagfelt. Dette narrativet hadde hun visst fortalt i noen år til kolleger og ledere, og fremhevet hvor sinnsykt god hun var. Det endte jo naturligvis med at hun fikk førsteretten på slike oppgaver, selv om mange andre også ønsket dem. Husker jeg gledet meg til å arbeide sammen med henne om en situasjon en gang, for å lære av dette arbeidsstedets ekspert. Og jaggu hvor avslørt hun ble, uten at jeg noen gang sa det... Ikke hadde hun mer kunnskap enn den vanlige ansatte, ikke mer kompetanse eller innsikt til å komme med forslag til håndtering. Ingenting mer eller annet enn en gjennomsnittlig ansatt. Etter dette stusset jeg veldig på ekspertkompetansen hun selv ropte og støyet om at hun hadde. Mistet den faglige respekterer henne, rett og slett. Samtidig ble jeg forsiktig og kritisk til henne når hun kom med sine perspektiver. Kom frem at hennes såkalte kompetanse i all hovedsak var gjennom å se dokumentarserier (!!!) og lese biografier (!!!) om tema! Sjokkerende!! Hennes "kompetanse" var altså ikke annet enn hennes INTERESSE. Jeg hadde ikke behov for å gjøre noe med dette da jeg byttet i jobben. Men jeg ville tatt det opp dersom jeg hadde fortsatt. Nå idag, har hun klatret opp til en mellomlederstilling. Det slike mennesker tjener på å lyve på seg en karriere, er jo gode stillinger og ok lønn. Men, det er ALLTID noen som gjennomskuer disse menneskene. Medaljens bakside er tap av all faglig integritet og respekt. Slik ble det for meg da jeg gjennomskuet tidligere kollega. Flaut. Anonymkode: 3b9ac...69c 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #28 Skrevet 30. juli 2024 Har akkurat det samme på min arbeidsplass. Ble til slutt en personalsak og jeg ønsker ikke lengre å jobbe der med med alt dramaet. Det har gått sport i å late som man er sårbar og føle på mindreverdighetskomplekser når man ikke når opp faglig sett opp mot andre. Det er evinnelige forsøk på å høste sympati fra ledere og skylder på de som er mer kunnskapsrike. Det er også ustrakt bruk av "silent mode" og late som man gjør ting riktig og så er det ikke riktig allikevel. Det blir rent helvete om det sies ifra om feil. Jeg ønsker å være effektiv på jobb og ikke ta pauser hit og dit. Jeg ønsker ikke å snakke stygt om kunder. Jeg er på jobben min for å trives og utføre en betalt tjeneste for kunder. Anonymkode: 74e5c...683 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #29 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har akkurat det samme på min arbeidsplass. Ble til slutt en personalsak og jeg ønsker ikke lengre å jobbe der med med alt dramaet. Det har gått sport i å late som man er sårbar og føle på mindreverdighetskomplekser når man ikke når opp faglig sett opp mot andre. Det er evinnelige forsøk på å høste sympati fra ledere og skylder på de som er mer kunnskapsrike. Det er også ustrakt bruk av "silent mode" og late som man gjør ting riktig og så er det ikke riktig allikevel. Det blir rent helvete om det sies ifra om feil. Jeg ønsker å være effektiv på jobb og ikke ta pauser hit og dit. Jeg ønsker ikke å snakke stygt om kunder. Jeg er på jobben min for å trives og utføre en betalt tjeneste for kunder. Anonymkode: 74e5c...683 Sjefene er sjelden på gulvet og får bare brøkdeler av historiene. Enkelte er flink til å jobbe seg inn med sjefen og manipulere. Mange sjefer går fem på Anonymkode: 360ed...bfa
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #30 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes i hvert fall jeg ser tendensen på min arbeidsplass.. flere som har sånne erfaringer? Anonymkode: 9748b...643 Ja. Istedenfor å heller å gi litt innsats selv. Så prøver de heller å tråkke seg oppover. Jeg har adhd og enorm kapasitet. Og har gjerne full kontroll på 17 ting på en gang. Dette går av seg selv. Med dette har jeg også da blitt utsatt gor mye dritt. Men kun når jeg har jobbet med damer. Så jeg byttet til mer manne yrke, for å ha en form for hyggelig arbeids dag og godt miljø. To ganger har sjefen satt litt ekstra pris på innsatsen og sagt det i plenum i møte. Bare timer etter er helvete igang. Så 3 sjef fikk beskjed om å aldri gjøre det. Hva se gjør og hvordan er litt variert. Men mye forsøk på sabotasje. Det går ofte litt dårlig fordi jeg er alltid 10 steg foran. Ene jobben der prøvde de alt mulig rart. Men lykkes ikke. Så det siste de kom med var å sette ut rykter om at jeg hadde et forhold med sjefen. Noe som selvsagt ikke var tilfelle. Men da brøla jeg stygt i pausa og fra tydelig ifra at det var nok. Fordi det drojo både min mann og barn inn i galskapen deres. Bestemte meg da for å aldri jobbe med bare damer igjen. Og da kan jeg få gjøre jobben min i fred. Det er selvsagt litt nedlatende menn også. Men det er på et annet plan og håndterbart. Dvs det kan stoppes. Når damer setter igang, går det aldri over . Tullete om jeg skal gjøre mindre eller late som jeg ikke gjør ting, for å tilfredstille kolleger. Men har fått servert at jeg setter andre i dårlig lys, jeg ser ikke den så lenge de gjør sin jobb. Så er det ingenting å ta dem på. Selv om jeg gjør mer Anonymkode: c159c...c70 2
Gjest Hoia Skrevet 30. juli 2024 #31 Skrevet 30. juli 2024 (endret) Jeg tenker aldri på om noen er flinke eller ikke flinke i jobben sin. Det er liksom litt irrelevant. En bare gjør en jobb, det man er betalt til å gjøre. Og så følger en instruksjoner når noen korrigerer deg selv om en er uenig. Jeg tenker ofte at noen har masse å bidra med, og at jeg kan lære masse. Endret 30. juli 2024 av Hoia
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #32 Skrevet 30. juli 2024 Det er to ting som spiller størst rolle ; IKKE tr at du er bedre eller flinkere, OG ikke si det eller vis det. Da ligger du tynt an, LITT avhengig av jobb. Anonymkode: 1bf43...fae
popstar Skrevet 30. juli 2024 #33 Skrevet 30. juli 2024 Nei, ikke hos oss i hvert fall. Vi er åtte kvinnelige jurister, to mannlige. Alle er mest glad i de flinkeste og ble helt fortvilt da hun som var absolutt flinkest sluttet. Synes det kanskje var mer tendensen i yrker med lavere utdanningsnivå, men ikke høyere. 1
Isambard Skrevet 30. juli 2024 #34 Skrevet 30. juli 2024 Nei, det har jeg ikke sett noe til. Folk irriterer seg heller over de som ikke leverer. Arbeidsplass med M.Sc og Phd.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #35 Skrevet 30. juli 2024 Generelt er det de rare som blir frosset ut. De som ikke skjønner tonen, omgangsformen eller humoren. Anonymkode: 232ec...aee 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #36 Skrevet 30. juli 2024 Det har jeg ikke opplevd. Men jeg har opplevd at de som mener selv at de vet og kan alt best selv, uten evne til å lytte til andre og/eller skal være belærende hele tiden, blir baksnakket. Anonymkode: 3d0fb...aef 1
ms. Perfect Skrevet 30. juli 2024 #37 Skrevet 30. juli 2024 Sånn er det ikke hos oss. Jeg jobber innenfor helse/sosial, og de dyktigste tar vi vare på. Vi skryter av hverandre, både direkte, men også til andre om dem. De som ikke er fullt så dyktige har selvsagt også gode sider, og får høre dette. Vi er dessverre ikke like flinke, hverken som gruppe eller enkeltindivid, å fortelle hverandre om forbedringspotensialene.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #38 Skrevet 30. juli 2024 Etter min erfaring stemmer dette absolutt ikke. De dyktigste på min arbeidsplass har jeg sjeldent/aldri hørt et vondt ord om. De er lette å like, dyktige og respektable. Anonymkode: ef544...447 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #39 Skrevet 30. juli 2024 Ja på en måte. De blir ofte sett på som konkurenter som kan ta fordeler / forfremmelse og muligheter fra andre. Kvinneyrker er mest. Der er det mye baksnakk. Menn er ikke så mye på baksnakk, de virker mer aksepterende og det er bedre miljø.Typiske kvinneyrker bør ha noen menn å for å få balansert ut hønsegjengen.. Anonymkode: 9a011...e0e
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #40 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Generelt er det de rare som blir frosset ut. De som ikke skjønner tonen, omgangsformen eller humoren. Anonymkode: 232ec...aee Du er på jobb for å jobbe, ikke for å være standup-komiker eller kompis. Det er utrolig barnslig og uprofesjonelt å fryse ut et menneske som jobber godt og er effektivt, men som ikke gidder å være klovn i kaffekroken. Anonymkode: 8450b...8e7 1 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå