AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #1 Skrevet 30. juli 2024 Synes i hvert fall jeg ser tendensen på min arbeidsplass.. flere som har sånne erfaringer? Anonymkode: 9748b...643 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #2 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synes i hvert fall jeg ser tendensen på min arbeidsplass.. flere som har sånne erfaringer? Anonymkode: 9748b...643 Opplagt, eller blir forbigått ved forfremmelser. Anonymkode: d21ed...edc 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #3 Skrevet 30. juli 2024 Hva legger du i de flinkeste? Jeg synest ofte at de som er flinkest og gjør jobben på best måte er de som forsvinner litt i mengden, de som er stille og ikke krever noe. De som skryter uhemmet av seg selv og har spisse albuer er vel de som blir mest baktalt. Anonymkode: ecbba...c46 10
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #4 Skrevet 30. juli 2024 I kvinneyrker har jeg observert dette mye, dessverre. Gjerne unge med mer utdanning blir sett på som en trussel av de gamle traverne (som gjerne vil ha alt som de alltid har gjort det, og som er mest behagelig for seg selv). Uten at det bør blandes med at eldre ofte har mer erfaring, og bør lyttes til i enkelte tilfeller. Men når strategiern blir baksnakking og utfrysning, så handler det gjerne om umodne og inkompetente personer. Anonymkode: fdcb0...ff9 4 3
Raven.Writingdesk Skrevet 30. juli 2024 #5 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Synes i hvert fall jeg ser tendensen på min arbeidsplass.. flere som har sånne erfaringer? Anonymkode: 9748b...643 Tja… jeg tror ikke det er så enkelt alene.. jeg tror kanskje mange av «de flinkeste» også kan fremstå som «de mest krevende» fordi de har kanskje mer å gi, og dermed forventer mer av omgivelsene også? Hva legger man i de «flinkeste» ? - jeg tenker da noen med høy standard/arbeidsmoral, som har mye arbeidskapasitet. Dette gjør at de kan kreve mer av omgivelsene: «hvorfor er ikke x utført»? Og «hvorfor tar y så lang tid»? Det er sjeldent at det å være flink på jobb er til irritasjon for andre, men heller at man kanskje bryter med kollega og arbeidsplassen sine forventinger til hva som skal ytes. Har man høy grad av nøyaktighet, ferdighet, effektivitet osv. så kan man ha liten forsgåelse og tålmodighet for de som slurver, bruker lang tid osv. og det er vel dette som eventuelt gjør at noen kan bli «upopulær». Er man «bare» flinkis uten å snakke om det, kritisk mot andre/arbeidsgiver/arbeidsplassen, så er «sannsynligheten» mindre for at noen har noe å irritere seg over. Spør du meg trenger vi de som tør å være kritisk og stille krav, så lenge de gjør det på en real måte 🙂 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #6 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Synes i hvert fall jeg ser tendensen på min arbeidsplass.. flere som har sånne erfaringer? Anonymkode: 9748b...643 Baksnakking og utfrysing generelt har jeg sett gjennom hele arbeidslivet. Det er så mange usikre mennesker som bruker tiden sin på å "bygge en hær", sikre at de har "folk i ryggen" og være i opposisjon mot andre, som de av en eller grunn ikke liker. Rene ungdomsskolen. Jeg har aldri forstått det spillet, og er derfor en som vanligvis havner utenfor. Men det er alldeles greit, jeg føler ikke for å holde på sånn. Jeg antar det handler om dårlig selvtillit og - helt ærlig - færre lyspærer i krona.. Anonymkode: 1527a...dd4 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #7 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I kvinneyrker har jeg observert dette mye, dessverre. Gjerne unge med mer utdanning blir sett på som en trussel av de gamle traverne (som gjerne vil ha alt som de alltid har gjort det, og som er mest behagelig for seg selv). Uten at det bør blandes med at eldre ofte har mer erfaring, og bør lyttes til i enkelte tilfeller. Men når strategiern blir baksnakking og utfrysning, så handler det gjerne om umodne og inkompetente personer. Anonymkode: fdcb0...ff9 Ser det samme i min sektor og. Med det resultat at de flinke som virkelig vil få det til bytter jobb raskt. Dessverre. Anonymkode: 74df4...f39 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #9 Skrevet 30. juli 2024 Sånn er det absolutt ikke på min arbeidsplass, men der er det over 80% menn. Anonymkode: fbcd5...ba8 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #10 Skrevet 30. juli 2024 Nei, aldri vært borti. Dermot er det enkelte som er krevende og bitchy og tror de er bedre enn andre, som ikke blir likt spesielt godt. Anonymkode: 66aa1...466 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #11 Skrevet 30. juli 2024 Ikke min opplevelse. Ingen har vært utfrosset, de som har blitt baksnakket i noen grad har vært de som ikke gjør jobben sin - enten de slutter unna eller ikke får den til. Anonymkode: 8c530...e72 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #12 Skrevet 30. juli 2024 Det finnes flere typer "flink". Noen er hjelpsomme, kunnskapsrike mennesker som er en fantastisk ressurs for alle rundt seg. Men jeg har også jobbet med folk som er tilsvarende kunnskapsrike, flinke i alt de gjør, men også overvåkende, mistroende og dobbeltsjekker alt de andre gjør. En kollega av meg gikk over alt jeg gjorde i etterkant, rettet på ting som ikke var nødvendig å rette på, tok ofte over underveis, tråkket på tærne mine for å gjøre ting helt hundre prosent etter boka til enhver tid. Utrolig ineffektivt, og ekstremt irriterende. Anonymkode: 3eb44...464 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #13 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Synes i hvert fall jeg ser tendensen på min arbeidsplass.. flere som har sånne erfaringer? Anonymkode: 9748b...643 Jeg har ikke det inntrykket fra der jeg jobber. Den dårligste forsøker å overgå de flinke, hun prøver også å ta skryt for andres arbeid og hun skryter seg selv opp i skyene selv etter hun har gjort massive feil. Så da dette har blitt oppdaget så bruker vi andre mer tid på å synliggjøre hverandre sine sterke sider. Jeg opplevde da at ledelsen så dette og oftere begynte å begrense den som driver med selvskryt. Anonymkode: c9798...f49 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #14 Skrevet 30. juli 2024 La meg tippe, er dette en typisk kvinnearbeidsplass ? Hønsegården har nøyaktig det samme hierarkiet , og det er faktisk sant Anonymkode: 19ec5...ff9 4
Gjest Hoia Skrevet 30. juli 2024 #15 Skrevet 30. juli 2024 (endret) Jeg jobber ikke på en prestisjetung arbeidsplass, og de fleste er bare opptatt av å gjøre en god jobb. I arbeidslivet kan man ikke være sårbar for baksnakking, det vil alltid være noen sårbare sjeler som snakker om andre. Dette lærte jeg tidlig i livet. 1. Aldri snakke om kunder, klienter, brukere utover det som er mest nødvendig, folk flest merker seg det. 2. Aldri snakke om andre kolleger, med mindre det er i humoristiske vendinger. Når folk kommer hjem, og har jattet med deg, er de blitt mer utrygg på deg. Du får en fryktrelasjon på tross av noe som kunne bidra til økt involvering og trygghet. Det vil alltid være noen som baksnakker etc. Jeg fokuserer alltid på de konstruktive og hyggelige samtalene, og driter i resten. De fleste i arbeidslivet er ikke venner av deg, og ofte handler det om at en vil se seg i speilet med selvrespekt når en kommer hjem, skikk og bruk. Endret 30. juli 2024 av Hoia
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #16 Skrevet 30. juli 2024 Det er sånn hos oss, men det er bare 2-3 av 20 som lager dårlig stemning. Det meste kommer vel fra ei hufsekjærring på over 60 som er sjalu på de som har utdanning, er flinke og de unge. Hun smisker seg inn hos daglig leder, så vi får ikke gjort så mye med det, noe som dessverre fører til at flere av de unge og flinke slutter fordi de fryses ut. Anonymkode: 9f18c...029 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #17 Skrevet 30. juli 2024 Jeg opplevde det på en praksisplass i en butikk. Innså at det handlet om at de gamle traverne var redd for at jeg skulle ta jobben deres. Jeg sto på, gjorde alt sjefen ba om og mer enn det. Tok meg aldri pauser, bortsett fra en kort matpause. Så alltid etter noe nytt å rydde i butikken. Har opplevd det flere steder, at folk ser på meg som en trussel… Fordi at jeg alltid er så «flink» og gjør ting etter boka.. Det er ikke meg selv som skryter, men andre som fremhever meg.. Jeg synes det er grusomt, dermed har jeg begynt å ligge så langt nede i terrenget som mulig. Anonymkode: 0d4d9...341 1 2
Gjest Hoia Skrevet 30. juli 2024 #18 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg opplevde det på en praksisplass i en butikk. Innså at det handlet om at de gamle traverne var redd for at jeg skulle ta jobben deres. Jeg sto på, gjorde alt sjefen ba om og mer enn det. Tok meg aldri pauser, bortsett fra en kort matpause. Så alltid etter noe nytt å rydde i butikken. Har opplevd det flere steder, at folk ser på meg som en trussel… Fordi at jeg alltid er så «flink» og gjør ting etter boka.. Det er ikke meg selv som skryter, men andre som fremhever meg.. Jeg synes det er grusomt, dermed har jeg begynt å ligge så langt nede i terrenget som mulig. Anonymkode: 0d4d9...341 Det er ikke du som er paranoid da? Folk flest er bare opptatt at du gjør en jobb.
Knirke Skrevet 30. juli 2024 #19 Skrevet 30. juli 2024 Har kun opplevd det fenomenet på arbeidsplasser med lavt utdanningsnivå. All ekstrainnsats blir sett på som «smisk» og stiller de gamle, late ansatte i et dårlig lys. 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #20 Skrevet 30. juli 2024 Der jeg jobbet på sykehus en avdeling med hjelpepleiere, med mest kvinnelige ansatte var det slik. Vi som tok videreutdannelse, ble fryst ut og baksnakket. Vi er flere som har sluttet. Det var forferdelig arbeidsmiljø og en taffatt ledelse, kvinner det også. Anonymkode: 73cea...da2 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå