AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #1 Skrevet 30. juli 2024 Hvordan klarer dere holde dere unna Usunn mat? Hvilken fremgangsmåte er best? Jeg har over flere år nå forsøkt å endre livssstil, spise sunnere og holde meg unna usunn mat for å lykkes med å gå ned i vekt og genrelt få en sunnere kropp og helse. Men jeg har ett massivt problem med å klare å holde meg unna usunn mat, så jeg har faktisk gått mer opp i vekt det siste halvåret (altså det helt motsatte av det jeg ønsker). Jeg er såpass overvektig at jeg rett og slett må ned i vekt, så det kommer ikke til å hjelpe for meg “å akseptere den kroppen jeg har”. Jeg har nødt til å finne en måte å klare å holde meg unna usunn mat og lære å like å spise sunnere, uprosessert mat i stedet for å klare å gå ned i vekt og holde meg nede i vekt når jeg endelig lykkes med å å nå målvekt. Det som altså skjer som stopper meg i å lykkes med vektnedgangen min er min ‘avhengighet’ av usunn mat som fører til at jeg spiser usunt og også alt, alt for mye kalorier flere ganger i uken… Jeg har forsøkt i flere omganger å enten 1) Holde meg helt unna absolutt alt usunt, hele tiden. Ja, sett bort fra hvis jeg får servert kake i selskap o.l da, vil ikke være kjip. 2) Ha en cheat day (lørdag) der jeg spiser alt jeg har lyst på av usunn mat og jeg har også forsøkt det på to forskjellige måter: enten ubegrenset mengder eller en gitt mengde kalorier (så jeg fortsatt holder meg i underskudd). Også 3) Spise litt usunt hver dag (som f.eks en liten sjokolade) eller en iskaffe uten sukker. Men dessverre har ingen av disse fungert for meg i lengden, vet ikke om jeg bare bør være enda mer strengere med meg selv og ha mer viljestyrke så kanskje jeg klarer det bedre? Eller hva tror dere er beste strategien for en slik person som meg? Anonymkode: 845ec...103
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #2 Skrevet 30. juli 2024 Én veldig usunn ting i uken som snop/chips, prøv også at denne tingen ikke nødvendigvis må være en hel sjokoladeplate f.eks om det er dette su pleier gå for, men en mindre sjokolade/pose et eller annet. Anonymkode: a432b...e0b
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #3 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Én veldig usunn ting i uken som snop/chips, prøv også at denne tingen ikke nødvendigvis må være en hel sjokoladeplate f.eks om det er dette su pleier gå for, men en mindre sjokolade/pose et eller annet. Anonymkode: a432b...e0b Med en ting mener du da at jeg bare skal velge ut favoritten og kjøpe liten versjon? F.eks en liten eventyr sjokolade? Og at det ikke er 'lov' å kjøpe både en potetgull pose og en sjokolade? Siden det blir jo to ting... Anonymkode: 845ec...103
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #4 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Med en ting mener du da at jeg bare skal velge ut favoritten og kjøpe liten versjon? F.eks en liten eventyr sjokolade? Og at det ikke er 'lov' å kjøpe både en potetgull pose og en sjokolade? Siden det blir jo to ting... Anonymkode: 845ec...103 Ja. Du kan starte med én ting vanlig størrelse som du pleier kjøpe om det får deg lettere til å lykkes, og så når du klarer å kun kjøpe én sånn ting i uken begynne med en mindre versjon. Selv er jeg veldig svak for Smash og gått for liten pose fra bensinstasjon om jeg først skal unne meg noe sånt nå, tidligere spiste jeg minst en stor pose i uken. Forsyner meg en til to ganger også i selskaper/på besøk i tillegg, er så sjelden så utgjør ikke mye her. Anonymkode: a432b...e0b
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #5 Skrevet 30. juli 2024 Ingen snop/sjokolade/snacks overhodet. Det var det som gjorde at jeg "knakk koden" for mange år siden. Nå slår aldri tanken på slikt meg en gang. Hver gang jeg prøvde alternativ 2 og 3 over så gikk jeg på en smell etterhvert, samme hvis jeg prøvde meg med såkalt "sunn snacks". Man opprettholder en vane, kroppen craver, og da faller man tilbake etterhvert. holdt innimellom opp til to-tre måneder, så var det smell. Det er merkelig hvordan du er livredd for å nekte deg selv "kos" for alltid. Men i det vanen er borte så fremstår alt godtesug og kravings bare som noe fjernt og rart. Anonymkode: c81fc...a85
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #6 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ja. Du kan starte med én ting vanlig størrelse som du pleier kjøpe om det får deg lettere til å lykkes, og så når du klarer å kun kjøpe én sånn ting i uken begynne med en mindre versjon. Selv er jeg veldig svak for Smash og gått for liten pose fra bensinstasjon om jeg først skal unne meg noe sånt nå, tidligere spiste jeg minst en stor pose i uken. Forsyner meg en til to ganger også i selskaper/på besøk i tillegg, er så sjelden så utgjør ikke mye her. Anonymkode: a432b...e0b Okei, det høres jo greit ut å gjøre det sånn. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ingen snop/sjokolade/snacks overhodet. Det var det som gjorde at jeg "knakk koden" for mange år siden. Nå slår aldri tanken på slikt meg en gang. Hver gang jeg prøvde alternativ 2 og 3 over så gikk jeg på en smell etterhvert, samme hvis jeg prøvde meg med såkalt "sunn snacks". Man opprettholder en vane, kroppen craver, og da faller man tilbake etterhvert. holdt innimellom opp til to-tre måneder, så var det smell. Det er merkelig hvordan du er livredd for å nekte deg selv "kos" for alltid. Men i det vanen er borte så fremstår alt godtesug og kravings bare som noe fjernt og rart. Anonymkode: c81fc...a85 Ja, jeg tror faktisk jeg må kutte ut alt helt jeg også for å faktisk klare å lykkes. For jeg tror faktisk jeg er ganske så avhengig av usunt og sukker og det er mye lettere å sprekke hvis man "skal bare ha litt"... Men hvor lang tid tok det før du ble kvitt sug etter noe usunt når du sluttet helt? Anonymkode: 845ec...103
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #7 Skrevet 30. juli 2024 Jeg prøver nå en helt annen tilnærming: holder meg opptatt med andre ting. Fordype meg i en hobby, jobbe i hagen, pusse opp/fikse ting i huset, nå på sommeren sykler jeg mye og svømmer i havet hver dag. Det er så frustrerende at livet handler så mye om hva jeg skal og ikke skal spise, så nå prøver jeg heller å omfavne livet. Vet ikke om det virker ennå, men tror rett og slett på forholde meg til det på en helt annen måte enn å gjenta og gjenta noe som jeg ikke får til å virke. Anonymkode: 8fb1d...fb3 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #8 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ja, jeg tror faktisk jeg må kutte ut alt helt jeg også for å faktisk klare å lykkes. For jeg tror faktisk jeg er ganske så avhengig av usunt og sukker og det er mye lettere å sprekke hvis man "skal bare ha litt"... Men hvor lang tid tok det før du ble kvitt sug etter noe usunt når du sluttet helt? Anonymkode: 845ec...103 Jeg husker første par ukene som veldig krevende. Mannen fikset alt av handling, og passet generelt på, så var heldig der. Deretter slapp det ganske brått. Husker ikke hvor lenge jeg opplevde at det dukket opp cravings (føles så fjernt nå), men husker at jeg da alltid gjorde noe annet enn å se TV, for det var først og fremst da jeg spiste. Jobbet litt, eller gikk en kveldstur, satt i gang med husvask... For meg var det i alle fall viktig i lang tid å 1) kun handle etter liste, og ukeshandle, 2) ikke ha noe i huset. Nå er jeg der at vi har både sjokolade, brus, med mer, uten at det frister å ta en eneste bit av det. Anonymkode: c81fc...a85
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #9 Skrevet 30. juli 2024 Jeg syns det beste er å ikke spise noe i det hele tatt. Av usunne ting altså. Nå er dette kanskje enklere for meg enn andre, siden jeg ikke er SÅ glad i usunne ting.. Men jeg merker jo at det er lettere å spise 200 gram sjokolade når jeg først har tatt et par biter selv om jeg i ugangspunktet ikke hadde så lyst på. Og da er såklart det beste å ikke kjøpe inn noe heller. Det jeg heller koser meg med er sukkerfri drikke. Det er jo heller ikke sunt i den forstand, men bedre mtp. vekt. I selskap og sånn tenker jeg det er greit. Anonymkode: 0059a...fb9
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #10 Skrevet 30. juli 2024 For meg hjelper det også å tenke på at maten/godteriet jeg har lyst på, ikke forsvinner fra butikken i morgen. Det har påvirket hva og hvordan jeg handler inn matvarer, samt hvor lenge jeg kan ha ting liggende hjemme. Anonymkode: 59cca...39b 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #11 Skrevet 30. juli 2024 Jeg spiser masse proteiner (feks egg og cottage cheese), og da forsvinner suget etter usunn mat. Men om jeg har en vanskelig psykisk periode (har et sykt barn, og det sliter på innimellom), så må jeg passe ekstra godt på. Da kan søtsuget komme. Anonymkode: 3492f...685
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #12 Skrevet 30. juli 2024 Wegowy gjør underverker på akkurat dette. Anonymkode: 87098...119
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #13 Skrevet 30. juli 2024 Hvis du klarer, bør du kutte alt usunt. Helt. Med usunt, mener jeg godteri, snacks, sukkervarer og alle typer søt bakst. Velg mindre kaloritette matvarer som fyller magen uten å gi så mye kalorier. Mat med lav glykemisk indeks kan bidra til at metthetsfølelsen varer lenger etter hvert måltid. Kjøtt, potet, egg og svært grove/lavkarbo brødvarer hjalp for meg. Hvis du ikke får til dette, ville jeg vurdere å søke hjelp hos legen din. Hvis du er kvalifisert til å få slankemedisin, bør du vurdere det. Dessverre er de medisinene dyre, og de fungerer ikke for alle, men der de fungerer, er dette en veldig god hjelp til å redusere sult og søtsug. Jeg bruker slik medisin etter å ha gitt opp det meste annet, og det fungerer bra for meg. Anonymkode: 7dc2f...4a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå