Gå til innhold

Sykemelding for sorg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart begynne å jobbe igjen etter ferien, men kjenner at jeg begynner nesten å gråte bare ved tanken. 
Jeg mistet ene forelderen min for bare 3 uker siden,og vi har ikke engang startet på å rydde utav huset og hele den mølla der.. 

Oppi sorgen så har jeg hatt fult ansvar for små barn som akkurat har begynt i barnehagen igjen,og jeg får slappet av litt. 
 

Men tanken på jobb spiser meg opp… jeg skjønner ikke hvordan jeg skal stå i hverdagen igjen, jobben er utrolig krevende (jobber med barn med spesielle utfordringer). 
 

Men samvittigheten hindrer meg i å kontakte legen. 
Jeg sliter sånn med å gjøre det riktige for meg selv og barna mine kontra barna på jobb og mitt ansvar der.. 

Det spiser meg som sagt opp… jeg må bestemme meg for hva jeg skal gjøre snart å gi beskjed til arbeidsgiver men det sitter så langt inne 

Anonymkode: 2b9b2...053

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta deg en samtale hos legen i første omgang. Kanskje det gjør godt bare å snakke litt med noen, og dele bekymringer. 

Det er ikke DU som skal bestemme om du får sykmelding eller ei, det er legen som gjør, så ikke legg det ansvaret på deg selv. Del hvordan du har det, og så vil det være legen som avgjør eller kommer med en anbefaling. Husk at barna på jobb også har det best med ansatte som greier å være tilstede. Tenk også over om det kanskje er bedre å få litt pause til å tenke på andre ting. 

Kondolerer. ❤️ 

Anonymkode: ee139...8b9

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge finnes det vel ennå ikke sorgmelding, så vidt jeg vet. 

Men legen kan sykemelde deg pga. psykiske utfordringer. Hva med en gradert sykemelding, så du ikke må tilbake i full jobb med en gang? 

Anonymkode: f6589...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

…og jo lengre du utsetter det jo vanskeligere blir det for deg og for arbeidsgiver.

Husk at det er lege som sykemelder. Ikke pasient. Så snakk med legen din og forklar situasjonen.

Det kan være at du må ta ut avspasering, ferie eller permisjon (med eller uten lønn).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

…og jo lengre du utsetter det jo vanskeligere blir det for deg og for arbeidsgiver.

Husk at det er lege som sykemelder. Ikke pasient. Så snakk med legen din og forklar situasjonen.

Det kan være at du må ta ut avspasering, ferie eller permisjon (med eller uten lønn).

Ja det er nettopp det. Kanskje bedre å bare hoppe i det… 

Anonymkode: 2b9b2...053

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja det er nettopp det. Kanskje bedre å bare hoppe i det… 

Anonymkode: 2b9b2...053

Du må kjenne godt etter selv hva du trenger. Det er kun du som kjenner deg selv. Jeg mistet et familie medlem for over ett år siden, og jeg har ikke kommet meg i full jobb igjen enda. Var sykmeldt i flere måneder, så gradert, så sykmeldt igjen osv. Det handler ikke ene og alene om tapet, men hva man bærer med seg fra før, omstendighetene rundt som søvn, mat og de primære behovene og det å fungere hjemme først. Det er anbefalt å komme tilbake i rutiner så raskt man klarer etter tap, men ikke alle klarer det. 
Når du i tillegg ikke har fått tid til å sette seg ned, barna skal i barnehage så hadde jeg villet snakket med legen om sykmelding en uke eller to og så gradert. Så bygge deg oppover. Ingen er tjent med at du går på en smell. 
jobber selv med barn og vet hvor krevende det er. Man må være mentalt på hele tiden. 

 

Anonymkode: c1627...fa8

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må kjenne godt etter selv hva du trenger. Det er kun du som kjenner deg selv. Jeg mistet et familie medlem for over ett år siden, og jeg har ikke kommet meg i full jobb igjen enda. Var sykmeldt i flere måneder, så gradert, så sykmeldt igjen osv. Det handler ikke ene og alene om tapet, men hva man bærer med seg fra før, omstendighetene rundt som søvn, mat og de primære behovene og det å fungere hjemme først. Det er anbefalt å komme tilbake i rutiner så raskt man klarer etter tap, men ikke alle klarer det. 
Når du i tillegg ikke har fått tid til å sette seg ned, barna skal i barnehage så hadde jeg villet snakket med legen om sykmelding en uke eller to og så gradert. Så bygge deg oppover. Ingen er tjent med at du går på en smell. 
jobber selv med barn og vet hvor krevende det er. Man må være mentalt på hele tiden. 

 

Anonymkode: c1627...fa8

Det er nettopp det. Man må være psykisk tilstedet hele tiden, jeg er overhodet ikke kapabel til det nå. Jeg glemmer ting, jeg spacer ut mens jeg kjører bil,glemmer hvor jeg skal kjøre.. Jeg har vært en grusom mor denne tiden, har dårlig samvittighet for det samt alt jeg ikke fikk fortalt eller gjort med min forelder.. Jeg har gråten i halsen hele tiden…. 
Men kanskje det hjelper å jobbe. Jeg vet ikke 😔

Anonymkode: 2b9b2...053

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg og vet hvordan du har det ❤️

Anonymkode: dcddc...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre med en kort sykemelding nå enn en lang sykemelding senere når du møter veggen.

Anonymkode: 32f12...eb4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken på jobb virket uoverkommelig. 

Men jobb viste seg å være den pausen jeg trengte. Der var alt som før, hodet måtte brukes på noe annet, og jeg fikk en pause fra sorgen og alt annet noen timer. 

Så jeg ville prøvd, basert på egen erfaring. 

Anonymkode: 544f1...4fb

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er nettopp det. Man må være psykisk tilstedet hele tiden, jeg er overhodet ikke kapabel til det nå. Jeg glemmer ting, jeg spacer ut mens jeg kjører bil,glemmer hvor jeg skal kjøre.. Jeg har vært en grusom mor denne tiden, har dårlig samvittighet for det samt alt jeg ikke fikk fortalt eller gjort med min forelder.. Jeg har gråten i halsen hele tiden…. 
Men kanskje det hjelper å jobbe. Jeg vet ikke 😔

Anonymkode: 2b9b2...053

Du må snakke med lege og få sykmelding, du trenger å komme deg på bena, du er ikke på bena. Uansett hva grunnen er så er du helt uttafor og det er helt ok ❤️ kondolerer så masse til deg, jeg mistet faren min og visste ikke hva jeg drev med i flere måneder. 

Anonymkode: 1febd...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollegaen min mistet faren sin litt brått og uventet i ferien. Hun er sykemeldt nå. Spør legen din. Kondolerer💔

Anonymkode: 0e475...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tanken på jobb virket uoverkommelig. 

Men jobb viste seg å være den pausen jeg trengte. Der var alt som før, hodet måtte brukes på noe annet, og jeg fikk en pause fra sorgen og alt annet noen timer. 

Så jeg ville prøvd, basert på egen erfaring. 

Anonymkode: 544f1...4fb

Vi er alle ulike. Man må være i en viss tilstand mentalt for å klare å gjøre jobben sin. Ts jobber med barn. 
Det kan fort ende med at man ikke føler man gjør jobben sin godt nok, eller kollegaer som klager som igjen kan bli en belastning. 
Man må bare prøve seg frem, og ta dag for dag. 
ingen som planlegger en langtidssykmelding, men en må se an og ta vare på seg selv 

Anonymkode: c1627...fa8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var sykmeldt i 3 uker da pappa døde. 

Anonymkode: 73030...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.7.2024 den 16.38):

I Norge finnes det vel ennå ikke sorgmelding, så vidt jeg vet. 

Men legen kan sykemelde deg pga. psykiske utfordringer. Hva med en gradert sykemelding, så du ikke må tilbake i full jobb med en gang? 

Anonymkode: f6589...124

Jo, sorg er en godkjent diagnose så lenge den varer i over 6 mnd uten lindring. Men ja, i TS sitt tilfelle defineres det som psykisk ubalanse.

 

Men TS, hva mener du en sykemelding skal hjelpe med...? Mer tid til å gruble og tenke og føle?

Anonymkode: 90d0d...0de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis en jobb som jeg kan styre litt. Og det er rolig på jobb. Har nettopp mista pappa selv. Er minimalt på jobb akkurat no. Det går bra at han er bort. Men kjenner at energien er borte fordi. Er ikke slik at jeg ligger og gråter. Men kjenner meg tom på en måte. Så forstår hva du mener. 

Anonymkode: 0cb11...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Først vil jeg gjerne kondolere.
 

Da mamma fikk kreft (igjen) i 2018 ble jeg sykmeldt. Jeg var så nedfor og redd at jeg ikke klarte å være en god person på jobb. Det gikk ut over humøret mitt, tankene mine, måten jeg var på. Jeg var så redd !! 
Så ja, legen din kan sykmelde deg om du har utfordringer i forbindelse med dødsfallet. 

Anonymkode: e26d4...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en ærlig prat med sjefen sånn at de er forberedt på din situasjon. Du kan be om tilrettelegging på jobb, og det kan være bra for deg å komme igang med hverdagen. Anbefaler at du prøver en uke på jobb og ser hvordan det går før du eventuelt prater med legen om det skulle bli helt umulig å jobbe.

Anonymkode: c4b00...32b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.7.2024 den 16.29):

Jeg skal snart begynne å jobbe igjen etter ferien, men kjenner at jeg begynner nesten å gråte bare ved tanken. 
Jeg mistet ene forelderen min for bare 3 uker siden,og vi har ikke engang startet på å rydde utav huset og hele den mølla der.. 

Oppi sorgen så har jeg hatt fult ansvar for små barn som akkurat har begynt i barnehagen igjen,og jeg får slappet av litt. 
 

Men tanken på jobb spiser meg opp… jeg skjønner ikke hvordan jeg skal stå i hverdagen igjen, jobben er utrolig krevende (jobber med barn med spesielle utfordringer). 
 

Men samvittigheten hindrer meg i å kontakte legen. 
Jeg sliter sånn med å gjøre det riktige for meg selv og barna mine kontra barna på jobb og mitt ansvar der.. 

Det spiser meg som sagt opp… jeg må bestemme meg for hva jeg skal gjøre snart å gi beskjed til arbeidsgiver men det sitter så langt inne 

Anonymkode: 2b9b2...053

Sorg er ingensykemeldingsdiagnose, må du sykemeldes så får du en annen psykisk diagnose for å få en eventuell sykemelding godkjent hos Nav. Slik er det beklageligvis. 
Legen vil,forstå situasjonen din, og hvem vil ikke forstå? Problemet er at legen skal ha ryggdekning overfor Nav, for at du skal få godkjent sykemelding. Bestill en legetime og diskuter med legen hva som er best i din situasjon. 

Anonymkode: abda5...b9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sorg er ingensykemeldingsdiagnose, må du sykemeldes så får du en annen psykisk diagnose for å få en eventuell sykemelding godkjent hos Nav. Slik er det beklageligvis. 
Legen vil,forstå situasjonen din, og hvem vil ikke forstå? Problemet er at legen skal ha ryggdekning overfor Nav, for at du skal få godkjent sykemelding. Bestill en legetime og diskuter med legen hva som er best i din situasjon. 

Anonymkode: abda5...b9c

Ingen automatikk i å ha en forståelsesfull lege dessverre, selv gråt jeg på legekontoret siden jeg var så nedbrutt av å ha møtt veggen og legen presiserte da å si at «dette er ikke noe skattebetalerne skal betale for» i form av en sykmelding…..

Anonymkode: 22e13...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...