Gå til innhold

Ugrei mot svigerinne eller bare fornuftig?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en svigerinne som har utnytta mannen min (sin bror) i lang tid. Hun er singel med 2 unger, tredje ungen på vei 🤦. Ikke så glad i å jobbe eller studere, inntekten er enten NAV eller diverse strøjobber. Har i tillegg dyre uvaner som snus, energidrikker og festing. Hun spør alltid min mann om pengehjelp, det kan være alt fra dagligvarer til 500kr, til 5000 kr som skal gå til babyutstyr, regninger hun ikke har råd til å betale osv. Før vi ble sammen pleide mannen min bare å vippse og deretter sitte å furte over det. For det blir en del penger når disse forespørslene stadig kommer.  Må innrømme at dette irriterte vettet av meg også de første månedene vi var sammen.

Helt frem til jeg satte ned foten og fant løsningen. Hver gang hun spør om penger nå, så ber vi om en tjeneste i retur FØR vi vippser penger ELLER vi kjøper tilsvarende ting til henne billig brukt. Hun skulle ha penger til ny barnevogn og bilstol her om dagen, hun fikk tilbud om å få den 4 år gamle vogna vår (helt OK tilstand, men ikke en av de nye fancy modellene) gratis. Hun takket nei, og da hadde vi heller ikke penger til ny vogn til henne. Før det igjen lå hun etter med en regning, hun fikk pengene mot at hun hjalp oss med nedvask av utleieleilighet. Jeg spør ALLTID om tjeneste i retur eller tilbyr henne brukt ting. Og dette har ført til at hun spør sjeldent om penger og ting nå. Det har hjulpet veldig. 

Har lest en del tråder her på KG om familemedlemmer som stadig ber om penger og anbefaler dere å gjøre det samme. Ved å gjøre dette stiller du krav tilbake og forteller vedkommende at penger ikke vokser på trær. Samtidig krever det egeninnsats av dem, og da er det plutselig mindre attraktivt å spørre om hjelp. 

Mange synes nå at jeg er ugrei, svigerinna mi har selv sagt at jeg er en kjerring, men heller det enn å bli utnytta økonomisk gang på gang.

Anonymkode: 0467d...286

• Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes den løsningen var fantastisk jeg, fortsett sånn!

Hvis hun aldri betaler tilbake kan hun ikke vente bare få uten betingelser.

Anonymkode: bc6cd...bcc

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes spesielt det med brukte ting/billigere løsninger er en super ting! Og det tenker jeg kan brukes i alle lignende relasjoner. Ellers tenker jeg at  tjenester mot betaling i utgangspunktet er en bra ting, men at man her må være realistisk. Er man gravid alenemor til to så forstår jeg godt at man feks. ikke orker en utvask.

Ellers utrolig provoserende å overføre penger til noen som du vet har manko på penger fordi det har gått til snus/røyk, energidrikk, festing, shopping, taxi etc.

Vi har en lignende case med broren min og svigerinna, som begge er lavtfungerende men fungerende nok til at det ikke er snakk om omsorgsovertakelse. De får ingenting inn på konto, alt det spørres etter handler vi direkte (kun ting som går på barna eller mat til barna). Men vi vet at de likevel slutter å bruke penger på barna fordi de vet at det er kun der de får penger fra oss, så en god del kontraproduktivt er det jo.. Vi ber også om mottjenester der vi ser vi kan be om det uten at det rammer barna, men hos oss har det faktisk ført til lavere terskel for å spørre om «lån».

Anonymkode: 412e4...ac9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Synes spesielt det med brukte ting/billigere løsninger er en super ting! Og det tenker jeg kan brukes i alle lignende relasjoner. Ellers tenker jeg at  tjenester mot betaling i utgangspunktet er en bra ting, men at man her må være realistisk. Er man gravid alenemor til to så forstår jeg godt at man feks. ikke orker en utvask.

Ellers utrolig provoserende å overføre penger til noen som du vet har manko på penger fordi det har gått til snus/røyk, energidrikk, festing, shopping, taxi etc.

Vi har en lignende case med broren min og svigerinna, som begge er lavtfungerende men fungerende nok til at det ikke er snakk om omsorgsovertakelse. De får ingenting inn på konto, alt det spørres etter handler vi direkte (kun ting som går på barna eller mat til barna). Men vi vet at de likevel slutter å bruke penger på barna fordi de vet at det er kun der de får penger fra oss, så en god del kontraproduktivt er det jo.. Vi ber også om mottjenester der vi ser vi kan be om det uten at det rammer barna, men hos oss har det faktisk ført til lavere terskel for å spørre om «lån».

Anonymkode: 412e4...ac9

Det med utvask av leilighet var før hun ble gravid med nummer 3, de to andre barna var hos fedrene sine den helga. Så vi er ganske realistiske i tjenester vi ber om. Ellers helt enig med deg i at vi kjøper heller gjenstanden eller det hun ber om enn å vippse penger, fordi vi vet aldri hva pengene går til, 500kr vi vippser til mat kan fort gå til takeaway eller snus og energidrikk. Her har de to eldste barna til svigerinna ganske greie fedre som tar ansvar, mye av utgifter til unga blir dekket av dem. Men hun utnytter dessverre fedrene også, så de har strammet inn også.

• Liker 3
Skrevet

Synes ikke det er ugreit i det hele tatt, greia med slike folk er jo at de bare vil fortsette og fortsette å spør om du ikke sette ned foten, og om de i tilegg har en del "tulleforbruk" så kan de lett kutte på forbruke sitt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes du er grei, jeg. Jeg kunne funnet på å bare sagt nei og forklart det ikke er vår jobb å forsørge henne. Man har jo økonomiske forpliktelser selv også, barn å forsørge etc, + at jeg vil gjerne bruke mine hardt tjente penger på ting jeg har glede av, og behov for, selv.

Hvis dette fungerer for deg/dere, så er det jo helt ok, men dårlig samvittighet skal du vertfall ikke ha. Min personlige mening er at voksne folk hovedsakelig bør forsørge seg selv.

Anonymkode: 42de8...3d4

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Lurer du virkelig på dette? 

Anonymkode: d17a2...54f

AnonymBruker
Skrevet

Seriøst, du er jo såååå grei som gir henne ting brukt og gir penger og ting i bytte mot tjenester. For et dårlig menneske hun er som har samvittighet til å utnytte broren sin slik og i tillegg kalle deg en kjerring. Du er mer en snill nok! Og broren din er dessverre en tøffel som har latt henne få tro at dette er normalt bidrag fra en bror.

Anonymkode: 98760...d71

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har en svigerinne som har utnytta mannen min (sin bror) i lang tid. Hun er singel med 2 unger, tredje ungen på vei 🤦. Ikke så glad i å jobbe eller studere, inntekten er enten NAV eller diverse strøjobber. Har i tillegg dyre uvaner som snus, energidrikker og festing. Hun spør alltid min mann om pengehjelp, det kan være alt fra dagligvarer til 500kr, til 5000 kr som skal gå til babyutstyr, regninger hun ikke har råd til å betale osv. Før vi ble sammen pleide mannen min bare å vippse og deretter sitte å furte over det. For det blir en del penger når disse forespørslene stadig kommer.  Må innrømme at dette irriterte vettet av meg også de første månedene vi var sammen.

Helt frem til jeg satte ned foten og fant løsningen. Hver gang hun spør om penger nå, så ber vi om en tjeneste i retur FØR vi vippser penger ELLER vi kjøper tilsvarende ting til henne billig brukt. Hun skulle ha penger til ny barnevogn og bilstol her om dagen, hun fikk tilbud om å få den 4 år gamle vogna vår (helt OK tilstand, men ikke en av de nye fancy modellene) gratis. Hun takket nei, og da hadde vi heller ikke penger til ny vogn til henne. Før det igjen lå hun etter med en regning, hun fikk pengene mot at hun hjalp oss med nedvask av utleieleilighet. Jeg spør ALLTID om tjeneste i retur eller tilbyr henne brukt ting. Og dette har ført til at hun spør sjeldent om penger og ting nå. Det har hjulpet veldig. 

Har lest en del tråder her på KG om familemedlemmer som stadig ber om penger og anbefaler dere å gjøre det samme. Ved å gjøre dette stiller du krav tilbake og forteller vedkommende at penger ikke vokser på trær. Samtidig krever det egeninnsats av dem, og da er det plutselig mindre attraktivt å spørre om hjelp. 

Mange synes nå at jeg er ugrei, svigerinna mi har selv sagt at jeg er en kjerring, men heller det enn å bli utnytta økonomisk gang på gang.

Gjennom en 2 års periode så hjalp jeg min søster hver måned, fikk ikke igjen pengene en eneste gang. Samlet sum ble 15 000. Jeg hjalp henne fordi hun sleit psykisk, vi har hatt dårlig oppvekst og fordi vi ikke hadde noe støtteapparat rundt oss. 

Sånn sett hadde jeg det like tøft som henne for jeg var bare noen få år eldre og måtte tjene de pengene alene. Hvis jeg forsøkte å si nei så brukte hun å si at hunden fikk ikke mat eller at hun manglet medisiner. Hisler godt hun sa at hun manglet brød, trengte bare et brød for å komme seg gjennom uka. Jeg sa greit, jeg har bare 200,- ut uka selv, men du kan få 30,- til et brød. Så ble hun sur, hun trengte minst 100,- Så egentlig manglet hun nok snus. 

Med tiden fikk jeg meg godt betalt jobb, men den krevde også at jeg var tilgjengelig minst 10t per dag. Da hun forsto at jeg fikk den jobben spurte hun om høyere "lån." Da ville hun brått låne 3000 på en gang fordi hun lå etter på noen regninger. Jeg sa at det er greit, men da må hun gjøre noe arbeid for meg/med meg så skal hun få beholde 3000. Det var snakk om å jobbe sammen på et prosjekt ca 8 timer.

Hun ble så sint for at jeg krevde det av henne og da ble all kontakt brutt de neste 6 månedene. Det gjorde skikkelig vondt i meg å forsøke å få henne til å lære å tjene penger, men jeg kunne ikke lengre fortsette som jeg gjorde. Hun var generelt ikke grei med meg ellers heller, alt handlet om penger. Hun vekte meg i helgene med telefoner kl 4-5 om å bli kjørt hjem fra fylla. Jeg hentet henne og stilte enkle spørsmål om det gikk bra og ble skjelt ut. Spurte jeg henne om tjenester så brøyt hun alltid avtalen etter kort tid. Spurte jeg om hjelp ble jeg avvist for hun hadde nok med seg selv. Samtidig gikk hun å baksnakket meg til alle rundt seg. 

Fikk vite i ettertid at hun hadde mer å rutte med i måneden enn meg. Hun betalte ikke husleien så den bygde seg opp som gjeld. Samlet brukte hun opp 20k i måneden på snus og tull. Siden den gang har jeg ikke hjulpet noen med penger, men heller med å handle sammen med de, lære de budsjett, sette de i kontakt med folk som kan gi de en jobb. Jeg har hjulpet en kamerat ut av forbruksgjeld på flere 100k, en tidligere rusmisbruker til å få seg jobb, har betalt maten til en som var tydelig rusa og tomt på kortet sitt. Har også hjulpet nysingle venninner/kamerater med møbler, kjøring, bæring og barnepass ved samlivsbrudd. Men jeg gir aldri ut kun penger lengre. 

Anonymkode: 842b7...c99

• Hjerte 4
Skrevet

Eller, du kan bare si nei. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes du er grei, jeg. Jeg kunne funnet på å bare sagt nei og forklart det ikke er vår jobb å forsørge henne. Man har jo økonomiske forpliktelser selv også, barn å forsørge etc, + at jeg vil gjerne bruke mine hardt tjente penger på ting jeg har glede av, og behov for, selv.

Hvis dette fungerer for deg/dere, så er det jo helt ok, men dårlig samvittighet skal du vertfall ikke ha. Min personlige mening er at voksne folk hovedsakelig bør forsørge seg selv.

Anonymkode: 42de8...3d4

LillaGorilla<3 skrev (34 minutter siden):

Eller, du kan bare si nei. 

Ja, vi kan si nei, men nå er det 2, snart 3 unger, som kanskje står uten mat og andre nødvendige ting, så jeg har ikke samvittighet til det. Målet er jo på sikt å lære henne at penger ikke vokser på trær, og lære henne hva et fornuftig forbruk er. Men den veien er lang å gå. Hun har ingen andre enn mannen min, så vi kan ikke avvise henne helt heller… Jeg trøster meg selv med at fedrene til de to barna hennes er ganske fornuftige, så barna har hvert fall stabile rammer 50% av tiden. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, vi kan si nei, men nå er det 2, snart 3 unger, som kanskje står uten mat og andre nødvendige ting, så jeg har ikke samvittighet til det. Målet er jo på sikt å lære henne at penger ikke vokser på trær, og lære henne hva et fornuftig forbruk er. Men den veien er lang å gå. Hun har ingen andre enn mannen min, så vi kan ikke avvise henne helt heller… Jeg trøster meg selv med at fedrene til de to barna hennes er ganske fornuftige, så barna har hvert fall stabile rammer 50% av tiden. 

Tror du virkelig at det går an å lære henne fornuftig pengebruk og å ta gjennomtenkte avgjørelser når hun ikke har lært det til nå? Det er jo et voksent menneske det er snakk om. Du skal ha for initiativ og at dere faktisk prøver å hjelpe henne, men hvis hun ikke har lært å stå på egne ben til nå, er det ekstremt lite sannsynlig at hun noen gang kommer til å gjøre det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når du kan beskrive det slik så syns jeg det er rart at hun ikke følges opp eller får hjelp av barnevernet. Kanskje de alle hadde fått det bedre om barnevernet hjalp mor med utredning, kanskje det et en årsak til at hun har null kontroll økonomisk. Kanskje hun bør ha økonomisk verge via nav som heller gir henne lommepenger og sørger for at andre ting blir betalt. Når hun får hjelp hele tiden så trenger hun ikke å hjelpe deg selv. Jeg vet det er kjempe hardt å stå i akkurat det der, men å slukke små branner hjelper ikke. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes din løsning er grei, jeg.

Det er veldig hardt bare å slå hånden av søsteren sin, sånn som noen skriver dere kan gjøre. At dere tilbyr brukt vogn, eller kjøper noe som er i god stand, men brukt, synes jeg er fint gjort. Det er unger inne i bildet, og ikke bare den dama.

Anonymkode: 2eb89...828

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når du kan beskrive det slik så syns jeg det er rart at hun ikke følges opp eller får hjelp av barnevernet. Kanskje de alle hadde fått det bedre om barnevernet hjalp mor med utredning, kanskje det et en årsak til at hun har null kontroll økonomisk. Kanskje hun bør ha økonomisk verge via nav som heller gir henne lommepenger og sørger for at andre ting blir betalt. Når hun får hjelp hele tiden så trenger hun ikke å hjelpe deg selv. Jeg vet det er kjempe hardt å stå i akkurat det der, men å slukke små branner hjelper ikke. 

Barnevernet har vært inne i bilde 1 gang, den ene ekskjæresten og far til ett av barna meldte henne inn. Ett av anklagene var ufornuftig pengebruk og at det gikk utover unga. Men det endte med at de henla saken veldig raskt. Konklusjonen var at hun fulgte opp barna bra på skolen og barnehagen. Og det var nok omsorg i hjemmet, unga hadde alt det de trengte. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo si til henne at når hun steriliserer seg så kan dere hjelpe henne igjen. 

Tenk å sette masse unger til verden når man ikke gidder å ta seg av dem 🤮

Anonymkode: d20f7...b16

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Barnevernet har vært inne i bilde 1 gang, den ene ekskjæresten og far til ett av barna meldte henne inn. Ett av anklagene var ufornuftig pengebruk og at det gikk utover unga. Men det endte med at de henla saken veldig raskt. Konklusjonen var at hun fulgte opp barna bra på skolen og barnehagen. Og det var nok omsorg i hjemmet, unga hadde alt det de trengte. 

En bekymring en gang er ikke bestandig nok. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil heller anbefale å tilby før hun spør om noe. Tilby henne betaling for jobber og tilby ting når dere kan, for da slipper dere å ydmyke henne, og hun må tenke to ganger før hun spør hvis hun akkurat har blitt tilbudt noe. 

Enda bedre når du tydeligvis er den løsningsorienterte og mannen din dum ( han er ikke smart når det gjelder økonomi han heller, så dette handler vel om foreldre som har sviktet på dette punktet ) : snakk ordentlig med henne og ikke kritiser for det du betrakter som sløsing, så kan dere kanskje finne en plan sammen for hvordan hun skal greie å disponere penger bedre? 

Anonymkode: ea6e1...334

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du lurer vel ikke om du er ugrei mot henne, det lyser lang vei i teksten at du er stolt over hvordan du har sørget for at hun ikke maser i like stor grad lengre. Da har det liten hensikt i p skrive lengre ned at det er 2, snart 3 barn og at du får dårlig samvittighet ved å ikke hjelpe 

Anonymkode: 5d5de...add

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurte du egentlig på noe eller bille du bare fortelle hvor udugelig svigerinnen din er?

Anonymkode: f5108...343

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...