Gå til innhold

Elsker å trene men hater å svette!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hater å svette, orker derfor ikke å trene så mye som jeg ønsker. Orker ikke å vaske håret hver dag men føler jeg må det hvis jeg skal trene hver dag, svetter like mye om jeg jogger eller løper. Håret blir jo da veldig slitt og fett av å vaskes så mye. Vil svettingen roe seg når jeg kommer i bedre form? Er 163 og veier 67 kg. Hva gjør dere andre? Jeg klarer ikke å dusje på 5 min, er derfor stress å dusje hver dag og bruke lang tid på det. Dusjer som regel hver 2.dag. Høres ut som et teit problem, men det er et reelt problem for meg😅

Anonymkode: bcdf1...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hater å svette, orker derfor ikke å trene så mye som jeg ønsker. Orker ikke å vaske håret hver dag men føler jeg må det hvis jeg skal trene hver dag, svetter like mye om jeg jogger eller løper. Håret blir jo da veldig slitt og fett av å vaskes så mye. Vil svettingen roe seg når jeg kommer i bedre form? Er 163 og veier 67 kg. Hva gjør dere andre? Jeg klarer ikke å dusje på 5 min, er derfor stress å dusje hver dag og bruke lang tid på det. Dusjer som regel hver 2.dag. Høres ut som et teit problem, men det er et reelt problem for meg😅

Svetter like mye om jeg jogger eller trener styrke, skulle det stå😊

ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vasker håret annenhver dag uansett , svetter ikke mye når jeg trener styrke da . Kroppen må så klart vaskes hver dag . 

Anonymkode: bd21e...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye svetting er et tegn på god form, så det er ikke sannsynlig at du svetter mindre når du kommer i bedre form. Jeg tror du bare bør endre tankesett, for du kan ikke stoppe svettingen. Tenk på det som at kroppen fungerer som den skal! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner deg faktisk!
Hater å vaske håret men føler samtidig alltid at det er ekkelt med svett hår i nakken etter en treningsøkt.
Jeg byttet til svømming, da kjenner man ikke at man blir svett fordi man er under vann 😅 Og så kjennes det ikke så gale å måtte dusje etter trening fordi man allerede er våt fra svømmingen 🤷‍♀️

Anonymkode: 2ef1c...72a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel... Jeg svetter mindre ved samme intensitetsnivå/øktlengde fordi jeg har bedre kondis nå, men det betyr jo bare at jeg må ta i litt mer for å få god effekt, noe som fører til ca. like mye svetting :fnise: Er du helt i startgropa kan det hende det bedrer seg litt.

Du må ikke vaske håret hver gang. Jeg tåler fint litt fersk svette, selv om det ikke er min favorittfølelse heller. Jeg passer gjerne på å legge dagene med tyngst trening til de dagene jeg uansett skal vaske håret. Om du ikke takler følelsen av tørket fersk svette så kan du enten skylle håret med rent vann (ta litt balsam i tuppene ved behov), eller du kan ha håret opp i en topp og bare skylle rundt der du har svettet, eller bruke en våt klut. Regner med at du allerede setter opp håret før trening for å unngå at svetten virkelig sprer seg hvis du har langt hår.

Anonymkode: bb6c1...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Harlekin skrev (28 minutter siden):

Mye svetting er et tegn på god form, så det er ikke sannsynlig at du svetter mindre når du kommer i bedre form. Jeg tror du bare bør endre tankesett, for du kan ikke stoppe svettingen. Tenk på det som at kroppen fungerer som den skal! 

Sikker?

Jeg er i dårlig form og svetter voldsomt mye. Flere jeg kjenner som er i skikkelig dårlig form som meg som også svetter voldsomt mye.

Jeg er som deg, TS. Jeg hater å svette, det er noe av det verste jeg vet. Jeg orker ikke svette, så da trener jeg ikke heller. Ond og dum sirkel.

Håper du får noen gode svar på om det går an å fikse det, hadde nok trent mer jeg også hvis jeg ikke hadde svettet sånn.

Mentale øvelser, kanskje? Affirmere at "svette er kult, svette er bra, svette som renner nedover ryggen kiler så deilig. Svette under puppene kjennes godt ut" osv osv ... :fnise:

Anonymkode: ca41f...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man aktiverer flere svettekjertler jo bedre form man er i, rett og slett fordi kroppen tilpasser seg aktivitetsnivået. 

Jeg trener annen hver dag fordi jeg ikke gidder å vaske håret hver dag,  og fordi jeg trenger en dag i mellom til å gjøre andre ting, og hvile. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svetting er BRA for helsa, så ikke unngå å svette. Det er heller ingen regel som sier at man må vaske håret hver gang man svetter, å skylle det godt i varmtvann holder faktisk ofte. Man kan også bruke en mild sjampo uten parfyme o.l som er bedre for hyppigere bruk. 

Ellers så får du ta et par av øktene i roligere grad hvor du går og ikke jogger. 

Anonymkode: 5881a...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Sikker?

Jeg er i dårlig form og svetter voldsomt mye. Flere jeg kjenner som er i skikkelig dårlig form som meg som også svetter voldsomt mye.

Jeg er som deg, TS. Jeg hater å svette, det er noe av det verste jeg vet. Jeg orker ikke svette, så da trener jeg ikke heller. Ond og dum sirkel.

Håper du får noen gode svar på om det går an å fikse det, hadde nok trent mer jeg også hvis jeg ikke hadde svettet sånn.

Mentale øvelser, kanskje? Affirmere at "svette er kult, svette er bra, svette som renner nedover ryggen kiler så deilig. Svette under puppene kjennes godt ut" osv osv ... :fnise:

Ja, det er jeg sikker på. Det er veldig vanlig at folk som er i god form, svetter mye og begynner å svette raskt. De har flere svettekjertler. 

Fem ting du ikke visste om svette | iform.nu

Undersøkelser viser at jo bedre formen blir, desto flere svettekjertler produserer du. De aktiveres også lettere: Du blir bedre til å sende kjølende væske til overflaten, noe som kan gjøre at du presterer bedre. Så det er mulig å trene seg opp til å svette mer. Du kan imidlertid også svette av andre årsaker, for eksempel av angst eller opphisselse. Her er det stresshormoner som setter i gang svetteproduksjonen, og det handler i større grad om din evne til å kontrollere følelser og ikke din fysiske form.

Topp 10 svette fakta - Iform.no

Det oppnår du ganske enkelt ved å komme (eller være) i god form. Kroppen har en tendens til å svette mer når du belaster den ofte. Meget veltrente mennesker begynner å svette fortere, og de svetter også mer når kroppstemperaturen deres stiger.

---- 

Men at veltrente folk svetter mye, betyr ikke at det ikke er andre grunner til at man kan svette mye. 

Endret av Harlekin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Harlekin skrev (2 timer siden):

Men at veltrente folk svetter mye, betyr ikke at det ikke er andre grunner til at man kan svette mye

Det er nok der jeg er.

Vet ikke om jeg svetter myemye, men siden jeg reagerer sånn med avsky på å svette så merker jeg det kanskje fortere enn de som ikke bryr seg så mye.

Går det an å mentalt bli kvitt den avskyen for svetting? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg svetter mye. Hvis jeg løper ute i varmen, så går jeg bare rett i dusjen med shorts og sportsbh på, alt er gjennomvått. Kan kun bruke svarte shorts/tights pga svette i lysken og på ryggen.

På vinteren dusjer jeg kroppen etter trening, og håret 2 ganger i uka. På sommeren dusjer jeg hver dag, men bruker kun sjampo 2 ganger i uka.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er nok der jeg er.

Vet ikke om jeg svetter myemye, men siden jeg reagerer sånn med avsky på å svette så merker jeg det kanskje fortere enn de som ikke bryr seg så mye.

Går det an å mentalt bli kvitt den avskyen for svetting? 

Jepp, øv deg på å tenke at det er helt naturlig svette, og se på det som ett tegn at du har vært fysisk aktiv. Avskyen din handler om innstilling, du må fokusere på andre ting enn at du er svett. Istedenfor å tenke "æsj jeg er svett" prøv tenke "dette var en god økt"

Anonymkode: 419b0...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.7.2024 den 15.05):

Nei, da er det jo et problem :)

jeg blir svett i hodebunn men kan ikke vaske mitt lange hår mer enn 3 dager i uka, da blir det bare enda fortere fett. I dusjen vasker meg meg med vann litt opp i hårfestet hele veien rundt, og føner etterpå. 

Evt tørrsjampo. Sånn må det bare bli, jeg prioriterer trening. 

Klarer ikke dusje på 5 min? Det forstår jeg bare ikke. :)

Prøv å omformuler svetting til å bety noe positivt, om du ikke svetter får du heller ikke mye treningseffekt. Svette = effektiv trening. 

Endret av klarinetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Svetting er BRA for helsa, så ikke unngå å svette. Det er heller ingen regel som sier at man må vaske håret hver gang man svetter, å skylle det godt i varmtvann holder faktisk ofte. Man kan også bruke en mild sjampo uten parfyme o.l som er bedre for hyppigere bruk. 

Ellers så får du ta et par av øktene i roligere grad hvor du går og ikke jogger. 

Anonymkode: 5881a...2eb

Skylle man håret i vann er man jo like langt... da kan man likesågodt bruke shampoo og balsam

Anonymkode: 2a88a...cf4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uføre Unni

Det sliter ikke på håret å vaske det hver dag. Men du sliter på det ved å ikke gjøre det. 

Håret ditt blir skittent i løpet av dagen. Fett, husstøv, mikroplast, bakterier og virus, asfaltstøv og jeg vet ikke hva. Og ja, hva enn du måtte bruke av produkter i det. Det må da vaskes ut til kvelds. 

Mild shampo og balsam, olje i håret. En flette  eller bonet og silkepute skåner håret mot slitasje. 

Ingen her vil være enig, men nå er det sakt. 

Jeg har tynt nordisk, vaska det både en og tre ganger om dagen i over 50 år. Det er langt og blankt og det finnes ikke et eneste splitta hårstrå. 

Bruker silkestrikk på trening.

Om du ikke tror meg ts så kan du teste i samråd med frisør. Hen vil gi deg råd og tips om riktige produkter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren annenhver dag da? 

Eller tren kvelden før du skal vaske håret, og tren morgenen etter og vask håret etterpå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg svetter mye. Hvis jeg løper ute i varmen, så går jeg bare rett i dusjen med shorts og sportsbh på, alt er gjennomvått. Kan kun bruke svarte shorts/tights pga svette i lysken og på ryggen.

På vinteren dusjer jeg kroppen etter trening, og håret 2 ganger i uka. På sommeren dusjer jeg hver dag, men bruker kun sjampo 2 ganger i uka.

Jepp, øv deg på å tenke at det er helt naturlig svette, og se på det som ett tegn at du har vært fysisk aktiv. Avskyen din handler om innstilling, du må fokusere på andre ting enn at du er svett. Istedenfor å tenke "æsj jeg er svett" prøv tenke "dette var en god økt"

Jeg vet du har rett. :) Det gjelder alt her i verden. Det er vel et gammelt uttrykk som går på at "det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det" 
Så jeg vet egentlig at det går an å endre det ved å affirmere. 

Det er bare at det er så utrolig ekkelt når svetten samler seg under puppene, det renner nedover ryggen og ned i panna og øynene osv. (Jeg prøver å holde meg mest mulig inne når det er for varmt ute også...)

Men. Tråden var ikke om meg. Jeg er ferdig nå. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skylle man håret i vann er man jo like langt... da kan man likesågodt bruke shampoo og balsam

Anonymkode: 2a88a...cf4

Nei, det sliter ikke i nærheten så mye på hår og hodebunn med rent vann som med full vask. Og det tar heller ikke like mye tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er også en svetter! Det har jo sine minus i hverdagen iblant, det er jo ikke alltid det er så hyggelig å få svetteringer under armene eller flekk på ryggen, eller bli våt i håret osv. På sommeren skjønner jeg ikke hvorfor jeg gidder å føne håret eller sminke meg engang, alt smelter bort, jeg svetter jo når jeg går ut av dusjen omtrent. I tillegg blir jeg omtrent lilla i ansiktet. Etter jeg har hatt sex så er jeg ut som jeg har sloss med en hai.

Men når jeg trener gir jeg blanke i det. Har svettebånd på ermene og tørker meg på dem og t-skjorten når det trengs. Jeg må alltid vaske håret etter trening, synes det blir ekkelt hvis ikke. Det er jo ikke ideelt, men er bare å bruke mild sjampo. Nå trener jeg ikke hver dag da. 

Er nok litt genetisk greie, jeg har venner som trener mye og hardt og omtrent ikke svetter i det hele tatt.

Det er ikke noe som blir bedre om man trener mer, jeg datet en idrettsutøver som er den svetteste mannen jeg har møtt, han svettet mer enn meg, det rant av han. Vi køddet mye med det, at vi måtte kjøpe sånn tisselaken fordi vi ble så svette når vi hadde sex.

Anonymkode: c69ee...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for seksualiserende innlegg og svar til det. 

_popcorn_, adm

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...