AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #1 Skrevet 30. juli 2024 Jeg har vært chubby siden ungdomstiden. På den tiden spiste jeg mye dritt, så det var jo ikke så uventet. Nå, etter fylte tredve, har jeg begynt å tenke litt mer over hva som går inn. Har tracket kaloriinntaket mitt i rundt 1,5 år, fordi jeg rett og slett ikke skjønner hvor feilen ligger. Jeg er 165cm, veier 65 kg, trener og rører meg flere ganger i uka. Jeg spiser rundt 1600 kalorier om dagen. Likevel har jeg masse overflødig fett på kroppen. På overarmene spesielt. Har hatt tjukke overarmer siden jeg var tenåring, og det er alltid det siste stedet jeg mister fett. Ellers er det jo bilringer da. Jeg er supernøye med å tracke kalorier, og jeg vet at jeg ikke overstiger noe som helst. Jeg trener styrke, og blir sterkere, men fettet ligger der likevel. Jeg skjønner ikke hva som er problemet og jeg begynner å bli så frustrert. Har holdt på i flere år uten at jeg kommer meg noen vei. Kan det være noe annet? Lipødem eller noe? Armene er nok det som plager meg mest, bilringene er det ikke så farlig med... Jeg har ikke veldig lyst å spise mindre enn 1600 kalorier, da jeg er redd for tilbakevendende spiseforstyrrelse. Kan legge til at jeg ikke spiser junk, jeg spiser vanlig mat, minst mulig ultraprosessert. Rent kjøtt og fisk, gode fettkilder. Spiser ikke brødmat, men spiser ris og potet. Anonymkode: f3c05...428 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #2 Skrevet 30. juli 2024 Jeg tror deg når du sier at du ikke overstiger 1600 kcal om dagen, men da vil den harde sannheten dessverre være at du er en av oss som ikke har høyere energibehov enn dette for å vedlikeholde vekten. Årsaken kan være medisinsk/hormonelt (stoffskifte, insulinresistens, for høyt kortisolnivå eller lignende), at kroppen går på sparebluss (har satt ned energiforbruk på diverse funksjoner av ulike grunner), eller at du er mer passiv enn du tror. Jeg anbefaler at du tar en sjekk hos legen for å utelukke (eller avklare) medisinsk årsak, og at du tar det derfra. Anonymkode: 36480...f15 4 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #3 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg tror deg når du sier at du ikke overstiger 1600 kcal om dagen, men da vil den harde sannheten dessverre være at du er en av oss som ikke har høyere energibehov enn dette for å vedlikeholde vekten. Årsaken kan være medisinsk/hormonelt (stoffskifte, insulinresistens, for høyt kortisolnivå eller lignende), at kroppen går på sparebluss (har satt ned energiforbruk på diverse funksjoner av ulike grunner), eller at du er mer passiv enn du tror. Jeg anbefaler at du tar en sjekk hos legen for å utelukke (eller avklare) medisinsk årsak, og at du tar det derfra. Anonymkode: 36480...f15 Ja, tror jeg må dra til legen. Er redd hormonene er i ulage. Har hormonspiral, kan den bidra til å holde på vekten, tro? Vet at jeg gikk opp i vekt av p-pillen hvert fall. Anonymkode: f3c05...428
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #4 Skrevet 30. juli 2024 Hormonspiral har veldig lite hormoner, men det kan være andre grunner til en eventuell ubalanse. Anonymkode: 36480...f15
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #5 Skrevet 30. juli 2024 Jeg er noe høyere enn deg og mosjonerer daglig og må innta generelt færre kalorier enn det for å holde meg slank. Anonymkode: 1459f...826 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #6 Skrevet 30. juli 2024 Jeg er høyere enn deg, trener omtrent daglig og må spise mye mindre kalorier enn 1600 for å kunne gå ned i vekt. Ser dessuten at søvnkvalitet og stressnivå spiller en stor rolle for meg. Anonymkode: 9def8...fc8 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #7 Skrevet 30. juli 2024 Du kan jo forsøke 1500 kalorier i stedet? Armene kan du fikse med lett styrketrening hjemme. Anonymkode: eaccf...891
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #8 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg har vært chubby siden ungdomstiden. På den tiden spiste jeg mye dritt, så det var jo ikke så uventet. Nå, etter fylte tredve, har jeg begynt å tenke litt mer over hva som går inn. Har tracket kaloriinntaket mitt i rundt 1,5 år, fordi jeg rett og slett ikke skjønner hvor feilen ligger. Jeg er 165cm, veier 65 kg, trener og rører meg flere ganger i uka. Jeg spiser rundt 1600 kalorier om dagen. Likevel har jeg masse overflødig fett på kroppen. På overarmene spesielt. Har hatt tjukke overarmer siden jeg var tenåring, og det er alltid det siste stedet jeg mister fett. Ellers er det jo bilringer da. Jeg er supernøye med å tracke kalorier, og jeg vet at jeg ikke overstiger noe som helst. Jeg trener styrke, og blir sterkere, men fettet ligger der likevel. Jeg skjønner ikke hva som er problemet og jeg begynner å bli så frustrert. Har holdt på i flere år uten at jeg kommer meg noen vei. Kan det være noe annet? Lipødem eller noe? Armene er nok det som plager meg mest, bilringene er det ikke så farlig med... Jeg har ikke veldig lyst å spise mindre enn 1600 kalorier, da jeg er redd for tilbakevendende spiseforstyrrelse. Kan legge til at jeg ikke spiser junk, jeg spiser vanlig mat, minst mulig ultraprosessert. Rent kjøtt og fisk, gode fettkilder. Spiser ikke brødmat, men spiser ris og potet. Anonymkode: f3c05...428 Jeg har samme høyde og veide 67 kilo, måtte ligge på 1200-1400 kalorier om dagen for å gå ned og da var jeg aktiv hver dag.. Anonymkode: 2497e...011 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #9 Skrevet 30. juli 2024 Jeg er like høy som deg og veier omtrent det samme også. Jeg har vedlikehold på 1700 kalorier. Så det er ikke så rart at du ikke går ned i vekt om du spiser så «mye» som 1600. Anonymkode: e21d3...259 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #10 Skrevet 30. juli 2024 Du skriver i tittelen at du ikke går ned i vekt. Men innlegget ditt handler om at du ikke ser endringer i fettet. Du går opp i muskelmasse, derav rikker ikke vekta seg, for du går faktisk opp i vekt, bare at fettet spises opp at muskler. Du må nok egentlig trene enda hardere, etterhvert som du går ned i fett, så vil også behovet for kalorier endre seg, til å få nedover. Jeg er enda lavere enn deg, og måtte ligge farlig lavt på kalorier etter å ha gått ned 30 kg. Det var ikke mulig å gjennomføre for meg i lengden. Anonymkode: 1c40b...873
klarinetta Skrevet 30. juli 2024 #11 Skrevet 30. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har vært chubby siden ungdomstiden. På den tiden spiste jeg mye dritt, så det var jo ikke så uventet. Nå, etter fylte tredve, har jeg begynt å tenke litt mer over hva som går inn. Har tracket kaloriinntaket mitt i rundt 1,5 år, fordi jeg rett og slett ikke skjønner hvor feilen ligger. Jeg er 165cm, veier 65 kg, trener og rører meg flere ganger i uka. Jeg spiser rundt 1600 kalorier om dagen. Likevel har jeg masse overflødig fett på kroppen. På overarmene spesielt. Har hatt tjukke overarmer siden jeg var tenåring, og det er alltid det siste stedet jeg mister fett. Ellers er det jo bilringer da. Jeg er supernøye med å tracke kalorier, og jeg vet at jeg ikke overstiger noe som helst. Jeg trener styrke, og blir sterkere, men fettet ligger der likevel. Jeg skjønner ikke hva som er problemet og jeg begynner å bli så frustrert. Har holdt på i flere år uten at jeg kommer meg noen vei. Kan det være noe annet? Lipødem eller noe? Armene er nok det som plager meg mest, bilringene er det ikke så farlig med... Jeg har ikke veldig lyst å spise mindre enn 1600 kalorier, da jeg er redd for tilbakevendende spiseforstyrrelse. Kan legge til at jeg ikke spiser junk, jeg spiser vanlig mat, minst mulig ultraprosessert. Rent kjøtt og fisk, gode fettkilder. Spiser ikke brødmat, men spiser ris og potet. Anonymkode: f3c05...428 Spørsmålet da er jo hvor mye stress du har i deg. Og hvorvidt trening er noe du gjør av ren plikt, som i praksis blir en ekstra belastning. Får du sove? Endret 30. juli 2024 av klarinetta
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #12 Skrevet 30. juli 2024 Dere som sier jeg burde spise mindre enn 1600 - dere har garantert rett. Er bare redd det skal trigge spiseforstyrrelsen, og jeg er redd for å gå sulten. Må vel finnes en sunn måte å spise 1200 kal på? 😭 Ellers trener jeg jo fordi jeg "må". Jeg liker det ikke i det hele tatt, så det blir jo en plikt i så måte. Ts Anonymkode: f3c05...428
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #13 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er enda lavere enn deg, og måtte ligge farlig lavt på kalorier etter å ha gått ned 30 kg. Det var ikke mulig å gjennomføre for meg i lengden. Anonymkode: 1c40b...873 Hvordan spiser du nå da? Man vil jo unngå å gå opp de 30 kg igjen, tenker jeg? Ts Anonymkode: f3c05...428
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #14 Skrevet 30. juli 2024 klarinetta skrev (7 minutter siden): Får du sove? Ja, sover greit Ts Anonymkode: f3c05...428
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #15 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dere som sier jeg burde spise mindre enn 1600 - dere har garantert rett. Er bare redd det skal trigge spiseforstyrrelsen, og jeg er redd for å gå sulten. Må vel finnes en sunn måte å spise 1200 kal på? 😭 Ellers trener jeg jo fordi jeg "må". Jeg liker det ikke i det hele tatt, så det blir jo en plikt i så måte. Ts Anonymkode: f3c05...428 Sjekk ut Grete Roede. Der går man ned i vekt på en sunn måte og uten å være sulten. Spiser helt normalt, bare litt mindre og kontrollert. Anonymkode: e21d3...259
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #16 Skrevet 30. juli 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Dere som sier jeg burde spise mindre enn 1600 - dere har garantert rett. Er bare redd det skal trigge spiseforstyrrelsen, og jeg er redd for å gå sulten. Må vel finnes en sunn måte å spise 1200 kal på? 😭 Ellers trener jeg jo fordi jeg "må". Jeg liker det ikke i det hele tatt, så det blir jo en plikt i så måte. Ts Anonymkode: f3c05...428 Du får to store måltider per dag med 1200 kalorier. Anonymkode: ef236...2fd
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #17 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du får to store måltider per dag med 1200 kalorier. Anonymkode: ef236...2fd Galskap. Man kan ikke leve på 1200 hver dag og trene som plikt. Det er å be om sammenbrudd. Anonymkode: 25413...fc4 6 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #18 Skrevet 30. juli 2024 Hvorfor vil du absolutt gå ned? Du er jo ikke overvektig? Hva med å stresse ned og være fornøyd som man er? Anonymkode: 2bfa0...72b 7
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #19 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hvorfor vil du absolutt gå ned? Du er jo ikke overvektig? Hva med å stresse ned og være fornøyd som man er? Anonymkode: 2bfa0...72b Fordi jeg ikke liker kroppen min nå😭 Ts Anonymkode: f3c05...428 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #20 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som sier jeg burde spise mindre enn 1600 - dere har garantert rett. Er bare redd det skal trigge spiseforstyrrelsen, og jeg er redd for å gå sulten. Må vel finnes en sunn måte å spise 1200 kal på? 😭 Ellers trener jeg jo fordi jeg "må". Jeg liker det ikke i det hele tatt, så det blir jo en plikt i så måte. Ts Anonymkode: f3c05...428 Poenget er å spise deg mett på mindre kalorier. Jeg spiste 3 hovedmåltider (lunsj, middag og kvelds) + lett frokost og mellommåltider. Gikk ikke sulten… Anonymkode: 2497e...011 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå