AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #1 Skrevet 30. juli 2024 Hva er annerledes fra "fiksferdig" hvor alt går automatisk? Hvordan er prosessen, når betaler man, i hvilken grad kan man stole på at personen faktisk sender varene osv..? Anonymkode: fc0b3...7cb
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #2 Skrevet 30. juli 2024 Med fiks ferdig så blir beløpet for varen reservert inntil du har mottatt og godjent varen. Hvis varen har mangler/ikke var det du hadde blitt forespeilet, så må du kontakte Finn innen kort tid for å stoppe betalingen. Anonymkode: f449e...874
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #3 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Med fiks ferdig så blir beløpet for varen reservert inntil du har mottatt og godjent varen. Hvis varen har mangler/ikke var det du hadde blitt forespeilet, så må du kontakte Finn innen kort tid for å stoppe betalingen. Anonymkode: f449e...874 Glemte å skrive; beløpet du skal betale blir reservert med en gang du gjør kjøpet. Men beløpet blir ikke utbetalt til selger før du har godkjent varen etter du har mottatt. Anonymkode: f449e...874
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #4 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hva er annerledes fra "fiksferdig" hvor alt går automatisk? Hvordan er prosessen, når betaler man, i hvilken grad kan man stole på at personen faktisk sender varene osv..? Anonymkode: fc0b3...7cb Varen blir også sporet. Har enn så lenge kun hatt positiv erfaring med tjenesten. Anonymkode: a3be9...269
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #5 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Varen blir også sporet. Har enn så lenge kun hatt positiv erfaring med tjenesten. Anonymkode: a3be9...269 Det gjør den med forhåndsbetaling/vanlig sending også. Anonymkode: f449e...874 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #6 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hva er annerledes fra "fiksferdig" hvor alt går automatisk? Hvordan er prosessen, når betaler man, i hvilken grad kan man stole på at personen faktisk sender varene osv..? Anonymkode: fc0b3...7cb Jeg har både solgt og kjøpt uten fiks ferdig, - det blir jo mer dialog med selger uten fiks ferdig, og de aller fleste vil ha jo ha forhåndsbetaling, - det vil jeg som selger også, så en må jo som kjøper, stole litt mer på att alt går greit og att selger er å stole på. Du sender jo bare ei melding om att du vil kjøpe, så får du ett vippsnr og betaler, så sender selger, så er ikke så mye mas. Men alle de kjøpa jeg har gjort uten fiks ferdig, og som har vært forhåndsbetalt, har gått helt fint. Ellers, synes ofte selgere pakker MYE bedre uten dette fiks ferdig styret. Det virker som att dialogen i forkant av kjøp, gjør de mye mer beviste på ansvaret for att varen kommer hel frem, . - de siste kjøpa jeg har gjort på finn nå, har vært med fiks ferdig, og alle 4 har komt knust frem grunna dårlig pakking , - dette skjer sjelden når en ikke bruker fiks ferdig. Anonymkode: 3fffe...975 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #7 Skrevet 30. juli 2024 Du betaler litt mer enn om du går direkte via f. eks posten eller postnord men det fungerer som en forsikring for selger i forhold til at du vet at du får betalt for varen Anonymkode: 98afd...506
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #8 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det gjør den med forhåndsbetaling/vanlig sending også. Anonymkode: f449e...874 Jeg tenkte mer på kommentaren til TS om "kan man stole på at personen faktisk sender varene". Altså at en vet om varen er sendt eller ikke, fordi det kommer opp i sporingen at pakken er sendt 😊 Nå kan en jo alltids sende en tom pakke da, men en får håpe det ikke blir gjort 😅 Anonymkode: a3be9...269
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #9 Skrevet 30. juli 2024 Jeg ser på tilbakemeldinger på både kjøper og selger når jeg enten selger eller kjøper noe på finn. Nå for tida driver jeg og selger en hel masse med ting og tang fordi jeg skal flytte snart. Jeg har aldri hatt problemer ift. finn. no som verken kjøper eller selger. Jeg har ikke mange tilbakemeldinger, men de jeg har er gode så jeg folk stoler på meg også, godt er det. Når jeg selger utenom fiksferdig så selger jeg kun dersom kjøper enten kommer på døra og betaler når de henter, eller på vipps før jeg sender. Jeg skjønner at hvem som helst kan si det, men jeg er ærlig og kunne aldri i verden svindlet noen med noen av salgene mine, det jeg selger er det jeg sender. Det blir mer dialog når man selger eller kjøper uten fiksferdig, for da må man skrive melding til den som selger/kjøper og så avtale tid og betaling og overlevering/sending. Fiksferdig er genialt, men noen ganger går det ikke og da må man bruke "gamlemåten". Anonymkode: ca62f...6cc
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #10 Skrevet 30. juli 2024 Jeg selger helst uten fiks ferdig. Jeg vil ha salget ferdig når jeg leverer pakken fra meg, ikke gå å vente en uke på godkjenning fra kjøper for å få betalt. Hos meg: kjøper melder interesse, jeg gir Vipps info og totalbeløp og ber om adresse. Får adresse og penger. Sender pakken. Kjøper får pakken. Hvis ting blir ødelagt i posten så tar forsikringen det . Anonymkode: eea2f...a8d 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #11 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg selger helst uten fiks ferdig. Jeg vil ha salget ferdig når jeg leverer pakken fra meg, ikke gå å vente en uke på godkjenning fra kjøper for å få betalt. Hos meg: kjøper melder interesse, jeg gir Vipps info og totalbeløp og ber om adresse. Får adresse og penger. Sender pakken. Kjøper får pakken. Hvis ting blir ødelagt i posten så tar forsikringen det . Anonymkode: eea2f...a8d Enig, jeg foretrekker forhåndsbetaling. Men jeg forstår at kjøper føler seg tryggere med fiks ferdig, og bruker gjerne den funksjonen. Er veldig nøye med å dokumentere varen jeg selger med bilder før jeg sender, sånn utover bildene i annonsen. Kan man vente 1-3 uker på betaling, så ok med fiks ferdig. Anonymkode: f449e...874
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #12 Skrevet 30. juli 2024 Som kjøper irriterer jeg meg oftest grønn over fiks ferdig, for det kommer ekstra kostnader på bruk av tjenesten. Om jeg finner en vare til 100kr, som jeg er villig til å betale 130kr for, så kan jo det gå, siden porto ikke trenger å bli mer enn 30kr. Men, nei, når man går inn og skal kjøpe med "fiks ferdig" så kommer det på flere kostnader, slik at når du skal betale, så er totalbeløpet 160kr. Og ofte kan jeg da like gjerne kjøpe varen ny i butikk. Sånn sett er det lettere å ta ting direkte med selger, om varen ikke er spesielt dyr. Da avtaler man pris for varen, inkludert porto, og så vippser man selger pengene og oppgir adresse. Med en selger med gode tilbakemeldinger på finn, så er dette ganske trygt. Det skal sies at som selger, så har jeg god erfaring med "fiks ferdig". Har fått både penger utbetalt, og pakken i retur en gang kjøper ikke hentet varen. Dyre ting kjøper jeg uansett ikke usett. For du vet ikke om bildene viser alt. At bildene lyver har jeg brent meg på før. At varene hadde slitasje langt ut over hva selger påsto. Har kjøpt masse på finn i mange år, og knapt nok opplevd noe problemer. Anonymkode: 35713...8b3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #13 Skrevet 30. juli 2024 Bare kort innpå med et spm. om litt annet som har med finn å gjøre. Dersom du får et bud på halvparten av det du har lagt ut varen for, gidder du da å svare budgiver med "nei" eller overser du det budet? Anonymkode: ca62f...6cc
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #14 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bare kort innpå med et spm. om litt annet som har med finn å gjøre. Dersom du får et bud på halvparten av det du har lagt ut varen for, gidder du da å svare budgiver med "nei" eller overser du det budet? Anonymkode: ca62f...6cc Overser all pruting. Anonymkode: d278e...358 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #15 Skrevet 30. juli 2024 Beklager hvis det er nevnt, men: vær klar over at du blir bedt om å akseptere varen. Du har 24t på deg. Om noe ikke er som det skal, må du ta det opp med selger (hold deg saklig og vennlig). Enten blir dere enige om at du returnerer (du må betale porto selv) eller så må dere be kundeservice om hjelp. De bruker dialogen mellom dere som utgangspunkt for å vurdere saken. Pengene blir ikke overført hvis du har meldt inn uenighet innen 24t. Anonymkode: 32a27...345
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #16 Skrevet 30. juli 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Bare kort innpå med et spm. om litt annet som har med finn å gjøre. Dersom du får et bud på halvparten av det du har lagt ut varen for, gidder du da å svare budgiver med "nei" eller overser du det budet? Anonymkode: ca62f...6cc Svarer ikke. Og det er fryktelig irriterende. Syns det er en kultur som ikke er ønsket. Solgte akkurat en iPhone til 8000kr. Fikk typ 25 bud med alt mellom 3000 og 5000. Når det er sagt så har jeg solgt til bud tidligere, men da et bud som var greit i forhold til varen og prisen. Ikke skambud. Anonymkode: eea2f...a8d 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #17 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det gjør den med forhåndsbetaling/vanlig sending også. Anonymkode: f449e...874 Mye bedre å ikke måtte vente i evigheter på svar, hverken ene eller andre veien. Eller skrive ørten meldinger frem og tilbake. Når folk legger inn forespørsel på fiksferdig vet jeg jo at de faktisk vil ha varen, og jeg godkjenner og sender raskt. «Vanlig» sending innebærer at folk sier de skal kjøpe, spør om Vipps og fordufter. I mellomtiden må jeg si til andre potensielle kjøpere at jeg venter på svar/betaling fra en annen. Dessuten så tar Posten mer for forsending fra egen postkasse når man kjøper porto via Posten, mens det med fiksferdig ikke er noe forskjell i pris om man sender fra egen postkasse eller innleveringssted. Anonymkode: 96783...91d 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #18 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Svarer ikke. Og det er fryktelig irriterende. Syns det er en kultur som ikke er ønsket. Solgte akkurat en iPhone til 8000kr. Fikk typ 25 bud med alt mellom 3000 og 5000. Når det er sagt så har jeg solgt til bud tidligere, men da et bud som var greit i forhold til varen og prisen. Ikke skambud. Anonymkode: eea2f...a8d Ja, det er jo greit når det ikke er prutet så langt ned som under halvparten. Jeg svarte ja på en som bød 1800 for noe jeg la ut for 2000 og det syns jeg er helt greit. Anonymkode: ca62f...6cc
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #19 Skrevet 30. juli 2024 Takk for svar alle sammen! Betaler jeg for frakt? Gjør alltid det med fiks ferdig. Anonymkode: fc0b3...7cb
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #20 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar alle sammen! Betaler jeg for frakt? Gjør alltid det med fiks ferdig. Anonymkode: fc0b3...7cb Ja, jeg antar 99% av selgerne ønsker at du betaler for frakt. Så prisen du ser i annonsen er mest sannsynlig ikke inkludert frakt. Denne kommer i tillegg. Anonymkode: 96783...91d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå