Gå til innhold

Selge med TG2 eller vente?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på med boligsalg, og har TG2 på badet som mest trolig går på reklamasjon da det er nesten 12 mnd igjen på garanti ift entrepenør. Eller ihvertfall sier styreleder det. Er litt forvirret, fordi takstmannen sa jeg enkelt fikser dette selv med fugemasse. Men jeg finnes ikke handy, og tenker at jeg vil ha ting på badet utført og dokumentert av fagfolk. Det jeg lurer på er: bør jeg avvente med å legge ut salgsoppgaven til dette blir ordnet? Pga sen ferie er det ennå 14 dager til det er mulig å komme i kontakt med entrepenør, og det er ikke gitt at det går raskt. Vil dette være en stor mangel ved boligen om jeg legger den ut for salg før dette blir ordnet😬

Anonymkode: 8f11f...265

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor god/dårlig tid har du da? Jeg liker å ha alt på stell før jeg skal selge, for å gi best mulig inntrykk til kjøpere. Men har du dårlig tid, så skriver du bare i egenerklæring at avviket vil bli fikset før overtakelse, og at det går på garanti. 

Anonymkode: 329b2...2b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor god/dårlig tid har du da? Jeg liker å ha alt på stell før jeg skal selge, for å gi best mulig inntrykk til kjøpere. Men har du dårlig tid, så skriver du bare i egenerklæring at avviket vil bli fikset før overtakelse, og at det går på garanti. 

Jeg må betale på ny bolig(leie) fra 15.august. Og pga sykdom gir jeg meg selv 1 mnd til flytting og nedvask. Så litt hast pga økonomi er det. Men samtidig aner jeg ingenting om hvor lang tid det går før rette kjøper dukker opp, så hvis det går mer enn 3 mnd med overlapp(betale på 2 boliger) så blir det vanskelig. Mulig jeg må refinansiere etter 1 mnd😂Er sjeleglad for at jeg ikke har kjøpt, men kun skal leie fremover.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg må betale på ny bolig(leie) fra 15.august. Og pga sykdom gir jeg meg selv 1 mnd til flytting og nedvask. Så litt hast pga økonomi er det. Men samtidig aner jeg ingenting om hvor lang tid det går før rette kjøper dukker opp, så hvis det går mer enn 3 mnd med overlapp(betale på 2 boliger) så blir det vanskelig. Mulig jeg må refinansiere etter 1 mnd😂Er sjeleglad for at jeg ikke har kjøpt, men kun skal leie fremover.

Ok, da skulle du vel helst ha lagt ut boligen før sommeren :ler:

Jeg ville bare lagt den ut slik den er, og skrevet notat i egenerklæring at det er garantisak. For å sikre deg selv så kanskje ikke gi garanti på at det vil ordnes før overtakelse, men formuler deg ala "Avvik på bad er garantisak som er varslet til firma som utførte jobb".

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar🙏Ja har blitt forsinket med hele prosessen for andre gang nå😬Optimalt sett skulle den vært lagt ut nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar🙏Ja har blitt forsinket med hele prosessen for andre gang nå😬Optimalt sett skulle den vært lagt ut nå.

Lykke til! :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde solgt! 
De fleste bryr seg ikke så mye om tg2. Verre m tg3

Anonymkode: 6f6c5...523

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen til at det er tg2?

Anonymkode: 6b8aa...cd6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er grunnen til at det er tg2?

Sprekker i fuge mellom baderomsplate og flis. Easy peasy å fikse med fugemasse, sa takstmannen. Men jeg ønsker ikke å rote det til på egen hånd. Mangler også et dokument(3.partskontroll), som jeg håper entrepenør har. 4 år gammel bolig🫣Denne salgsprosessen er mye mer krevende enn de 4 andre jeg har hatt tidligere🤨Og de hadde dårligere standard.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sprekker i fuge mellom baderomsplate og flis. Easy peasy å fikse med fugemasse, sa takstmannen. Men jeg ønsker ikke å rote det til på egen hånd. Mangler også et dokument(3.partskontroll), som jeg håper entrepenør har. 4 år gammel bolig🫣Denne salgsprosessen er mye mer krevende enn de 4 andre jeg har hatt tidligere🤨Og de hadde dårligere standard.

Det skal være bunnlist under baderomsplate ellers vil det uansett gi tg2. Selv om du fuger vil det ikke endre tilstandsgraden. 

Og det er vanlig at fuger sprekker etter noen år, det må vedlikeholdes med ny. Det er ikke noe reklamasjonssak på silikonfuger etter 4 år.

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke har snøring på hva du driver med, så ødelegger du nok mer med fugemassen enn hva du fikser, så enten får du inn noen som kan dette, eller så informerer du kjøper og overlater det til kjøper å ordne. 

De aller fleste eiendommer kommer med en eller anna feil, de selger likevel. 

Anonymkode: b9fe5...a8b

AnonymBruker
Skrevet

Du bør ikke ta for gitt at entreprenør godtar at dette går på garantien. Selv om det er 5 års garanti, er det også et krav om at kjøper skal varsle innen rimelig tid. Hvis dette er noe du burde ha oppdaget tidligere (jeg aner ikke hvor synlig det er), er det ikke sikkert at de godkjenner at du kommer med det etter fire år.

Anonymkode: 664b8...566

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du bør ikke ta for gitt at entreprenør godtar at dette går på garantien. Selv om det er 5 års garanti, er det også et krav om at kjøper skal varsle innen rimelig tid. Hvis dette er noe du burde ha oppdaget tidligere (jeg aner ikke hvor synlig det er), er det ikke sikkert at de godkjenner at du kommer med det etter fire år.

Anonymkode: 664b8...566

Jeg trodde selv det gikk under vedlikehold, men styreformann sa det var garantisak. Ingenting er synlig, takstmann viste meg et bilde tatt med spesialkamera.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...