Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest .Daniel.
Skrevet (endret)

Jeg har en av stesøsterene mine på snapchat, hun legger ut bilder av sine opplevelser i livet som feks båttur med typen sin og båttur med min far,  hun har ikke PTSD og ikke atypisk autisme (jeg venter på utredning av atypisk autisme) og hun har en god mor til og med i voksen alder samt min far og mange andre familiemedlemmer, hun har ekstremt mye å være takknemlig for, hun hadde et mye bedre utgangspunkt for å få et godt voksenliv enn meg. Hun hadde i det minste en mor, jeg hadde verken en far eller en god mor. Skjønner at det er ikke sunt å tenke sånn men det er sånn det er nå. 

Jeg har ting å være takknemlig for som feks helsa mi, den kunne ha vært bedre men den kunne også vært verre. Har penger til mat, vann til å drikke og dusje. Klær til å ha på meg. Seng å sove i. Egen leilighet selv om jeg ikke vil bo her helt til min ende og uføretrygd. 

Endret av .Daniel.
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan forstå det er vanskelig å se det livet stesøsteren din fikk og at du syntes det er urettferdig. 

Men livet er urettferdig, det kommer det alltid til å være. 

Du må jobbe med deg selv. Selv om fortiden sikkert har vært tøff, er det du som velger om du skal ta det med deg inn i fremtiden. Skap det livet du ønsker, det er har jobb det er det for alle. 

Men man må faktisk ta et valg om hvordan man vil ha det. 

Anonymkode: ef3c3...5ef

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Så heldig du er som har ei stesøster. Ei du kan være sammen med og finne på ting med. Se det positive i hva du har. 
alle har sine ting å stri med mer eller mindre. Hun kan ikke noe for at du har dine plager. Heng deg på du også da

Anonymkode: 21306...344

• Liker 1
Gjest .Daniel.
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så heldig du er som har ei stesøster. Ei du kan være sammen med og finne på ting med. Se det positive i hva du har. 
alle har sine ting å stri med mer eller mindre. Hun kan ikke noe for at du har dine plager. Heng deg på du også da

Anonymkode: 21306...344

Heldig som har ei stesøster som ikke bryr seg, jeg tok kontakt før, var den som tok initiativ til det, hun har aldri tatt noe initiativ til å ta kontakt med meg.

Jeg klandrer ikke henne for mine plager men hun burde tatt kontakt. Heng meg på også, jeg er ikke velkommen. 

Endret av .Daniel.
AnonymBruker
Skrevet
.Daniel. skrev (21 timer siden):

Jeg har en av stesøsterene mine på snapchat, hun legger ut bilder av sine opplevelser i livet som feks båttur med typen sin og båttur med min far,  hun har ikke PTSD og ikke atypisk autisme (jeg venter på utredning av atypisk autisme) og hun har en god mor til og med i voksen alder samt min far og mange andre familiemedlemmer, hun har ekstremt mye å være takknemlig for, hun hadde et mye bedre utgangspunkt for å få et godt voksenliv enn meg. Hun hadde i det minste en mor, jeg hadde verken en far eller en god mor. Skjønner at det er ikke sunt å tenke sånn men det er sånn det er nå. 

Jeg har ting å være takknemlig for som feks helsa mi, den kunne ha vært bedre men den kunne også vært verre. Har penger til mat, vann til å drikke og dusje. Klær til å ha på meg. Seng å sove i. Egen leilighet selv om jeg ikke vil bo her helt til min ende og uføretrygd. 

Da er det opp til deg å få ett enda bedre liv og bli lykkelig. Det kan du snu. Ikke sammenlign deg med andre. Hun kan ha komplekser og opplevd kjipe ting du ikke aner noe om. Alle sliter med noe. 
Slutt å syntes synd på deg selv og gjør det du kan for å skape deg ett bedre liv sånn at du slipper å være misunnelig på andre. 

Anonymkode: d4eb4...359

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg litt igjen i innlegget ditt. Selv er jeg autist og har uføretrygd. Mine søsken har ikke autisme. Jeg har misunnet livene deres  fra jeg startet i barnehagen og merket at jeg ikke fikk til det sosiale. Det å se at de hadde venner og jeg aldri fikk venner gjorde meg misunnelig. 

Som voksen fikk de utdannelse, jobb og barn. Jeg fikk ikke til noe av de greiene. 

Jeg unner mine søsken alt godt. Men jeg misunner dem likevel. 

Ser mange si at man ikke bør sammenligne seg selv med andre. Det er nok sant, men det er lettere sagt enn gjort. Selv har jeg slettet profilene mine på sosiale medier for å slippe å sammenligne meg med andre. Samtidig så er det ikke slik at det er ideell løsning at jeg aldri ser på bildene av mine søskens familier. Det at jeg isolerer meg fra dem synes ikke jeg er en perfekt løsning. 

Dette med "man er sin egen lykkes smed" er også lett å si om man er frisk.

Som trådstarter har også jeg mye å være takknemlig for. Er glad for at jeg har et sted å bo, at jeg har mat og klær og at jeg har en OK fysisk helse. Ting kunne vært verre. Men jeg er fortsatt misunnelig på de som ikke er autister. 

Anonymkode: bd26b...7fc

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig lett å forstå deg. Du prøver også å se det lyse med tilværelsen din, og det gir et inntrykk av at du vil være mer tapper og positiv, så det er lett å få sympati med deg. 

Du ber ikke om råd, og jeg skal ikke komme med et. Jeg vil bare si at det du ser kan skjule andre ting. Du vet ikke helt hvordan alt er utfra bildene, og alle har jo sitt i mer eller indre grad. 

Anonymkode: 30633...b8f

• Hjerte 1
Gjest .Daniel.
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er veldig lett å forstå deg. Du prøver også å se det lyse med tilværelsen din, og det gir et inntrykk av at du vil være mer tapper og positiv, så det er lett å få sympati med deg. 

Du ber ikke om råd, og jeg skal ikke komme med et. Jeg vil bare si at det du ser kan skjule andre ting. Du vet ikke helt hvordan alt er utfra bildene, og alle har jo sitt i mer eller indre grad. 

Jeg prøver å se det lyse og fokusere på det istedenfor. 

Gjerne kom med råd om du har noe! 

Det er sant, jeg forstår at at det mulig. Alle har sitt.

AnonymBruker
Skrevet

..

AnonymBruker
Skrevet

Ikke sammenligne deg med andre ❤️. Du er ansvarlig for å gjøre det beste ut av ditt liv. Misunnelse og bitterhet dreper sjelen din, så styr unna det 

Anonymkode: acb7b...db8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Misunnelig

Anonymkode: abb00...274

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kjenner meg litt igjen i innlegget ditt. Selv er jeg autist og har uføretrygd. Mine søsken har ikke autisme. Jeg har misunnet livene deres  fra jeg startet i barnehagen og merket at jeg ikke fikk til det sosiale. Det å se at de hadde venner og jeg aldri fikk venner gjorde meg misunnelig. 

Som voksen fikk de utdannelse, jobb og barn. Jeg fikk ikke til noe av de greiene. 

Jeg unner mine søsken alt godt. Men jeg misunner dem likevel. 

Ser mange si at man ikke bør sammenligne seg selv med andre. Det er nok sant, men det er lettere sagt enn gjort. Selv har jeg slettet profilene mine på sosiale medier for å slippe å sammenligne meg med andre. Samtidig så er det ikke slik at det er ideell løsning at jeg aldri ser på bildene av mine søskens familier. Det at jeg isolerer meg fra dem synes ikke jeg er en perfekt løsning. 

Dette med "man er sin egen lykkes smed" er også lett å si om man er frisk.

Som trådstarter har også jeg mye å være takknemlig for. Er glad for at jeg har et sted å bo, at jeg har mat og klær og at jeg har en OK fysisk helse. Ting kunne vært verre. Men jeg er fortsatt misunnelig på de som ikke er autister. 

Edit: Selv har jeg alltid drømt om å "få være som alle andre". Så dette med å sammenligne med med andre har jeg alltid gjort. Har alltid også følt meg ensom. Er autist og derfor er jeg dårlig sosialt.  

Psykologen min sa vel noe sånt som at "man kan ikke alltid få alt man vil". Men det er ikke enkelt å bare akseptere at man alltid skal være ensom. 

AnonymBruker
Skrevet
.Daniel. skrev (23 timer siden):

Heldig som har ei stesøster som ikke bryr seg, jeg tok kontakt før, var den som tok initiativ til det, hun har aldri tatt noe initiativ til å ta kontakt med meg.

Jeg klandrer ikke henne for mine plager men hun burde tatt kontakt. Heng meg på også, jeg er ikke velkommen. 

Faren din da, er jo han som bør invitere deg med på det samme din stesøster opplever ❤️ 

Anonymkode: 8203f...bd9

• Liker 1
Skrevet

Misunnelse er en vanlig, og menneskelig følelse. Jeg aner ikke hvordan man blir kvitt den følelsen. Si fra hvis du finner det ut!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
.Daniel. skrev (36 minutter siden):

Jeg prøver å se det lyse og fokusere på det istedenfor. 

Gjerne kom med råd om du har noe! 

Det er sant, jeg forstår at at det mulig. Alle har sitt.

Ok, kanskje du skal prøve å avfølge henne en periode og se om du føler det bedre? Jeg skjønner at det ikke er så lett, men prøv en periode å se hvordan virkning det har på deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Yodas said:

Misunnelse er en vanlig, og menneskelig følelse. Jeg aner ikke hvordan man blir kvitt den følelsen. Si fra hvis du finner det ut!

Stemmer og hadde ingen vært misunnelige så hadde vi sikkert fortsatt levd i steinalderen for ingen hadde forsøkt å få det samme eller mer enn naboen. 

Anonymkode: 09a55...32b

AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter har du snakket med psykolog om følelsene dine? Tenker med tanke på at du venter på utredning.

Om du først går til psykolog så er det nok bedre å ta disse tankene med psykolog enn på Kvinneguiden. Hos psykologen får du mer konstruktive svar og ikke bare floskler av typen "ikke sammenlign deg med andre".

• Liker 1
Gjest .Daniel.
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trådstarter har du snakket med psykolog om følelsene dine? Tenker med tanke på at du venter på utredning.

Om du først går til psykolog så er det nok bedre å ta disse tankene med psykolog enn på Kvinneguiden. Hos psykologen får du mer konstruktive svar og ikke bare floskler av typen "ikke sammenlign deg med andre".

Jeg venter på både psykolog og utredning. Er forberedt på at det kan ta en stund... 

Skrevet
.Daniel. skrev (På 30.7.2024 den 13.43):

Det er ikke sikkert at stesøsteren din lever så bra som det ser ut som. Mange viser bare et glansbilde på sosiale medier og ved sammenkomster.

Det hjelper ikke å misunne stesøsteren din, selv om det er forståelig.

Hun hadde kanskje et bedre utgangspunkt, men hjelper det deg å sammenligne situasjonene deres?

Jeg tror du har en større sjanse til å imponere takket være alt du har opplevd. Nå vet jeg ikke hele historien bak på hvorfor du har et vanskelig forhold til din pappa og stefamilie, men bruk motivasjonen din til å vise hvem DU virkelig er! Husk at du planlegger å skape en bedre fremtid for deg selv!

Gjest .Daniel.
Skrevet
Kassettspiller skrev (1 minutt siden):

Det er ikke sikkert at stesøsteren din lever så bra som det ser ut som. Mange viser bare et glansbilde på sosiale medier og ved sammenkomster.

Det hjelper ikke å misunne stesøsteren din, selv om det er forståelig.

Hun hadde kanskje et bedre utgangspunkt, men hjelper det deg å sammenligne situasjonene deres?

Jeg tror du har en større sjanse til å imponere takket være alt du har opplevd. Nå vet jeg ikke hele historien bak på hvorfor du har et vanskelig forhold til din pappa og stefamilie, men bruk motivasjonen din til å vise hvem DU virkelig er! Husk at du planlegger å skape en bedre fremtid for deg selv!

Det skjønner jeg at mange gjør.

Nei, det er ikke akkurat sunt for meg.

Nei, ikke egentlig, jeg må slutte med det.

Takk for det. Om du leser den nye tråden jeg har lagt ut så får du vite historien der.. skammer meg egentlig så litt redd for kommentarene jeg kanskje får tilbake..

Jeg prøver å lage min egen gode fremtid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...