Gå til innhold

Hva tenker vi om at alle ansatte på småbarnsavdeling snakker gebrokkent norsk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alle ansatte på avdelingen sluttet / sa opp stillingen sin like før sommeren. Det har vært en kabal for å løse dette, men nå har det startet tre nye ansatte. Ingen av de ansatte snakker godt norsk, og både jeg og mannen opplevde at det ble misforståelser flere ganger i går ved levering og henting. 

De ansatte virker superhyggelige, så førsteinntrykket er sånn sett bra. Jeg tror barnet er i gode hender og blir godt ivaretatt. 

Derimot lurer jeg på hva andre tenker om at ingen ansatte snakker godt norsk? 

Barnet er 2 år og er jo i en enormt stor utviklingsfase språkmessig. Det tilbringer mange timer i barnehagen hver dag, så lurer på om dette kan gå utover språket til barnet? 

Ingen av de ansatte er utdannet barnehagelærer, men hun ene som har "ansvar" står som "pedagogisk medarbeider". Hva betyr dette? 

Fyr løs 😎

Anonymkode: 5000c...fe7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er virkelig ikke bra! Var sånn i vår gamle barnehage også, endte med at barnet uttalte sitt eget navn feil🥴

Anonymkode: 0a06e...2b4

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Masse kommunikasjonsforvirring begge veier. Ikke greit, dessverre. 

Anonymkode: 81aa4...dd2

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel språket/dialekten de fleste i Norge kommer til å snakke om noen år uansett. 

Anonymkode: 184d9...11e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke greit. 

Anonymkode: 3d44e...327

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mer bekymret over alt helsepersonell som snakker skikkelig dårlig norsk. Jobber som tolk, og sliter med å forstå enkelte leger og tannleger. Noen av dem snakker så dårlig norsk, at jeg må spørre igjen og igjen hva det er de mener. Et par ganger var det så ille at vi måtte gå over på engelsk. Ga tilbakemelding til tolkeformidlingsbyrået om at jeg er ansatt for å oversette fra norsk, ikke gebrokkent liksom-norsk. Tenk på eldre mennesker som hører dårlig og har kognitive vansker, når de skal prøve å forstå disse legene i løpet av de 5-10 minutter som er avsatt til en legetime!

Anonymkode: 37187...2c6

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 17
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er ikke greit. 

Anonymkode: 3d44e...327

Men er det noe å gjøre med det?  Nix

AnonymBruker
Skrevet

Det burde ikke vært lov.

Både pga kommunikasjonsproblemer dere voksne imellom, men mest pga at dette er et sted hvor barna får enormt mye språklig påvirkning. Ender med at alle blir som Ola Halvorsen.....

Anonymkode: 38a84...54b

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Alle ansatte på avdelingen sluttet / sa opp stillingen sin like før sommeren. Det har vært en kabal for å løse dette, men nå har det startet tre nye ansatte. Ingen av de ansatte snakker godt norsk, og både jeg og mannen opplevde at det ble misforståelser flere ganger i går ved levering og henting. 

De ansatte virker superhyggelige, så førsteinntrykket er sånn sett bra. Jeg tror barnet er i gode hender og blir godt ivaretatt. 

Derimot lurer jeg på hva andre tenker om at ingen ansatte snakker godt norsk? 

Barnet er 2 år og er jo i en enormt stor utviklingsfase språkmessig. Det tilbringer mange timer i barnehagen hver dag, så lurer på om dette kan gå utover språket til barnet? 

Ingen av de ansatte er utdannet barnehagelærer, men hun ene som har "ansvar" står som "pedagogisk medarbeider". Hva betyr dette? 

Fyr løs 😎

Dette betyr for øvrig at det ikke satses på yrket barnehagelærer, og at man sliter med bemanning i barnehager over hele landet. En politisk sak.

• Liker 14
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er mer bekymret over alt helsepersonell som snakker skikkelig dårlig norsk. Jobber som tolk, og sliter med å forstå enkelte leger og tannleger. Noen av dem snakker så dårlig norsk, at jeg må spørre igjen og igjen hva det er de mener. Et par ganger var det så ille at vi måtte gå over på engelsk. Ga tilbakemelding til tolkeformidlingsbyrået om at jeg er ansatt for å oversette fra norsk, ikke gebrokkent liksom-norsk. Tenk på eldre mennesker som hører dårlig og har kognitive vansker, når de skal prøve å forstå disse legene i løpet av de 5-10 minutter som er avsatt til en legetime!

Har hatt lege både på sykehus og DPS som misforsto viktige ting. Måtte grine meg til en lege som snakket norsk på sykehuset (Ullevål)

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mer bekymret over at det ikke er noen utdannete barnehagelærere i barnehagen. Folk tror det liksom bare er å passe på barn, som at alle barn er likt sitt eget barn, om det å jobbe i barnehage. Men det er det altså ikke, og derfor er det så viktig med utdannet personale som virkelig kan se og møte de ulike barnas behov, ha personalansvar og sørge for et godt pedagogisk opplegg i barnehagen. 

Anonymkode: 21ed8...86c

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare trist. Synes du bør vurdere å bytte barnehage. For ja, det er en rivende språkutvikling i barneårene og barnet er gjerne lengre tid i barnehagen enn det er våkent hjemme hver dag. 

Dialekter = helt topp, gebrokkent halvveis norsk = ikke greit i det hele tatt om alle snakker slik.

Anonymkode: 2c1cc...47d

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal være sjeleglade at det i det heletatt er noen å fylle disse stillingene med. Tror ikke folk innser hvor ille demografiutviklingen kommer til å slå oss de neste ti årene.

Anonymkode: d2450...a3d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker generelt i yrker der du har med barn å gjøre eller der kommunikasjon er viktig, så må Norskkunnskapene være på topp. Snakke med f.eks en lege å se at informasjonen ikke forstås er urovekkende. At små barn skal passes på av mennesker med dårlig muntlig Norsk, vel vitende om at barn er små svamper som suger til seg alt, er heller ikke greit.

• Liker 9
Skrevet

Med tanke på god språkutvikling og trygghet er det ikke optimalt nei. To av 3 fulltidsansatte på småbarn hos oss snakker halvbra norsk, pluss to av de tre vikarene jeg har truffet. Ped.leder (som er den eneste utdannede barnehagelæreren på avdelinga) er i tillegg sykmeldt store deler av tiden så er lite til stede og dermed vikarene mer. Merkelig nok er det nesten utelukkende norsktalende på storbarn, så virker ikke som det har vært aktuelt å fordele litt. 

Opplever at barnet mitt ikke føler seg like trygg på de som snakker «gebrokkent», sikkert fordi det er vanskelig å forstå dem samt gjøre seg forstått for barnet. Sliter med levering når bare de er der :( Merker jo selv at jeg sliter med å forstå når de gir meg statusoppdatering ved henting så ikke rart det oppleves utrygt for barnet. 

De er kjempeflinke og kjempehyggelige altså, men det er likevel litt håpløst når kommunikasjonen ikke er helt på plass, spesielt for de minste.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Barna preges dessverre av dette i lang tid. Jeg har en nå 11 åring som fremdeles har enkelte ord etter barnehagen som ikke er riktige, det samme med setningsoppbygging (f.eks: i dag vi bygde sandslott). Vi har øvd og øvd på å si det riktig, men det sitter så godt i. Det hjelper ikke at også lærere/ansatte i skolen og medelever har annet morsmål, med foreldre som ikke snakker rent.

Men det er som det er. Vi får gjøre det beste ut av det, tenker jeg, og ha litt ekstra fokus på språk hjemme. Vi tenkte ikke så mye over det med eldste, men det har vi gjort med de to andre, og de er sterkere i språk. Men det har vært mye jobb. Det verste er jo egentlig at beskjeder ikke forstås som de skal, verken til dem eller til meg. Vi har hatt kjipe misforståelser om allergi, medisiner, og mindre viktig som søvnrutiner. Jeg har misforstått hva de har gjort ila dagen i barnehagen, misforstått uenigheter eller annet som har oppstått osv. 

Anonymkode: ff97a...476

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ta det opp. Forøvrig, så lenge barnet møter god språkstimulering hjemme, vil det gå fort over dersom barnet blir påvirket av dette. 

Barn med et annet språk hjemme blir oppfordret til å snakke sitt morsmål hjemme. Barna lærer både norsk og morsmål samtidig, og klarer etterhvert å skille mellom disse uten problemer.

Så du trenger ikke bekymre deg.

Anonymkode: a429d...aef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle sa opp sin stilling før ferien? Og det er blitt ansatt 3 nye på avd i mellomtiden? 
Er dette en kommunal barnehage? 
Har dere fått informasjon fra barnehagen? 
nytt barnehageår starter ikke før neste uke, og flere har ferie enda. 
En pedagogisk medarbeider er assistent uten utdanning. 
Det skal være en pedagogisk leder på avd. 

Anonymkode: 6bd96...527

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt håpløst, det burde ha vært språkkrav for å jobbe i slike yrker.

Anonymkode: fbf2c...caa

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Alle sa opp sin stilling før ferien? Og det er blitt ansatt 3 nye på avd i mellomtiden? 
Er dette en kommunal barnehage? 
Har dere fått informasjon fra barnehagen? 
nytt barnehageår starter ikke før neste uke, og flere har ferie enda. 
En pedagogisk medarbeider er assistent uten utdanning. 
Det skal være en pedagogisk leder på avd. 

Anonymkode: 6bd96...527

Alle sa opp stillingen før sommeren. Stor barnehage i Oslo, så blir vel feil å si at dem har ansatt tre nye. Det er vel 18 avdelinger i barnehagen (tror jeg), så de har flyttet ansatte fra andre avdelinger over til vår. Barnehagen er privat og har åpent hele sommeren. 

Har vært ekstremt lite info om dette, så kom ganske brått på oss igår da vi leverte første dag etter ferien. Hadde heldigvis seinvakt, så kunne bruke god tid på levering/gi tilvenning og mannen kunne hente tidlig. 

Ts

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...