Gå til innhold

Ferskvaredisken i Meny, laget fra bunn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Maten som selges i ferskvaredisken på Meny, slik som lunsj kaker, fiskekaker, karbonader etc, er dette laget helt i fra bunn i butikken? Eller er det ultraprossesert? Ev bare prosessert?

Anonymkode: f6661...363

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt slikt kom ferdig fra fabrikk da jeg jobbet i ferskvaren på Mega for noen år tilbake i alle fall. Skal ikke si hva Meny gjør, men antar det går i det samme.

Anonymkode: 742d8...3d8

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tenke at dette er laget på fabrikk. 

Men det er nok ikke ultraprosessert. Bare prosessert. 

Anonymkode: 6d36d...717

• Liker 1
Skrevet

Kjøpte lasagne i går på meny. Og den smakte godt, av all lasagne jeg har kjøpt ferdig, så er den det nærmeste som kommer hjemmelaget som jeg lager. Men ser man på ingrediensene, så er det åpenbart at den ikke er laget i butikk, men kvaliteten veldig bra for et ferdigprodukt, ingredienser til bolognesesausen er veldig lik hjemmelaget, til og med brukt rødvin i sausen 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Maten som selges i ferskvaredisken på Meny, slik som lunsj kaker, fiskekaker, karbonader etc, er dette laget helt i fra bunn i butikken? Eller er det ultraprossesert? Ev bare prosessert?

Anonymkode: f6661...363

Det kommer inn i store bakker frosset og varmes opp i konveksovnen på morgenen.  Hvordan fremstillingsprosessen er på fabrikken vet jeg ingenting ting om.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

All salatbar-ting kommer hvertfall ferdig produsert fra Bama (eller en av de andre leverandørene).
Her på vår Meny og Spar lager de pizza, men med ferdige bunner og ferdig kjøttsaus. Vet ikke med alt annet som karbonader etc, men antar at det kommer ferdig, siden det er helt likt i alle butikkene rundtom som jeg har sett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert 90% UP. Ene barnet mitt har matallergier, så jeg ber alltid om å få lese ingredienselister, og de er laaange på kjøttkaker og lunsjkaker osv. Grillkylling er vel det minst problematiske, men også der putter de rare (og unødvendige) saker i krydderet (for ikke å snakke om leveforholdene og fôret til konvensjonell kylling, grøss!). 😬

Vi liker å kjøpe ost, cherry tomater, god spekepølse eller -skinke, agurk, smør, banan, eple, nøtter, druer, bær, oliven eller annen frukt/grønnsaker til ungene når vi er på farten, selv driver jeg med periodisk faste og har ikke noen utfordring med å vente 8 timer på neste måltid. 😊

Anonymkode: edb8d...77a

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er sikkert 90% UP. Ene barnet mitt har matallergier, så jeg ber alltid om å få lese ingredienselister, og de er laaange på kjøttkaker og lunsjkaker osv. Grillkylling er vel det minst problematiske, men også der putter de rare (og unødvendige) saker i krydderet (for ikke å snakke om leveforholdene og fôret til konvensjonell kylling, grøss!). 😬

Vi liker å kjøpe ost, cherry tomater, god spekepølse eller -skinke, agurk, smør, banan, eple, nøtter, druer, bær, oliven eller annen frukt/grønnsaker til ungene når vi er på farten, selv driver jeg med periodisk faste og har ikke noen utfordring med å vente 8 timer på neste måltid. 😊

For ikke å snakke om leveforholdene til grisene som pølsene og skinka er laget av...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Hensatt skrev (2 minutter siden):

For ikke å snakke om leveforholdene til grisene som pølsene og skinka er laget av...

Vi kjøper kun pølser og skinke fra vilt (f. Eks hjortepølse) eller glade griser (f. Eks kolonihagen. Du kan slappe helt av. 🙄

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi kjøper kun pølser og skinke fra vilt (f. Eks hjortepølse) eller glade griser (f. Eks kolonihagen. Du kan slappe helt av. 🙄

Får du det på Meny?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingenting er laget lokalt  i norske dagligvarebutikkene i dag. Alt er laget sentralt og kjøres ut. 
Var på Meny forrige uke og skulle kjøpe fersk sei. Ba om den fineste seien de hadde. Der viste de frem en seifilet som hadde klare røde flekker i fileten (dvs blod i filet og dårlig behandlet under fangst/bløgging). Til 150 kr/kilo! Only in Norway. 

Anonymkode: 27cd5...e5b

Det er ikke helt sant. I min lokale Spar og Extra har de egen avdeling med lokalmat fra lokale produsenter.

AnonymBruker
Skrevet
Hensatt skrev (1 minutt siden):

Får du det på Meny?

Jeg får bra og lokal spekemat på min nærmeste Meny ja, men dette var en generell liste med forslag til TS som gjaldt alle dagligvarebutikker. Føler du at dine bidrag i denne tråden hjelper TS, eller tror du de skaper negativ stemning og avsporer? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg vil tenke at dette er laget på fabrikk. 

Men det er nok ikke ultraprosessert. Bare prosessert. 

Anonymkode: 6d36d...717

Det er ultraprosessert. Det står innholdsliste på dem, og der er det mange stoffer en ikke finner i et vanlig hjem. 

Anonymkode: add9a...00a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg får bra og lokal spekemat på min nærmeste Meny ja, men dette var en generell liste med forslag til TS som gjaldt alle dagligvarebutikker. Føler du at dine bidrag i denne tråden hjelper TS, eller tror du de skaper negativ stemning og avsporer? 

Ikke jeg som trakk inn leveforholdene til kylling og at ferskvaredisken er 90% ultraprosessert uten noen faktagrunnlag. Jeg svarte bare litt halvsarkastisk på fine påstander. Ellers har jeg uttrykt mine erfaringer på spørsmålet til ts.

AnonymBruker
Skrevet
Hensatt skrev (8 minutter siden):

Det er ikke helt sant. I min lokale Spar og Extra har de egen avdeling med lokalmat fra lokale produsenter.

Ja jeg å ser at dem er veldig flink til å kjøre lokalmat her. Dem har egen disker med lokalmat. 

Anonymkode: ac526...a30

AnonymBruker
Skrevet

Fiskekaker, karbonader, lunsjkaker og slikt kommer ferdiglaget. Gryteretter o.l. lager de derimot selv (i alle fall her, og kommer man til riktig tid på døgnet ser man jo at de står med den digre stekepannen og lager mat) og da pleier de å bruke varer som holder på å gå ut på dato. 

Anonymkode: 5d532...f9c

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke med Meny, men kjenner en som jobber i ferskvare hos Eurospar. Det meste kommer ferdig av farseprodukter. Det er fryst, de tiner og legger i disken.  Stek, grillskiver, koteletter etc parterer de selv, da de bestiller hele slakt fra slakteriet. Gryteretter og lasagne blir laget med kjøttvarer som holder på å gå ut på dato, der de maler opp kjøtt til kjøttdeig og kutter koteletter i biter. Bacon lager de av ribber som har ligget i disken i 3-4 dager. Salatbaren kommer ferdig fra Bama, til og med eggene er ferdig kokte og fra lake. Noen majonesbaserte salater som eggesalat og lignende lager se selv med ferdig kuttede grønnsaker. Så selv om det er «ferskvare» er mye ferdig. Vil tro det sikkert er slik hos mange, spesielt kjedene. 

Anonymkode: f53eb...932

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2024 den 13.24):

Ingenting er laget lokalt  i norske dagligvarebutikkene i dag. Alt er laget sentralt og kjøres ut. 
Var på Meny forrige uke og skulle kjøpe fersk sei. Ba om den fineste seien de hadde. Der viste de frem en seifilet som hadde klare røde flekker i fileten (dvs blod i filet og dårlig behandlet under fangst/bløgging). Til 150 kr/kilo! Only in Norway. 

Anonymkode: 27cd5...e5b

Det stemmer ikke, flere matbutikker her som selger ting som lages lokalt. Meny her har flere butikker, men en av butikkene lager kjøttpålegg og majonessalater fra bunn og kjører ut til de andre. Fiskekakene kommer fra lokal produsent, men tipper nok lunsjkaker ect kommer i store bakker og kjøres ut direkte fra grossist. 

Anonymkode: 6e468...f73

AnonymBruker
Skrevet

Aldri kjøp noe der, bare dritten.

Anonymkode: 6ee5e...3fc

AnonymBruker
Skrevet

Eneste de lager selv er salatene. Jobbet i Meny i 20 år. 

Ikke mye som er laget selv og er det så er det tilsatt masse som er unødvendig. 

For 20 år siden laget vi salater, kaker osv selv, men siden det kostet tid og penger sluttet de med det.

Eneste Meny jeg veit om som lager medisterkakene sine selv holder til på Konnerud. Ellers lite selvlagd.

Anonymkode: 9034f...ee1

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...