AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #1 Skrevet 30. juli 2024 Gjelder nærmeste familie, fått påvist kronisk betennelse i tarmen ( ofte diare bla) Men hen har ikke fått noe navn på tarmsykdommen. For jeg antar at hvis man får påvist en kronisk tarmbetennelse så har det et navn? Som eksempelvis ulcerøs colitt, cøliali, chrons sykdom. Jeg oppfordrer hen til å spørre fastlegen hva betennelsen i tarmen heter. Hen sier bare at i pappiret fra sykehuset står det kronisk innflammasjon/betennelse. Jeg fatter ikke hvorfor legen ikke skriver direkte hvilken tarm sykdom det gjelder. For nettopp å forstå sykdommen bedre, legge til rette kosthold og forebygge forverring. Anonymkode: bc7c0...1a3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #2 Skrevet 30. juli 2024 Kronisk betennelse i tarm er enten ulcerøs kolitt eller chrons. Mulig de ikke skriver dette fordi de trenger at du kommer til noen andre undersøkelser før de kan fastslå en diagnose. Jeg fikk også påvist betennelse i tarm under en CT. Ble oppringt av legekontoret og fikk beskjed om "betennelse i tarm", men ante ingenting mer. Måtte inn til koloskopi for å se hvor betennelsen var og for å ta biopsi. Hos meg fant de ut på koloskopi at betennelsen kun var lokalisert i tykktarm og endetarm, og da kunne de fortelle meg at jeg hadde ulcerøs kolitt. Anonymkode: 65759...e3f 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #3 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kronisk betennelse i tarm er enten ulcerøs kolitt eller chrons. Mulig de ikke skriver dette fordi de trenger at du kommer til noen andre undersøkelser før de kan fastslå en diagnose. Jeg fikk også påvist betennelse i tarm under en CT. Ble oppringt av legekontoret og fikk beskjed om "betennelse i tarm", men ante ingenting mer. Måtte inn til koloskopi for å se hvor betennelsen var og for å ta biopsi. Hos meg fant de ut på koloskopi at betennelsen kun var lokalisert i tykktarm og endetarm, og da kunne de fortelle meg at jeg hadde ulcerøs kolitt. Anonymkode: 65759...e3f Ser nå etter jeg skrev ferdig at du ikke spurte for deg selv, men på vegne av noen andre. Beklager. Kanskje de har undersøkelser som ikke er tatt enda? Eller så kan hen jo ringe inn til sykehuset og spørre de. Anonymkode: 65759...e3f
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #4 Skrevet 30. juli 2024 Det er ikke alltid det er mulig å komme noe nærmere enn kronisk betennelse. Det er sannsynligvis et notat i journalen om hvilke vurderinger som er gjort opp mot det ene eller det andre, men det er ikke sikkert at det er delt med pasient (eller fastlegen. Ofte mange sære detaljer som ikke gir så mye mening annet enn for de som holder på med det.) Veldig ulike tradisjoner, og også veldig ulike preferanser blant folk. Noen vil bare ha en forklaring med noe de kan forstå og vil ikke vite eller se hva som ligger bak, mens noen vil ha absolutt alle detaljer. Kan også være at de venter på ulike svar for å prøve å komme nærmere en spesifikk diagnose. Anonymkode: 8c74f...083 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #5 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Kronisk betennelse i tarm er enten ulcerøs kolitt eller chrons. Mulig de ikke skriver dette fordi de trenger at du kommer til noen andre undersøkelser før de kan fastslå en diagnose. Jeg fikk også påvist betennelse i tarm under en CT. Ble oppringt av legekontoret og fikk beskjed om "betennelse i tarm", men ante ingenting mer. Måtte inn til koloskopi for å se hvor betennelsen var og for å ta biopsi. Hos meg fant de ut på koloskopi at betennelsen kun var lokalisert i tykktarm og endetarm, og da kunne de fortelle meg at jeg hadde ulcerøs kolitt. Anonymkode: 65759...e3f Nei, det er mye annet enn Crohns/Ulcerøs kolitt. Her fra ICD10-diagnoseoversikten. https://finnkode.ehelse.no/#icd10/0/0/0/2616330 Anonymkode: 8c74f...083
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #6 Skrevet 30. juli 2024 For rundt 10 år siden så fikk jeg vite at det ser ut til at hver gang jeg sliter med magen har jeg en betennelse i tarmsystemet. Selv etter flere runder med sjekk av avføring og tarmer så kommer de ikke med noen navn på dette. Mine anfall har heldigvis blitt færre med årene Anonymkode: 3386e...28c
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #7 Skrevet 30. juli 2024 De må undersøke tarmbiopsier for å fastslå sikkert hva slags sykdom det er. Det tar noen dager/uker før det er klart. Jeg tipper det er derfor det ikke har blitt nevnt konkret i papirene enda, fordi biopsiene ikke er undersøkt enda. Jeg har ulcerøs kolitt og første gangen jeg tok koloskopi og påvist betennelse trodde de ikke en gang at det var kronisk, men bare en tilfeldig betennelse i endetarmen som kom til å gå over etter 4 ukers kur. Derimot så bekreftet biopsiene de tok av tarmen at det var kronisk og ulcerøs kolitt/proktitt. Anonymkode: 0b76f...930
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #8 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): De må undersøke tarmbiopsier for å fastslå sikkert hva slags sykdom det er. Det tar noen dager/uker før det er klart. Jeg tipper det er derfor det ikke har blitt nevnt konkret i papirene enda, fordi biopsiene ikke er undersøkt enda. Jeg har ulcerøs kolitt og første gangen jeg tok koloskopi og påvist betennelse trodde de ikke en gang at det var kronisk, men bare en tilfeldig betennelse i endetarmen som kom til å gå over etter 4 ukers kur. Derimot så bekreftet biopsiene de tok av tarmen at det var kronisk og ulcerøs kolitt/proktitt. Anonymkode: 0b76f...930 Hvilke behandling får du for dette? Jeg har et familiemedlem som har dette, og hen får intavnøst biologisk medisin en gang i mnd Anonymkode: 27958...ff5
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #9 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Gjelder nærmeste familie, fått påvist kronisk betennelse i tarmen ( ofte diare bla) Men hen har ikke fått noe navn på tarmsykdommen. For jeg antar at hvis man får påvist en kronisk tarmbetennelse så har det et navn? Som eksempelvis ulcerøs colitt, cøliali, chrons sykdom. Jeg oppfordrer hen til å spørre fastlegen hva betennelsen i tarmen heter. Hen sier bare at i pappiret fra sykehuset står det kronisk innflammasjon/betennelse. Jeg fatter ikke hvorfor legen ikke skriver direkte hvilken tarm sykdom det gjelder. For nettopp å forstå sykdommen bedre, legge til rette kosthold og forebygge forverring. Anonymkode: bc7c0...1a3 Sannsynligvis fordi det ikke er mulig å sette en mer presis diagnose. Alt hos alle mennesker passer ikke inn i alle systemer. Mennesker er ikke A4. Anonymkode: 97ea3...491
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå