Gå til innhold

Fått time med lege i spesialisering, forventet gynekolog?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har ventet 6 mnd på time hos gynekolog, og fikk nå endelig time. Skal utføre «utblokking» av livmorhalsen, gjort det før, så vet det er det jeg må. Ser nå at legen som er oppført er «lege i spesialisering 2/3». Er dette en gynekolog? Kan jeg risikere å møte opp, for å bli undersøkt, også må jeg få ny time og enda mer ventetid, for at denne legen ikke kan utføre en slik prosedyre? Jeg har ikke ventet 6 mnd på time, for så å ikke få time med gynekolog?!? 

Anonymkode: b867a...81b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan være alt fra en lege som nettopp har begynt i spesialiseringen sin til å bli gynekolog, til en som bare mangler å få godkjent søknaden om å bli ferdig spesialist, og som for alle praktiske formål er ferdig gynekolog.

Er du henvist til vurdering, eller er du satt opp til endelig behandling/prosedyre? Det står ofte i innkallingsbrevet.

Anonymkode: b333f...c9b

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette kan være alt fra en lege som nettopp har begynt i spesialiseringen sin til å bli gynekolog, til en som bare mangler å få godkjent søknaden om å bli ferdig spesialist, og som for alle praktiske formål er ferdig gynekolog.

Er du henvist til vurdering, eller er du satt opp til endelig behandling/prosedyre? Det står ofte i innkallingsbrevet.

Jeg har vært der flere ganger siste årene, senest i fjor, for samme problemstilling og da samme prosedyre. Regner med de ikke setter meg opp for utredning når de vet hva det gjelder? Forrige gang, etter henvisning fra fastlege, utførte de utblokkingen på timen jeg nå også har fått, står det samme. Men da møtte jeg overlege, så han kunne jo bare gjøre det der og da. Det jeg er usikker på nå, om dette er «utredning» som for meg er bortkastet tid og unødvendig undersøkelse, når jeg vet hva som er problemet og hva som må gjøres. Er jo unødvendig forløp med både tid og ressurser om de sender meg på en «vanlig» utredning, de vet jo veldig godt hva det det gjelder.

AnonymBruker
Skrevet

Som den over sier, hva er du henvist til? Sykehuset har satt deg opp til en lege som kan utføre det du har fått time til, har du fått time til utblokking er legen kompetent til dette, har du fått time til vurdering er legen kompetent til dette. 

Anonymkode: 609c8...774

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har vært der flere ganger siste årene, senest i fjor, for samme problemstilling og da samme prosedyre. Regner med de ikke setter meg opp for utredning når de vet hva det gjelder? Forrige gang, etter henvisning fra fastlege, utførte de utblokkingen på timen jeg nå også har fått, står det samme. Men da møtte jeg overlege, så han kunne jo bare gjøre det der og da. Det jeg er usikker på nå, om dette er «utredning» som for meg er bortkastet tid og unødvendig undersøkelse, når jeg vet hva som er problemet og hva som må gjøres. Er jo unødvendig forløp med både tid og ressurser om de sender meg på en «vanlig» utredning, de vet jo veldig godt hva det det gjelder.

Og til en lege som uansett må henvise meg videre, mener jeg, og ny time. 

AnonymBruker
Skrevet

Ser du svarte samtidig som meg, når du har gjort det før og skal gjøre det samme nå, så er legen du har fått time hos kompetent til å gjøre dette når du er der. LIS betyr at det er en som ikke er ferdig spesialist, men de kan jo faget likevel når de har poliklinikk. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ser du svarte samtidig som meg, når du har gjort det før og skal gjøre det samme nå, så er legen du har fått time hos kompetent til å gjøre dette når du er der. LIS betyr at det er en som ikke er ferdig spesialist, men de kan jo faget likevel når de har poliklinikk. 

Ja håper det er som du sier. Føler jeg har ventet i en liten evighet på timen, så ble litt usikker på om dette bare ble enda mer venting og unødvendig « se hva ståa er» også faktisk på tid med en lege som kan utføre utblokkingen. Det er ikke så artig med disse underlivsundersøkelsen, så greit å få gjort alt som må gjøres med en gang.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ser det står «kontroll» i brevet, noe det også sto forrige gang. Men da møtte jeg overlege, som utførte inngrepet der og da. Derfor jeg håper på det samme nå, unødvendig med to underlivsundersøkelser, hvor første legen bare skal «se an ståa» for så å sette opp ny time. Leser de historikken min, så vet de veldig godt hva som skal gjøres.

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet hvor langt en «lege i spesialisering 2/3» har kommet i løpet, altså er de så og si ferdig spesialist, her da gynekolog?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen som vet hvor langt en «lege i spesialisering 2/3» har kommet i løpet, altså er de så og si ferdig spesialist, her da gynekolog?

Kan være nettopp ferdig i med turnus (LIS 1), kan være nesten ferdig. Umulig å si. 

Anonymkode: d827e...eef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De kan være helt nybegynner innenfor gynekologi (altså nyansatt etter LIS1/turnus), eller ferdige bare mangler spesialistgodkjenningen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring og spør. 

Anonymkode: b1530...8b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På mange sykehus går leger i LIS-stillinger i år inn og år ut fordi det ikke er ledig overlege-stilling. De det gjelder gjør akkurat det samme som overlegene. De bare har ikke den stillingskoden.

Anonymkode: 976b9...683

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg fikk innkalling til lege i spesialisering da jeg skulle ha gastroskopi - han var såpass tidlig i spesialiseringsløpet at han hadde med seg erfaren støttekontakt-overlege som kom med råd og kommentarer underveis, men det var han som utførte undersøkelsen. Du får det inngrepet/kontrollen du skal ha, det gjør ingen forskjell om det er en LIS-lege som står for den. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De gangene jeg har vært hos LIS har det vært som en helt vanlig time i spesialisthelsetjenesten. Ville ikke bekymret meg.

Anonymkode: 72876...f96

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ring og spør. 

Anonymkode: b1530...8b4

Enig - eneste måten du faktisk får svar på det du lurer på, TS

Anonymkode: 9b155...c62

AnonymBruker
Skrevet

Det vurderes om du kan ses av en LIS, LIS med erfaring innen feltet(uten offisiell overlegetittel) eller overlege. Jeg ble henvist til en operasjon og på bakgrunn av historikken min så ble det vurdert at en overlege måtte være med på kirurgien, selvom en LIS vanligvis gjør den selv. 

Anonymkode: 7d0df...1a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det betyr vel at legen er ferdig med minst to tredjedeler av spesialiteten. Jeg tror det er ganske vanlig i det offentlige helsevesenet at man kommer til en lege som ikke er ferdig spesialist, men har en spesialist de kan kontakte ved spørsmål.

Anonymkode: 5f898...dbb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det betyr vel at legen er ferdig med minst to tredjedeler av spesialiteten. Jeg tror det er ganske vanlig i det offentlige helsevesenet at man kommer til en lege som ikke er ferdig spesialist, men har en spesialist de kan kontakte ved spørsmål.

Anonymkode: 5f898...dbb

Nei, LIS 2/3 er ikke to tredjedeler, men LIS 2 eller 3. Det vil si perioden mellom turnus (LIS 1) og overlege. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Som den over sier, hva er du henvist til? Sykehuset har satt deg opp til en lege som kan utføre det du har fått time til, har du fått time til utblokking er legen kompetent til dette, har du fått time til vurdering er legen kompetent til dette. 

Nettopp. Dersom man vil reservere seg fra vurdering og/eller inngrep utført av LIS-lege, må man gå privat. LIS-legene er helt nødvendige i driften av offentlige sykehusavdelinger, og disse kan være kompetente til å operere og utføre polikliniske prosedyrer selvstendig med overlege som bakvakt ved behov. Hvem tror du opererer akutt på nettene? I stor grad erfarne LIS-leger med tilstedevakt, overlege er ofte hjemme i beredskap. Som skrevet over settes man opp til lege (uavhengig av tittel) som er kompetent til å gjøre den vurderingen eller inngrepet man kommer for. LIS-leger fortjener stor respekt for at de i det hele tatt orker løpet de står i. Nesten alle vakttunge sykehusspesialiteter sliter nå massivt med å rekruttere og beholde LIS-leger, og vi skal være takknemlige for at noen er villige til å ofre år med vanvittig mye arbeid og dessverre mye devaluering fra pasientene, for å bli legespesialister. Uten LIS, ingen offentlig spesialisthelsetjeneste.

Anonymkode: 8aa43...6b3

• Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...