AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #1 Skrevet 30. juli 2024 Naboen sin katt er kontinuerlig utenfor vårt hus. Vi vet naboen er på ferie... har ikke observert at noen har kommet for å mate katten(man kan ikke være 100% sikker). Katten mjauer, stryker seg inntil oss og vil inn... mistenker den er sulten. Jeg vil så gjerne mate den. Men blir det feil? Anonymkode: a5d9e...bf4 6
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #2 Skrevet 30. juli 2024 Nei, mat den og ta vare på den om du kan, snakk med naboene når de kommer igjen. Anonymkode: e065a...e56 15
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #4 Skrevet 30. juli 2024 Ta den inn og meld fra til mattilsynet. Katter SKAL ha tilsyn minst en gang i døgnet. Anonymkode: f34d3...cf8 17 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #5 Skrevet 30. juli 2024 Jeg har faktisk opplevd akkurat det samme. Nabokatten hang rundt oss hele tiden, var umulig for oss å grille, eller spise ute i hagen, katta virket desperat etter mat. Til slutt ga jeg katten mat i naboens hage, og fikk en helvetes kjeft av naboen da han kom hjem. Jeg hadde ingenting med å mate hans katt. Jeg prøvde å forklare, men det gikk ikke inn. Jeg hadde gjort det samme om igjen, hvis situasjonen oppsto. Heller sint nabo, enn utsulta katt. Anonymkode: 3421d...563 23 2 5
Tantemor Skrevet 30. juli 2024 #6 Skrevet 30. juli 2024 Ville ringt naboen og spurt om det var tilfelle at de faktisk har reist fra katten uten noe form for tilsyn. Du vet jo navnet på dem og kan søke de opp om du ikke har nr fra før. 23 3
Blålilla Skrevet 30. juli 2024 #7 Skrevet 30. juli 2024 Spør naboen da- om katten får mat og tilsyn. Uansett ikke feil å gi den kos og oppmerksomhet. 14
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #8 Skrevet 30. juli 2024 Vi reiser fra katten vår, og vi har tilsyn og folk som mater den. Men det blir jo veldig selskapssyk likevel, og stryker seg inntil naboene. Jeg tenker vel at katten er selskapssyk. Jeg tror de færreste reiser fra katten uten at den får mat...og hvis katten er sulten, så vil den jo være litt mer desperat. Anonymkode: d5826...087 7
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #9 Skrevet 30. juli 2024 Det skjer her iblant, spesielt hos de som ikke er norske og kanskje har et annet syn på dyrehold. Ofte får kattene mat og vann av en eller annen som stikker innom, men de sliter gjerne med å være alene så lenge, og kommer til naboene for å mase om selskap. Anonymkode: c6824...520
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #10 Skrevet 30. juli 2024 Spør naboen. Det er fullt mulig å ikke komme unna som invaderende, bare å vise til at katten oppfører seg uvanlig overfor dere og at dere derfor ville avklare. Ikke la det passere uten videre, i hvert fall. Viktigst at katten har det bra. Men det trenger selvfølgelig heller ikke være så ille som du frykter. Anonymkode: c955c...048 6
norw Skrevet 30. juli 2024 #11 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei, mat den og ta vare på den om du kan, snakk med naboene når de kommer igjen. Anonymkode: e065a...e56 Overhodet ikke. Utgangspunktet er at katten får det den trenger, du skal være rimelig sikker på at det ikke er tilfelle før du griper inn. Og hvis man føler seg sikker, så legger man isåfall mat/vann utenfor døra eller i hagen til naboen. 3 1
mommyaka Skrevet 30. juli 2024 #12 Skrevet 30. juli 2024 Finn ut ting først...( Vi er ikke vekk en uke) Men..vi har katteluke..rn stor bolle med vann og en automatisk mater som gir mat hverdag klokken 18. Så vi kan vite borte en noen dager, men ...derfor jeg sier pass på. For vi har noen naboer som synes så synd på natten våres og de får hun mase mat og leverpostei...og nå er hun nesten ikke hjemme lenger.. Vi har sakt i fra flere ganger..mgm de bryr seg ikke Så om den jo får mat og tilsyn..gi mat...men pass på da sjansen er stor at dere får oftere besøk etc 3
Tradegy Skrevet 30. juli 2024 #13 Skrevet 30. juli 2024 (endret) Har de katteluke? I såfall ville jeg unngått å mate den. Da vet den hvor maten befinner seg. Det er en vanskelig balansegang. Har gått litt sport i å anta at katter har det kjipt. De er ganske robuste og en katt som er vant til å være ute, finner seg mat. Om du er bekymret for vanskjøtsel eller mishandling er saken annerledes. Da må man melde fra til mattilsynet. Ville sendt en sms til naboen før jeg satte i gang med mating, hvertfall Endret 30. juli 2024 av Tradegy 6 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #14 Skrevet 30. juli 2024 mommyaka skrev (5 minutter siden): Finn ut ting først...( Vi er ikke vekk en uke) Men..vi har katteluke..rn stor bolle med vann og en automatisk mater som gir mat hverdag klokken 18. Så vi kan vite borte en noen dager, men ...derfor jeg sier pass på. For vi har noen naboer som synes så synd på natten våres og de får hun mase mat og leverpostei...og nå er hun nesten ikke hjemme lenger.. Vi har sakt i fra flere ganger..mgm de bryr seg ikke Så om den jo får mat og tilsyn..gi mat...men pass på da sjansen er stor at dere får oftere besøk etc Det hjelper ikke at dere har en stor bolle med vann og automatisk mating, pus skal ha tilsyn av minst en over 16 hver dag uansett! Anonymkode: 75c93...dad 14 4
Marimma Skrevet 30. juli 2024 #15 Skrevet 30. juli 2024 Sjekk det ut først. Våre katter får alltid både daglig tilsyn og fri ferdsel i katteluka, men klart de kan savne noe sosialt når vi er borte i flere dager. Naboene vet vel heller ikke hva vi har ordnet av kattepass med mindre de bor i kjøkkenvinduet hele døgner. Derimot lager det masse trøbbel for oss når naboene driver og mater dem med mat de ikke tåler/er vant til/har godt av. 4 1
mommyaka Skrevet 30. juli 2024 #16 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det hjelper ikke at dere har en stor bolle med vann og automatisk mating, pus skal ha tilsyn av minst en over 16 hver dag uansett! Anonymkode: 75c93...dad Vi har det..og 2 dager går bra...dette er jo vår katt vi snakker om..men at ts må være forsiktig å begynne å mate katten 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #17 Skrevet 30. juli 2024 Jeg er ofte pusevakt for min venninne. Hun har to stykker; den ene er ekstremt kosete og kommer bort å kose med engang han ser et menneske, uansett hvem det er - den andre er mer sær, og koser kun folkene hun bor med. Men begge er mye ute, og når eierene reiser bort er de som regel ute (om sommeren). Jeg er innom der ca en gang per dag, sørger for at de har mat/vann, jeg puser på dem for å se om de kommer løpende og gir de kos og stell om de dukker opp. Men veldig ofte gjør de ikke det, da er de ute på eventyr og gidder ikke å komme selv om jeg roper på de. Da kan det nok godt hende at de har vært i hagen til en nabo, herremannen som er glad i kos kan nok finne seg et menneske som vil kose han og damen er slank av seg, så hun kan virke sulten - men de har altså vann og mat tilgjengelig og tilsyn daglig. Du må gjerne snakke med naboen for å finne ut om katten er uten tilsyn, men det kan hende den har det også. Ikke alltid man ser de som er innom for å passe på Anonymkode: c9587...2a3 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #18 Skrevet 30. juli 2024 Det enkleste er jo å høre med naboen om de har kattevakt siden du ikke er sikker. Enkelte katter er jo ekstrem kosesyke, og maser om mat selv om det er mat i fettfatet hjemme. Men en skal være litt forsiktig med å mate andre sine katter om en ikke vet. Kanskje katten tåler kun en type mat, men maser om mat og får mat som den ikke tåler av noen som ikke kjenner katten. Så sende en melding til eier og hør om den har kattevakt, og om den eventuelt skal ha noe spesiell mat om du skal mate den. Anonymkode: dda8a...a3c 5
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #19 Skrevet 30. juli 2024 Vi har to katter som kan være hjemme alene. De har katteluke og sover mye inne, tilgjengelig mat og vann hele tiden. En nabo stikker også innom innimellom. De savner oss jo og er glade når vi kommer tilbake, men jeg synes nok denne voldsomme omsorgen for katter nå er nesten morsom. De klarer seg veldig godt ute om sommeren. Fanger mus og koser seg. Mange kunne med fordel roe seg litt ned. Anonymkode: 4bcd3...4b4 4 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #20 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det hjelper ikke at dere har en stor bolle med vann og automatisk mating, pus skal ha tilsyn av minst en over 16 hver dag uansett! Anonymkode: 75c93...dad Selvfølgelig hjelper det. 🙈 De er katter og klarer seg godt. Anonymkode: 4bcd3...4b4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå