Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et familiemedlem som har veldig lyst til å bli politi. Hun har lest at det er svært vanskelig å få jobb etterpå. Er det noen her som har noen erfaringer eller anbefalinger? Er det veldig lite lurt å velge denne utdannelsen, eller er det fortsatt mulig liksom? Tips og råd?  👮

Anonymkode: e1a9d...316

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt det samme. Men jeg har også hørt at man kan jobbe som vekter som politi også, sånn i tilfelle han/hun ikke får jobb som politi med det første. Eventuelt, kunne kanskje fengselsbetjent vœrt noe? 

Anonymkode: 4b086...84b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg har hørt det samme. Men jeg har også hørt at man kan jobbe som vekter som politi også, sånn i tilfelle han/hun ikke får jobb som politi med det første. Eventuelt, kunne kanskje fengselsbetjent vœrt noe? 

Anonymkode: 4b086...84b

Uff, å jobbe som vekter når du har politiutdanning må være som å jobbe som flyvertinne når du er pilot.

Har forøvrig også hørt at det er veldig vanskelig å få jobb som politi. Kjenner ikke så mange med utdanningen, men en bekjent fikk deltidsjobb fordi faren og var politi. Handler sikkert mye om nettverk.

Anonymkode: 79144...d8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere og har flere i nærmeste familie som er politi. Ingen av de fikk fast jobb med en gang etter studiene, men jobbet vikariater og fikk fast jobb etter hvert, gjerne der de hadde jobbet vikariatet. Felles for de alle er at de var villige til å flytte litt på seg for første jobben, få erfaring og så stille sterkere når de søker jobb neste gang. 

Anonymkode: db847...85d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner flere og har flere i nærmeste familie som er politi. Ingen av de fikk fast jobb med en gang etter studiene, men jobbet vikariater og fikk fast jobb etter hvert, gjerne der de hadde jobbet vikariatet. Felles for de alle er at de var villige til å flytte litt på seg for første jobben, få erfaring og så stille sterkere når de søker jobb neste gang. 

Anonymkode: db847...85d

Takk for dette svaret! Ja slikt må man jo nesten regne med i de fleste yrker. Men å jobbe som vekter med politiutdannelse er jo bare kjipt. 

AnonymBruker
Skrevet

Har vært masse i media de siste årene om nyutdannete politifolk som ikke får jobb. Tallende er ganske skremmende, og jeg synes det er veldig rart at de fortsetter å utdanne så mange. Dette er noen eksempler som kom opp da jeg nå googla:

https://www.khrono.no/politistudenter-far-ikke-jobb-etter-studier-ma-trekke-i-bremsen/852498

https://www.nrk.no/nordland/rekordhoy-arbeidsledighet-blant-nyutdannede-politifolk-1.16575847

https://www.nrk.no/nordland/nyutdannede-politifolk-ma-i-arbeidstrening-hos-nav-for-a-fa-jobb-1.16630514

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kun-4-av-nesten-400-nyutdannede-politifolk-fikk-fast-jobb/16132477/

Anonymkode: 4ea46...8ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en i nær omgangskrets som er utdannet for noen få år siden.  Det er vanskelig å få fast stilling.  Man kan jobbe vikariater så lenge, men du må være villig til å flytte på deg rundt om i landet.  De fleste må jobbe i vikariater før man får fast jobb.  

Han jeg kjenner hadde vel 3 forskjellige vikariater i forskjellige byer før han endte opp med fast jobb på andre siden av landet. 

Så man er avhengig av å være fleksibel både på lokasjon og på type stilling i politiet.   Flere av de han studerte med ga opp og fant seg jobber utenfor politiet.

Anonymkode: 7f743...89a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har mange unge politifolk hos oss i akuttpsykiatrien, de får ikke jobb som politi. 

Anonymkode: 56f90...27c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i ein liten by (10.tusen innbyggere, nord i Norge). Var lyst ut en stilling her tidligere, og den hadde visst tusen søkere....Så ja, vil derfor tro det kan være vanskelig å få seg jobb etter endt utdanning dessverre🙄

Anonymkode: d4859...cd0

AnonymBruker
Skrevet

Statistikken viser at kun 41,4 prosent av de nyutdannede fra 2023-kullet med bestått vitnemål, hadde jobb i politiet

Tilsvarende hadde 85 prosent av 2022-kullet og 87,2 prosent av 2021-kullet jobb i politiet på samme tid i fjor og forfjor.

Anonymkode: d0673...2a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Statistikken viser at kun 41,4 prosent av de nyutdannede fra 2023-kullet med bestått vitnemål, hadde jobb i politiet

Tilsvarende hadde 85 prosent av 2022-kullet og 87,2 prosent av 2021-kullet jobb i politiet på samme tid i fjor og forfjor.

Anonymkode: d0673...2a0

Da virker det som det var en dipp i 2023-kullet da. 85 og 87% er jo ganske bra. Får se an denne utviklingen framover da. Hun har heldigvis noen år før hun må bestemme seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...