Gjest AKP_trysil Skrevet 17. februar 2006 #1 Skrevet 17. februar 2006 Jeg har fått konstatert vestibulitt..har hatt sterke plager ved samleie i flere år, og har nå endelig funnet ut grunnen... Legene sa at det ikke er så mye annet å gjøre enn å ta tiden til hjelp og følge et behandlingsprogram som man gjør selv. Er det noen der ute som har noen gode tips og råd til meg som har fungert på dere? Veldig fortvilende situasjon for meg og mannen min...
Rosenrød Skrevet 17. februar 2006 #2 Skrevet 17. februar 2006 Hva gikk behandlingsprogrammet ut på? Er det "medisiner" eller ting du kan gjøre selv? Grunnen til at jeg lurer er at jeg også har hatt plager.
Gjest Summertime Skrevet 17. februar 2006 #3 Skrevet 17. februar 2006 Jeg er også ganske sikker på at jeg har vestibulitt.. Har hørt flere forskjellige råd, men de har du kanskje fått allerede? Slutte å bruke såpe ved underlivsvask, og gjerne smøre på olje før dusjen fordi vannet kan irritere og tørke ut. Slutte å bruke tamponger (jeg har lurt på å prøve divacup istedet). Slutte på prevensjon for en stund (det har jeg gjort, kan jo dessverre ikke ha sex lenger). Gå med hotpants eller truser istedet for g-streng. Ta tiden til hjelp.. Her er en god link, står kanskje noe av det jeg allerede har sagt der, men.. http://www.kanalen.org/vestibulit/ Jeg har ikke fått noe behandlingsprogram ennå, kanskje du kan fortelle litt om hva det dreier seg om? Jeg er redd for å gjøre noe galt, men vil veldig gjerne få bukt med problemet så fort som mulig..
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 17. februar 2006 #4 Skrevet 17. februar 2006 Er kommet inn i et behandlingsopplegg på rikshospitalet, kvinneklinikken. Først gjorde de undersøkelser av meg og konstaterte hvilken type vestibulitt jeg har. Så fikk jeg et behandlingsopplegg jeg skulle følge: 1) Smøre smertebedøvende salve i 6-8 uker 2) Massere området med olje hver kveld i 8 uker 3) Avstå fullstendig fra samleie til du er 100% frisk. Dette er ekstremt viktig for å unngå at det blir psykisk (at du forventer at samleie skal gjøre vondt) Så skal jeg komme tilbake på undersøkelse ca to ganger i halvåret. Sa at man i beste fall må regne med 1-2 år til man blir frisk. Og hvis ikke behandlingen hjelper, kan det være aktuelt med en operasjon eller begynde på antidepressiva. Alle tipsene du kom med har jeg fått, kan legge til at man bør være forsiktig med å vaske undertøy med for mye såpe og får man soppinnfeksjon må man for guds skyld ikke bruke canesten eller pevaryl salver. Få diflucan eller andre lignende tabletter du kan svelge! Salvene kan gjøre slimhinnene veldig mye verre.. gjelder også for jenter som ikke har vestibulitt. En annen svensk nettside som også er bra er www.vestibulit.com På forumet kan man få mange gode råd og tips fra folk som er blitt friske. Mange har blitt bedre etter en fødsel, å bli gravid er et stort ønske for meg.. men nå når jeg ikke kan ha sex er jo det litt vanskelig... Håper å høre fra flere!
Gjest Summertime Skrevet 18. februar 2006 #5 Skrevet 18. februar 2006 Har lurt på å bestille time på Rikshospitalet selv, men har hørt at det er veldig lang ventetid - og legen min stilte spørsmålstegn ved om det i det hele tatt var noen vits, fordi man bare må ta tiden til hjelp ved vestibulitt. Men kanskje jeg skal gjøre det allikevel da, så får jeg jo litt oppfølging og sånn. Jeg har hørt det om å smøre inn med olje hver kveld - hva slags olje er best å bruke da? Sa de noe om bruk av tamponger vs andre ting, for eksempel divacup? Veldig sant det du sier med å droppe helt å ha sex fordi man bare gruer seg til at det gjør vondt.. Jeg har forsøkt, men det nytter jo bare ikke. Så nå er det helt sølibat her :D Bra at du har fått hjelp!!
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2006 #6 Skrevet 18. februar 2006 Jeg har også versibulitt (i tillegg til partiell vaginisme) og har fått oppfølging hos Rikshospitalet - uten at det har hjulpet noe. Har prøvd Xylocain, sølibat, egentrening. Jeg har slått meg til ro med at dette er noe jeg må leve med. Jeg har gode og dårlige dager og prøver å nyte de gode dagene sammen med kjæresten. Jeg bruker tamponger og har samleie når jeg føler for det. Prøvde DivaCup, men det var bare vondt å bruke. Bind irriterer slimhinnene mine. Olje har jeg også sluttet å bruke fordi jeg følte at den naturlige fettproduksjonen der nede minsket ved regelmessig bruk av olje. P-pillene måtte jeg også droppe (de gjorde underlivet knusktørt, for ikke å snakke om sexlysten). Jeg tror at vestibulitt (og kanskje også vaginisme) er mye mer utbredt enn man tror.
Rosenrød Skrevet 18. februar 2006 #7 Skrevet 18. februar 2006 Hva slags bedøvende krem kan man bruke? Må det være en som kun fås på resept?
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #8 Skrevet 19. februar 2006 Hva slags bedøvende krem kan man bruke? Må det være en som kun fås på resept? ← Xylocain 5% salve, fås kjøpt reseptfritt på apoteket.
Rosenrød Skrevet 19. februar 2006 #9 Skrevet 19. februar 2006 Ok, så denne skal smøres på hver dag i seks til åtte uker? Og SÅ skal en massere med olje etterpå i åtte uker? Eller kan dette gjøres samtidig?
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #10 Skrevet 19. februar 2006 Ok, så denne skal smøres på hver dag i seks til åtte uker? Og SÅ skal en massere med olje etterpå i åtte uker? Eller kan dette gjøres samtidig? ← Jeg fikk beskjed om å gjøre det samtidig såvidt jeg husker. Hjalp ikke i det hele tatt i lengden.
Rosenrød Skrevet 19. februar 2006 #11 Skrevet 19. februar 2006 Huff, men det skader jo ikke å prøve..... Er usikker på hvilken olje som er best å bruke. Mandelolje, babyolje eller jojobaolje? Noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #12 Skrevet 19. februar 2006 Huff, men det skader jo ikke å prøve..... Er usikker på hvilken olje som er best å bruke. Mandelolje, babyolje eller jojobaolje? Noen som vet? ← Olivenolje sa gynekologen.
Rosenrød Skrevet 19. februar 2006 #13 Skrevet 19. februar 2006 Ok, da får det prøves... er såååå lei av dette nå. Jeg kan gjennomføre samleier, men hvis det blir for ofte og for "tøft", blir det vondt, så da må jeg ha noen dagers pause. Har også hørt av min lege at problemet ofte forsvinner etter at man har født....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå