AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #1 Del Skrevet 29. juli 2024 Er områdene Hellerud og Røa gode steder å bo, for barn å vokse opp? Vurderer å flytte til en av dem og starte familie Anonymkode: 6bf77...e56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #2 Del Skrevet 30. juli 2024 Hellerud og Røa er i hvert fall fundamentalt ulike steder. Røa er et villastrøk på vestkanten, mens Hellerud er en drabantby på østkanten. Røa er langt dyrere og kan nok være litt "oppesen", selv om det finnes enda mer Vinche-Lanchete steder, mens Hellerud nok strever en del mer med sosiale utfordringer og integrering. Ikke sånn at det trenger å merkes på en rusletur gjennom, men sånn at det kan merkes hvis barna skal gjennom barnehage, skole og alt av kultur/idrett lokalt. Så har for all del begge steder mye bra å by på, og for de fleste vil det være mer enn nok å sette pris på enten man bor på Hellerud eller på Røa. Røa er ikke det aller mest klysete og nabokranglete vest, og Hellerud er langt fra det mest utfordrede øst. Det er også en tendens til at en del steder i ytre øst, som det kalles, får et oppsving nå som boligprisene har gjort at flere ressurssterke unge har startet familie der fremfor i utgangspunktet mer attraktive strøk. Både Røa og Hellerud ligger med gode muligheter for bruk av marka og har T-bane rett til byen. Bare vær klar over at det er ganske forskjellige steder, så jeg ville nok tenkt litt gjennom hva jeg så etter. Og prisene vil være voldsomt mye høyere på Røa. Vær også obs på å søke opp adresser i boligannonser og se etter hvor det er. Jeg ville for eksempel tro at mye i nabostrøket Hovseter, som gjerne kalles "vestkantens østkant", averteres som Røa. Det er absolutt mye ålreit ved Hovseter også, men selv om de er naboer er det stor forskjell på "typisk Røa" og "typisk Hovseter". Har ikke tall på hvor mange innflyttere jeg har hørt si at de bor i [strøk] mens vi lokale ikke har hjerte til å fortelle dem at det er en helt feil beskrivelse for enhver som er derfra. Anonymkode: 391c1...dce 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #3 Del Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hellerud og Røa er i hvert fall fundamentalt ulike steder. Røa er et villastrøk på vestkanten, mens Hellerud er en drabantby på østkanten. Røa er langt dyrere og kan nok være litt "oppesen", selv om det finnes enda mer Vinche-Lanchete steder, mens Hellerud nok strever en del mer med sosiale utfordringer og integrering. Ikke sånn at det trenger å merkes på en rusletur gjennom, men sånn at det kan merkes hvis barna skal gjennom barnehage, skole og alt av kultur/idrett lokalt. Så har for all del begge steder mye bra å by på, og for de fleste vil det være mer enn nok å sette pris på enten man bor på Hellerud eller på Røa. Røa er ikke det aller mest klysete og nabokranglete vest, og Hellerud er langt fra det mest utfordrede øst. Det er også en tendens til at en del steder i ytre øst, som det kalles, får et oppsving nå som boligprisene har gjort at flere ressurssterke unge har startet familie der fremfor i utgangspunktet mer attraktive strøk. Både Røa og Hellerud ligger med gode muligheter for bruk av marka og har T-bane rett til byen. Bare vær klar over at det er ganske forskjellige steder, så jeg ville nok tenkt litt gjennom hva jeg så etter. Og prisene vil være voldsomt mye høyere på Røa. Vær også obs på å søke opp adresser i boligannonser og se etter hvor det er. Jeg ville for eksempel tro at mye i nabostrøket Hovseter, som gjerne kalles "vestkantens østkant", averteres som Røa. Det er absolutt mye ålreit ved Hovseter også, men selv om de er naboer er det stor forskjell på "typisk Røa" og "typisk Hovseter". Har ikke tall på hvor mange innflyttere jeg har hørt si at de bor i [strøk] mens vi lokale ikke har hjerte til å fortelle dem at det er en helt feil beskrivelse for enhver som er derfra. Anonymkode: 391c1...dce Støtter denne. Det er en gjennomgående trend at eiendomsmeglere bruker nærliggende populære stedsnavn når de averterer boliger som ligger i litt mindre attraktive områder. Som eksempelet over med Røa og Hovseter. Det samme skjer over hele Oslo. En eiendomsmegler vil kunne påstå at noe ligger på Nordstrand omtrent så lenge det ligger innenfor bydel Nordstrand. Mens de som er fra området vet at det som heter Nordstrand bare er en liten brøkdel av det enorme området bydelen dekker. Jeg ville vært og sett på de områdene du vurderer sterkest, og besøkt nærområdene og sett om de var slik jeg ønsket meg. Og så ville jeg lest meg litt opp på hva som er bra og dårlig av barselomsorg o.l. i områdene. F.eks. så er det sånn at områder med sosiale utfordringer er steder der det gjerne satses mye på barselomsorg og oppfølging av ferske familier. Og det kan derfor være at det er bedre områder å bo i frem til et barn begynner på skolen, enn mer "ressurssterke" områder, der kommunen må spare på midlene til barselomsorg og oppfølging av ferske familier. Det er ikke slik at fordi du flytter til et område og får barn der, så må du bo der for all fremtid, selv om du ikke trives. Anonymkode: 3e894...3a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #4 Del Skrevet 30. juli 2024 Høyenhall ig Manglerud er fint Anonymkode: 783bf...3de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #5 Del Skrevet 30. juli 2024 Høyenhall er bra. Mange andre fine områder i øst også som er nære skogen, har fine og relativt rimelige boliger. Mang en akademiker jeg kjenner har flytta den veien. Jeg ville personlig heller flytta den veien selv enn Røa, men jeg ville gjort sabla god research på forhånd når det gjelder skolekrets for både barne- og ungdomsskole. Anonymkode: 21b22...6b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #6 Del Skrevet 30. juli 2024 Jeg vil tro begge stedene er helt kurante. Husk at fra du starter familie, er det mange år til barnet skal på skolen. Det er først da det virkelig spiller en rolle hvor du bor. Anonymkode: 81dba...10a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå