Gå til innhold

Kan man snakke spansk i Italia?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det greit å snakke spansk til italienere når man er der på ferie? Ikke noe avansert, bare vanlig turistgloser.

Anonymkode: 8363a...5c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart du kan, men de vil neppe skjønne hva du sier… 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Da vil de ikke bli blide. Prøv i det minste å legge til noen italiensk-inspirerte håndgester..

Anonymkode: 18083...105

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo det. Du kan også snakke spansk til hun som sitter i kassa på Kiwi i Indre bygdevik der du bor. Tipper du blir møtt omtrent likt begge steder. 

Anonymkode: 0ce59...64c

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det blir som å snakke en sær norsk dialekt til en svenske. Legger du om tonefallet, og er ekstremt tydelig hender det at de skjønner hva du mener.

Anonymkode: a8767...47e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan snakke spansk i Italia, men ikke forvent at alle forstår deg. Mange italienere snakker ikke spansk, selv om de to språkene har noen likheter. I større byer og turistområder vil du kanskje finne folk som forstår eller snakker litt spansk, men det er alltid nyttig å kunne noen grunnleggende italienske fraser for å gjøre kommunikasjonen enklere.

Anonymkode: a56e2...f04

• Liker 1
Skrevet

Klart du kan snakke spansk i Italia, men du er jo avhengig av å treffe på en person som forstår spansk for at det skal ha noe for seg da 🤣

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det greit å snakke spansk til italienere når man er der på ferie? Ikke noe avansert, bare vanlig turistgloser.

:klo: du kan snakke tysk på Trysil, om du så vil. Men hva mener du er poenget?

Anonymkode: c1dbf...981

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor vil du snakke spansk til italienere? Det er svært få ord som ligner på hverandre i de to språkene. Sjansen for å bli misforstått/ikke forstått vil være stor. I tillegg kan du regne med at du vil bli sett rart på. 

Jeg har faktisk sett noen som ikke skjønte forskjellen på de to språkene og som ble ledd litt av. I Italia bruker man "e" som bindeordet "og". I Spania er det "y". Noen skandinaviske turister på uterestaurant ville legge til nye ting på bestillingen sin. Tenk deg folk som sitter og sier YYYYYY! ganske høylytt flere ganger etter hverandre, og ingen skjønner hvorfor. Det så uhyre dumt ut, og kelnerne bare ristet på hodet og flirte. 

Du kommer mye, mye lenger med engelsk. Anbefaler å "forenkle" engelsken litt. Det er ikke viktig med korrekt grammatikk. 

Anonymkode: c2148...969

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det generelt til og med funker dårlig å prate norsk i Danmark, hvorfor tror du at spansk skulle fungere i Italia?

Anonymkode: 39ae0...2e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan i hvert fall fungere med italiensk i Spania har jeg sett.

Anonymkode: f1930...a0f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du kan faktisk snakke spansk i norge også......det er fritt frem å snakke spansk i alle land tror jeg,aldri lest noe forbud mot dette.

Anonymkode: 4ad30...5dc

• Liker 3
Skrevet

Italienere og Spanjoler klarer å forstå hverandre når de snakker sine respektive språk rolig . Men tror jeg heller ville lagt litt ekstra i det og lært Italienske gloser da.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2024 den 23.16):

Hvorfor i alle dager?

Skrevet (endret)
8 hours ago, Fru Uperfekt said:

Hvorfor i alle dager?

Om man kan spansk og ikke italiensk er det praktisk å vite om kan lene seg på spanske gloser i Italia uten å være respektløs.. Beveger du deg utenfor turiststedene i Italia oppdager du at ikke alle italienere snakker engelsk. TS spørsmål er veldig legit, og det  virker som om de i tråden som latterliggjør spørsmålet har ekstremt lite erfaring med å forholde seg til andre kulturer..

Jeg har to italienske kamerater jeg snakker spansk med siden det er mer praktisk enn engelsk. De fleste italienere forstår ikke spansk, men du finner likheter i noen av ordene som gjør at du er mulig å bli forstått til en viss grad.. 

Endret av Bigote
  • Nyttig 1
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Det er svært få ord som ligner på hverandre i de to språkene

Dette stemmer ikke..

• Nyttig 1
Skrevet
Bigote skrev (16 timer siden):

Om man kan spansk og ikke italiensk er det praktisk å vite om kan lene seg på spanske gloser i Italia uten å være respektløs.. Beveger du deg utenfor turiststedene i Italia oppdager du at ikke alle italienere snakker engelsk. TS spørsmål er veldig legit, og det  virker som om de i tråden som latterliggjør spørsmålet har ekstremt lite erfaring med å forholde seg til andre kulturer..

Jeg har to italienske kamerater jeg snakker spansk med siden det er mer praktisk enn engelsk. De fleste italienere forstår ikke spansk, men du finner likheter i noen av ordene som gjør at du er mulig å bli forstått til en viss grad.. 

Snakker spansk i spansktalende land og italiensk i Italia, en trenger ikke å snakke det flytende (selv om det er en fordel)

Skrevet
2 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Snakker spansk i spansktalende land og italiensk i Italia, en trenger ikke å snakke det flytende (selv om det er en fordel)

Hvis du sier det så..

AnonymBruker
Skrevet

Du kommer mye lenger med engelsk hvis du snakker med folk under 60. 

Anonymkode: cf3a8...99c

AnonymBruker
Skrevet

Her er det mange som tar HELT FEIL.

Man kommer langt med spansk når man snakker med italienere som ikke kan engelsk. Språkene har mange likheter. Jeg har italienske venner som ikke kan et ord engelsk, vi har kunnet forstå hverandre ganske godt ved å snakke spansk og italiensk.

Samme når jeg har reist i Italia, har i noen tilfeller kunnet kommunisere mye bedre med å snakke spansk med dem enn engelsk.

For meg er det helt tydelig at alle som gjør narr av ts ikke snakker verken italiensk eller spansk, når de tror det er så forskjellig. I hvert fall ikke noe særlig godt.

Anonymkode: ce79a...7b9

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...