AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #1 Del Skrevet 29. juli 2024 Hei! Har ei venninne som har 2 barn og som nå prøver å få barn nr 3 med en fyr jeg mener er veldig ubrukelig. Barna er 2 og 6 år, og far har aldri vært alene med begge barna i mer enn en halvtime. De har en enighet om at siden hun er ufør tar hun seg av barn og hjem, og han tjener pengene…men det finnes da grenser? Han hjelper ikke til med husarbeid i det hele tatt og sitter omtrent bare å gamer etter jobb, eller en annen hobby. Venninnen min får aldri dra noen sted uten barna (med mindre barna er i barnehage, men da er jeg på jobb). Ikke en gang etter barna er lagt kan hun gå ut, i tilfelle ungene våkner for da må hun ta seg av de. Når jeg spør hvorfor det er slik sier hun at «barna er viltre, så det blir for mye for han å ha ansvar for begge». Så hver gang vi er i lag drar jeg hjem til de og vi sitter der og underholder ungene og det blir da til at jeg må hjelpe henne med alle gjøremålene hun tenker å gjennomføre den dagen. Alt fra handling, legging av unger, lage middag og vaske opp, men har også hjulpet henne mye med å montere møbler, montere lekestativ i hagen, male hus osv. Ofte spør hun ikke om hjelp på forhånd, hun bare forteller meg når jeg kommer at «i dag må jeg montere noen hyller, vil du hjelpe meg?». Har hjulpet henne ekstremt mye de siste årene etter at ungene kom til verden uten å spør om hjelp tilbake. Jeg har studert i en annen by de siste årene og har derfor ikke trengt hjelp til noe spesielt, før nå. I sommer (når barnefar hadde ferie), har jeg bedt om 2 tjenester. Ene var å bli med på kjøpesenteret å hjelpe meg å finne en gave til 3-års jubileet til meg og kjæresten. Andre var om hun ville komme en kveld for å hjelpe meg å male hobbyrommet i det nye huset til meg og typen. Begge gangene var unnskyldningen at hun ikke kunne la barnefar vær alene med ungene. Sitter her og er ekstremt skuffet…etter så mye jeg har hjulpet henne, så stiller hun ikke opp når jeg trenger noe tilbake. Skjønner at det er travelt med små barn, men når hun ber meg om så mye så hadde jeg forventet at hun skulle strukket seg litt for å kunne hjelpe meg om jeg trengte det også. Burde hun ikke heller stille litt krav til sin mann og få han til å steppe opp mer, fremfor å si nei hver gang jeg ber om hjelp til noe? Spesielt med tanke på at hun forventer at jeg hjelper henne med alt hun trenger hjelp til… Anonymkode: fdb27...93d 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #2 Del Skrevet 29. juli 2024 Tenkjer at ho ikkje stoler på mannen og derfor ikkje kjem seg til deg. Ho er redd for at han ikkje greier det. Anonymkode: 9c5a7...a98 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #3 Del Skrevet 29. juli 2024 Det er jo ikke hun som er problemet her, men mannen. Hun er fanget pga hans udugelighet. Anonymkode: 96084...753 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finn.jajo Skrevet 29. juli 2024 #4 Del Skrevet 29. juli 2024 Dette høres virkelig ikke bra ut. Samtidig tenker jeg det er nokså naturlig at hun tar hjemmeøktene når mannen ikke kan. Men han skal selvsagt ta sin skjerv når han er pappa, selv om hun er ufør. Anbefaler at hun undersøker muligheter for å drive med håndverk som en liten inntjening og hobby/ interesse. Veve, brodere, strikke hekle. Det ligger en del penger i å ta oppdrag for andre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #5 Del Skrevet 29. juli 2024 Skjønner ikke helt hvor venninnen din er kravstor her? Du velger jo å komme til henne og hjelpe henne? Du kan ikke forvente at en småbarnsmor kommer til deg som ikke har barn, og hjelper deg å male et hobby rom? Når dere er to voksne. Dette klarer dere selv. skjønner at du er skuffet fordi hun ikke har tid til deg lengre. Men hun er vel ikke helt frisk heller om hun er ufør? Hun må sette ned foten for mannen sin. Å ha barn er ikke en arbeidsoppgave.. men hans eget ansvar. Og relasjoner med barna og ta ansvar må han gjøre selv om han har en jobb Anonymkode: a7273...e33 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #6 Del Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Skjønner ikke helt hvor venninnen din er kravstor her? Du velger jo å komme til henne og hjelpe henne? Du kan ikke forvente at en småbarnsmor kommer til deg som ikke har barn, og hjelper deg å male et hobby rom? Når dere er to voksne. Dette klarer dere selv. skjønner at du er skuffet fordi hun ikke har tid til deg lengre. Men hun er vel ikke helt frisk heller om hun er ufør? Hun må sette ned foten for mannen sin. Å ha barn er ikke en arbeidsoppgave.. men hans eget ansvar. Og relasjoner med barna og ta ansvar må han gjøre selv om han har en jobb Anonymkode: a7273...e33 Eh hø? Når man er to voksne med barn kan fint en dra ut altså, ærlig takt. Skal da ikke bare gå en vei dette med hjelp Anonymkode: 27d1b...940 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 29. juli 2024 #7 Del Skrevet 29. juli 2024 Jeg skjønner at du er skuffet, men dette har du jo vært klar over hele veien så jeg skjønner ikke at du er overrasket. Du vet at venninnen din har en fullstendig udugelig mann, så at barna hennes alltid er med/en del av henne er en del av pakkedealen. Dette er du veldig klar over. Så kan vi andre sitte og bitche så mye vi vil over at dette er helt hull i hodet, men vi får ikke gjort noe fra eller til. Dessverre. Er venninnen din lykkelig i forholdet ellers? 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #8 Del Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Har ei venninne som har 2 barn og som nå prøver å få barn nr 3 med en fyr jeg mener er veldig ubrukelig. Barna er 2 og 6 år, og far har aldri vært alene med begge barna i mer enn en halvtime. De har en enighet om at siden hun er ufør tar hun seg av barn og hjem, og han tjener pengene…men det finnes da grenser? Han hjelper ikke til med husarbeid i det hele tatt og sitter omtrent bare å gamer etter jobb, eller en annen hobby. Venninnen min får aldri dra noen sted uten barna (med mindre barna er i barnehage, men da er jeg på jobb). Ikke en gang etter barna er lagt kan hun gå ut, i tilfelle ungene våkner for da må hun ta seg av de. Når jeg spør hvorfor det er slik sier hun at «barna er viltre, så det blir for mye for han å ha ansvar for begge». Så hver gang vi er i lag drar jeg hjem til de og vi sitter der og underholder ungene og det blir da til at jeg må hjelpe henne med alle gjøremålene hun tenker å gjennomføre den dagen. Alt fra handling, legging av unger, lage middag og vaske opp, men har også hjulpet henne mye med å montere møbler, montere lekestativ i hagen, male hus osv. Ofte spør hun ikke om hjelp på forhånd, hun bare forteller meg når jeg kommer at «i dag må jeg montere noen hyller, vil du hjelpe meg?». Har hjulpet henne ekstremt mye de siste årene etter at ungene kom til verden uten å spør om hjelp tilbake. Jeg har studert i en annen by de siste årene og har derfor ikke trengt hjelp til noe spesielt, før nå. I sommer (når barnefar hadde ferie), har jeg bedt om 2 tjenester. Ene var å bli med på kjøpesenteret å hjelpe meg å finne en gave til 3-års jubileet til meg og kjæresten. Andre var om hun ville komme en kveld for å hjelpe meg å male hobbyrommet i det nye huset til meg og typen. Begge gangene var unnskyldningen at hun ikke kunne la barnefar vær alene med ungene. Sitter her og er ekstremt skuffet…etter så mye jeg har hjulpet henne, så stiller hun ikke opp når jeg trenger noe tilbake. Skjønner at det er travelt med små barn, men når hun ber meg om så mye så hadde jeg forventet at hun skulle strukket seg litt for å kunne hjelpe meg om jeg trengte det også. Burde hun ikke heller stille litt krav til sin mann og få han til å steppe opp mer, fremfor å si nei hver gang jeg ber om hjelp til noe? Spesielt med tanke på at hun forventer at jeg hjelper henne med alt hun trenger hjelp til… Anonymkode: fdb27...93d Jeg skjønner ikke helt hvorfor du spurte henne når du vet hun aldri går fra ungene? Anonymkode: 7a8fd...0c4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #9 Del Skrevet 29. juli 2024 Jeg skjønner godt hvorfor du spurte venninnen din. Du har hjulpet henne masse og da er det ikke rart å forvente at hun kan være hjelpsom tilbake. Hun kunne fikset barnepass (siden mannen ikke evner å stille opp) og stilt opp for venninnen sin, men hun valgte å la vær Hun vil ha hjelp, men hun vil ikke gi hjelp. Kanskje hun rett og slett ikke er en så god venn for deg som du er for henne? Noter deg det og invester i vennskapet deretter? Anonymkode: a2ae7...109 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #10 Del Skrevet 29. juli 2024 Skjønner ikke hvorfor hun er ufør jeg. Når hun har så mye krefter til å holde på hele dagen også planlegger for barn nr 3. Anonymkode: bf465...dbd 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PM75 Skrevet 29. juli 2024 #11 Del Skrevet 29. juli 2024 Kan det være at hun legger all sin identitet i mamma-rollen? Og at det er like mye hun som ønsker å ha alt ansvaret, som at mannen ikke vil ha det? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #12 Del Skrevet 30. juli 2024 Jeg har lest et (evt et tilnærmet) identisk innlegg før? For ikke så altfor lenge siden?🤔 Anonymkode: fde73...27e 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 30. juli 2024 #13 Del Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Skjønner ikke helt hvor venninnen din er kravstor her? Du velger jo å komme til henne og hjelpe henne? Du kan ikke forvente at en småbarnsmor kommer til deg som ikke har barn, og hjelper deg å male et hobby rom? Når dere er to voksne. Dette klarer dere selv. skjønner at du er skuffet fordi hun ikke har tid til deg lengre. Men hun er vel ikke helt frisk heller om hun er ufør? Hun må sette ned foten for mannen sin. Å ha barn er ikke en arbeidsoppgave.. men hans eget ansvar. Og relasjoner med barna og ta ansvar må han gjøre selv om han har en jobb Anonymkode: a7273...e33 TS sier jo at de først avtaler at TS skal besøke venninnen, og når hun er der, kommer det fram at venninnen trenger hjelp til maling, montering osv. Det er ikke så lett å si nei når man allerede er der. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 30. juli 2024 #14 Del Skrevet 30. juli 2024 Høres ut som din veninne har en udugelig mann, og er overlesset med oppgaver. Du er snill om du hjelper, men hun har helt sikkert andre venner som liker å ta i et tak. Du KAN si nei. Men sier du ja til å hjelpe så kan du ikke akkurat surmule etterpå, eller hva? hehe. Du har sikkert andre venner du og ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 30. juli 2024 #15 Del Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): «i dag må jeg montere noen hyller, vil du hjelpe meg?». Om du ikke vil hjelpe så kan du jo bare si, å beklager men jeg orker ikke det i dag. Kan vi ikke gjøre noe koselig i stedet? Vi kan bestille en pizza og bare sitte ute på gresset og spise og kose oss. Vi må alltid holde på med noe prosjekter hos deg, la oss gjøre noe hyggelig når vi er sammen. Nekter hun å høre men vil at dere skal jobbe og slite, så er det kanskje litt feil veninne for deg. Du kan også invitere henne ut på ting om du vet at hun alltid vil holde på med DIY prosjekter hjemme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjokoladeelskeren Skrevet 31. juli 2024 #16 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 29.7.2024 den 22.10): Skjønner ikke helt hvor venninnen din er kravstor her? Du velger jo å komme til henne og hjelpe henne? Du kan ikke forvente at en småbarnsmor kommer til deg som ikke har barn, og hjelper deg å male et hobby rom? Når dere er to voksne. Dette klarer dere selv. skjønner at du er skuffet fordi hun ikke har tid til deg lengre. Men hun er vel ikke helt frisk heller om hun er ufør? Hun må sette ned foten for mannen sin. Å ha barn er ikke en arbeidsoppgave.. men hans eget ansvar. Og relasjoner med barna og ta ansvar må han gjøre selv om han har en jobb Anonymkode: a7273...e33 Du synes ikke venninnen er kravstor når hun forventer at ts skal hjelpe med henne med alt mulig, selv om ts ikke får noe hjelp tilbake i det hele tatt om hun trenger det? Og det handler vel ikke om at ts «ikke klarer» å male hobbyrommet selv, men at hun har hjulpet venninnen sin så mye at det er logisk å tenke at man da kan få hjelp tilbake… Hun bruker ts til å gjøre ting som egentlig er mannen hennes sin jobb. På den måten får hun er fornøyd mann som kan sitte å game hele dagen, mens ts gjør gratisarbeid for dem. Ekstremt frekt spør du meg…jeg hadde ikke orket et slikt vennskap. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #17 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 29.7.2024 den 22.10): Skjønner ikke helt hvor venninnen din er kravstor her? Du velger jo å komme til henne og hjelpe henne? Du kan ikke forvente at en småbarnsmor kommer til deg som ikke har barn, og hjelper deg å male et hobby rom? Når dere er to voksne. Dette klarer dere selv. skjønner at du er skuffet fordi hun ikke har tid til deg lengre. Men hun er vel ikke helt frisk heller om hun er ufør? Hun må sette ned foten for mannen sin. Å ha barn er ikke en arbeidsoppgave.. men hans eget ansvar. Og relasjoner med barna og ta ansvar må han gjøre selv om han har en jobb Anonymkode: a7273...e33 Hun velger å komme etter venninnes invitasjon. Først når hun står på døra så annonserer venninnen at "i dag skal det monteres skap". Det er jo faens så frekt om dette skjer hver gang man inviterer folk. Ah, det stemmer. Jeg har faktisk invitert et vennepar førstkommende fredag. Tenker at i stedet for å få et glass vin og noe god mat (som de pleier å få), så setter jeg dem heller til å male soverommet. God idé! I hvilken verden er dette normalt eller rimelig? Anonymkode: 94227...745 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #18 Del Skrevet 31. juli 2024 lillevill skrev (På 30.7.2024 den 11.55): Høres ut som din veninne har en udugelig mann, og er overlesset med oppgaver. Du er snill om du hjelper, men hun har helt sikkert andre venner som liker å ta i et tak. Du KAN si nei. Men sier du ja til å hjelpe så kan du ikke akkurat surmule etterpå, eller hva? hehe. Du har sikkert andre venner du og ? Hadde ikke du blitt litt irritert og lei deg hvis du hadde stilt opp for en venninne i årevis, men når du spør om små tjenester tilbake så får du bare avslag? Anonymkode: fdb27...93d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 31. juli 2024 #19 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde ikke du blitt litt irritert og lei deg hvis du hadde stilt opp for en venninne i årevis, men når du spør om små tjenester tilbake så får du bare avslag? Anonymkode: fdb27...93d Ja. Helt klart. Men hun har jo disse barna med en mann som ikke greier noe alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjokoladeelskeren Skrevet 31. juli 2024 #20 Del Skrevet 31. juli 2024 lillevill skrev (10 minutter siden): Ja. Helt klart. Men hun har jo disse barna med en mann som ikke greier noe alene. Ikke greier? Alle greier å passe på sine 2 egne barn en liten periode. Gidder ikke blir mer riktig. Men hvorfor skal hun da forvente at venner skal stille opp for henne hele tiden fremfor hennes egen mann. Er det ikke mer logisk å stille krav til at mannen skal stille opp, fremfor å invitere venner på besøk for å gjøre hans jobb? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå