AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #1 Skrevet 29. juli 2024 Så er Norway Cup i gang - og tradisjonen tro - hver eneste gang skal journlaistene prøve å være kule og komme det vanlige spørsmålet til barna over 10 år... "Er det noen kjekke jenter/gutter her, da?" "Har du fått deg kjæreste?" osv. ... folk som knapt har komet i puberteten får disse spørsmålene. HVER GANG. Kan ikke barna som er på Norway Cup få lov til være i fred for dette evinnelige spørsmålet? Det er jo et evig press om vellykkethet - man leser stadig om mobbing og folk som føler seg utenfor. Noen lykkes rett og slett ikke på sjekkarenaen, og kan her hevde seg i fotball, fellesskap og kose seg med gutte- eller veninnegjengen. Selvsagt er mange opptatt av det motsatte kjønn slike plasser, men samtidig kan idretten og fotballen være en arena der dette er underordnet. Det må være lov å være opptatt av fottball og kamerater uten å føle seg utenfor. Men denne kleine-voksen-journalistikken gjør det vanskelig. PS - ja, jeg har selv vært en gutt som ikke hadde draget hos jentene i alderen 12-16, så jeg vet hvordan det føles. Samtidig hadde man i slike sammenhenger en guttegjeng og andre ting å tenke på også. Jeg synes man skal dyrke det, så kan de som er heldige på andre områder få ha det i fred, og de som ikke lykkes slipper å få det i trynet hele tiden. Anonymkode: 01bc6...a9b 8 3 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #2 Skrevet 29. juli 2024 Aj, håper jeg aldri forhører meg om kjærlighetslivet til tenåringer. Selve definisjonen på cringe 😆 Jeg husker alle vi jentene på vårt lag hadde en crush på en finsk 13-åring. Vi drev stadig og løp etter han for å...tja, klemme han? (litt #metoo dette sett i ettertid). Jeg var ikke blant de peneste jentene. En gang klarte jeg nærmest ved et uhell å få tak i han. Når jeg slapp han ble vi bare stående å se på hverandre. Helt til han sa "i love you!" .. Nei. Helt til han sa "bye bye" og gikk. Glad jeg slapp å fortelle dette på tv, haha! Anonymkode: fbfb9...812 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #3 Skrevet 29. juli 2024 Jeg spilte ikke fotball men som barn/ungdoms jente fra Oslo var norway cup en begivenhet mange av oss traktet etter for å møte kjekke gjevnaldren gutter. Anonymkode: 96721...67c
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #4 Skrevet 29. juli 2024 Har akkurat kommet fra Dana Cup med en gjeng med 14-15 årige jenter. Halvparten kikket konstant på gutter og sminket seg helt ekstremt fra morgen til kveld og gikk for å vise seg frem til og fra kamp/sovested og måtte bli kjent med noen hele tiden. Var litt krise at laget gikk langt for mange ville nok vært på disco og rundt teltene og ikke bruke kveldene til kamper eller restitusjon. Resten av gjengen brydde seg ikke, og ikke noe om fare for ikke sjans, men de var bare mer interessert i å spille fotball eller bare være sosiale med laget. Anonymkode: 51567...80a 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #5 Skrevet 29. juli 2024 Vet ikke om Norway Cup fortsatt er landets største sjekkested, men det var det i alle fall på 90-tallet, og mange tenåringer som ikke selv spilte fotball dro dit i håp om det ene eller det andre. Så hva skal journalisten egentlig spørre om - hva man spiste til frokost ...? Anonymkode: 75803...998 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #6 Skrevet 29. juli 2024 Tenker man må bare lære seg å svare på cringe spørsmål først som sist. Og man kan ikke la være å spørre om normale ting fordi noen få synes det er ubehagelig. Evt kan man si Ingen kommentar. Anonymkode: 49eec...b9e 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #7 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Vet ikke om Norway Cup fortsatt er landets største sjekkested, men det var det i alle fall på 90-tallet, og mange tenåringer som ikke selv spilte fotball dro dit i håp om det ene eller det andre. Så hva skal journalisten egentlig spørre om - hva man spiste til frokost ...? Anonymkode: 75803...998 Om kampene, kanskje? Anonymkode: 9a1b6...e56 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #8 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om kampene, kanskje? Anonymkode: 9a1b6...e56 Norway cup er så mye mer enn fotball. Anonymkode: 96721...67c 1
Panda202 Skrevet 29. juli 2024 #9 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Har akkurat kommet fra Dana Cup med en gjeng med 14-15 årige jenter. Halvparten kikket konstant på gutter og sminket seg helt ekstremt fra morgen til kveld og gikk for å vise seg frem til og fra kamp/sovested og måtte bli kjent med noen hele tiden. Var litt krise at laget gikk langt for mange ville nok vært på disco og rundt teltene og ikke bruke kveldene til kamper eller restitusjon. Resten av gjengen brydde seg ikke, og ikke noe om fare for ikke sjans, men de var bare mer interessert i å spille fotball eller bare være sosiale med laget. Anonymkode: 51567...80a Og alle får kline i teltet og kommer lykkelige hjem 😆😘
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #10 Skrevet 29. juli 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Om kampene, kanskje? Anonymkode: 9a1b6...e56 Og hvem vil ha interesse av å lese om dette, bortsett fra foreldre, besteforeldre og lagets trener? Anonymkode: 75803...998
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #11 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og hvem vil ha interesse av å lese om dette, bortsett fra foreldre, besteforeldre og lagets trener? Anonymkode: 75803...998 hvem andre har interesse av å lese om Lise 11 år er forelsket heller? Anonymkode: 442c3...a92 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #12 Skrevet 30. juli 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: hvem andre har interesse av å lese om Lise 11 år er forelsket heller? Anonymkode: 442c3...a92 Folk som er interessert i hvordan stemningen egentlig er på Norway Cup uten å fylle hodet med fotballresultater ...? Anonymkode: 75803...998
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #13 Skrevet 30. juli 2024 6 hours ago, AnonymBruker said: Tenker man må bare lære seg å svare på cringe spørsmål først som sist. Og man kan ikke la være å spørre om normale ting fordi noen få synes det er ubehagelig. Evt kan man si Ingen kommentar. Anonymkode: 49eec...b9e Det har INGEN nyhetsverdi om noen tilfeldige 12-åringer har fått seg kjæreste. Så avisene kan faktisk la vær å stille spørsmål om disse har fått seg kjærester. Det jobbes allerede nå med å sette 13-års aldersgrense på sosiale medier. Det er jo fordi disse er for unge til å skjønne hva det innebærer å dele privatlivet sitt på internett. Da gir det ingen mening at de samme barna skal kunne samtykke til å få lagt ut privatlivet sitt i nettavisene. Da får heller avisene spørre foreldrene om samtykke og garantere at de sletter artikkelen om barna og foreldrene i ettertid angrer på samtykket. Anonymkode: 13284...f25 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #14 Skrevet 30. juli 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Det har INGEN nyhetsverdi om noen tilfeldige 12-åringer har fått seg kjæreste. Så avisene kan faktisk la vær å stille spørsmål om disse har fått seg kjærester. Det jobbes allerede nå med å sette 13-års aldersgrense på sosiale medier. Det er jo fordi disse er for unge til å skjønne hva det innebærer å dele privatlivet sitt på internett. Da gir det ingen mening at de samme barna skal kunne samtykke til å få lagt ut privatlivet sitt i nettavisene. Da får heller avisene spørre foreldrene om samtykke og garantere at de sletter artikkelen om barna og foreldrene i ettertid angrer på samtykket. Anonymkode: 13284...f25 Du har forhåpentligvis fått med deg at den eneste grunnen til at man fra politisk hold ønsker denne grensen, har overhodet ingen sammenheng med beskyttelse av barn, men simpelthen fordi man ønsker at hele den voksne befolkningen skal måtte logge seg inn med elektronisk ID. Derfor gir det definitivt mening i at avisene kan skrive om barns privatliv; politikerne har langt mer interesse av å obligatorisk innlogging og kontroll enn hva en avis skriver om forelskelser i Norway Cup - og derfor kommer avisene til å fortsette å skrive det samme også i framtiden. Anonymkode: 75803...998
Flintis Skrevet 30. juli 2024 #15 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du har forhåpentligvis fått med deg at den eneste grunnen til at man fra politisk hold ønsker denne grensen, har overhodet ingen sammenheng med beskyttelse av barn, men simpelthen fordi man ønsker at hele den voksne befolkningen skal måtte logge seg inn med elektronisk ID. Derfor gir det definitivt mening i at avisene kan skrive om barns privatliv; politikerne har langt mer interesse av å obligatorisk innlogging og kontroll enn hva en avis skriver om forelskelser i Norway Cup - og derfor kommer avisene til å fortsette å skrive det samme også i framtiden. Anonymkode: 75803...998 Dette har ikke jeg fått med meg, hvem mener hva og hvorfor?
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #16 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Norway cup er så mye mer enn fotball. Anonymkode: 96721...67c Det er jo det ts sier!! Det er mye mer enn om diverse guttegjenger har sett noen søte jenter, enn om noen jentegjenger har sett noen kjekke gutter. Det er jo kun dette journalistene er opptatt av, mens for de fleste som har deltatt er turneringer noe mye mer enn kun dette. De kunne jo bare trykket/sendt om igjen det samme som i 1980 i alle år slik ensidig dekning det er nå. Anonymkode: aec23...1f3 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #17 Skrevet 30. juli 2024 Panda202 skrev (12 timer siden): Og alle får kline i teltet og kommer lykkelige hjem 😆😘 Tror det er jævlig mye villere. Anonymkode: af7b0...9c5
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #18 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Norway cup er så mye mer enn fotball. Anonymkode: 96721...67c Helt enig. I begynnelsen spiller de 1 kamp om dagen. Så det er mye tid til annet også 🤗 Anonymkode: 16df6...ec9
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #19 Skrevet 30. juli 2024 6 hours ago, Flintis said: Dette har ikke jeg fått med meg, hvem mener hva og hvorfor? Merkelig at du ikke har fått med deg dette; du tror vel ikke at det er for barnas skyld at man vil tvinge en 76-åring til å bruke BankID for å logge seg inn på Facebook? Negative til BankID-sjekk på sosiale medier Både Forbrukerrådet og Datatilsynet vender tommelen ned for alderssjekken. https://www.kode24.no/artikkel/negative-til-bankid-sjekk-pa-sosiale-medier/81460201 Quote – Jeg har ingen problemer med å forstå at politikerne leter i verktøykassa etter virkemidler for å gjøre det tryggere på nett for barn og unge. Men aldersverifisering er et såpass inngripende tiltak at vi ikke uten videre kan støtte det, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket. Hun påpeker at en slik ordning også vil utestenge voksne som ikke får BankID og frykter at barn og unge vil finne seg andre og mer utrygge plattformer dersom de blir utestengt av de store. Også Datatilsynet er skeptiske, og er særlig opptatt av konsekvensene for personvernet – og mener det er viktig at tiltakene ikke får uforholdsmessig innvirkning på andre grunnleggende rettigheter og friheter. https://www.reddit.com/r/norge/comments/1dtnzma/støre_vil_ha_aldersgrense_for_sosiale_medier/ Quote Latterlig å se hvor mange som støtter å få fjernet rettighetene sine, retten til ett privatliv er en av de viktigste prinsippene som er i ett demokrati. Hvis dette føres gjennom, så er vi like ille som Russland, Kina, Iran osv. Jeg har ingen problemer med å sammenligne Støre med Putin eller lignende over dette, at han dytter "for barnas skyld" foran seg er stygt, og det er patetisk hvor mange nordmenn kjøper det. Anonymkode: 75803...998
Flintis Skrevet 30. juli 2024 #20 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Merkelig at du ikke har fått med deg dette; du tror vel ikke at det er for barnas skyld at man vil tvinge en 76-åring til å bruke BankID for å logge seg inn på Facebook? Negative til BankID-sjekk på sosiale medier Både Forbrukerrådet og Datatilsynet vender tommelen ned for alderssjekken. https://www.kode24.no/artikkel/negative-til-bankid-sjekk-pa-sosiale-medier/81460201 https://www.reddit.com/r/norge/comments/1dtnzma/støre_vil_ha_aldersgrense_for_sosiale_medier/ Anonymkode: 75803...998 Hm.. det er vel ikke alle midler som hensikten helliger. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå