Gå til innhold

Godtar dere hjertehilsen som alternativ til håndhilsing?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg diskuterte dette med en venninne. Jeg var på jobbintervju hos en innvandrerorganisasjon. Én av mennene håndhilse, den andre tok hånden til hjertet. Da følte jeg meg dum og visste ikke hvordan jeg skulle opptre. Er det meningen at jeg også skal gjøre samme hilsen? Og er ikke den hilsenen forbeholdt folk fra andre kulturer?

Hun mener at det er hipp som happ hva slags hilsen det er og gir f i det. Jeg merker at jeg blir provosert av slike hilsener, selv om jeg personlig misliker håndhilsing. 

Hvordan reagerer hvis en person ikke vil hilse på deg og gjør hjertehilsen?

Anonymkode: 09bb6...177

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror kanskje jeg hadde kjørt en namaste-hilsen 🙏, eventuelt en skipper-hilsen (hånda til hodet) dersom jeg ble veldig overrumplet. Eller bare et nikk og et smil eventuelt. Kommer an på situasjonen.

Anonymkode: 8e7ba...aca

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror kanskje jeg hadde kjørt en namaste-hilsen 🙏, eventuelt en skipper-hilsen (hånda til hodet) dersom jeg ble veldig overrumplet. Eller bare et nikk og et smil eventuelt. Kommer an på situasjonen.

Liker namaste-hilsenen bedre enn hjertehilsenen. Blir litt provosert av menn som ikke kan håndhilse på damer. Eller omvendt. 
Jobber innen helse, og når det kommer en ny mannlig pleier som ikke kan ta damer i handa (men som skal vaske gamle damer i rompa!) blir jeg litt i stuss og lurer på hva dette handler om.

Anonymkode: a933a...f4c

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Alle burde slutte å håndhilse ref covid, legge hånden på hjertet er bedre, evt 🙏🏼. Det aller aller verste er to/ tre kyss på kinnet, selv om det er "i luften"

For å svare på spørsmålet: nikk og si hei

Anonymkode: d1785...fd0

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Uavhengig av religion, jeg liker hjertehilsen veldig godt og foretrekker den. Håndhilsing synes jeg er ekkelt, vondt og uhygienisk, og gjør det utelukkende i sammenhenger der jeg må. 

Anonymkode: f6bfe...f90

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor bli provosert over noe som er ment som en høflig hilsen? Jeg ville nok blitt litt satt ut og usikker på hvordan jeg skulle reagere selv, men jeg ser ikke noen større grunn til å bli provosert av det enn at fysioterapeuten min gjør namaste-hilsen - det er heller ikke noe som det faller meg naturlig å gjengjelde.

Jeg kan synes det er sært å ikke håndhilse, men samtidig ville jeg slitt om jeg flyttet til et sted hvor kinnkyssing var vanlig hilsningsform - det er langt utenfor min komfortsone og intimgrenser, uten at det sier noe om min respekt for den jeg skal hilse på.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har dere sett nordmenn gjøre hjertehilsen? Er ikke det noe utenlandsk over det?

• Liker 1
Skrevet

Det er absolutt å foretrekke. Jeg liker ikke å ta på folk, men det er høflig å hilse.
For meg er det egentlig godt nok å si hei, og si hvem man er og hva man vil.
Hjertehilsen er veldig høytidelig og fint.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hjertehilser mye etter Covid! Har ført til merkbart mindre sykdom i vinterhalvåret! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar heller en asiatisk bukkehilsen. Hjertehilsen overfor ukjente, litt for mye av det gode.

Anonymkode: b076c...463

• Liker 1
Skrevet

Null problem. Jeg hilser på folk på den måten de er komfortable med.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Liker namaste-hilsenen bedre enn hjertehilsenen. Blir litt provosert av menn som ikke kan håndhilse på damer. Eller omvendt. 
Jobber innen helse, og når det kommer en ny mannlig pleier som ikke kan ta damer i handa (men som skal vaske gamle damer i rompa!) blir jeg litt i stuss og lurer på hva dette handler om.

Ja det er merkelig!  Fastlegen fikk inn en kvinnelig pasient som ikke håndhilste på han men som tok til hjertet. Det viste seg at hun jobbet som sykepleier på Ullevål.

Der må hun belage seg på å stelle menn, med mindre hun jobber på Kvinneklinikken. Det er uansett upraktisk å ha mannlig fastlege om de ønsker time for undersøkelser. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir veldig glad når noen bruker et alternativ til håndhilsen, alt for mange har begynt å strekke frem labben igjen etter pandemien. Og det skjer veldig ofte i sammenheng med møter osv hvor det ikke bare er å gå og vaske hendene etterpå. Jeg blir lett syk, og i tillegg ser man jo hver gang det er en tråd om håndhilsing her inne hvor mange som gir blaffen. 

Anonymkode: 2419d...e0e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Æsj, håndhilsing er grisete. Er alltid glad når folk ikke håndhilser, så slipper jeg å være "den vanskelige".

Anonymkode: 90243...4d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Anonymkode: a933a...f4c

Ser den. For meg er det forskjellsbehandlingen som svir. Hadde personen kjørt hjertehilsen mot alle hadde jeg ikke reagert. Dersom det er noe som bare skjer kun fordi jeg er kvinne er det plutselig ikke like kult lenger.

Allikevel hadde jeg ikke latt meg selv gå å irritere meg dersom det ikke hadde gått utover det profesjonelle. Men dersom det betydde at den personen ikke kunne ha et normalt kollegialt forhold til meg fordi jeg er kvinne, da synes jeg det blir vanskelig og uproft.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes det er helt ok, folk får hilse som de selv ønsker og helt ærlig ville jeg foretrukket at hjertehilsen var normalen :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg synes hånden på hjertet er helt greit, så lenge folk respekterer at jeg også kun tar hånden til hjertet når jeg møter på jøder og homofile. Alle andre håndhilser jeg på.

Anonymkode: 533b2...0fb

Hæ?? Hva mener du her?

Hvorfor håndhilser du ikke på jøder og homofile?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Godtar? Hvilket alternativ har man?

Men om noen håndhilser på en mann og ikke på meg, vet jeg jo at jeg har med et rasshøl å gjøre. Hva denne kunnskapen kan brukes til er et annet spørsmål. Om vedkommende er en tilbyder blir det blankt nei uansett hva han måtte selge.

Anonymkode: 9d97c...21e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes håndhilsing er noe herk, men tar selvfølgelig hånden om den strekkes ut. Synes også andre former for hilsen er helt ok.

Samtidig synes jeg det er all grunn til å reagere når noen gjerne hilser på en gruppe mennesker på en bestemt måte, men av religiøse eller moralske årsaker nekter å hilse på en annen gruppe mennesker på samme måte. Det synes jeg ingenting om, selv om jeg for min egen del ikke er noe glad i håndhilsing.

Anonymkode: db1c7...f3c

• Liker 6
Skrevet

Har null problemer med det, om det gjøres en annen hilsen enn håndhilsing eller klem, så kopierer jeg bare det den andre personen gjorde.

Husker vi alle hilsa med albuene, liksom, folk hadde lite problemer med det når faren for å bli sjuk hang over dem(og henger over dem enda), så en hjertehilsen er en velkommen hilsen her i gården.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...