AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #1 Del Skrevet 29. juli 2024 Jeg var sykmeldt i 2023 og starten av året pga dødelig sykdom, som jeg heldigvis er bedre fra nå! Ikke vært noe sykmeldt siden midten av februar, og liker å jobbe. Det er 25 uker siden jeg var sykmeldt. Har desverre nå vært i en ulykke som medfører smerter. Legen anbefaler sykmelding, og bedyrer at jeg kommer til å bli helt bra om jeg tar det med ro. Dilemmaet er som følger: Jeg kan bekrefte sykmeldingen legen har sendt inn til nav og øke sjansen min for å bli helt frisk. Eller jeg kan gå på jobb med smerter i en uke, og komme over i 26 uker siden sykmelding. Anonymkode: 28e9b...f7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #2 Del Skrevet 29. juli 2024 Du kan vel bruke egenmelding disse dagene? Anonymkode: 1d877...9dd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #3 Del Skrevet 29. juli 2024 https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/sykmelders-rolle-i-sykmeldingsperioden-oppfolgingsplan-aktivitetskravet-og-dialogmoter/syk-etter-sykepengearet-arbeidsavklaringspenger Hvor lang sykmelding trenger du? Hvis den bare er inntil 16 dager burde det gå greit. Anonymkode: e6af1...a6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #4 Del Skrevet 29. juli 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/sykmelders-rolle-i-sykmeldingsperioden-oppfolgingsplan-aktivitetskravet-og-dialogmoter/syk-etter-sykepengearet-arbeidsavklaringspenger Hvor lang sykmelding trenger du? Hvis den bare er inntil 16 dager burde det gå greit. Anonymkode: e6af1...a6c Legen mente to uker, maks tre. Jeg vil nødig havne på aap pga dårlig timing. Jeg er 40, har jobber siden jeg var 18, aldri vært sykmeldt før 2023. Blitt lovet å bli helt arbeidsfør igjen. Anonymkode: 28e9b...f7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #5 Del Skrevet 29. juli 2024 Kan du ev snakke med arbeidsgiver og ta fri uten lønn i en uke? Så kan fastlegen din sykemelde deg fra neste uke av? Anonymkode: 4d1d1...e19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #6 Del Skrevet 29. juli 2024 Du kan stille spørsmål til nav anonymt på deres chat-tjeneste. Bare å ikke logge inn, så ser de ikke hvem du er. Anonymkode: 4d1d1...e19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #7 Del Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Legen mente to uker, maks tre. Jeg vil nødig havne på aap pga dårlig timing. Jeg er 40, har jobber siden jeg var 18, aldri vært sykmeldt før 2023. Blitt lovet å bli helt arbeidsfør igjen. Anonymkode: 28e9b...f7e Det forstår jeg. Du bør uansett finne ut nøyaktig hvordan NAV regner uker. Folk har mistet trygderettigheter pga 1-2 dagers glipp tidligere. Jeg tenker f.eks i forhold til om du ble sykmeldt på en torsdag eller en torsdag, hvordan regnes uker da? Ikke ta noen sjanser! Anonymkode: e6af1...a6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #8 Del Skrevet 30. juli 2024 Kan du ikke ta egenmelding i 8 dager først? Hvis du jobber i IA bedrift.. evt ta 3 egenmeldingsdager og ulønna fri… kjipt å havne på aap når du har 1 uke igjen fra nytt sykeår 😢 Anonymkode: 77aed...247 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #9 Del Skrevet 30. juli 2024 Systemet fungerer sånn at arbeidsgiverperioden ikke teller med i de 26 ukene du må være uten sykepenger fra det offentlige. Dobbeltsjekk dette, det er bare å ringe nav og høre! eventuelt ville jeg tatt ferie/ulønnet fri Anonymkode: f7023...f2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #10 Del Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Systemet fungerer sånn at arbeidsgiverperioden ikke teller med i de 26 ukene du må være uten sykepenger fra det offentlige. Dobbeltsjekk dette, det er bare å ringe nav og høre! eventuelt ville jeg tatt ferie/ulønnet fri Anonymkode: f7023...f2d Ville tatt ut ferie. Ulønnet fri kan medføre tap av rettigheter også. Dersom man ikke trenger sykemelding i mer enn 16 dager, ville jeg bare tatt sykemelding, da det ikke teller med i de 26 ukene...... Anonymkode: 715ca...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #11 Del Skrevet 30. juli 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Kan du ikke ta egenmelding i 8 dager først? Hvis du jobber i IA bedrift.. evt ta 3 egenmeldingsdager og ulønna fri… kjipt å havne på aap når du har 1 uke igjen fra nytt sykeår 😢 Anonymkode: 77aed...247 Ikke ia, og arbeidsgiver godtar kun 3 dager egenmelding. 3 hours ago, AnonymBruker said: Ville tatt ut ferie. Ulønnet fri kan medføre tap av rettigheter også. Dersom man ikke trenger sykemelding i mer enn 16 dager, ville jeg bare tatt sykemelding, da det ikke teller med i de 26 ukene...... Anonymkode: 715ca...973 Er desverre pålagt å ta ut all ferie i juni og romjul. Anonymkode: 28e9b...f7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå