Gå til innhold

Dater en fyr som er vokst opp i Filadelfia-kirken. Noen som bærer kjennskap til denne menigheten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så får jeg legge til at vi har alle våre barn utenfor ekteskap, du overdriver noe veldig av egne fordommer mot pinsebevegelsen. Ja det finnes ekstreme mennesker i alle religioner, og ellers i livet.
Dette må man prøve å finne ut før man får barn, men det gjelder jo ikke kum de som er religiøse.  

Anonymkode: 04498...f59

Jøss, hvilken nerve traff jeg? Er ikke alt så rosenrødt likevel? 

Jeg har i denne tråden omtalt pinsevenner jeg har vokst opp med som flotte mennesker, og gode venner av meg. Deretter har jeg gjennom tre innlegg omtalt at mange med religiøs oppvekst kan finne tilbake til troen i voksen alder. Og at jeg har sett hvordan det kan skape store konflikter. 

Anonymkode: 9f41f...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor snakker du ikke med kjæresten din om dette?

Jeg ville iallefall hatt hans historie og tanker om fremtiden han ser for oss  før jeg hadde gått videre i forholdet. Forventings avklaring.

Du finner ikke hans historie på nett. Den finner du hos han. Ellers blir jo dine tanker om dette bare bygd på stigma og ikke hvordan hans historie er.

Men han må få si det han ønsker i sitt tempo. Og ikke gå fortere frem i forholdet enn det. 

Anonymkode: b8264...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.7.2024 den 19.05):

Han sier han ikke er et aktivt medlem lengre, men jeg er allikevel nysgjerrig på dette og lurer derfor på om noen kan fortelle meg litt😊

Anonymkode: 9384c...0d0

Ikke helt dey samme, men Er gift med en mann som er ett nært familie medlem til Kåre Smits lederen i Smiths venner..

Han gikk ut av menigheten som ungdom, og han har virkelig ikke noen trekk eller tankemåte som minner om at han er oppvokst sånn… ( Og han vokste opp veldig konservativt)

Alle søskene hans, utenom ene broren, er også gått ut..(De er 11 søsken) Helt ‘’vanlige’’ mennesker alle sammen..

Ingen av de er utstøtt eller noe av de familie medlemmene som fortsatt er aktive i menigheten… 

Eneste gangene jeg hører snakk om gud og jesus, har vært i begravelser🤷‍♀️ 
Ellers er det ikke noe tema liksom..

Anonymkode: dd764...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommer veldig an på menigheten hvor ekstreme dem er. Det er et ganske stort spekter har jeg forstått etter selv å ha vokst opp i en sånn menighet. 

I den jeg voks opp i var det ganske liberalt og ikke så veldig annerledes enn de som vokste opp med å gå i kirken hver søndag. Forskjellen var kanskje mest at det var mer mat og samvær og frisang og sånt i pinsemenigheten. 

Men så har jeg hørt om de ekstreme pinsemenighetene som er mer som sekter å regne. Og jeg vil tro at å vokse opp under sånne forhold nok kan være mer skadelig. 

I vår menighet var det feks aldri noen som loggførte hvem som kom og hvem som ikke kom.

Personlig er jeg selv i dag ateist. Foreldrene mine og mitt ene søsken er fortsatt med i pinsemenigheten, mens jeg og et annet søsken ikke er det. Det er ingen strenge regler vi må forholde oss til og alle lever livene sine sånn de vil i vår familie. 

Selv om jeg ikke tror på Gud lenger kan jeg likevel en gang i blant ta turen innom menigheten og hilse på gamle kjente hvis det feks er julefest eller noe annet gøy og sosialt. Ingen har noe problem med det. Alle er bare glade for å se meg. Som gamle venner å regne.

Så at man har vokst opp i en pinsemenighet betyr ikke at man har blitt hjernevasket eller kuet. 

Anonymkode: 21695...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kjenner en som har brutt med foreldrene pga deres engasjement i den kirken. De har brukt hele arven til alle barna på å kjøpe seg status i menigheten, altså betalt seg til en viss "rang". Det virker helt ærlig som de synes at det er viktigere enn barna. 

Anonymkode: 2c8ee...8e8

Hvilken arv? Arv er noe du får når noen er død.  Hvis de mener foreldrene sine penger. Så har de ikke gitt bort arven til barna. Da har de gitt bort sine penger. Har de barna arvet noen andre og foreldrene gitt bort de til meningheten. Da kan de gå til sak. Fordi ingen kan gi bort arven til noen til noen andre. Den har de rettslig krav på. Derimot hva og hvem foreldrene gir SINE penger til. Har de 100% styrerett over selv. Og deres penger er ingens arv før de er døde 

Anonymkode: b8264...fe4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele min familie er pinsevenner, jeg er vokst opp slik, men tror kun på Gud. Går ikke på møter osv. De er så varme, inkluderende og lite dømmende folk. Virkelig! Tom besteforeldrene mine som aldri hadde drukket en gang, var ikke dømmende. 

Jeg ville gitt fyren en sjanse 😇

Anonymkode: 812e6...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en karismatisk kirke. De spiller på massesugesjon. Sikkert ikke noe galt i det. De stenger døren raskt for de som ikke ønsker å være medlemmer mer. Da er det slutt på kjærligheten. De skal ikke ha noe selvtenkende mennesker der. Give me your money, hallejulah!!

Anonymkode: bb6e9...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinsevenner er en bred benevnelse, som favner flere menigheter med varierende grad av konservativitet - fra de man ikke merker er religiøse til de som ikke tror på dinosaurer. «Vanlige» pinsevenner stenger ikke ute familiemedlemmer som ikke er troende lenger, men i noen menigheter er det mer problematisk. 

Anonymkode: b8fb5...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jøss, hvilken nerve traff jeg? Er ikke alt så rosenrødt likevel? 

Jeg har i denne tråden omtalt pinsevenner jeg har vokst opp med som flotte mennesker, og gode venner av meg. Deretter har jeg gjennom tre innlegg omtalt at mange med religiøs oppvekst kan finne tilbake til troen i voksen alder. Og at jeg har sett hvordan det kan skape store konflikter. 

Anonymkode: 9f41f...9f6

Nei det gjorde du ikke, men jeg liker ikke at noen forteller ting som ikke er sant. Jeg er selv ikke troende, men jeg dømmer ikke de som er det. Jeg opplevde ditt innlegg som dømmende, som det er vanlig å tvinge barna, og at dette er en vanlig konflikt mellom de som var pinsemenighet og ikke. 
Alle kan plutselig bli religiøse uten oppveksten som kristen, man har ingen garantier for sånt. Jeg har ikke troa på at det er veldig vanlig at man som voksen, fått barn plutselig bestemmer seg for å gå inn i en menighet igjen, bli så konservativ og ekstrem at de vil tvinge barna inn i menigheten også. 
Fleste jeg kjenner som har hatt foreldre som kristne har det litt opp i halsen, men jeg kjenner folk uten det som oppvekst som har blitt ganske så ekstrem

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei det gjorde du ikke, men jeg liker ikke at noen forteller ting som ikke er sant. Jeg er selv ikke troende, men jeg dømmer ikke de som er det. Jeg opplevde ditt innlegg som dømmende, som det er vanlig å tvinge barna, og at dette er en vanlig konflikt mellom de som var pinsemenighet og ikke. 
Alle kan plutselig bli religiøse uten oppveksten som kristen, man har ingen garantier for sånt. Jeg har ikke troa på at det er veldig vanlig at man som voksen, fått barn plutselig bestemmer seg for å gå inn i en menighet igjen, bli så konservativ og ekstrem at de vil tvinge barna inn i menigheten også. 
Fleste jeg kjenner som har hatt foreldre som kristne har det litt opp i halsen, men jeg kjenner folk uten det som oppvekst som har blitt ganske så ekstrem

Og ikke minst "anbefale" noen å ikke bli med en som har en slik oppvekst. Man kan da gå glipp av fine, snille og gode mennesker. 
Hvor langt skal oppveksten ha noe å si? All oppvekst påvirker oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de to jeg vet om som vokste opp i filadelfiakirken så var tre av fire foreldre utro. Tror det er lite sex i samlivet men mye utenom. 

Anonymkode: 4c313...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har venner som er medlemmer i ulike frikirker, jehovas. Samfunnet, lestidiandere, katolikker, muslimer osv..elsker ulikheter og alt vi har å lære av hverandre, men som partner og far til mine barn?   Nei.. 

Like barn leker best, oppdragelsesyn, likstilling , aksept, økonomi, osv..

Anonymkode: 65be3...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 14.53):

Kjenner en som har brutt med foreldrene pga deres engasjement i den kirken. De har brukt hele arven til alle barna på å kjøpe seg status i menigheten, altså betalt seg til en viss "rang". Det virker helt ærlig som de synes at det er viktigere enn barna. 

De har ikke brukt arven til barna vel? De har jo brukt sine egne penger? Hva med de som feks elsker å reise? Bruker du samme betegnelse på dem? «De har brukt hele arven til alle barna på å reise?» «Det virker helt ærlig som at fe syns det er viktigere enn barna».. 

Anonymkode: daaef...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 14.53):

Hvordan kan foreldrene bruke opp arven til barna? Hadde barna arvet fra noen andre? Eller kjøpte de seg opp i rang etter de var døde? Arv er ikke arv før noen er død og borte, og arv er ikke noe man kan forutsette å få - da er man grådig (kanskje derfor foreldrene syntes det var greit å bruke opp pengene).

Anonymkode: 015a9...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er litt naturstridig å tro veldig på noe som ikke er bevist. Jeg kunne ikke ha vært sammen med noen veldig religiøse. Som barn ba jeg alltid til Gud av pragmatiske grunner, ved "kriser", "ønsker". Det hender jeg slenger inn en slenger i voksen alder, men mest som en helgardering. Men jeg skjønner verdsettelsen av institusjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 14.17):

Av de to jeg vet om som vokste opp i filadelfiakirken så var tre av fire foreldre utro. Tror det er lite sex i samlivet men mye utenom. 

Anonymkode: 4c313...9d2

Og dermed mener du at du har et statistisk grunnlag til å tro det du gjør? ;)

Anonymkode: e0510...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...