Gå til innhold

Dater en fyr som er vokst opp i Filadelfia-kirken. Noen som bærer kjennskap til denne menigheten?

Anbefalte innlegg

Min bestevenninne gjennom alle år er pinsevenn og det har aldri påvirket meg. Virker som de koser seg med fellesskapet.

Anonymkode: eafad...c3f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jøss. Fine og rause mennesker, det har jeg aldri sagt noe på. 

Men hvis venninnen til søsteren din hadde brytt ut av menigheten, så er rausheten raskt borte… 

Anonymkode: 9704c...ce3

Sikker på det? Mannen min har flere venner som har sluttet i to ulike pinsemenigheter. Null drama, de har fortsatt samme forhold til venner og familie i menighetene. 

Anonymkode: 227a3...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min søster har en nær venninne som er pinsevenn, så jeg har møtt den familien ofte. De er veldig rause og fine mennesker, slik jeg kan bedømme dem. Føler aldri at de er noe spesielle med tanke på troen de har, eller at de forsøker å "prakke på" andre noe. Hun har en lederstilling på et sykehus og er en veldig oppegående dame.

Anonymkode: 32225...e00

Jeg kjenner også flere pinsevenner, og har ingen problemer med å være venner eller omgås de. Normale, opppegående folk som sjeldent snakker om religion - i likhet med meg selv. Det er ikke det samme som å ha et samliv med en av de, der man skal oppdra barn sammen feks. Selv om de ikke diskuterer troen sin i hytt og vær, så er jo den en grunnmur i livet deres ( dersom de er aktive, praktiserende pinsevenner ). 

Anonymkode: b8fb5...89b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kjenner en som har brutt med foreldrene pga deres engasjement i den kirken. De har brukt hele arven til alle barna på å kjøpe seg status i menigheten, altså betalt seg til en viss "rang". Det virker helt ærlig som de synes at det er viktigere enn barna. 

Anonymkode: 2c8ee...8e8

Arven til barna? Hvem har barna arvet av?

Anonymkode: c1c6b...ece

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sikker på det? Mannen min har flere venner som har sluttet i to ulike pinsemenigheter. Null drama, de har fortsatt samme forhold til venner og familie i menighetene. 

Anonymkode: 227a3...e28

Er selvfølgelig ulikheter i forskjellige menigheter. Og noen typer er verre enn andre. 

Poenget mitt var st ts må være klar over at han kan tone ned religiøsiteten sin nå, så den ikke virker så kontrollerende, men at den kan eskalere og komme til syne etter at ekteskapet er inngått. 

Problemet med at religion styrer menneskene som er medlem i menigheten, er at du alltid taper i møte med den. Det ligger i religionens natur. Du er alltid mindre verdt enn den, du er alltid utskiftbar. Du er aldri mer verdt enn verdiene, så dine ønsker eller preferanser er UVIKTIGE. Og så må man jo reflektere over om det er noe en orker å leve under… 

Jeg orket ikke engang å jobbe under BCC-medlemmer. Jeg lar meg ikke behandles som dritt bare fordi jeg er uverdig i deres øyne. 

men jøss, vi hadde det sykt gly på jobb og alle var hyggelige og rause. Kjipt å vite at min lønn var dårligere enn de andre med tilsvarende stilling og erfaring og utdanning da, bare fordi min lønn sank ut av menighetens, mens de andres fløt inn igjen… 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

er gift med ei som går i en pinsevenn-menighet. (Liknende Filadelfia).

Intet problem med det. Er med henne i menigheten noen ganger. Som mange sier så er det et fint fellesskap. Med forskjellig grad av troende.

Men, lite problem er hvis man får barn osv.

Hører nå at kona har begynt å snakke om gud og Jesus med vår 4 år gamle sønn. At alt er skapt av Jesus. At Jesus er i hjertene våre osv.

Anonymkode: fa059...b92

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Filadelfia kirken Oslo for eksempel er helt super. Jeg har ikke funnet en kirke å gå til her jeg bor, så hører på deres gudstjenester hver søndag på youtube. Kan anbefale det 😊

De kobler inn alt mulig inn i prekenene sine, som er gjenkjennelig i våre liv, samtidig som de kobler det opp mot kristendom på en klok og god måte. De har forskjellige pastorer som taler og alle finner sine "favoritter" 

Nå var ikke dette direkte svar på det du spurte om, men ville tipse deg om en Filadelfia kirke som du kan lytte til selv og du vil høre de ikke er ekstreme. Som typ du må ha lange skjørt og fletter, ellers... 😉

Anonymkode: 46010...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelige mennesker som ikke dyttet troa si på andre, og ofte levde tenårene akkurat slik som "oss andre". Ikke noe problem å ha dem som venner. Noen brøt også med menigheten i forbindelse med studier og voksenliv. 

Men som kjæreste, nei, jeg hadde styrt unna uansett. Jeg har sett eksempler på at forholdet til familien blir veldig vanskelig. Jeg har sett eksempler på at man finner tilbake til troen i det man får barn, og at det blir stor grobunn for konflikt. Så ville reflektert over at dette kan skje, og hva du da ville følt i forhold til egne barn i en slik situasjon. 

Anonymkode: 9f41f...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja, jøss. Fine og rause mennesker, det har jeg aldri sagt noe på. 

Men hvis venninnen til søsteren din hadde brytt ut av menigheten, så er rausheten raskt borte… 

Nei, faktisk ikke. Det skjedde noe i den familien, noe jeg ikke kan utlevere her, som var veldig spesielt (gikk på utroskap), men de holdt nå sammen, og det ble mye rådgivning og styr. Vil si at hele gjengen taklet det veldig bra, sånn sett utenfra. De kom styrket ut av det.

Skjønner at du har andre opplevelser, og det er sikkert mye som ikke er bra. Men, jeg kan ikke finne noe dårlig å si om de jeg kjenner til, og de stiller alltid opp for å hjelpe om det er noe, trenger ikke å spørre en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, faktisk ikke. Det skjedde noe i den familien, noe jeg ikke kan utlevere her, som var veldig spesielt (gikk på utroskap), men de holdt nå sammen, og det ble mye rådgivning og styr. Vil si at hele gjengen taklet det veldig bra, sånn sett utenfra. De kom styrket ut av det.

Skjønner at du har andre opplevelser, og det er sikkert mye som ikke er bra. Men, jeg kan ikke finne noe dårlig å si om de jeg kjenner til, og de stiller alltid opp for å hjelpe om det er noe, trenger ikke å spørre en gang.

Mulig vi har forskjellige briller, men jeg leser ikke den historien på samme positive måte som deg. 

Du er fremdeles på godfot med de, så du har ikke opplevd baksidens medalje enda. Det har jeg. Du er naiv som tror at alt bare er fryd og gammen, selv utroskapshistorien din er positivt ladet… jeg derimot, med min erfaring, leser om en som ikke kommer seg ut av forholdet - selv ikke etter en utroskapshendelse. Og merk at jeg vet det er helt irrelevant hvem av partene som var utro…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kjenner en som har brutt med foreldrene pga deres engasjement i den kirken. De har brukt hele arven til alle barna på å kjøpe seg status i menigheten, altså betalt seg til en viss "rang". Det virker helt ærlig som de synes at det er viktigere enn barna. 

Anonymkode: 2c8ee...8e8

Brukt arven til barna? Eller brukt sine egne penger?

Anonymkode: 4af1c...c35

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mulig vi har forskjellige briller, men jeg leser ikke den historien på samme positive måte som deg. 

Du er fremdeles på godfot med de, så du har ikke opplevd baksidens medalje enda. Det har jeg. Du er naiv som tror at alt bare er fryd og gammen, selv utroskapshistorien din er positivt ladet… jeg derimot, med min erfaring, leser om en som ikke kommer seg ut av forholdet - selv ikke etter en utroskapshendelse. Og merk at jeg vet det er helt irrelevant hvem av partene som var utro…

Det var ingen i det paret som var utro... Det er derfor jeg skrev at jeg kan ikke utlevere en sånn historie her. De ble skilt de som det handler om, men det var ikke sånn at "rausheten ble borte" fra resten av gjengen.

Du må ikke et øyeblikk tro at jeg er av den naive typen. Jeg har sett litt av hvert, men jeg har ikke sett noe negativt ved den familien. Min søster er heller ikke av den lettlurte typen, så hun ville aldri hatt et nært og godt venninneforhold til et dårlig menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være pinsevenn er jo litt det samme som å gå i kirken, veldig få av pinsevennen prakker religionen på deg, og de er helt vanlige mennesker.

Pinsevenner er ikke en sekt slik smitsvenner er, kan ikke sammenligne de.
Nei de utestenger deg heller ikke i familien om du velger å gå ut. Da er det den familien som problemet ligger hos. 
Jeg er gift med en som har vokst opp i pinsemenigheten, jeg finnes ikke religiøs, ikke mannen min heller.
Familien er like glade i oss likevel selv om mannen min ikke lenger er pinsvenn. 
Akkurat dette hadde ikke hindret meg å gå videre med en mann :) 

Anonymkode: 04498...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å være pinsevenn er jo litt det samme som å gå i kirken, veldig få av pinsevennen prakker religionen på deg, og de er helt vanlige mennesker.

Pinsevenner er ikke en sekt slik smitsvenner er, kan ikke sammenligne de.
Nei de utestenger deg heller ikke i familien om du velger å gå ut. Da er det den familien som problemet ligger hos. 
Jeg er gift med en som har vokst opp i pinsemenigheten, jeg finnes ikke religiøs, ikke mannen min heller.
Familien er like glade i oss likevel selv om mannen min ikke lenger er pinsvenn. 
Akkurat dette hadde ikke hindret meg å gå videre med en mann :) 

Spørsmålet er jo hvordan du ville stilt deg om mannen snudde, og også krevde en kristen oppvekst for felles barn, både med aktiv deltagelse, og at det preget hverdagen. 

Det er tanker man bør gjøre seg før man går inn i et slikt forhold. 

Og så er det heller ikke alle religiøse familier som er helt like. Så selv om det har fungert fint for deg, så ligger det jo også en risiko i at foreldre og øvrig familie ikke er like rause her, og ofte blir det trigget av ting som barn utenfor ekteskap, og så videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spørsmålet er jo hvordan du ville stilt deg om mannen snudde, og også krevde en kristen oppvekst for felles barn, både med aktiv deltagelse, og at det preget hverdagen. 

Det er tanker man bør gjøre seg før man går inn i et slikt forhold. 

Og så er det heller ikke alle religiøse familier som er helt like. Så selv om det har fungert fint for deg, så ligger det jo også en risiko i at foreldre og øvrig familie ikke er like rause her, og ofte blir det trigget av ting som barn utenfor ekteskap, og så videre. 

Og dette gjelder uansett om de er vokst opp som pinsevenn eller gått i kirken, er katolsk osv. Dette gjelder ikke kun pinsevenn, de er ikke en sekt som noen tror i denne tråden. 
Finnes mange ikke Kristene også som ikke er fine rause mennesker, sjeldent noe med kristendommen å gjøre. 
Jeg hadde vært mer skeptisk til smitsvenner, Jehovas vitner, dette er lukkede samfunn, det er ikke pinsemenigheten. 
Når man får barn med noen så håper jeg man har snakket om dette og hva man ønsker. 
Mannen min hadde aldri krevd noe slik, han er for frivillighet og det er familien hans også. Selv om besteforeldrene skulle gjerne sett oss ha barnevelsignelse, konfirmasjon, bryllup der så bestemmer ikke de dette og forståelses for det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og dette gjelder uansett om de er vokst opp som pinsevenn eller gått i kirken, er katolsk osv. Dette gjelder ikke kun pinsevenn, de er ikke en sekt som noen tror i denne tråden. 
Finnes mange ikke Kristene også som ikke er fine rause mennesker, sjeldent noe med kristendommen å gjøre. 
Jeg hadde vært mer skeptisk til smitsvenner, Jehovas vitner, dette er lukkede samfunn, det er ikke pinsemenigheten. 
Når man får barn med noen så håper jeg man har snakket om dette og hva man ønsker. 
Mannen min hadde aldri krevd noe slik, han er for frivillighet og det er familien hans også. Selv om besteforeldrene skulle gjerne sett oss ha barnevelsignelse, konfirmasjon, bryllup der så bestemmer ikke de dette og forståelses for det også. 

Så får jeg legge til at vi har alle våre barn utenfor ekteskap, du overdriver noe veldig av egne fordommer mot pinsebevegelsen. Ja det finnes ekstreme mennesker i alle religioner, og ellers i livet.
Dette må man prøve å finne ut før man får barn, men det gjelder jo ikke kum de som er religiøse.  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Religiøse fundamentalister

Anonymkode: 01b1e...41d

Å det følte du behov å si fordi?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er like forskjellige som andre mennesker.  Hvis vedkommende sin tro er et problem for deg så får du ta en samtale om dette. 

Anonymkode: e0510...ff5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min beste venn er oppvokst i pinsemenigheten.  Hun er i dag troende, men går ikke på møter osv i menigheten.  Hun har god og tett kontakt med deler av familien sin, fine folk. Men hun sier selv det har vært en tøff oppvekst, vært mye redd for å komme til helvete osv. Hun ble også utsatt for seksuelle overgrep av en onkel, noe som bare ble dysset ned og "håndtert" innad i menigheten. 

Hun er det fineste,  varmeste og mest reflekterte menneske jeg vet om ❤️❤️.

Anonymkode: 97edd...95a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig i den. Religiøs oppvekst var i det hele tatt en dealbreaker for meg. For veldig ofte finner man tilbake i barnetroen i voksen alder, og det kan være grobunn for solid konflikt i et forhold da man vil føle det samme for egne barn. (Er selv ateist). 

Jeg sier ikke at det er noe man bør unngå. Men mitt tips til TS var å tenke gjennom hva hun vil føle om hun kommer i den situasjonen. Mange er avslappet til at den andre part involverer felles barn i egen religion, så lenge det ikke blir presset på dem. 

Du legger mye av faktum i din mann, og hvordan han er. Men det er ikke fasiten for alle andre. Derfor viktig at TS her får et nyansert bilde av hva som kan treffe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...