Gå til innhold

Dater en fyr som er vokst opp i Filadelfia-kirken. Noen som bærer kjennskap til denne menigheten?


Anbefalte innlegg

Han sier han ikke er et aktivt medlem lengre, men jeg er allikevel nysgjerrig på dette og lurer derfor på om noen kan fortelle meg litt😊

Anonymkode: 9384c...0d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde en kollega en gang som plutselig ble veldig kristen, henga seg til Philadelphia. Hun inviterte alle vennene sine i dåpen sin. Det var faktisk ganske morsomt. Hun holdt en tale midt i bassenget.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fler?☺️

Anonymkode: 9384c...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er veldig glad I smørost.

Anonymkode: 924b9...bd5

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filadelfia er altså ikke én kirke, det er bare et ganske vanlig navn å bruke på en kirke, siden det var en av de første menighetene. Jeg har til gode å høre om en Filadelfiakirke som ikke er en del av Pinsebevegelsen, så han har vel sikkert vokst opp som pinsevenn. Du kan jo bare google Filadelfia + byen han vokste opp i, så står det sikkert en del om kirka på hjemmesidene deres.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datet en fyr som viste seg å ha bakgrunn fra et slikt miljø. Det ble litt intenst og når folk er såpass religiøse så er det et rødt flagg for min del. Det er hyggelige folk, men det følger også med andre ting som man må vurdere om man kan leve med. Jeg kommer aldri til å gå inn i et forhold med en religiøs. 

Anonymkode: 33533...711

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.7.2024 den 22.06):

De er veldig glad I smørost.

Anonymkode: 924b9...bd5

Er de ? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filadelfiakirken er en pinsemenighet, som regel relativt store menigheter.
Generelt om pinsemenigheter er at de legger stort fokus på Den Hellige Ånd. Det betyr ofte at det er mye lovsang i gudstjenestene. Da er det altså ikke snakk om salmebok og orgel, men gjerne trommer, el-gitar, lyskastere og henda i været. 
I motsetning til for eksempel Den Norske Kirke, varer gudstjenestene ofte lengre, det er (ofte) pastor i stedet for prest, og det er større fokus på forbønn og helbredelse.

For noen som ikke er oppvokst i en pinsemenighet, kan det noen ganger virke litt overveldene å komme på gudstjeneste. Hvis man ikke skjønner eller tror på hva som skjer (helbredelse, hendene i været, tungetale, historier om bønnesvar), kan det virke sektete eller bare sært. Men spørsmål er alltid veldig velkomne og jeg ser ingen grunn til at det skal være mer trøblete å date en som har brutt ut fra Filadelfia enn en hvilken som helst annen menighet. ❤️

 

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religiøse fundamentalister

Anonymkode: 01b1e...41d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange som har vokst opp i ulike Pinsemenigheter og de er noe av de snilleste og mest positive menneskene jeg har møtt. Bedre med en mann som har vokst opp i en pinsemenighet enn en som har drukket seg drita i ungdommen hver eneste helg. Du merker fort om de er mega religiøse. Jeg hadde aldri gjettet at de jeg kjenner er Pinsevenner for mer chille folk skal man lete lenge etter. Ja, de går i kirken på søndager, tror på Gud og har tradisjonelle verdier, men de jeg kjenner prater åpent om sex, drikker alkohol på fest, har stort nettverk, er lett å like og fornuftige mennesker. De har til og med vært igjennom skilsmisse og hatt sex før ekteskapet. Så det er store forskjeller innad i Pinsemenigheter også. Gi fyren en sjanse og bli kjent med han på et dypere plan - still han spørsmål om du lurer på noe. :) 

Anonymkode: a81e4...220

  • Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som har brutt med foreldrene pga deres engasjement i den kirken. De har brukt hele arven til alle barna på å kjøpe seg status i menigheten, altså betalt seg til en viss "rang". Det virker helt ærlig som de synes at det er viktigere enn barna. 

Anonymkode: 2c8ee...8e8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror noe av det viktigste i forhold er personligheter som matcher og verdisyn. Er den ene megakristen og den andre ikke, skal det litt til for at det blir klaff. Og legning også da.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt flere venner som var en del av det «miljøet», studerte med de og ble også godt kjent privat, og har bare godt å si om de egentlig☺️

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en type folk som er religiøse uten at du forstår det om du prater med dem. Ofte er de flinke med kapital, og samarbeider mye i det skjulte slik at det kommer til medlemmenes gunst. Greie folk, men du må nok regne med at han skal ha seks-syv unger. Kjenner ingen av de som har mindre enn fire unger. 

Anonymkode: b04f7...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv kristen, men jeg kunne ikke hatt et samliv med en praktiserende pinsevenn, fra mitt ståsted er de for konservative.  På den andre siden er ikke vanlige pinsevenner noe lukket, mørk menighet - og veldig mange er jo bare vanlige mennesker født inn i den. Det finnes pinsevenner i varierende grad av konservativitet, slik det gjør i alle sammenhenger. Du sier jo han er ikke praktiserende. 

Anonymkode: b8fb5...89b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så individuelt, jeg har møtt på hele spekteret.

De svært konservative som jeg føler er noe selvhøytidelige, de som er sånn "på midten" moderate, og de som er veldig uhøytidelige småhippier :fnise: Så det er ikke sånn at har du møtt en så har du møtt alle.

De som blir litt mye for meg, er de som er veldig opptatt av status og å ha store verdier. Synes det kan virke litt falskt når man er så opptatt av å være perfekt på alle områder, og å øke egen levestandard for enhver pris.

Anonymkode: 32225...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en venninne som går i Filadelfia i Oslo.  Skikkelog bra dame! Vennene hennes derfra virker også veldig hyggelige og oppegående. 

Anonymkode: 227a3...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær klar på at han nå sikkert toner ned religiøsisteten sin, og at den sikkert blomstrer opp etter giftemålet er signert og spikret… 

 

jeg har for det meste nær kjennskap til Smiths venner (nå BCC). Jeg sier bare én ting: løp. 

Anonymkode: 9704c...ce3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bare vær klar på at han nå sikkert toner ned religiøsisteten sin, og at den sikkert blomstrer opp etter giftemålet er signert og spikret… 

 

jeg har for det meste nær kjennskap til Smiths venner (nå BCC). Jeg sier bare én ting: løp. 

Anonymkode: 9704c...ce3

Min søster har en nær venninne som er pinsevenn, så jeg har møtt den familien ofte. De er veldig rause og fine mennesker, slik jeg kan bedømme dem. Føler aldri at de er noe spesielle med tanke på troen de har, eller at de forsøker å "prakke på" andre noe. Hun har en lederstilling på et sykehus og er en veldig oppegående dame.

Anonymkode: 32225...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min søster har en nær venninne som er pinsevenn, så jeg har møtt den familien ofte. De er veldig rause og fine mennesker, slik jeg kan bedømme dem. Føler aldri at de er noe spesielle med tanke på troen de har, eller at de forsøker å "prakke på" andre noe. Hun har en lederstilling på et sykehus og er en veldig oppegående dame.

Anonymkode: 32225...e00

Ja, jøss. Fine og rause mennesker, det har jeg aldri sagt noe på. 
 

Men hvis venninnen til søsteren din hadde brytt ut av menigheten, så er rausheten raskt borte… 

Anonymkode: 9704c...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...