AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #1 Skrevet 29. juli 2024 når begynner blåbærsesongen i Oslo? Anonymkode: 31fdd...7a2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #2 Skrevet 29. juli 2024 Den er vel så godt som ferdig. Anonymkode: ee211...6d3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #3 Skrevet 29. juli 2024 Det er en måned minst siden fuglene begynte å drite blått her på vestlandet så det er jo en god indikasjon. Blåbær sesongen er tidlig i år, vil tro det er det samme i Oslo. Anonymkode: cffa3...a68
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #4 Skrevet 30. juli 2024 Finner ikke blåbær jeg. Bor utenfor oslo. Anonymkode: 9bd3a...f08
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #5 Skrevet 30. juli 2024 Bor i innlandet og her er nesten blåbærsesongen over, kom tidlig Anonymkode: 6c5ec...53c
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #6 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Finner ikke blåbær jeg. Bor utenfor oslo. Anonymkode: 9bd3a...f08 Vi hadde en rekordvarm mai måned som satte alt av modning i rekordfart må du huske på. En rekordvarm mai er årsaken for den tidlige modninga, ifølge blåbæforsker Stein Joar Hegland ved Høgskulen på Vestlandet. – Det er ekstremt i år. Vanligvis starter sesongen i midten av juli, og jeg vil si at det er august som er «blåbærmåneden», så det er spesielt når en kan plukke modne blåbær så tidlig, sier Hegland, ( tidlig vil si slutten av juni). https://www.nrk.no/mr/tidlig-blabaersesong-i-hele-norge-_-fred-oie-plukker-litervis-med-blabaer-hvert-eneste-ar-1.16942753 Så enten har både fugler, andre dyr og mennesker vært før deg og plukket der eller så er sesongen over da den naturligvis også gir seg en måned tidligere enn normalt. Anonymkode: cffa3...a68 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #8 Skrevet 31. juli 2024 Jeg bor ikke i Oslo lenger, men skal du finne blåbær nå, Ts, så må du mest trolig komme deg opp i høyden og gjerne også steder som ikke er direkte sørvendte. Jeg bor nå midt i landet, her er sesongen også helt på slutten, men jeg finner fremdeles noe veldig fin bær oppe i høyden og i nordvendte lier, eller også høyere oppe og i skog som gir blåbærlyngen mye skygge på dagen. Jeg plukker nå blåbær i minimum 200 meter over havet. Her er det også noen felt som det alltid er sikkert å finne blåbær, men som det i år ikke er ei bær, selv om lyngen er der. Der tror jeg noen heftige haglbyger tidlig i vår ødela blomstene, for det samme har visst skjedd med multer her i år. En god grunn til å følge litt med været fra år til år, for man lærer litt av det. Og ikke minst, at man også kommer seg ut i skog og mark i hele sesongen, slik at man får med seg slike unormale år som vi har hatt i år. Siden vi mest trolig står overfor stadig flere klimaendringer i årene fremover, så vil dette bli enda viktigere, for at vi skal kunne få med oss når vi faktisk kan høste. Vi kan dessverre ikke lenger gå på slik det normalt har vært tidligere. I fjor her var blåbærsesongen sen, men pga. veldig mye regn i fjor så var det også veldig mye dårlige bær. Anonymkode: 90777...fa1 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #9 Skrevet 1. august 2024 Vi plukket blåbær på 700m høyde på vestlandet for to uker siden. Og merket da at vi godt kunne kommet ei uke før. Var vesentlig mindre bær enn i fjor, i fjor var en drømmesesong (da plukket jeg ei 10l bøtte på få minutter). I år måtte jeg bevege meg mer fra tue til tue. Anonymkode: 66ec5...559
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #10 Skrevet 2. august 2024 Om du går i Oslomarka nå, så finner du nok blåbær. Jeg spiste litt blåbær mens jeg var ute og gikk tur i helgen. Har også sett folk ute med bærplukker de siste par ukene. Anonymkode: 82f8a...1f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå