Gå til innhold

Strikke genser med mønster i oppskrift, men droppe mønster?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er nybegynner på strikking. Har akkurat strikket en genser med masse mønster, raglan og forhøyning i nakken. Har knotet litt og måttet rekke opp noen ganger, men er veldig fornøyd med resultatet! 

Kunne tenke meg å strikke samme type  genser, men uten mønster. Kan jeg bruke samme oppskrift, men droppe mønster? Sikkert veldig dumt spørsmål,  men jeg er som sagt helt nybegynner 😅

Anonymkode: 32c73...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bare vær obs på at mange har ulik strikkefasthet på mønster vs ensfarget. Så om dette er en genser med mønster over hele, så kan genseren uten mønster bli litt mindre/større avhengig av strikkefastheten din 😅

Anonymkode: ff505...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar!  Alternativet mitt er å strikke Hanstholm fra petiteknit,  men jeg vet ikke om jeg forstår oppskriften helt. Samtidig er det jo gøy med utfordringer (om man får det til).

Har ikke strikket noe fra petiteknit før, men har hørt at de har bra oppskrifter. 

Det med strikkefasthet kan jeg absolutt forstå at stemmer, jeg ser at genseren jeg har strikket er ørlite mindre enn oppskriften sier, selv etter vask, forming og damping. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvilken genser strikker du? :D

Anonymkode: d4a9c...2cf

En genser fra Hardbarka design. Ikke til meg selv da, jeg orker ikke så tjukke plagg. Derfor har jeg strikket mest småting: sitteunderlag,  luer,  votter, sjal. Nå har jeg altså strikket noen større plagg og det er jo skikkelig gøy. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En genser fra Hardbarka design. Ikke til meg selv da, jeg orker ikke så tjukke plagg. Derfor har jeg strikket mest småting: sitteunderlag,  luer,  votter, sjal. Nå har jeg altså strikket noen større plagg og det er jo skikkelig gøy. 

Så fint at du liker det! Selv strever jeg med å finne en oppskrift jeg synes er enkel nok. Er også nybegynner på gensere, og mønster-genser er bare å glemme foreløpig 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mønster har jeg (merkelig nok) ingen problemer med. Syntes det er motiverende å se det vokse frem.

Har hatt litt monteringsfrykt, men jobber med å overvinne den. 😅

En genser med raglan som ikke har forhøyning i nakken er det enkleste syntes jeg, det var det første jeg strikket. Mener det var denne: https://www.strikkemekka.no/prod.php?id=14496&size=81559&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw-5y1BhC-ARIsAAM_oKnteFRWUpoYFn6kQiGYEAjgLwj1JYiuhgEi1NlkWdDUgDxKg_paoDAaAlLJEALw_wcB 

Ikke verdens mest spennende genser, men virkelig enkel å strikke.

Å strikke forhøyning i nakken var litt mer knot, men når jeg først skjønte hvordan det skulle bli gikk det veldig fint. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mønster har jeg (merkelig nok) ingen problemer med. Syntes det er motiverende å se det vokse frem.

Har hatt litt monteringsfrykt, men jobber med å overvinne den. 😅

En genser med raglan som ikke har forhøyning i nakken er det enkleste syntes jeg, det var det første jeg strikket. Mener det var denne: https://www.strikkemekka.no/prod.php?id=14496&size=81559&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw-5y1BhC-ARIsAAM_oKnteFRWUpoYFn6kQiGYEAjgLwj1JYiuhgEi1NlkWdDUgDxKg_paoDAaAlLJEALw_wcB 

Ikke verdens mest spennende genser, men virkelig enkel å strikke.

Å strikke forhøyning i nakken var litt mer knot, men når jeg først skjønte hvordan det skulle bli gikk det veldig fint. 

Den så jo ut som noe jeg kunne startet med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den så jo ut som noe jeg kunne startet med!

Den får du til! I tillegg er det sånn type garn som kamuflerer litt ujevnheter og begynnerfeil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den får du til! I tillegg er det sånn type garn som kamuflerer litt ujevnheter og begynnerfeil. 

Høres jo perfekt ut for meg:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.7.2024 den 21.59):

Takk for svar!  Alternativet mitt er å strikke Hanstholm fra petiteknit,  men jeg vet ikke om jeg forstår oppskriften helt. Samtidig er det jo gøy med utfordringer (om man får det til).

Har ikke strikket noe fra petiteknit før, men har hørt at de har bra oppskrifter. 

Det med strikkefasthet kan jeg absolutt forstå at stemmer, jeg ser at genseren jeg har strikket er ørlite mindre enn oppskriften sier, selv etter vask, forming og damping. 

Petiteknit har veldig gode oppskrifter, og alt er svært godt forklart, og jeg tror jeg derfor ville anbefalt alt derfra. Det er også laget hjelpevideoer som forklarer alle teknikker i oppskriften.

For min del ville jeg strikket en oppskrift med forhøyet nakke. Da sitter genseren mye bedre. Jeg strikker aldri uten forhøyet nakke lengre. 

Anonymkode: 66d8d...a48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...