Gå til innhold

Ned 8 kilo innen 15 september. Mulig på vanlig kalori telling eller må jeg gå keto/lavkarbo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er godt igang med min vektnedgang, og har mistet 10 kg siden januar. 

nå er jeg utfordret til å gå ned til 70 innen midten av september og er veldig usikker om dette er mulig med mindre jeg går keto? 
liker å unne meg litt is eller en liten muffins innimellom.

går smart karbo , og teller ca kalorier uten å veie eller være helt nøye.

trener 4 ganger i uken, 45-50 minutter svømming. Har gående jobb og er ellers relativt aktiv (lite stille sitting) 

kan jeg nå målet mitt? Er gått fra 80-78.2 på litt under 2 uker. 

Anonymkode: 90d71...3f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det anbefales å gå ned 0.5-1 kilo i uka

Anonymkode: e7083...ae8

AnonymBruker
Skrevet

De siste kiloene er alltid de som sitter best/er vanskeligste å bli kvitt. Tviler på at det er gjennomførbart på smartkarbo hvor du i tillegg spiser raske karbohydrater når du skal unne deg noe. Selv med keto kan det holde hardt.

Anonymkode: 94ef0...4ee

AnonymBruker
Skrevet

Det høres virkelig ikke lurt ut. Da må du sulte deg, og da kommer du til å sprekke. Du har en flott og fornuftig vektnedgang nå. 

Anonymkode: 732e8...9bf

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er jo ikke umulig men siden du har gått ned 10 kg siden januar så må du gjøre noen endringer hvis du skal klare 8 kg til september… 

Anonymkode: f7a5f...e12

Skrevet (endret)

Klabert at du klarer det! 

Jeg skal også ta unna de farlige kiloene på magen. Jevne måltider uten fett, sukker, skjulte sukkerkilder som frukt, juice og saft. Litt karbo, men mest grønt. Trenger ikke være dyrt. Jeg tenkte å ta budsjettversjonen. 

Lykke til!

Endret av Hoia
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned 13,5 kg siden 1. april og tilogmed jeg syntes at 8 kg innen 15. september er å gape over altfor mye. Du har gått ned mindre og på mye lengre tid. 

Med mindre grunnen til at du har gått ned så sakte er at du gjorde det MED VILJE (vil ikke gå ned for fort, redd for å få underskudd av noe, liker å kjøpe hver eneste buksestørrelse på vei nedover...) så er du nok ikke klar for dette. 

Men er det mulig? Definitivt. Det krever mye viljestyrke da. 

Anonymkode: b1c6a...cc8

AnonymBruker
Skrevet

Hvor høy er du? Har litt å si om du er 150 cm eller 180 cm (og alt under, mellom og over disse to høydene).

Anonymkode: fa6d1...591

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har gått ned 13,5 kg siden 1. april og tilogmed jeg syntes at 8 kg innen 15. september er å gape over altfor mye. Du har gått ned mindre og på mye lengre tid. 

Med mindre grunnen til at du har gått ned så sakte er at du gjorde det MED VILJE (vil ikke gå ned for fort, redd for å få underskudd av noe, liker å kjøpe hver eneste buksestørrelse på vei nedover...) så er du nok ikke klar for dette. 

Men er det mulig? Definitivt. Det krever mye viljestyrke da. 

Anonymkode: b1c6a...cc8

Jeg har gjort veldig få justeringer på inntak av mat og ikke stresset noe særlig . Gradvis økt trening fra 0 (hatt sykdom i litt over et år), og er som sagt nå oppe i 4 dager i uken. Så økt aktivitet har hatt mye å si.

jeg må klare det da jeg ikke vil «tape» utfordringen 🫣

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor høy er du? Har litt å si om du er 150 cm eller 180 cm (og alt under, mellom og over disse to høydene).

Anonymkode: fa6d1...591

Jeg er 163 og veien nå 78 kg. 

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Det anbefales å gå ned 0.5-1 kilo i uka

Anonymkode: e7083...ae8

Det vet jeg og ikke hva jeg spurte om 😊 det står også at man fint kan ha høyere vektnedgang om man er overvektig, noe jeg er. 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Det høres virkelig ikke lurt ut. Da må du sulte deg, og da kommer du til å sprekke. Du har en flott og fornuftig vektnedgang nå. 

Anonymkode: 732e8...9bf

Jeg sulter meg ikke veldig mye :) er veldig glad i suppe og er flink å lage lavkalori måltider som metter. Spørsmålet er om jeg nå må gå helt strikt eller om jeg kn ha den ene muffinsen/en liten skål is en gang i uken

Skrevet

Det er ikke noe fasit på det der. Det er alltid noen anorektiske skjeletter som stikker hodet ut av skapet når andre skal ned i vekt, med typisk "Det der bør du ikke!". 

Men sannheten er at en går ned i vekt trinnvis. Plutselig står det stille, og så raser det av, fordi kroppen plutselig kjører ut forbrenningsmaskinen!

Skrevet (endret)

10kg siden januar er jo meget bra. det viser jo at du har møtt den utfordringen over flere mnd. som viser god kontinuitet. 

35 minutter siden, AnonymBruker said:

trener 4 ganger i uken, 45-50 minutter svømming. Har gående jobb og er ellers relativt aktiv (lite stille sitting) 

dersom du gjør dette vil du jo nesten gå ned i vekt og/eller bygge muskler dersom du spiser et normalt kosthold og har oversikt på antall kalorier sånn ca. 

Det viktigste er er prosessen du driver med nå. 8 kilo fra eller til på noen mnd. er ikke viktig overhodet. 

Endret av megda
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sulter meg ikke veldig mye :) er veldig glad i suppe og er flink å lage lavkalori måltider som metter. Spørsmålet er om jeg nå må gå helt strikt eller om jeg kn ha den ene muffinsen/en liten skål is en gang i uken

Du må nok gå for strikt, eventuelt gå for å løpe av deg de ekstra kaloriene med høyintensivitet ( i tillegg til alle de andre kaloriene du må ta på trening med for lite energi) Er jo et hårete mål som vil kreve rimelig full kontroll på inntak. Jo bedre form du er i og lettere du blir, jo mindre krever hver aktivitet også. Syns ikke det høres ut som et veldig hyggelig mål å sette deg. 7 mnd på 10 kg slik du har gjort det, og så over til 8 kg på 6-7 uker vil opplagt kreve store endringer. 

Anonymkode: 8b870...447

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan du fint gjøre, er bare 1,1 kg i uken. 
Jeg gikk ned rundt 1 kg i uken de første 20 kg jeg kvittet meg med. Men du må da ha 1100 kcal i underskudd hver dag. Så du må ha oversikt over det. 

Anonymkode: 2fda7...ff7

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan klare det, med kaloriunderskudd og trening a'la 16-ukers helvete. 

Anonymkode: 79de2...3be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har man stor nok motivasjon, som f.eks. bryllup, konkurranse e.l., og er veldig disiplinert, tror jeg fint man kan klare det. 

Hadde jeg klart det....nope. 

Anonymkode: 79de2...3be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må nok gå for strikt, eventuelt gå for å løpe av deg de ekstra kaloriene med høyintensivitet ( i tillegg til alle de andre kaloriene du må ta på trening med for lite energi) Er jo et hårete mål som vil kreve rimelig full kontroll på inntak. Jo bedre form du er i og lettere du blir, jo mindre krever hver aktivitet også. Syns ikke det høres ut som et veldig hyggelig mål å sette deg. 7 mnd på 10 kg slik du har gjort det, og så over til 8 kg på 6-7 uker vil opplagt kreve store endringer. 

Anonymkode: 8b870...447

Jeg har jo vært så tullerusk så jeg har skadet kneet. Jeg kan kun svømme og sykle (hilsen lege) de neste 8 ukene før jeg har sakte opptrapping igjen.

det var litt ekstremt er helt enig! Men nå sa jeg ja til utfordringen og vil vise meg selv at jeg er seriøs rundt vekt nedgangen. 

har noen tøffe år bak meg i dårlig forhold og la på meg over 20 kg. Har rett og slett lyst å nå ønsket vekt igjen. 🥹 

da lever jeg enda mer strikt! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan du fint gjøre, er bare 1,1 kg i uken. 
Jeg gikk ned rundt 1 kg i uken de første 20 kg jeg kvittet meg med. Men du må da ha 1100 kcal i underskudd hver dag. Så du må ha oversikt over det. 

Anonymkode: 2fda7...ff7

Aah veldig nyttig! Nå spiser jeg ca 1500 dagen og trener for ca 500 av de. Så om jeg reduserer og legger inn en fastedag da tenker jeg jeg skal nå målet 🤩

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...