Gå til innhold

Kronisk urinveisinfeksjon??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er skikkelig plaget med urinveisinfeksjon. Som regel går det greit over av seg selv, men i forrige uke måtte jeg ha antibiotika på grunn av noe bakterier som ikke gikk over av seg selv. Fikk en tredagers kur hos legen. Nå kjenner jeg at det er på tur tilbake igjen. Jeg blir rett og slett gal. 

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å bli kvitt dette?

Anonymkode: ce772...4c2

AnonymBruker
Skrevet

Har du sex nå regelmessig? Hvis det først har satt seg så er det ikke sikkert 3 dagers er nok, du må tilbake og sjekke urinen din

Anonymkode: 2de90...67a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg er skikkelig plaget med urinveisinfeksjon. Som regel går det greit over av seg selv, men i forrige uke måtte jeg ha antibiotika på grunn av noe bakterier som ikke gikk over av seg selv. Fikk en tredagers kur hos legen. Nå kjenner jeg at det er på tur tilbake igjen. Jeg blir rett og slett gal. 

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å bli kvitt dette?

Får du ny runde med uvi, etter nettopp å ha hatt en kur, så skal du tilbake til legen, med ny urinprøve. 

Å gå med ubehandlet uvi, kan være farlig. Ekte UVI går heller sjelden eller aldri over av seg selv. 

Anonymkode: f032f...4d0

AnonymBruker
Skrevet

Tømmer du blæra skikkelig?

Jeg ble kvitt kronisk uvi som jeg har hatt i årevis, når jeg passer på å tisse heeeeelt ferdig. 
Tips om å tisse etter sex, tranebærkapsler, drikke surt…sånt hjalp lite. Antibiotika hjalp for å bli kvitt uvi der og da (i løpet av ett døgn eller så) men det kom alltid tilbake. 

Så drikk rikelig med vann, og tiss ferdig på toalettet. 

Anonymkode: 728b7...20f

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Å gå med ubehandlet uvi, kan være farlig. Ekte UVI går heller sjelden eller aldri over av seg selv. 

Anonymkode: f032f...4d0

Helsenorge skriver; "Ukompliserte urinveisinfeksjoner, det vil si blærekatarr hos ikke-gravide og ellers friske kvinner som ikke er spesielt utsatt for infeksjon, går ofte over av seg selv i løpet av tre dager."

Det er ikke noe som heter "ekte" UVI. 

Jeg slet med kronisk UVI i oppveksten, og fant ut i en alder av 47 at jeg har ureterocele (utvidelse av den nedre delen av urinlederen, helt inn i urinblæren). Dette var et bifunn under utredning av nedfall, og jeg ble henvist til urolog og undersøkelser der. De kunne da se at jeg hadde arrvev nederst i urinblæra etter alle urinveisinfeksjonene, og som var grunnen til at jeg var tisstrengt hele tiden og slet med lekkasje. (Lekkasjer kan igjen øke sjansen for infeksjoner.)

Jeg vil anbefale deg å bli henvist til urolog, som kan finne ut hvorfor du får gjentagende UVI. De kan måle resturin i blæra di, sjekke tømmingen, og se etter om noe er unormalt. Cystoskopi er en undersøkelse der de går opp urinrøret med et lite kamera, noe jeg har fått utført to ganger under utredninga mi. Det var kun litt ubehagelig, men ikke smertefullt.  

I mellomtiden så er det "bare" å prøve å gjøre så godt en kan med å drikke masse, prøve kjærringråd og tilskudd, bruke god tid på do, og holde seg ren.  Lykke til! 😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tømmer du blæra skikkelig?

Jeg ble kvitt kronisk uvi som jeg har hatt i årevis, når jeg passer på å tisse heeeeelt ferdig. 
Tips om å tisse etter sex, tranebærkapsler, drikke surt…sånt hjalp lite. Antibiotika hjalp for å bli kvitt uvi der og da (i løpet av ett døgn eller så) men det kom alltid tilbake. 

Så drikk rikelig med vann, og tiss ferdig på toalettet. 

Anonymkode: 728b7...20f

Jeg tror da det. Akkurat nå er det litt vanskelig, for det gjør jo så vondt. 
Hadde heldigvis mer igjen av antibiotikaen, så starta på den igjen. Kan jo være at 3 dager ble for kort til at det ble varig, men fulgte jo legens anbefalinger. 

Skrevet

Jeg har hatt mye UVI opp gjennom. Kurene på tre dager er aldri tilstrekkelig. Må ha i syv dager. Jeg har også dårlig erfaring med Selexid. Jeg må ha Trimetoprim i 7 dager.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Var selexid jeg fikk denne gangen. Får se om det gir seg med en ny runde. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Det kan være starten på overgangsalder, og da vil hormonbehandling kunne hjelpe deg😉

Anonymkode: c441f...0f3

AnonymBruker
Skrevet

41 år gammel. Har ingen andre symptomer på overgangsalder. 
utredes for lupus. Der er det jo en del som har nyreproblemer, men vet ikke om det gir seg utslag i UVI…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...