Gå til innhold

Redusert stilling (eller sykemelding?) pga. travelt småbarnsliv, perimenopause og krevende jobb


Ulva Rosalva

Anbefalte innlegg

gullars skrev (20 minutter siden):

Eller, eventuelt: Kun gjøre ting du har *lyst til* utenfor vanlig arbeidstid. Det er ofte en sammenheng mellom det som er gøy og det som gir opprykk -- men også mellom det som er slitsomt og det som ikke gir opprykk. Så hvis du kan timeboxe de slitsomme oppgavene, har du mere tid til enten deg selv eller karrierepleie -- eller begge deler.

Godt poeng! Tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulva Rosalva skrev (6 timer siden):

The Work-Family Dilemma: Myth or Reality?

Hei, 

Jeg ønsker å høre om deres erfaringer, tanker og innspill knyttet til å søke redusert stilling (fra 100 til 80 prosent) eller eventuelt sykemelding, på grunn ab travelt småbarnsliv, perimenopause og krevende jobb.

Jeg underviser på et universitet som tidvis fordrer at jeg jobber kveldstid og i helger for å få gjort alle oppgavene. Hjemme har jeg en aktiv 4-åring, og jeg begynner å kjenne på ulike symptomer på perimenopause som slitenhet, søvnproblemer, humørsvingninger, smerter i kroppen og liknende. Jeg kjenner at jeg ikke alltid klarer å være så tålmodig og positiv som jeg ønsker å være overfor mann og barn.  

Jeg vurderer derfor å søke om redusert stilling, for å få mer tid og overskudd på hjemmebane, med referanse til Arbeidstilsynet, som påpeker at det å ha barn under 10 år anses som en vektig grunn for å få redusert arbeidstid. Samtidig vet jeg at dette vil gi meg lavere inntekt og kan gå utover karrieren min.

Hvilke erfaringer har dere med redusert arbeidstid som småbarnsforeldre? Hva er pluss og minus? Hvordan gikk dere fram for å søke om dette - utdypet dere hvorfor dere ønsket redusert stilling, eller bare henviste til lovverk/medarbeiderhåndbok? Er det noen som tenker jeg heller burde søkt om gradert sykemelding enn redusert stilling - og hva er argumenter for og imot dette? 

Setter stor pris på å høre fra dere!

 

Mvh

Ulva

 

 

Det er  ingenting i innlegget ditt som indikerer at du oppfyller rettigheter for sykemelding så jeg kan ikke helt se hvordan man skal komme med argumenter både for og imot på det. Det er uansett ikke en aktuell problemstilling.

Anonymkode: 928c9...0d2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når man er sliten og kroppen begynner å skrante kan en pause være med på å forebygge langvarig sykemelding eller uførhet. Jeg ville ikke nølt med å gjøre det samme. 

Og så kan du vente i spenning til din kropp kommer i den alder, DA forstår du at det dreier seg om langt mer enn litt sliten. 

Anonymkode: cb2f7...63a

Ja hadde det bare vært så enkelt å havne på uføretrygd…

Anonymkode: 928c9...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad ikke KG-legene er de som tar imot pasienter jeg. Da hadde ingen fått behandling , bare et spart i ræva og " ut og jobb din , latsabb!" 

Anonymkode: cb2f7...63a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke uenig med Mimir, problemet er at velferdsstaten vakler, og verre skal det bli, med eldrebølgen. Det vil forundre meg stort om det ikke kuttes i sykelønnsordningen i løpet av de neste 15 årene. Det vil tvinge seg frem. Og ja, jeg er på venstresiden selv. 

Anonymkode: a09ad...88f

Liker Mimir, men han og Rødt har et naivt syn på denne problematikken. Velferdsstaten ikke bare vakler, men skjelver i sømmene.

Se bare på den kronekursen, som de ikke klarer å få kontroll på. Det handler mye om en politikk som ikke tør å ta et oppgjør med det som har utviklet seg til å bli en mastodont av offentlig pengebruk på velferd og forvaltning, en pengebruk som forsøkes saldert med økte skatter og avgifter. Skatte- og avgiftstrykket er imidlertid så urimelig høyt nå at det går utover både verdiskapning og investeringsvilje. 

Det må kuttes i velferden, og det offentlige må slankes kraftig. Og folk må komme seg på jobb!

Anonymkode: bf169...566

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge hvis mulig, for å unngå sykefravær. Så kanskje du kan begynne der? Snakk med arbeidsgiver om hvordan du har det og få avklart forventninger til deg som arbeidstaker. Hvis du har en forståelsesfull arbeidsgiver er de nok interessert i at du skal unngå sykmelding. Få hjelp til å strukture arbeidsoppgaver og sette grenser for arbeidstiden din. 

Som mange har skrevet før vil jeg råde deg til å snakke med legen også, for å finne ut om du kan ta medisiner som hjelper. 

Så kan det også være lurt å redusere forventninger til deg selv utenfor jobb.

Jobb skal ikke være så slitsomt at man aldri har energi til å gjøre noe i fritiden. Men jeg tenker man har også et ansvar for å legge opp hverdagen slik at man klarer å jobbe. 

Jeg hadde en kollega som var mye sykmeldt fra 100% stilling, men samtidig holdt på med både oppussing, fulltidsstudier, bryllupsplanlegging og fertilitetsbehandling. Det var behov for mye tilrettelegging og de tyngste oppgavene gikk til oss andre. Det ble vanskelig å vise forståelse for situasjonen når jobben tydelig var siste prioritet.

Anonymkode: 1004d...641

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror nok at de fleste som har barn har hatt perioder hvor de føler at de ikke strekker til og er på vei til å møte veggen. Det er altfor mange krav i samfunnet, både hjemme og i jobbsammenheng. Jeg har selv 3 barn og har nylig gjennomført 5 prs studier på heltid. ved siden av jobb. Hvordan jeg klarte det? Prioriteringer. Jeg kuttet ut alt av verv, de fleste foreldremøter (ikke en til en, men felles), dugnader etc. Jeg gjorde det absolutt mest nødvendige. Samme med husarbeid, jeg senket kravene og gjør det som absolutt trengs. Middager har også blitt enklere, men ikke mindre sunne for det. Barna kunne ha besøk, men vi måtte sette noen begrensninger i forhold til tidligere. Vi innførte faste besøksdager, de dagene kunne de ha så mange de ville på besøk. Vi begynte å samkjøre enda mer med andre foreldre til treninger. Vi har nok vært mindre sosiale de årene, men det falt litt naturlig med pandemien også. 

Så mitt råd er at du ser på livet ditt. Hva kan du endre på? Hva kan du kutte ut? Hva gjør mannen din (hvis du har en, husker ikke om du skrev noe om det). Kan du kjøpe deg litt mere fritid i form av hushjelp, maten på døren etc?

Å bli sykemeldt når du ikke er syk er nok ikke et alternativ. Og selv om du skulle fått noen uker, så kommer du tilbake til det samme. Og å få vikar for deg er nok ikke så enkelt, så du kommer til å føle på dårlig samvittighet.

Som andre sier, å gå ned til 80% er heller ikke alltid så lurt, da du kan ende opp med å jobbe 100% likevel. Så som sagt, se på livet ditt, se hva du kan endre på. Prøv å ta deg et par dager på hotell for å koble ut. uten barn, hvis du har mulighet for barnevakt. Ønsker deg masse lykke til!

Anonymkode: f00c1...fb9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i ca samme situasjon da tvillingene mine var 3 år, jobbet fulltid på universitetet og studerte litt deltid. Hadde ikke råd til å gå ned til 80%, så jeg tok en prat med legen om situasjonen og han skrev en anbefaling om 100% hjemmekontor for å forebygge utbrenthet. Fikk det innvilget, møter opp ca 4-5 ganger i året i forbindelse med studiestart. 

1,5 time mindre per dag på reisevei gjorde at det løsnet. Ungene er nå 6 år og jeg har fortsatt 100% hjemmekontor :) Har også fått flere studenter fra andre studieprogram, som vil ha digitale forelesninger med mulighet for opptak. De bor enten langt unna, jobber fulltid, eller forelesningen går samtidig som andre emner de tar.

Anonymkode: 4914f...b1a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 2.15):

Jeg var i ca samme situasjon da tvillingene mine var 3 år, jobbet fulltid på universitetet og studerte litt deltid. Hadde ikke råd til å gå ned til 80%, så jeg tok en prat med legen om situasjonen og han skrev en anbefaling om 100% hjemmekontor for å forebygge utbrenthet. Fikk det innvilget, møter opp ca 4-5 ganger i året i forbindelse med studiestart. 

1,5 time mindre per dag på reisevei gjorde at det løsnet. Ungene er nå 6 år og jeg har fortsatt 100% hjemmekontor :) Har også fått flere studenter fra andre studieprogram, som vil ha digitale forelesninger med mulighet for opptak. De bor enten langt unna, jobber fulltid, eller forelesningen går samtidig som andre emner de tar.

Anonymkode: 4914f...b1a

Mulighet for hjemmekontor ville løst mye for mange i slike situasjoner. Dessverre har mange arbeidsgivere satt en stopper for det etter corona.

Anonymkode: 6a9f3...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med to barn. Jeg har valgt å jobbe 80%, fordi med 100% er jeg helt ferdig og har ikke overskudd eller kapasitet til å være den mammaen jeg ønsker. Vi har det dermed veldig knapt økonomisk. Jeg har og eldre foreldre som trenger en del hjelp, samt ett av barna har utfordringer.

Jeg har aldri en gang tenkt tanken at jeg heller kunne søkt gradert sykemelding? Det er jo ikke jeg som er syk? TS er heller ikke syk og burde heller gå ned i stilling, slik veldig mange gjør med små barn.

Vi må ikke utnytte den gode sykelønnsordninga vi har i Norge- den kneler allerede og den vil forsvinne om alle skulle sykemelde seg bare for å få ett lettere liv?

Anonymkode: a7a4f...a74

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få hjelp til overgangsalderplagene. om du er utslitt/utbrent kan en kortere sykmelding kanskje hjelpe deg til p få tatt deg inn igjen. Du kan søke delvis omsorgspermisjon for en periode. Si opp 100% bør du ikke. Utfordringen med redusert stilling er at de fleste av oss som underviser på universitetene har såkalt «særskilt uavhengig stilling» og du kan ende opp med å jobbe like mye for mindre penger. Nå er jo en universitetsbibliotekar nokså fleksibel, dessuten - du må lære. Ta det rolig når du kan så du har krefter til de mer intense periodene. Ikke kjør i fjerdegir året gjennom. 

Anonymkode: fb1c2...4ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.7.2024 den 17.39):

Sverige beviser ganske tydelig at det hjelper. Som sagt: Norge har verdens høyeste sykefravær. Da er det noe alvorlig galt med holdningen nordmenn har til å ikke gå på jobb. Det er ingen grunn til at vi skal være så mye sykere enn feks svenskene. 
 

HI har valgt å få barn i voksen alder. Om hun ikke orker det livet hun har lagt opp til, så må hun nesten velge å gå ned i stilling. Fellesskapets ressurser skal ikke brukes på at folk ikke har overskudd til å takle sin egen hverdag. 

Anonymkode: 103eb...c86

I sverget har de 110! Sykt barn dager i Norge.  

Her har vi 20... 

Så da falt poeng ditt i grus.  

Anonymkode: f4f67...e87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet redusert i 2-3 år mens barna var små. Hver fredag hadde jeg og barna fri og vi storkoste oss sammen. Det ga meg enormt med påfyll av energi! Anbefales 🤩

Anonymkode: 73a42...442

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.7.2024 den 15.15):

Jeg ville råde deg til å prøve 100%, for å gjøre et ærlig forsøk. Om det ikke fungerer, er det tid for å prate med legen om evt veien videre. 

Jeg synes det er ille å skulle straffes med å fratas pensjonspoeng når man har stått på med jobbing og fått barn, så å jobbe redusert er ikke noe jeg ville anbefale. Jeg gjorde det selv, og angrer.. 

Anonymkode: 5d358...09c

Glem pensjonspoeng. Samhandlingen mellom NAV og tilleggspensjon(er) ender med en kraftig redusert pensjon om man er over et visst nivå. Samhandlingsreformen er et stort ran og arbeidstakere blir lurt til å tro at det lønner seg å få mest mulig pensjonspoeng når virkeligheten er at man fratas mange tusen i mnd om man har gode ekstra ytelser gjennom tilleggspensjon. 

Anonymkode: 54977...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 80% og kan anbefale andre å gjøre det for å unngå å bli langtidssykemeldt. Har sett omtrent alle jeg jobbet med de siste årene blitt langtidssykemeldt og de jobbet 100%. Jobber i krevende yrke med mye sykemeldinger da, så gjelder nok ikke alle yrker. Lønnen står ikke i stil til hvor mye belastning mentalt, åndelig og fysisk dette yrket er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke finn på å gå ned i jobb/lønn. Vi høytutdanna damer lever lenge, trolig lenger enn mennene våre, og vi skal leve GODT på våre gamle dager. Bli heller mindre pliktoppfyllende, det er bare en jobb! Penger = frihet.

Anonymkode: b954f...615

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blir jobben din for mye for deg må du enten tilpasse jobben til ditt ovetskudd eller bytte jobb til en som er mindre søitsom og passer deg bedre.

Du er ikke syk så sykemelding burde ikke være alternativ engang

Anonymkode: 5272c...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

I sverget har de 110! Sykt barn dager i Norge.  

Her har vi 20... 

Så da falt poeng ditt i grus.  

Anonymkode: f4f67...e87

Jeg leste den artikkelen, men når du bryter den ned, har de ikke en bedre ordning i Sverige enn i Norge. 
For det første er det bare med delvis lønn i Sverige. 
For det andre må man ha legeattest fra dag 7 av sykdommen eller noe slikt (husker ikke, det var rundt en uke) for å få sykt barn-dager. Ved langvarig sykdom hos barn i Norge vil man få pleiepenger hvis barnet er eller har vært innlagt på sykehus eller i behandling eller utredning hos spesialisthelsetjenesten, noe de gjerne er hvis de er syke i mer enn 1-2 uker sammenhengende, jf Sveriges krav til legeattest. Hvis man får pleiepenger i Norge får man også 100% lønn, slik som man får når man har sykt barn-dag. Så disse 110 dagene man får i Sverige dekkes opp av ulike ordninger man har i Norge (man kan få pleiepenger hele året, ingen begrensning på 110 dager), og i tillegg er det ikke med full lønn. Så nei, den norske ordningen er ikke dårligere enn den svenske, faktisk er den i de aller fleste tilfeller bedre. Eneste unntak må være hvis man har småbarn uten diagnose eller behov for spesialisthelsetjenesten som får veldig mange typiske barnehageinfeksjoner i løpet av året. Da risikerer man å bruke opp sykt barn-dager, uten å ha rett på pleiepenger. Men selv der vil man - i forhold til den svenske ordningen - ofte komme bedre ut, siden man har rett på full lønn i Norge, men ikke i Sverige. Dessuten vil foreldrene også typisk smittes av disse barnehagevirusene, slik at noen av dagene hjemme kan føres som egenmeldingsdager.
Jeg så også nærmere på den svenske permisjonsordningen, som hevdes å være bedre enn den norske siden man har flere permisjonsdager. Men siden man for mange av disse permisjonsdagene i Sverige får en veldig lav sum (de har ulike satser på x antall dager), vil det i mange tilfeller lønne seg med norsk permisjon + ulønnet permisjon (og kontantstøtte) tilsvarende lengden på den norske permisjonen. 
Man må ikke bare se på antall dager, man må se på totalen av penger man får utbetalt + andre ordninger som kan slå inn. 
Det er bare å flytte til Sverige hvis du tror deres ordninger er bedre enn våre, men du kan nok bli skuffet. 

Anonymkode: a09ad...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Glem pensjonspoeng. Samhandlingen mellom NAV og tilleggspensjon(er) ender med en kraftig redusert pensjon om man er over et visst nivå. Samhandlingsreformen er et stort ran og arbeidstakere blir lurt til å tro at det lønner seg å få mest mulig pensjonspoeng når virkeligheten er at man fratas mange tusen i mnd om man har gode ekstra ytelser gjennom tilleggspensjon. 

Anonymkode: 54977...1c8

Det eneste som er sikkert med fremtidens pensjon, er at den vil være mye dårligere enn det dagens pensjonister får, at vi må jobbe lengre, og at vi MÅ spare selv - ikke bare nedbetale bolig som pensjonssparing, vi må også ha frie midler. Jeg blir ikke spesielt imponert når dagens pensjonister klager, når jeg vet hva som venter oss! De aner ikke hvor godt de har kommet ut av det. 

Anonymkode: a09ad...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...