Gå til innhold

Er man spiseforstyrret om man ikke kan ha godteri i hus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer det ikke, altså noe jeg faktisk liker godt, da tenker jeg bare på det.

Har ikke problemer med å la være å kjøpe noe usunt eller begrense meg på kafé eller på besøk f.eks, men klarer altså ikke ha godt i hus og spare på det eller bare ta littegrann og spare resten…

Bor med en som gjerne ønsker ha det i hus tilfelle besøk eller bare lysten byr seg plutselig for vedkommende, men det funker altså dårlig for meg.

Ganske normalt eller er det en slags spiseforstyrrelse å mangle selvkontroll og fiksere på det?

Anonymkode: b9cd0...1f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok ganske normalt, har det på samme måte. 

Anonymkode: 5ca5f...ba7

• Liker 9
Skrevet

Har det også sånn. Er helt avhengig av godteri.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Om det ikke er en spiseforstyrrelse, så er det iallfall mangel på kontroll. Jeg hadde blitt irritert på samboer om jeg ikke kunne hatt godteri i huset fordi det ville bli spist opp hver gang jeg selv vil kose meg med noe. 

Å skulle gjemme godteri for voksne folk er litt...stakkarslig.

Anonymkode: 3d0d4...c21

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om det ikke er en spiseforstyrrelse, så er det iallfall mangel på kontroll. Jeg hadde blitt irritert på samboer om jeg ikke kunne hatt godteri i huset fordi det ville bli spist opp hver gang jeg selv vil kose meg med noe. 

Synes ikke så synd på min partner, ingen er perfekte tross alt og baker noe godt innimellom til oss eller kjøper inn som vi kan kose oss med samme kveld sammen.
Men om det er helt normalt uansett vet jeg ikke.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes ikke så synd på min partner, ingen er perfekte tross alt og baker noe godt innimellom til oss eller kjøper inn som vi kan kose oss med samme kveld sammen.
Men om det er helt normalt uansett vet jeg ikke.

Men du legger føringer på hva din samboer kan fortære og til hvilke tider. Det finner jeg særdeles usjarmerende og egoistisk. Selv spiser jeg ikke så ofte godteri, men når jeg først skal kose meg med noe godt så blir jeg møtt med en tom skuff fordi jeg har en i huset som ukontrollert stapper i seg alt med sukker i hvis det er tilgjengelig? Nei takk. 

• Liker 1
Skrevet

Snev av, vil jeg si. Har det sånn selv også. Tenker bare på snopet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg ber iblant mannen min om å gjemme godteri. Pakninger som er åpnet, har jeg vanskelig for å holde meg unna. Er de uåpnet kan det hende jeg klarer å beherske meg. Men ikke nødvendigvis 😅 

Synes ikke jeg er stakkarslig, det er mye annet man kan sette i en kategori av stakkarslig - som å snike på bussen, aldri gidde å løfte ræva for å trene litt, ta en egenmeldingsdag fordi man er fyllesyk.. ting som ikke kunne ramle meg inn. Men, så er jeg svak for godis, da. Uffameg.  🤗  

Anonymkode: 1b3bd...144

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Men du legger føringer på hva din samboer kan fortære og til hvilke tider. Det finner jeg særdeles usjarmerende og egoistisk. Selv spiser jeg ikke så ofte godteri, men når jeg først skal kose meg med noe godt så blir jeg møtt med en tom skuff fordi jeg har en i huset som ukontrollert stapper i seg alt med sukker i hvis det er tilgjengelig? Nei takk. 

Vedkommende kjøper forøvrig godt innimellom til bare seg selv også, men om det er noe jeg liker godt også så vet hen at det må spises opp raskt også og ikke forvente det blir liggende urørt.

Såklart ikke helt ideelt, men helt ærlig synes jeg du virker mye vanskeligere å bo med enn meg om du ser på noe slikt som et så stort problem.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så klart ikke, dette er bare dårlig selvkontroll. 

Anonymkode: d2c1c...ac0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg klarer det ikke, altså noe jeg faktisk liker godt, da tenker jeg bare på det.

Har ikke problemer med å la være å kjøpe noe usunt eller begrense meg på kafé eller på besøk f.eks, men klarer altså ikke ha godt i hus og spare på det eller bare ta littegrann og spare resten…

Bor med en som gjerne ønsker ha det i hus tilfelle besøk eller bare lysten byr seg plutselig for vedkommende, men det funker altså dårlig for meg.

Ganske normalt eller er det en slags spiseforstyrrelse å mangle selvkontroll og fiksere på det?

Jeg skjønner ikke dette behovet for å skal sette diagnoser på alt og atså mange er fullstendig blottet for kunnskap. Svaret på spørsmålet ditt er selvsagt nei Spiseforstyrrelse er en alvorlig psykisk lidelse og det handler ikke om at du ikke klarer å la være å spise godteri når du har i huset. Det hadde tatt deg 2 sekunder på Google for å finne det svaret. 

Anonymkode: e2bc4...ca8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke dette behovet for å skal sette diagnoser på alt og atså mange er fullstendig blottet for kunnskap. Svaret på spørsmålet ditt er selvsagt nei Spiseforstyrrelse er en alvorlig psykisk lidelse og det handler ikke om at du ikke klarer å la være å spise godteri når du har i huset. Det hadde tatt deg 2 sekunder på Google for å finne det svaret. 

Anonymkode: e2bc4...ca8

Du virker som en sympatisk og hyggelig person.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

jeg vil påstå at om man ikke klarer la være å trykke i seg fordi det er tilgjengelig så har man en form for avhengighet ja, kall det gjerne en spiseforstyrrelse om det hjelper men det neppe bra for deg selv om det er mange sm har det slik.. 

Anonymkode: 0ed86...785

Skrevet

Det er helt klart forstyrret adferd. Voksne mennesker klarer vel å la godteri ligge??

AnonymBruker
Skrevet
Petra200 skrev (1 minutt siden):

Det er helt klart forstyrret adferd. Voksne mennesker klarer vel å la godteri ligge??

Tydeligvis ikke.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vedkommende kjøper forøvrig godt innimellom til bare seg selv også, men om det er noe jeg liker godt også så vet hen at det må spises opp raskt også og ikke forvente det blir liggende urørt.

Såklart ikke helt ideelt, men helt ærlig synes jeg du virker mye vanskeligere å bo med enn meg om du ser på noe slikt som et så stort problem.

Hvorfor skulle jeg være vanskelig å bo med? Jeg er faktisk veldig raus, rund og enkel å ha med å gjøre. I tillegg tar jeg hensyn til samboer og han tar hensyn til meg. Jeg lar ikke min egne issues gå utover han. Synes du setter problemstilling fullstendig på hodet her. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skulle jeg være vanskelig å bo med? Jeg er faktisk veldig raus, rund og enkel å ha med å gjøre. I tillegg tar jeg hensyn til samboer og han tar hensyn til meg. Jeg lar ikke min egne issues gå utover han. Synes du setter problemstilling fullstendig på hodet her. 

Du virker ikke raus, men rigid om du absolutt må ha ting på din måte uten forståelse for en «feil» hos partneren din fremstår det som her?

Jeg vet jo det ikke er ideelt, men heldigvis ser ikke min partner på dette som noe å steile voldsomt over hvertfall, har vel innfunnet oss med at begge har noen svakheter enkelt og greit.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tydeligvis ikke.

Det er jo fryktelig spesielt?

AnonymBruker
Skrevet

Du virker ikke raus, men rigid om du absolutt må ha ting på din måte uten forståelse for en «feil» hos partneren din fremstår det som her?

Jeg vet jo det ikke er ideelt, men heldigvis ser ikke min partner på dette som noe å steile voldsomt over hvertfall, har vel innfunnet oss med at begge har noen svakheter enkelt og greit.

Jeg er ikke det minste rigid. Jeg synes derimot du er en smule egoistisk. Det er i hovedsak ditt problem at du ikke kan kontrollere inntak av søtsaker, men det blir også din samboers problem. I prinsippet frarøver du han hans små, potensielle kosestunder.

Om du tror jeg hadde dumpa en samboer om han hadde ditt problem, så tar du feil. Jeg hadde selvsagt levd helt fint med dette. Jeg er ikke så avhengig av godteri at jeg hadde forgått av skuffelse og frustrasjon om skuffen med digg var tom.

Men jeg synes det ligger en egoisme og et litt mindre tiltalende personlighetstrekk når man tillater seg å gi etter for egne lyster på bekostning av andre. Det virker som du vil frasi deg ansvaret og håper på at folk skal synes hele problemstilling er litt søt og sjarmerende. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da tror jeg vi er mange med spiseforstyrrelse, for jeg kjenner mange voksne som har det sånn, meg selv inkludert. 

Men det kan godt hende det er en spiseforstyrrelse, jeg har aldri tenkt på det sånn. 

Anonymkode: e1810...f04

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...