AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #1 Skrevet 29. juli 2024 Vi er alle (foreldre og søsken) enige i at min mor skal øke huslånet sitt med 500.000kr, og at pengene skal overføres til meg. Disse skal brukes som egenkapital av meg i min bolig. Jeg skal betale alle kostnader dette måtte medføre for min mor mtp gebyrer, avdrag og renter. Har avtalt at vi skal justere mtp rentefradrag. Vi lager kontrakt som stadfester at dette er et privat lån, og at dersom min mor skulle falle fra før jeg fikk nedbetalt dette så vil lånet måtte innfris ifbm arveoppgjøret. Er det noe vi ikke har tenkt på her? Anonymkode: eccb5...417
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #2 Skrevet 29. juli 2024 Det høres ut som en særdeles dårlig ide. Hva om du ikke klarer å betale for deg? Da kan de jo ta det hun har stilt i pant? Når det gjelder arv får dine søsken tilsvarende som er utestående på lånet før dere deler resten, det er jo greit. Anonymkode: 1f5a0...3d5 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #3 Skrevet 29. juli 2024 Hvorfor ikke forskudd på arv? Anonymkode: 24f29...ab1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #4 Skrevet 29. juli 2024 Du burde også ha en livsforsikring som dekker lånet om du er den som faller fra. Slik at ikke moren din sitter med den summen i ekstra lån uten å ha noe "igjen for pengene". Anonymkode: d5db1...2dc 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #5 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det høres ut som en særdeles dårlig ide. Hva om du ikke klarer å betale for deg? Da kan de jo ta det hun har stilt i pant? Når det gjelder arv får dine søsken tilsvarende som er utestående på lånet før dere deler resten, det er jo greit. Anonymkode: 1f5a0...3d5 Både jeg og familien vet at jeg vil kunne betjene det, men min mor ville også kunne ha betalt dersom noe skulle skje. Kanskje vi skulle lagt inn noe som regulerer dersom jeg ikke betaler? (bare for å ha regulert alt.) Kanskje kunne man feks. ha skrevet at renter også skulle ha blitt trukket fra et arveoppgjør? AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor ikke forskudd på arv? Anonymkode: 24f29...ab1 Syntes ikke det blir riktig at min mor skal betale renter for å gi meg forskudd på arv. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du burde også ha en livsforsikring som dekker lånet om du er den som faller fra. Slik at ikke moren din sitter med den summen i ekstra lån uten å ha noe "igjen for pengene". Anonymkode: d5db1...2dc Veldig godt tips, det må vi ordne. ts Anonymkode: eccb5...417
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå