Novella Skrevet 29. juli 2024 #1 Del Skrevet 29. juli 2024 Temaet ble diskutert for noen dager siden, men fjernet av moderatorer etter kort tid. At dette temaet ikke skal få leve her inne, men tolereres på Aftenposten (og Facebook) forstår jeg ikke. Hvis moderatorene skal fjerne denne tråden nok en gang, får de klart og tydelig oppgi grunn - ikke bare fjerne. Jeg ser ikke noen grunn til hvorfor tråden ble fjernet sist. Denne tråden er er for de som ønsker å diskutere anonymt (under nick) og ikke fullt navn på Facebook PS: Det var ikke jeg som postet den forrige tråden, men jeg var deltaker der. https://www.aftenposten.no/sport/meninger/i/4B3zAg/kan-en-som-har-voldtatt-et-barn-delta-i-ol?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR0lVGaqKfUMqZ5LAzy03vlfOcw6if1CsQmR_pP0xNCm5EeLafsR6XyVIsI_aem_foOUN_vN-A986GJl5KPubg 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 29. juli 2024 #2 Del Skrevet 29. juli 2024 De kan jo åpenbart det... Men jeg synes det er greit at det skrives om, man kan ikke søke seg til en så ofentlig posisjon uten å forvente å bli gransket. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 29. juli 2024 #3 Del Skrevet 29. juli 2024 Finnes det en link til saken som er åpen for alle? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Novella Skrevet 30. juli 2024 Forfatter #4 Del Skrevet 30. juli 2024 BobbySocks skrev (10 timer siden): Finnes det en link til saken som er åpen for alle? Hmm, den var åpen for alle da jeg la den ut. Skal se hva jeg finner ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 30. juli 2024 #5 Del Skrevet 30. juli 2024 BobbySocks skrev (21 timer siden): Finnes det en link til saken som er åpen for alle? Nå er det en artikkel i Dagbladet https://www.dagbladet.no/sport/mest-skammelige-i-olympisk-historie/81732576 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 30. juli 2024 #6 Del Skrevet 30. juli 2024 Fjugur skrev (35 minutter siden): Nå er det en artikkel i Dagbladet https://www.dagbladet.no/sport/mest-skammelige-i-olympisk-historie/81732576 Jeg synes de ødelegger litt med at de kaller han barnemishandler. Ellers er det hårreisende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 30. juli 2024 #7 Del Skrevet 30. juli 2024 Tråden er ryddet for avsporing. Tilbakemeldinger til moderatorteamet kan tas på private henvendelser og er ikke noe som vil bli besvart i denne tråden. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BerntHulken Skrevet 30. juli 2024 #8 Del Skrevet 30. juli 2024 Man har sonet sin straff og alle fortjener en ny sjanse. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 30. juli 2024 #9 Del Skrevet 30. juli 2024 BerntHulken skrev (Akkurat nå): Man har sonet sin straff og alle fortjener en ny sjanse. Jada, men OL? Det er det ikke alle som fortjener. 12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BerntHulken Skrevet 30. juli 2024 #10 Del Skrevet 30. juli 2024 BobbySocks skrev (3 minutter siden): Jada, men OL? Det er det ikke alle som fortjener. Tenker du på at det kan være en belastning for offeret å se han på TV? Det kan jeg kjøpe som et argument. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 30. juli 2024 #11 Del Skrevet 30. juli 2024 BerntHulken skrev (2 minutter siden): Tenker du på at det kan være en belastning for offeret å se han på TV? Det kan jeg kjøpe som et argument. Ja. Og alle andre offer. Det er noe med signalene det sender. «Jaja, du voldtok litt, men du er jo god i sport.. så farlig var det vel ikke..». 18 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotekopp2021 Skrevet 30. juli 2024 #12 Del Skrevet 30. juli 2024 Jeg synes det er helt forkastelig. Idretten skal være inkluderende og trygg for alle, SPESIELT for barna. Det skal være nulltoleranse for alle typer vold og overgrep. At en mann som voldtok en 12 år gammel jente TRE GANGER får representere et helt land i OL er sinnsykt. Hva forteller man til ofre for overgrep da? 15 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 30. juli 2024 #13 Del Skrevet 30. juli 2024 Rotekopp2021 skrev (36 minutter siden): Jeg synes det er helt forkastelig. Idretten skal være inkluderende og trygg for alle, SPESIELT for barna. Det skal være nulltoleranse for alle typer vold og overgrep. At en mann som voldtok en 12 år gammel jente TRE GANGER får representere et helt land i OL er sinnsykt. Hva forteller man til ofre for overgrep da? 12? Jeg leste 19? Så jeg så feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 30. juli 2024 #14 Del Skrevet 30. juli 2024 (endret) BerntHulken skrev (1 time siden): Man har sonet sin straff og alle fortjener en ny sjanse. Men gjør alle egentlig det? Han får starte livet igjen og gå videre, men hva med barnet han voldtok? Har barnet gått videre? Kan barnet leve livet sitt som normalt? Null psykiske problemer i etterkant? Alt er bare fint? Eller er barnet ødelagt for livet, mens overgriperen nå får leve fritt og lykkelig til tross for at han har ødelagt et helt liv? Endret 30. juli 2024 av jabx 11 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 30. juli 2024 #15 Del Skrevet 30. juli 2024 BobbySocks skrev (1 time siden): 12? Jeg leste 19? Så jeg så feil. Han var 19 år oferet var 12 år, så han var myndig hun var et barn. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 30. juli 2024 #16 Del Skrevet 30. juli 2024 Rotekopp2021 skrev (2 timer siden): Jeg synes det er helt forkastelig. Idretten skal være inkluderende og trygg for alle, SPESIELT for barna. Det skal være nulltoleranse for alle typer vold og overgrep. At en mann som voldtok en 12 år gammel jente TRE GANGER får representere et helt land i OL er sinnsykt. Hva forteller man til ofre for overgrep da? Helt enig. Man har ingen rett til å representere landet sitt utad som olympier. Å ha voldtatt en unge bør absolutt diskvalifisere fra å noen gang få lov til å representere landet sitt i OL. 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 31. juli 2024 #17 Del Skrevet 31. juli 2024 Pippi Lotta skrev (18 timer siden): Han var 19 år oferet var 12 år, så han var myndig hun var et barn. Nettopp. Det var ikke snakk om en ungdom på 17 som har hatt sex med sin kjæreste på nesten 16. Her var offeret langt under 14 år, og overgriperen var over myndighetsalderen, med total aldersforskjell på 7 år. BerntHulken skrev (20 timer siden): Man har sonet sin straff og alle fortjener en ny sjanse. En pedofil som forgriper seg på barn, har en feilkobling i hjernen. De blir ikke "friske" fra seksuelle tanker om barn rett etterpå. Barn er en viktig del av rekruttering til idretten, og mange av dem deltar i voksnes idrettsarrangement som blant annet ballgutter i tennis, maskotter i fotball og så videre. Hadde du syntes det var greit hvis det var DIN 12-åring som ble voldtatt av denne mannen, at du måtte se ham på TV i et OL? BerntHulken skrev (20 timer siden): Tenker du på at det kan være en belastning for offeret å se han på TV? Det kan jeg kjøpe som et argument. Det er ikke bare ETT offer for pedofili i verden. Det er i tillegg barn blant publikum, i hjelpeapparatet osv. Utøveren måtte bosettes borte fra laget sitt og Olympic Village. Hva er poenget med å ha med en spiller som verken bor eller omgås laget annet enn på treninger og kamper? BobbySocks skrev (20 timer siden): Ja. Og alle andre offer. Det er noe med signalene det sender. «Jaja, du voldtok litt, men du er jo god i sport.. så farlig var det vel ikke..». I tillegg har Nederland ikke akkurat fordømt pedofili, da en nederlandsk domstol har erkjent pedofiliforening lovlig: https://www.nettavisen.no/artikkel/nederland-tillater-pedoparti/s/12-95-687530 En pedofil parti har i 2006 ønsket å stille til valg for å kjempe for å tillate sex med barn: https://www.fvn.no/norgeogverden/i/Oq87l/pedofile-kjemper-om-stemmer-i-nederland Så sent som i 2015 tillot Nederland at asylsøkere som har forgrepet seg på barn og giftet seg med dem/gjort dem gravide, hentet disse barnebrudene til Nederland for å bo med dem der (altså, fortsette å mishandle og voldta disse barna): https://www.nrk.no/urix/barnebruder-fra-syria-hentes-til-nederland-1.12613754 Dette landet får altså ha utøvere i OL, mens utøvere fra land som Russland og Belarus, utestenges grunnet "tvilsomme" utsagn i sosiale medier. Også utøvere som er altfor unge, eller har feil kjønn til å bli innkalt til krig. Forstå det den som vil. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BerntHulken Skrevet 31. juli 2024 #18 Del Skrevet 31. juli 2024 Rosalilje84 skrev (2 timer siden): Nettopp. Det var ikke snakk om en ungdom på 17 som har hatt sex med sin kjæreste på nesten 16. Her var offeret langt under 14 år, og overgriperen var over myndighetsalderen, med total aldersforskjell på 7 år. En pedofil som forgriper seg på barn, har en feilkobling i hjernen. De blir ikke "friske" fra seksuelle tanker om barn rett etterpå. Barn er en viktig del av rekruttering til idretten, og mange av dem deltar i voksnes idrettsarrangement som blant annet ballgutter i tennis, maskotter i fotball og så videre. Hadde du syntes det var greit hvis det var DIN 12-åring som ble voldtatt av denne mannen, at du måtte se ham på TV i et OL? Det er ikke bare ETT offer for pedofili i verden. Det er i tillegg barn blant publikum, i hjelpeapparatet osv. Utøveren måtte bosettes borte fra laget sitt og Olympic Village. Hva er poenget med å ha med en spiller som verken bor eller omgås laget annet enn på treninger og kamper? Ikke så sikker på at du kan kalle det pedofili. Som tross alt handler om tiltrekning til barn før puberteten. Hebefili er mer riktig, da jenter i 12-års alderen ofte kan se ut som en ung kvinne. Vet ikke detaljene i saken, om det er tvangsvoldtekt og om han visste om alderen hennes eller trodde hun var 16 spiller jo inn på hvor alvorlig det er. Selvfølgelig forkastelig uansett, men det fins nyanser. Men ja, jeg kjøper argumentene dine for å eksludere han fra OL. I en vanlig jobb burde man fått en annen sjanse (bortsett fra å jobbe med barn), men kanskie ikke i en sammenheng hvor man profilerer seg selv og kan være en belastning for ofrene. Jeg så litt på kampen de spilte nettopp og vant. Han ble buet ganske kraftig på hver gang han skulle serve ballen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Angry Man Skrevet 2. august 2024 #19 Del Skrevet 2. august 2024 Jeg er helt imot enhver form for overgrep og mener at straffene for slikt burde vært vesentlig strengere. Slik jeg forstår det hadde han samleie med en 12 år gammel jente ved en anledning når han selv var 19 år. Det var ingen trussler eller vold involvert. Og voldtekten kommer da fra at hun var så ung at hun ikke kunne samtykke til noe slikt selv. Derav voldtekt. Men jeg er usikker på om han i det hele tatt er pedofil. Han var bare 19 år når det skjedde og seksualiteten kan være noe flytende for enkelte i den alderen. Han trenger på ingen måte å være en trussel mot andre barn/unge lenger. Det han gjorde var fælt. Men det faller -for meg ikke innunder det som er utilgivelig og umenneskelig. Type hvis han hadde lusket i parken, dratt henne bak en busk og voldtatt henne så hadde det vært det. Da kunne man gjerne kastet bort nøkkelen til cella hans for min del. Så... burde han få lov å representere landet sitt i OL? Jeg lener vel mot at han ikke burde det fordi det kan være traumatisk for overgrepsoffre og jenta han forgrep seg på. Men samtidig vil jeg si meg enig med Hulken over i at han fortjener en ny sjanse i en vanlig jobb. Det han har gjort er ille. Men det er ikke så ille at det er utilgivelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 2. august 2024 #20 Del Skrevet 2. august 2024 (endret) Angry Man skrev (5 minutter siden): Jeg er helt imot enhver form for overgrep og mener at straffene for slikt burde vært vesentlig strengere. Slik jeg forstår det hadde han samleie med en 12 år gammel jente ved en anledning når han selv var 19 år. Det var ingen trussler eller vold involvert. Og voldtekten kommer da fra at hun var så ung at hun ikke kunne samtykke til noe slikt selv. Derav voldtekt. Men jeg er usikker på om han i det hele tatt er pedofil. Han var bare 19 år når det skjedde og seksualiteten kan være noe flytende for enkelte i den alderen. Han trenger på ingen måte å være en trussel mot andre barn/unge lenger. Det han gjorde var fælt. Men det faller -for meg ikke innunder det som er utilgivelig og umenneskelig. Type hvis han hadde lusket i parken, dratt henne bak en busk og voldtatt henne så hadde det vært det. Da kunne man gjerne kastet bort nøkkelen til cella hans for min del. Så... burde han få lov å representere landet sitt i OL? Jeg lener vel mot at han ikke burde det fordi det kan være traumatisk for overgrepsoffre og jenta han forgrep seg på. Men samtidig vil jeg si meg enig med Hulken over i at han fortjener en ny sjanse i en vanlig jobb. Det han har gjort er ille. Men det er ikke så ille at det er utilgivelig. 1. 3 ganger, ikke 1. 2. 19 år er voksen. Man ser forskjell på ei på 18 og ei på 12. 3. Mange unger følger med på sport, og anser idrettsutøvere som forbilder. Dette er ingen forbilde. Og selvfølgelig er utøvelse av pedofili utilgivelig. Hadde du, @Angry Man, syntes det var tilgivelig hvis det var DIN 12-åring som var utsatt for dette? Endret 2. august 2024 av Rosalilje84 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå