Gå til innhold

Hvorfor gidder damer å jobbe deltid/være hjemmeværende for menn som ikke vil gifte seg med dem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har observert flere slike par. Paret har gjerne ett eller flere barn, og blir "enig" om at mor blir hjemmeværende ett eller to år ekstra, eventuelt jobber deltid. Samtidig vil ikke mannen gifte seg. Jeg forstår ikke damer i disse forholdene. De gir fra seg frivillig mulighet til å tjene egne penger, samtidig som de ikke får en jævla krone for innsatsen fra samboeren sin ved brudd. Er man gift, så blir alt man tjener i ekteskapet delt på to. Det kan rettferdiggjøre offeret man gjør ved å være hjemmeværende og stelle hus og hjem, mens mannen jobber. Man investerer i felles verdier, felles fremtid. Å være hjemmeværende for at samboer skal opparbeide sine EGNE verdier, som han ikke deler med dama, er idiotisk. Hvorfor skal man jobbe gratis for et annet menneske?

Anonymkode: bcad2...5b9

• Liker 3
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dama går kanskje med på det fordi mannen går med på å få barn tidlig i forholdet. 

Anonymkode: 04b18...1ec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dama går kanskje med på det fordi mannen går med på å få barn tidlig i forholdet. 

Anonymkode: 04b18...1ec

Med andre ord, idiotisk. Hun sitter igjen med ingenting, fattig og uten arbeidserfaring, når de skiller lag. Med et barn på slep. Nydelig. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi barna trenger stabile og tilstedeværende foreldre. Er det barnehagen og sfo som skal oppdra barna, mener du? 

Kloke mødre tar vare på barna sine. Et hjem trenger renhold, god mat, rene klær og stabilitet. 

Ikke rart dagens unge sliter, pga mødre som aldri har tid til dem. Hurra for tilstedeværende og hjemmeværende mødre/fedre. 

Anonymkode: d9dcb...fc7

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi barna trenger stabile og tilstedeværende foreldre. Er det barnehagen og sfo som skal oppdra barna, mener du? 

Kloke mødre tar vare på barna sine. Et hjem trenger renhold, god mat, rene klær og stabilitet. 

Ikke rart dagens unge sliter, pga mødre som aldri har tid til dem. Hurra for tilstedeværende og hjemmeværende mødre/fedre. 

Anonymkode: d9dcb...fc7

Da burde de forlange at mannen giftet seg med dem. Og hvorfor sliter unge fordi MØDRE ikke har tid til dem? Hva med fedre? Jeg er en arbeidende mor som har god renhold, god mat, rene klær og stabilitet, samtidig som jeg jobber, tar vare på barna og deltar som leder og trener på deres idrett. Men jeg er både gift OG har egen inntekt. Kloke mødre tar vare på barna. Også ved å sikre seg slik at de ikke står igjen med NULL i tilfellet far finner det for godt å hooke med ei yngre, nyere modell og stikker med alle verdiene. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tipper det er fordi disse mødrene setter barna før seg selv. 

Anonymkode: bc2f3...c69

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan snu spørsmålet. Hvorfor gidder menn å forsørge damer som bare arbeider deltid eller bare er hjemmeværende? 

Anonymkode: d2653...c57

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du kan snu spørsmålet. Hvorfor gidder menn å forsørge damer som bare arbeider deltid eller bare er hjemmeværende? 

Ved å være hjemme med barna etter at BEGGE ble enige om en slik ordning, så bidrar mor til at:

1. Barn slipper barnehage og kan ha mindre stressfull hverdag/sterkere tilknytning de første par leveårene.

2. Far slipper husarbeid.

3. Far slipper matlaging.

4. Far kan jobbe overtid og bygge karriere.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tipper det er fordi disse mødrene setter barna før seg selv. 

Anonymkode: bc2f3...c69

De gjør jo ikke det all den tid de ender opp med ingenting ved brudd. Hvis de hadde satt barna før seg selv, hadde de forlangt trygge juridiske rammer (= giftemål) FØR barna kom til verden.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Man burde ikke få barn uten å være gift.

Anonymkode: 8270c...1ec

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man burde ikke få barn uten å være gift.

Anonymkode: 8270c...1ec

Selvfølgelig ikke. Jeg forstår heller ikke hvorfor det sitter langt inne for mange menn å skrive under på et papir (som man kan reversere ved skilsmisse), men det å få barn med kreti og pleti, som binder ham til mor for resten av livet - det er ikke noe problem. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De gjør jo ikke det all den tid de ender opp med ingenting ved brudd. Hvis de hadde satt barna før seg selv, hadde de forlangt trygge juridiske rammer (= giftemål) FØR barna kom til verden.

Du vet at man kan sikre trygge juridiske rammer uten giftemål, og at giftemål ikke autimatisk betyr at begge parter kommer like godt ut av det ved brudd?

Endret av Stjertmeis
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Stjertmeis skrev (Akkurat nå):

Du vet at man kan sikre trygge juridiske rammer uten giftemål, og at giftemål ikke autimatisk betyr at begge parter kommer like godt ut av det ved brudd?

Er man hjemmeværende som samboer, så har man ingen rett på penger som utearbeidende samboer tjener. Da man ikke er gift. For øvrig, hva er vitsen med å lage masse avtaler, bruke jurist, tinglyse avtalene osv, hvis man bare kan skrive på ETT papir hos en sorenskriver - helt gratis?

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Godt poeng. Jeg vil anta at en del kvinner ville foretrekke å bli forsørget av en høytlønt mann framfor å prioritere egen karriere. Og i en litt mildere variant så sitter det i en ganske sterk forventning hos kvinner, selv den dag i dag, om at det er mannen i forholdet som skal tjene best. 

Anonymkode: c4000...180

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er man hjemmeværende som samboer, så har man ingen rett på penger som utearbeidende samboer tjener. Da man ikke er gift. For øvrig, hva er vitsen med å lage masse avtaler, bruke jurist, tinglyse avtalene osv, hvis man bare kan skrive på ETT papir hos en sorenskriver - helt gratis?

Nei, men alt kan avtales. Og som gift kan man også sitte igjen ganske så på bar bakke, selv om man har blitt økonomisk underholdt årene man var hjemme, dersom mannen har tatt med seg det meste av verdier inn i ekteskapet. 

Økonomiske forhold bør klareres og avtales uansett samlivsform. 

For min egen del anser jeg ekteskap som et utdatert institutt. Alt kan ordnes gjennom juridisk bindende avtaler, gjensidig testamentet etc. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Godt poeng. Jeg vil anta at en del kvinner ville foretrekke å bli forsørget av en høytlønt mann framfor å prioritere egen karriere. Og i en litt mildere variant så sitter det i en ganske sterk forventning hos kvinner, selv den dag i dag, om at det er mannen i forholdet som skal tjene best. 

Anonymkode: c4000...180

Men denne mannen med barn kunne ikke ha prioritert karriere og jobbet masse overtid hvis han måtte ta halvparten av kjøring til barnehage, matlaging, deltakelse på foreldremøter, aktiviteter, vasking, rydding osv. Hos oss er det jeg (kvinnen) som jobber flest timer. Selvfølgelig er vi gift. Fordi jeg synes det er helt urimelig at mannen skal bidra med i huset for at jeg skal kunne jobbe flere timer og tjene det jeg gjør. Vi er en enhet. Dessverre ser mange familier i dag på familie som to separate individer som bor i samme hus, knuller og spiser middag sammen - that's it.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor? Den er jo lett å svare på. Fordi da slipper mennene unna en hel haug med plikter. De slipper å ta sykt barn dager, og være hjemme med syke unger, fordi mor gjør det - hun er jo hjemme uansett! Mange menn verdsetter det høyt, å slippe sykefravær på jobb pga ungene. Særlig om de mennene sitter i lederstillinger eller jobber der tilstedeværelse er spesielt viktig.

Mennene slipper også ev husarbeid, for mor er jo hjemme og tar også unna det, så familien har kvalitetstid og "fri" til å være sammen med far når han kommer hjem fra arbeid. 

Slippe syke unger og slippe husarbeid, matlaging, handling, rengjøring.... alt det er verdt noen kroner å betale for de fleste menn, er mitt inntrykk. 

Endret av Million
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Stjertmeis skrev (Akkurat nå):

Nei, men alt kan avtales. Og som gift kan man også sitte igjen ganske så på bar bakke, selv om man har blitt økonomisk underholdt årene man var hjemme, dersom mannen har tatt med seg det meste av verdier inn i ekteskapet. 

Økonomiske forhold bør klareres og avtales uansett samlivsform. 

For min egen del anser jeg ekteskap som et utdatert institutt. Alt kan ordnes gjennom juridisk bindende avtaler, gjensidig testamentet etc. 

https://www.smartepenger.no/128-samliv/1207-forskjeller-ekteskap-og-samboerskap

Du kan blant annet ikke avtale deg bort fra dokumentavgift eller arveregler. Det er noe staten bestemmer. Du kan heller ikke inngå en gyldig avtale om at din partner plikter å forsørge deg mens du er hjemmeværende med felles barn, da en slik avtale ikke vil være juridisk bindende, og det er umulig å få en dom på at din samboer skal forsørge deg.

Og igjen, hvorfor bruke masse penger på avtaler, testamenter, tinglysing, rådgivning og dokumentavgift, når alt kan ordnes GRATIS, og i EN operasjon?

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Hvorfor? Den er jo lett å svare på. Fordi da slipper mennene unna en hel haug med plikter. De slipper å ta sykt barn dager, og være hjemme med syke unger, fordi mor gjør det - hun er jo hjemme uansett! Mange menn verdsetter det høyt, å slippe sykefravær på jobb pga ungene. Særlig om de mennene sitter i lederstillinger eller jobber der tilstedeværelse er spesielt viktig.

Mennene slipper også ev husarbeid, for mor er jo hjemme og tar også unna det, så familien har kvalitetstid og "fri" til å være sammen med far når han kommer hjem fra arbeid. 

Slippe syke unger og slippe husarbeid, matlaging, handling, rengjøring.... alt det er verdt noen kroner å betale for de fleste menn, er mitt inntrykk. 

Ikke sant? Mange menn glemmer at disse jobbene koster penger når de blir utført av utenforstående - dagmamma, sykepleier, renholdspersonell, kokker osv.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

https://www.smartepenger.no/128-samliv/1207-forskjeller-ekteskap-og-samboerskap

Du kan blant annet ikke avtale deg bort fra dokumentavgift eller arveregler. Det er noe staten bestemmer. Du kan heller ikke inngå en gyldig avtale om at din partner plikter å forsørge deg mens du er hjemmeværende med felles barn, da en slik avtale ikke vil være juridisk bindende, og det er umulig å få en dom på at din samboer skal forsørge deg.

Og igjen, hvorfor bruke masse penger på avtaler, testamenter, tinglysing, rådgivning og dokumentavgift, når alt kan ordnes GRATIS, og i EN operasjon?

Hjemmelsoverføring til samboer er fritatt for dokumentavgift ved samlivsbrudd og ved død. Man kan fint avtale at samboers inntekt skal forsørge begge og at det settes av penger til pensjon. Dette gjennomføres fint i praksis ved at det utbetales til ikke arbeidende samboer, som f.eks setter penger inn i fond til fremtidig pensjon. Hvis man er sammen med drittsekk som ikke er villig til å godtgjøre for tapt inntekt for arbeid i hjemmet, kan man fint avslutte forholdet. Som samboer kan man faktisk da gå på dagen uten bindinger, i motsetning til ektefeller.  Samboere med barn har rett til å sitte i uskifte (med mindre det er særkullsbarn inne i bildet, men der gjelder det samme for ektefeller). 

Jeg er ikke imot giftemål, men det er faktisk ikke for alle. Selv tjener jeg langt mer enn samboer (som for øvrig også har en solid inntekt). Økonomisk sett er jeg overhodet ikke bekymret for et brudd.

At du ikke orker tanken på å strukturere en fremtid som samboere, og velger en annen løsning, er naturligvis fint for dere. Vi har valgt en annen vei, som funker for oss. 

Hvis du tenker at ekteskap gir en gullkantet ordning som sikrer fullstendig lik deling på alt og sikrer kvinnen fullstendig, så tror jeg du er litt naiv. Det kan absolutt være et fint utgangspunkt, men det er ikke slik at skilsmisse ikke er advokatmat, og at advokater med dette som sitt spesialfelt går rundt arbeidsledige. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...