Gå til innhold

Hva skal jeg plante i kassene til høsten?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nå begynner noe av sommerens planter å dø litt hen. Jeg vil ha noe som varer utover høsten. Hva har dere i blomsterkassene til høsten?

Endret av Red
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg finner i butikkene. Vil du ha blomster eller mer grønt? Ville gått for allium, hosta, rudbeckia, solhatt, lavendel, geranium hvis butikken fortsatt har det, eller hortensia.

Lyng og pyntekål er ganske klassiske høstplanter for mange, men de er ikke jeg så glad i :)

Anonymkode: 48db6...357

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Tulipaner!

Anonymkode: 8de5a...dbf

De blomstrer da ikke på høsten. 😂😂😂

Anonymkode: 36b74...12a

AnonymBruker
Skrevet

Litt tidlig, men jeg bytter til lyng ut i august-september.

Ellers har jeg oktoberbergknapp (flereårig) som er flott utover høsten. Sentblomstrende roser er fint ut august. 

Anonymkode: 3158a...5a4

Skrevet

Alunrot er nydelige.  Du kan plante alunrot med forskjellig farge i samme kasse, f.eks. den mørke røde sammen med limegrønt eller andre grønnfarger.  Alunrot har blomster på lange stilker, men det er bladverket som "gjør" planten :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med de som sier alunrot. Så fine! Disse er også stauder så de kan du plante ut i bed før tæla kommer. Synes også alunrot er kjempefin i sammenplantninger med høstanemoner. En lav dahlia er også et alternativ i en sammenplantning. Blomstrer helt til frosten kommer og da kan du eventuelt bytte de ut med en lyng.

Anonymkode: 15c9e...e28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I høstkrukkene har jeg fortsatt hosta og alunrot som jeg plantet i vår, og salvie som fortsatt blomstrer.

Så har jeg noen faste planter jeg erstatter det visne med, og det er alpefioler, juleroser, hebe, hortensia og lyng, og så supplerer jeg kanskje med eføy og/eller diochondria. Disse kommer jeg tilbake til hvert år.

Anonymkode: ea588...c9f

AnonymBruker
Skrevet

Oktoberbergknapp og syrinhortensia 🤩

Anonymkode: d59f2...66e

AnonymBruker
Skrevet

Og krysantemum! 

Anonymkode: d59f2...66e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...