Gå til innhold

Jeg har aldri hatt vannkopper

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

i en alder av 31 år har jeg altså aldri hatt vannkopper.  Ble sendt hjem til barn med vannkopper, som var vanlig på den tiden,  men har aldri fått det.  Jeg skulle ta vaksine, men ble gravid og nå ammer jeg. Så vaksinen må drøye til etter ammeperioden.

Er det andre som ikke har hatt det før? Tror det er ganske uvanlig 

Anonymkode: 8541c...d64

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke ta vaksinen fordi du ammer? 

Jeg var 12 år da jeg fikk det, og herregud så dårlig jeg var! Full av vannkopper på tunga og ned i halsen så alt svulmet opp og det ble vanskelig å puste skikkelig. Ville sjekket opp mulighetene for å ta vaksine, for det rammer som regel hardere jo eldre man er. Ville også forhørt meg angåande babyen som jo ikke har de aktuelle antistoffene gjennom deg.

Anonymkode: b0507...6bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan du ikke ta vaksinen fordi du ammer? 

Jeg var 12 år da jeg fikk det, og herregud så dårlig jeg var! Full av vannkopper på tunga og ned i halsen så alt svulmet opp og det ble vanskelig å puste skikkelig. Ville sjekket opp mulighetene for å ta vaksine, for det rammer som regel hardere jo eldre man er. Ville også forhørt meg angåande babyen som jo ikke har de aktuelle antistoffene gjennom deg.

Anonymkode: b0507...6bf

Nei, i følge NHI så skal man ikke ta vaksinen. Får jo i grunn ikke gjort noe med at babyen ikke får disse antistoffene fra meg. Regner med hun får vannkopper og kommer seg greit gjennom som de fleste barn. Blir verre med meg, tror jeg. Håper jeg har fått tatt vaksine før det skjer 

Skrevet

Siden du ble sendt hjem til barn med vannkopper, så kan du ha hatt det. 

Jeg hadde vannkopper veldig mildt. Moren min fant bare en eller to vannkopper på meg. Søstrene mine fikk det samtidig og veldig kraftig. Alle tre hadde over hele kroppen. Hadde ikke søstrene mine fått det samtidig, så ville ikke moren min skjønt hva jeg hadde.

AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (1 minutt siden):

Siden du ble sendt hjem til barn med vannkopper, så kan du ha hatt det. 

Jeg hadde vannkopper veldig mildt. Moren min fant bare en eller to vannkopper på meg. Søstrene mine fikk det samtidig og veldig kraftig. Alle tre hadde over hele kroppen. Hadde ikke søstrene mine fått det samtidig, så ville ikke moren min skjønt hva jeg hadde.

Jeg sjekka meg for antistoffer da vi begynte å prøve på barn

Skrevet (endret)

Jeg var også en av de barna som aldri fikk vannkopper. Dersom mamma hørte rykter om unger i nabolaget med det, sendte hun oss straks på besøk til dem, med beskjed om å gni fjeset i puta deres og ta på dem, så vi skulle bli smittet og "bli ferdig med det". Det nyttet ikke på meg. Jeg har tre brødre, og kun en av oss fikk vannkopper. Da måtte jeg sitte inne på rommet hans (han og jeg kranglet mye, så det var ikke noe moro å måtte sitte der inne..) en stund. Ikke smittet da heller.

Mange år senere, i en alder av 30 og var i jobb på kontor, fikk jeg noe fælt utslett på bryst og rygg og høy feber. Skikkelig ør og svimmel av feberen. Utslettet var formet som en stor vest, om noen skjønner hva jeg mener. Pga feberen gikk jeg til legen, og nevnte det "kviseaktige" utslettet jeg hadde fått. Sa at det kom ikke noe ut av kvisene, bare "vann". Legen så på det, men da var utslettet begynt å danne skorper, men han mente det var typisk vannkopper også i måten det dannet et sånt mønster på overkroppen.

Uansett, jeg ble veldig dårlig av det og høy feber. Ble sykemeldt.

Da jeg ble mor tre år senere, hadde jeg antistoffer i kroppen, som nok ble overført via morsmelk. Men likevel fikk sønnen min vannkopper da han var 10 måneder. Han fikk en del prikker, men ikke av de verste jeg har hørt om og han greide seg bra. Så ut som et lite spøkelse der han satt på stellebordet, dekket av hvitvask for å dempe kløen 😂 (virker som han klødde mindre enn meg da jeg hadde det)

Endret av Million
stavefeil rettet
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt vannkopper men min tenåring har aldri hatt det som vi vet om. Pratet med lege om muligens å ta vaksine men siden tenåringen er frisk og ikke feiler noe så var det unødvendig og ikke verdt det. Ble litt paff jeg for jeg var så innstilt på at den skulle bli tatt siden hen aldri er blitt smittet men legen meinte nå at det var godt mulig at barnet hadde hatt det men at en ikke hadde hatt symptomer på det... 

Anonymkode: 79040...5ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har hatt vannkopper men min tenåring har aldri hatt det som vi vet om. Pratet med lege om muligens å ta vaksine men siden tenåringen er frisk og ikke feiler noe så var det unødvendig og ikke verdt det. Ble litt paff jeg for jeg var så innstilt på at den skulle bli tatt siden hen aldri er blitt smittet men legen meinte nå at det var godt mulig at barnet hadde hatt det men at en ikke hadde hatt symptomer på det... 

Anonymkode: 79040...5ed

De kan jo bare ta en kjapp blodprøve for å se om vedkommende har hatt det. Høres rart ut av legen 

Skrevet (endret)

Ikke jeg heller, som jeg var bevisst på, men mine barn har hatt vannkopper i to omganger (eldste først, de to yngre senere) uten at jeg ble smittet, så jeg har antagelig likevel hatt det. Mye mulig slik som eldstemann. Han finn EN vannkopp, men i hans tilfelle på så synlig sted at det ble registrert. 

Endret av Trolltunge
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, i følge NHI så skal man ikke ta vaksinen. Får jo i grunn ikke gjort noe med at babyen ikke får disse antistoffene fra meg. Regner med hun får vannkopper og kommer seg greit gjennom som de fleste barn. Blir verre med meg, tror jeg. Håper jeg har fått tatt vaksine før det skjer 

Antistoffer mot vannkopper forhindrer ikke vannkopper. Vi hadde baby hjemme i min barndom da vi andre fikk vannkopper. Nesten nyfødt baby (2 mnd) fikk og voldsomt utbrudd av vannkopper, selv om mammaen hadde hatt vannkopper. 
Du bør få vaksine før du får barnehagebarn, fordi voksne med vannkopper kan bli nokså syke. 
Vær og obs på risikoen for bivirkninger av vaksinen når du er voksen, særlig dersom du kan ha hatt vannkopper uten å vite det. Diskuter og få tatt blodprøve for å se om du kan ha hatt vannkopper hos fastlegen.

Anonymkode: 81ff6...cc0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

i en alder av 31 år har jeg altså aldri hatt vannkopper.  Ble sendt hjem til barn med vannkopper, som var vanlig på den tiden,  men har aldri fått det.  Jeg skulle ta vaksine, men ble gravid og nå ammer jeg. Så vaksinen må drøye til etter ammeperioden.

Er det andre som ikke har hatt det før? Tror det er ganske uvanlig 

Jeg hadde ikke hatt det før heller.. Ble vaksinert etter jeg fikk mitt første barn. 

Anonymkode: eabc5...a17

Skrevet

Ryddet for avsporinger.

Christina82, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...