Gå til innhold

Hvorfor er det ikke flere restauranter, spisesteder og kafeer som satser på singel-kunder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Restauranter og spisesteder er alltid beregnet på grupper av to eller flere.

Joda, man kan gå på restaruant og spise alene. Men selve restaurant-lokalene, menyen og prisene er tilpasset grupper.

Etter en tur til Japan hvor det er helt vanlig med restauranter og kafeer som retter seg mot singel-kunder, ser jeg at det er et stort potensial for de som vil satse på gjester som spiser ute alene.

Det var virkelig en øyeåpner.

Anonymkode: c6059...0e8

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Beregnet og beregnet.. det er jo stort sett ikke et problem å gå ut alene og spise, jeg gjør det gjerne her i Oslo. Det er mange steder hvor det er mer barkrakker langs en disk som er klassisk beregnet på en person. På flere bakerier er det mer vanlig å sitte alene enn med folk.

Ikke like mye kultur for det her som andre steder kanskje. Jeg tror det har noe med at vi ikke spiser alle måltider ute også. I New York f eks er det vanlig å være alene på et spisested, men når du spiser frokost, lunsj og middag ute så kan du ikke ringe alle vennene dine hver gang heller og stå over måltidet om du er alene.

I Norge er det å spise middag ute en sosial aktivitet. 

Anonymkode: 8d072...d8e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn er livredde for å være en plass alene

Anonymkode: c74bb...277

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er ikke noe problem å være solo noe sted i Norge. Det er bare å ta et bord. Så utrolig rar problemstilling! 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan mener du at menyen og priser er tilpasset grupper, egentlig? Jeg kan skjønne det med lokaler og bord, at det kanskje kunne vært mer som var tilpasset enkeltpersoner, men skjønner ikke hvordan menyer og priser er noe spesielt singel-uvennlig. Jeg spiser alene på jobbreise rett som det er, og restaurantene med delemenyer og denslags er jo både i voldsomt mindretall og tilbyr vanligvis mye annet.

Anonymkode: 70d9e...e1d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener med at menyen og prisene er tilpasset grupper. Kan du utdype?

Anonymkode: 014be...afe

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Hoia skrev (1 minutt siden):

Det er ikke noe problem å være solo noe sted i Norge. Det er bare å ta et bord. Så utrolig rar problemstilling! 

Ja, enig. Jeg sa det er "stort sett" ikke et problem å gå ut alene og spise. Men det er jo egentlig aldri et problem. OK, du kan ikke bestille den deletallerkenen som er for 4 eller flere personer, men resten av menyen er for alle. 

Klart det er mange bord med plass til to eller flere, men du blir ikke kastet ut eller nektet inngang om du er alene.

Eneste måten jeg kan tenke meg at noen steder er mer tilpasset de som spiser alene, er når man sitter rundt lange barddisker, men sånne steder er det jo også masse av i Oslo. Er til og med en sushi her hvor det går rundt på samlebånd, klassisk japansk og klassisk at man sitter alene. 

Du finner det på østbanehallen og gardermoen, for jeg tror de nordmennene som spiser absolutt mest ute alene, er forretningsreisende. Det er kanskje derfor jeg har null problem med det også, jeg har reist mye alene i jobb og da går man gjerne ut og spiser alene, man er på farten og må ha noe mat.

Det er kanskje derfor det er mer vanlig i Japan, noen pendlere bor sykt langt fra Tokyo, så de er omtrent aldri hjemme og jobber dritmye. De kan jo til og med ta en lur på bordet etter de har spist, eller leie seg en seng i noen timer for en nap, for de får ikke dratt hjem og gjort det.

Anonymkode: 8d072...d8e

AnonymBruker
Skrevet

At du ikke forstår kulturforskjellene mellom Norge og Japan er for meg helt uforståelig. For ikke å snakke om antall innbyggere. 

Anonymkode: c3ce8...0cb

• Liker 1
Skrevet

Det er jo bare å spørre om å få en mindre versjon av det som står på menyen? 

Absurde problemstillinger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Joda, man kan gå på restaruant og spise alene. Men selve restaurant-lokalene, menyen og prisene er tilpasset grupper.

Etter en tur til Japan hvor det er helt vanlig med restauranter og kafeer som retter seg mot singel-kunder, ser jeg at det er et stort potensial for de som vil satse på gjester som spiser ute alene.

Markedet i Norge er nok litt for lite til å legge til rette for bare single. 

Men jeg tenker at flere restauranter kanskje burde arrangere singel treff. Så kan de som er lei av å klikke på tinder møte folk i virkeligheten.  Kanskje kommer det en kjæreste ut av det eller nye vennskap. 

Anonymkode: 59b7b...223

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri gått på en "singelrestaurant". Tenk så nitrist. En person ved hvert bord og helt tyst fordi ingen har noen å prate med. Jeg synes det er koselig å gå alene på restaurant og sitte i fred og ro og høre summingen av småprat rundt meg.

Anonymkode: cbb42...ed2

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg er enig i at de færreste restaurant-lokalene og bordene og sånt er tilpasset det at noen spiser alene. 

Men på den annen side, så er det få steder som er tilpasset at noen er 3 eller 5 også. De fleste steder har bord som er tilpasset partall. Altså par eller grupper/familier på 4, primært. 
Men samtidig er det jo sjelden noe problem at noen sitter alene ved et bord, eller at man er 3 på et 4-manns bord, eller at man slår sammen to bord for å få plass til 5. 

Og jeg ser ikke helt at menyene er så veldig tilpasset at man er flere sammen. 
Joda, det er av og til noen retter som forutsetter at man er minst 2. Men de er jo gjerne veldig få. 
I de aller fleste tilfeller bestiller jo vi nordmenn hver vår mat, og hver vår drikke. Deling er noe vi unngår mye mer enn det jeg opplever i andre land. 

Sånn sett reflekteres jo det gjerne på menyer også. 
Om man går ut og spiser på en restaurant som baserer seg på småretter. (F.eks. Gresk Meze, Spansk Tapas eller Japansk Sushi) De er jo menyen mye lagt opp til at man bestiller et utvalg retter, og deler mellom alle. (Det samme kan man gjøre på indisk eller kinesisk restaurant.) 
Men nordmenn flest bestiller likevel "mine retter" og "dine retter". Altså er det jo ikke noe problem å spise alene. Man orker bare færre forskjellige småretter. 

Nordmenn spiser jo også sjeldnere ute enn mange andre. Så det er jo ikke så rart at det ikke er veldig stort utvalg av restauranter som retter seg veldig mot de som spiser alene. 
Det blir enkelt og greit et veldig smalt marked, og dermed vanskelig å overleve. 

I praksis vil man jo da avvise potensielle kunder som kommer i større og mindre grupper. 

Anonymkode: e45b5...a6e

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

der jeg har spist så betaler vi stort sett for enkelt menyer, så nå er jeg spent å høre hvor de kun ha gruppe menyer og priser.

Helt ærlig tror jeg dette hadde vært et taps prosjekt i Noirge, mulig det fungere i Japan, men her hadde det fallt helt igjennom med et sånt konsept.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns egentlig ikke menyer i Norge er spesielt tilpasset grupper. I Norge er det vanlig at hver person rundt et bord kjøper sin egen hovedrett og egen drikke, så spiser de det uten å dele med de andre. Om man spiser alene, gjør man bare det for én person.

Hadde større problemer i land som Korea og Taiwan der det er vanlig å kjøpe 4-5 retter som man deler på som gruppe. Jeg måtte kjøpe og betale for gruppeporsjoner av det meste der selv om jeg spiste alene.

Jeg har vært mye i Japan og er enig i at det er deilig å spise alene på stedene som er ment for single, men jeg har også opplevd å ikke slippe inn på spisesteder i Japan fordi jeg var alene. Det har jeg aldri opplevd i Norge.

Anonymkode: 3209e...33e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser mye alene, har mange reisedøgn i året med jobb.

Har aldri sett på det som noe problem, i noe land. Eller blitt møtt med annet enn høflighet og service. 

Har også reist en del i Asia. Så ser mulig hva du mener med å spise "ved baren", eller i bås. Men jeg ser ikke så stor forskjell på dette og å sitte ved et tomannsbord. 

Og hva mener du med priser? De fleste restauranter har halvflasker, om det er vin du tenker på. Og så er det jo noen retter som er ment for to her og der, men kan love deg at jeg som er gift sjeldent får mannen med på akkurat det jeg har lyst på 😅

Så dette sitter jo kun i eget hode. 

Anonymkode: f5e26...ab8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg syns egentlig ikke menyer i Norge er spesielt tilpasset grupper. I Norge er det vanlig at hver person rundt et bord kjøper sin egen hovedrett og egen drikke, så spiser de det uten å dele med de andre. Om man spiser alene, gjør man bare det for én person.

Hadde større problemer i land som Korea og Taiwan der det er vanlig å kjøpe 4-5 retter som man deler på som gruppe. Jeg måtte kjøpe og betale for gruppeporsjoner av det meste der selv om jeg spiste alene.

Jeg har vært mye i Japan og er enig i at det er deilig å spise alene på stedene som er ment for single, men jeg har også opplevd å ikke slippe inn på spisesteder i Japan fordi jeg var alene. Det har jeg aldri opplevd i Norge.

Anonymkode: 3209e...33e

Det er faktisk sant - jeg har opplevd restauranter som sier at de ikke serverer "only one". Husket det ikke før du skrev det. Lar ikke slikt gå inn på meg, og forstår jo økonomien i å drive restaurant. 

Men aldri i Norge. Her er det om noe mer service når du kommer alene, da det ikke er så vanlig. 

Anonymkode: f5e26...ab8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noe av det morsomste jeg har lest. Nordmenn er livredde for å bli oppfattet som Viggo Venneløs, og de ville nok heller sitte i en vanlig restaurant enn en som var for single. Syns jeg ser de nordmennene som hadde gått på slike spisesteder. Det hadde blitt oppfattet som et nederlag. 

Anonymkode: 90ef4...27b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Vet om mange nordmenn som liker å være alene jeg, meg selv inkludert. Men jeg trenger ikke at restauranter og cafeer tilpasser seg at jeg er singel av den grunn. 

Anonymkode: bc0e2...40c

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg har vært Viggo-venneløs i det siste. Men jeg føler meg ikke sånn når jeg er ute på restaurant, kafe, bar. En kommer alltid i prat med noen. Og gjør en ikke det, får en seg en rolig stund med litt fred og ro.

Endret av Hoia
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

3 hours ago, AnonymBruker said:

Noe av det morsomste jeg har lest. Nordmenn er livredde for å bli oppfattet som Viggo Venneløs, og de ville nok heller sitte i en vanlig restaurant enn en som var for single. Syns jeg ser de nordmennene som hadde gått på slike spisesteder. Det hadde blitt oppfattet som et nederlag. 

Anonymkode: 90ef4...27b

Har sett en del sånne innlegg på kg om folk som lurer på om det er noe galt med de som spiser alene osv. De burde vel heller spurt seg selv hvorfor det er så vanskelig å gjøre ting alene. Ikke alle som trives i eget selskap eller tør å bli sett alene tydeligvis.

I Norge synes jeg stort sett ikke det er noe problem å spise alene på restaurant. Har opplevd ett sted at de henviste til barkrakk fordi jeg var alene, selv om det var ledige bord som ikke var reservert. Da gikk jeg et annet sted. Når jeg spiser alene bruker jeg stort sett under halvparten av tiden par og grupper gjør, så jeg vil ikke henvises til dårligere plass bare fordi jeg var alene. Men dette var et engangstilfelle. I utlandet har jeg opplevd at folk kommer og setter seg ved bordet mitt når jeg sitter alene. Ser aldri det samme skje med par, selv om det er to eller tre ledige plasser ved bordet. 

Anonymkode: 7cc0a...96a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...