AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #1 Skrevet 29. juli 2024 Jeg fikk påvist kyssesyken i april og har jobbet som normalt, men det har vært krevende. Føler at jeg kunne gått tilbake til jobb, men samtidig tenker jeg at det kanskje er så belastende at det hindrer meg i å bli skikkelig frisk eller at det i hvert fall forlenger forløpet. Det er kanskje også grunnen til at jeg ikke føler meg spesielt bedre nå 3 måneder senere. Vurderer derfor å be om en sykmelding. Om ikke 100%, så kanskje 50%. Noen erfaringer å dele? Jobbet du som normalt når du hadde kyssesyken? Kjenner på dårlig samvittighet overfor arbeidsplassen, men samtidig er det min helse og jeg vet at ingen kommer til å takke meg om jeg tar meg sammen og jobber gjennom det heller. Anonymkode: cf2c0...17f
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #2 Skrevet 29. juli 2024 Hva sier fastlegen? Det er jo han som bestemmer sykemelding. Anonymkode: a8b20...7c1 1
Saltwatertaffy Skrevet 29. juli 2024 #3 Skrevet 29. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): og jeg vet at ingen kommer til å takke meg om jeg tar meg sammen og jobber gjennom det heller. Anonymkode: cf2c0...17f Dette! En liten periode med sykemelding er ingenting i den store sammenhengen! Jeg hadde det på ungdomsskolen. Var veldig dårlig og mye borte fra skolen i den perioden. Endret 29. juli 2024 av Saltwatertaffy 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #4 Skrevet 29. juli 2024 Mine barn ble drittdårlige av kyssesyken, men legene testet dem aldri for det.. så det ble oppdaget lenge etterpå, den ene ungen hadde senvirkninger i årevis. Så best å ikke strekke seg lenger enn nødvendig, tenker jeg.. bedre føre var. Anonymkode: 8a5f3...7f0 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #5 Skrevet 29. juli 2024 Jeg jobbet som normalt men det var mest fordi jeg ikke fant ut at jeg hadde det før etterpå (det slår ut på blodprøver). Var sliten lenge etterpå så sett i etterpåklokskap ville nok en 20% sykmelding vært ideelt, en dag i uka for å hente seg inn litt 50-100 hadde vært for mye (for meg, da) Anonymkode: aaa2c...1cd
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #6 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva sier fastlegen? Det er jo han som bestemmer sykemelding. Anonymkode: a8b20...7c1 Fikk tilbud om 50 % i noen uker sist jeg var innom, men da begynte jeg akkurat ferien (hvor jeg har vært syk hele tiden). Avtalte at vi skulle se det an over ferien. Anonymkode: cf2c0...17f
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #7 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mine barn ble drittdårlige av kyssesyken, men legene testet dem aldri for det.. så det ble oppdaget lenge etterpå, den ene ungen hadde senvirkninger i årevis. Så best å ikke strekke seg lenger enn nødvendig, tenker jeg.. bedre føre var. Anonymkode: 8a5f3...7f0 Skjønner. En venninne trodde hun var utbrent og ble vel faktisk sykmeldt for det om jeg husker riktig. Kom seg knapt ut av sengen. Først senere ble kyssesykediagnosen påvist. Anonymkode: cf2c0...17f
NiceOrNothing Skrevet 29. juli 2024 #8 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg fikk påvist kyssesyken i april og har jobbet som normalt, men det har vært krevende. Føler at jeg kunne gått tilbake til jobb, men samtidig tenker jeg at det kanskje er så belastende at det hindrer meg i å bli skikkelig frisk eller at det i hvert fall forlenger forløpet. Det er kanskje også grunnen til at jeg ikke føler meg spesielt bedre nå 3 måneder senere. Vurderer derfor å be om en sykmelding. Om ikke 100%, så kanskje 50%. Noen erfaringer å dele? Jobbet du som normalt når du hadde kyssesyken? Kjenner på dårlig samvittighet overfor arbeidsplassen, men samtidig er det min helse og jeg vet at ingen kommer til å takke meg om jeg tar meg sammen og jobber gjennom det heller. Anonymkode: cf2c0...17f Gikk lenge slik å hanglet etter long-covid . Når jeg omsider bestemte meg for å snakke med legen om det, fikk jeg 40% sykemeld . Å for en LETTELSE . Ingen som kommer med medalje den dagen du er utbrent .
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #9 Skrevet 29. juli 2024 Jeg ble skikkelig syk av kyssesyken som tenåring. Jeg var borte fra skolen fra midten av desember til skolestart i januar og hadde ikke gym før etter sommeren. Hadde jeg vert i jobb hadde jeg blitt borte lenge men siden det var skole gikk ikke det med de følgene at karakterene ble dårlige. Anonymkode: b287d...2ed
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #10 Skrevet 29. juli 2024 Kyssesyken kommer i så varierende grad. Jeg fikk den da jeg gikk på videregående og var skam-dårlig i flere uker og hadde ikke mulighet til å komme meg opp av senga. Inntok ikke annen næring på tre uker enn en og en slur med vann, så å jobbe hadde ikke vært fysisk mulig. En annen i klassen derimot var på skolen hele tiden og vi hadde ikke hatt mulighet til å vite det hadde hun ikke sakt det. Orker du å jobbe gjør du det, hvis ikke må du og legen ta beslutning om sykemelding. Men det er uansett viktig å huske at en ikke skal gjøre noe fysisk anstrengende før en er helt friskmeldt. Anonymkode: cb7c2...175
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #11 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Orker du å jobbe gjør du det, hvis ikke må du og legen ta beslutning om sykemelding. Men det er uansett viktig å huske at en ikke skal gjøre noe fysisk anstrengende før en er helt friskmeldt. Anonymkode: cb7c2...175 Jeg orker nok eller får i hvert fall til å jobbe. Jeg har jo gjort det til nå. Men samtidig føler jeg meg ikke noe bedre etter 3 måneder. Så jeg opplever kanskje at belastningen er stor nok til at jeg ikke greier å bli frisk eller at det i hvert fall tar mye lenger tid. Samtidig sitter det langt inne å faktisk ta en sykmelding også. Liker det dårlig. Anonymkode: cf2c0...17f
Shutterflyx Skrevet 29. juli 2024 #12 Skrevet 29. juli 2024 Har du mulighet for hjemmekontor, er energi å spare på å slippe reisevei tur/retur arbeidsplass? Om ikke det er nok, eller mulig, ville jeg tatt en god prat med legen og deretter arbeidsplass for å finne et best mulig opplegg. En periode med noen prosent sykemelding vil raskt veie opp for eventuell utmattelse senere om du sliter deg ut. Jeg håper du finner en god løsning, fortsatt god bedring 😊 -shutterfly-
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #13 Skrevet 29. juli 2024 På ungdomsskolen var det ei i klassen som ble så dårlig av det at hun mistet to år med skolegang og måtte ha hjemmeskole de få dagene hun orket. Det tok lang, lang tid før hun ble bedre. Selvsagt skal du ha sykmelding om du fortsatt kjenner deg dårlig etter tre måneder. Jeg og samboeren min hadde kyssesyken samtidig og har ikke følt oss så syke som det verken før eller siden. Jeg fikk to ukers sykmelding og han fikk en måned med en gang, selv om vi egentlig ikke var hardt rammet, så det er utrolig stor forskjell i praksis fra lege til lege. Er glad vi tok det med ro i hvert fall, for vi følte oss friske igjen etter en til to uker. Anonymkode: 362a9...c2d
katties Skrevet 29. juli 2024 #14 Skrevet 29. juli 2024 (endret) Det varierer KJEMPEMYE hvordan folk har det. Noen får en liten forkjølelse. Jeg hadde en helg der jeg sov sammenhengende 21 timer. Var en som var kjempesyk og 100% borte i over en måned. Kjenner folk som har hatt selfølgelig i en del år. Så: JA, TA SYKEMELDING hvis du ikke føler deg bra. Endret 29. juli 2024 av katties
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå