AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #1 Skrevet 29. juli 2024 Søsteren min er alene med to barn. Hun er dessverre blitt akutt syk, og jeg skal ta meg av barna de nærmeste ukene. Jeg kjenner barna godt, men har mest vært «morsom tante» som har lekt og tullet. Det ene barnet skal begynne på skolen. Jeg ser at det er kjøpt inn skolesekk og pennal. Barnet har vanlige klær og uteklær. Er det noe jeg skal kjøpe inn til skolestart? Noe spesielt som 1. klassinger «må» ha? (Vil ikke at barnet skal føle seg utenfor). Skal selvsagt ta kontakt med SFO/ skole så snart det er noen tilgjengelig der etter ferien. Anonymkode: 2f84c...131 15
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #2 Skrevet 29. juli 2024 alltids hyggelig med nye klær til første skoledag. Matboks og drikkeflaske Anonymkode: 0b379...db6 7
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #3 Skrevet 29. juli 2024 Dropp nye klær og matboks hvis hun har dette fra før. Vær der for henne, emosjonelt og fysisk! Bygg et forhold de neste ukene, og la henne bli trygg på deg. Skolestart er en kjempestor overgang, og med en akutt syk mor er hun allerede ekstremt sårbar! Anonymkode: 629ad...238 13 2 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #4 Skrevet 29. juli 2024 Det vanlige her er litt nye klær til skolestart, også må barnet ha drikkeflaske og matboks. Gymtøy er vel muligens også noe de må ha? Men hvis mor er alvorlig syk så MÅ dere huske å se barnet, ikke nødvendigvis fokusere på at alt skal være «normalt». Denne smellen gikk mine foreldre på da min lillesøster ble akutt syk. Jeg ble «overlatt» til tante og sendt på skolen. Taklet det veldig dårlig da det rett å slett ble for mye å forholde seg til. Jeg hadde nok hatt bedre utbytte av å bruke tid på å fordøye skikkelig hva som foregikk og bearbeide følelsene og tankene rundt det hele. I stede ble alt utsatt og jeg gikk på en skikkelig smell senere. Anonymkode: 401de...ad4 6 8 2
Nuwanda2 Skrevet 29. juli 2024 #5 Skrevet 29. juli 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Dropp nye klær og matboks hvis hun har dette fra før. Vær der for henne, emosjonelt og fysisk! Bygg et forhold de neste ukene, og la henne bli trygg på deg. Skolestart er en kjempestor overgang, og med en akutt syk mor er hun allerede ekstremt sårbar! Anonymkode: 629ad...238 Støtter dette! Kanskje du kan undersøke om det feks er vanlig å gå på kafe/ restaurant første skoledag, der barnet bor? Noen steder er det tradisjon. Det som eventuelt kan være «nytt» i forhold til utstyr er vel om barnet har vokst ut av «innesko» fra bhg og skolen bruker dette.? Da må du kjøpe nye innesko. Ellers er det lurt å bestille merkelapper og merke ALLE klær og forsøke å forberede deg og barnet på at skolen krever mer selvstendighet i forhold til å passe på tingene sine, enn det bhg gjorde. Masse lykke til til dere begge! 2 2 1
Nuwanda2 Skrevet 29. juli 2024 #6 Skrevet 29. juli 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Gymtøy er vel muligens også noe de må ha? Anonymkode: 401de...ad4 Tenker man kan vente med gymtøy- ikke så vanlig med det i 1.klasse. Iallefall ikke de første måneden. 20 stk 5-6 åringer som skal skifte i fullfart er liksom oppskriften på kaos og i begynnelsen er skolen mest opptatt av å trygge disse små 😊 10 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #7 Skrevet 29. juli 2024 Her er det vanlig med ny sekk og fine kle første skole dag, og at man ikke er på sfo men har en liten feiring hjemme. Barna er på sfo i 3 uker før skolen starter, så selve skolen er jo ikke ny. Penal, matboks, drikkeflaske, fargeblyanter (tykke), viskelær, et par tykke blyanter, kanskje en barnesaks og linjal og tusjer? Da burde det gå fint 😊 og selvfølgelig klær, ytterklær, husk å legge et skift i garderoben på skolen. Husk ellers masse omsorg når mor er syk og snak med barna - de er i en svært presset situasjon. Gi også beskjed til skolen om det, gjerne allerede første dag på sfo om de skal dit. Anonymkode: 3c562...0fb 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #8 Skrevet 29. juli 2024 Nuwanda2 skrev (3 minutter siden): Tenker man kan vente med gymtøy- ikke så vanlig med det i 1.klasse. Iallefall ikke de første måneden. 20 stk 5-6 åringer som skal skifte i fullfart er liksom oppskriften på kaos og i begynnelsen er skolen mest opptatt av å trygge disse små 😊 Ja, men det er lurt med klær man kan bevege seg i på gymbagen og joggesko til utebruk + innesko som man også kan løpe i (som de uansett må ha) . De skifter ikke før kanskje i 3-4 klasse her, det hadde vært veldig kaotisk. Enten er de ute eller så er de i hallen rett ved skolen. Anonymkode: 3c562...0fb 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #9 Skrevet 29. juli 2024 Nye klær er vanlig , gjerne litt fine fleste skoledag . Anonymkode: 19d37...2d4 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #10 Skrevet 29. juli 2024 La barnet begynne på SFO så tidlig som mulig, ikke vent til første skoledag. De fleste begynner 14 dager før og har allerede etablert vennskap før skolen starter. Anonymkode: 1a0fe...2ae 7
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #11 Skrevet 29. juli 2024 Innesko til å ha på skolen. Aller helst joggesko, som også brukes i gymtimene. De små er på skolen og sfo mange timer hver eneste dag, så godt dempede sko er viktig😊 Anonymkode: 819ea...394 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #12 Skrevet 29. juli 2024 Det er normalt at den som har omsorgen for barnet er med første skoledag. Etterpå er det vanlig at man gjør litt stas på barnet. Drar på et bakeri og koser seg med boller eller noe annet barnet liker. Det er vanlig med nye klær til første skoledag men det er ikke et must. Barnet trenger matboks, drikkeflaske, penal og sekk. Gymtøy, gymsko og gym pose. Yttertøy til ulikt vær, så lenge det gamle passer trengs ikke nytt. Mulig barnet trenger innesko. Litt variasjon mellom skoler men de yngste elevene pleier å ta av yttersko å på med innesko/tøfler. Vi brukte sandaler med god såle typ ecco/timberland. Mitt barn begynte ikke på aks/sfo før skolestart. Det er mye fokus på å bli kjent i starten så det pleier å gå seg til ganske fort med vennskap. Men viss barnet vil starte før så er jo det fint. Det er viktig å kommunisere med barnet så det ikke går og grubler og bekymrer seg, samtidig er det viktig å la barnet få rom til å være barn og lage plass til lek og moro. Anonymkode: 86edc...d9e 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #13 Skrevet 29. juli 2024 Takk for alle tips og innspill! Planen er at barnet begynner på SFO til uken. Da begynner også mange kjente fra barnehagen. Skal ta kontakt med noen av foreldrene til de andre barna, og forsøke å planlegge at vi kanskje kan møtes og gå sammen første dag. Skolestart er ikke før i midten av august, så skal få snakket med skolen og lærer før den tid. Besteforeldre er på vei hjem fra ferie for å bistå, så vi skal få løst dette så godt vi kan. Anonymkode: 2f84c...131 1 10
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #14 Skrevet 29. juli 2024 Lurt. Du kan nok kontakte sfo/ skole allerede, ringer du bortover er det enten noen som svarer og henviser deg til rett person, eller en telefonsvarer som sier når noen er tilbake. Det er lurt at skole/sfo er informert på forhånd. Biblioteket kan og være en fin ressurs - det er gitt ut mange gode barnebøker om mange alvorlige sykdommer nå, og vi bruker en del slikt ved behov på min arbeidsplass (bhg). Bibliotekarene har som regel god oversikt, om dere ikke har fått noe fra sykehuset allerede. Ellers er skolestart ofte fint - man er litt pyntet , tar mange bilder, og omsorgspersoner er med den første dagen og mange feirer med en is etterpå. Om barnet har gått i barnehage nært skolen er det nok godt kjent allerede og har hatt opplegg rundt overgang knyttet til skolestart. Du må nok og være forberedt på å være tilgjengelig og gi kortere dager på sfo i begynnelsen, men det holder dere en dialog med de ansatte der om - mange barn er slitne i begynnelsen og her er det et barn med mye stress og bekymring i utgangspunktet, selv om at det også kan fungere som er friplass for barnet og gi et nødvendig pusterom med lek og moro, så det får dere se ann når dagen er der. Lykke til til liten og stor 💓 Anonymkode: 455b4...944 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #15 Skrevet 29. juli 2024 Så fantastisk jobb du gjør ❤️ Dem trenger ofte innesko. Min brukte samme innesko i gymmen. De begynte ikke med garderobe før i 3 klasse. Så de dagene det var gym, hadde han på seg joggebukse. Hos oss hadde dem en ute dag i uken, som de begynte med med en gang uansett vær. Eller er det mye info de første dagene, så skulle du mangle noe, kan det ordnes etterhvert. Anonymkode: 9f40a...97a 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #16 Skrevet 29. juli 2024 Du må ordne deg fri 1.skoledag, slik at du kan være der for barnet. Ikke nødvendigvis fysisk i hele skoletiden, men være tilgjengelig. Og ta deg tid til å gjøre litt stas på barnet etter skolen. Er det mulig å FaceTime mor etter skolen? Vanskelig når man ikke kjenner til nivået av syk her, men barnet vil muligens ønske å fortelle mor om hvordan dette har gått. Dersom det ikke er gjort, så kan helsesøster eller barneverntjenesten være fine fagpersoner å kontakte ifht tips og råd om hva som vil være viktig i perioden fremover. Anonymkode: 71485...224 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #17 Skrevet 29. juli 2024 Du gjør en god jobb❤️ Innesko og kanskje nye klær tenker jeg holder. Ellers gjør noe hyggelig og ekstra stas den dagen. Hos oss har de ikke begynt å skifte før gym enda og han begynner i 4.klasse, de har heller ikke pennal men skolen deler ut det de trenger av utstyr. Det viktigste nå er å ta vare på barna i situasjonen de er i. Masse familietid og gode klemmer. Anonymkode: f3bfc...c66 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #18 Skrevet 29. juli 2024 Har fortsatt barnet regntøy og støvler som passer fremdeles? Det kan jo være greit å sjekke. Anonymkode: f3bfc...c66 3
fjær Skrevet 29. juli 2024 #19 Skrevet 29. juli 2024 Merk alt... så slipper dere og skolen å leite etter eiendeler.. en liten 1.klassing klarer stort sett ikke holde styr på hva som et sitt. 4 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #20 Skrevet 29. juli 2024 Hei❤️ så fint å ha en søster/tante som deg❤️ Da mine var små så hadde de alltid et litt penere antrekk og fletter i håret første dag. Trenger absolutt ikke kjøpe nytt, kanskje barna har noe pent i skapet som de liker ekstra godt? Uteklær og skiftklær er fint å ha på plass første dag. Alt merket😀. Ellers trenger de ikke noe mer enn sekken sin, penalhus og nistemat. Om du/dere ikke vil ut å spise, så gjør det enkelt hjemme med flagg på bordet til frokost og middag, og la barnet velge meny for middagen❤️ Lykke til❤️ Det må være innmari godt for din søster å vite at barna er hos deg❤️ Anonymkode: 80e79...e73 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå