Gå til innhold

Opposisjonell atferdsforstyrrelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mistenker ene barnet har noe slikt. Er svært bekymringsverdig med tanke på vennskap og skolegang.  Vi foreldre (ikke sammen lenger) gjør det vi klarer, men får ikke til nok endring. Går til foreldreveileder som ikke helt innser alvoret, eller har anledning til tett og hyppig oppfølging. Jeg aner ikke hva gjøre. Blir psykisk syk av bekymring.

Barnet er 7,5 år, det er kanskje noe ungen kan vokse av seg?

Anonymkode: b0cda...ad3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn ble diagnostisert med opposisjonell atferdsforstyrrelse fra bup da han var 9 år. Nå er han 12 år og det går mye bedre, men han har fremdeles sine utfordringer. Disse årene har vært beintøffe for oss som foreldre og jeg har grått mange tårer. Om du googler kjennetegn for opposisjonell atferdsforstyrrelse så kunne min sønn sjekke av for 6 av 7 kjennetegn. Det kan han fremdeles, men ikke i like kraftig grad. Det skjedde veldig mye med han i løpet av sommerferien mellom 5. og 6. klasse. Da ble han plutselig opptatt av hva andre mente om han i forhold til skloeåret før der han helt skamløst kunne rulle fram og tilbake på gulvet i klasserommet. Han fikk også en del tilrettelegging på skolen, men jeg har kjempa hardt for det.

Anonymkode: 9f50c...ae7

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke noe man er født med, men påført gjennom familieforhold. Barnet vokser det ikke av seg, men foreldrene til barnet kan holde dette i sjakk ved å bedre familiedynamikken og samspill i familien. Samt at barnet kan få behandling og selv lære seg å kontrollere dette på en bedre måte. 

Anonymkode: b8197...721

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er ikke noe man er født med, men påført gjennom familieforhold. Barnet vokser det ikke av seg, men foreldrene til barnet kan holde dette i sjakk ved å bedre familiedynamikken og samspill i familien. Samt at barnet kan få behandling og selv lære seg å kontrollere dette på en bedre måte. 

Vi, dvs pappaen og jeg, strekker ikke til. Vi er begge svært utbrent, og har ikke den emosjonelle styrken og stabiliteten som trengs for å følge dette opp godt nok. Vi har ingen annen avlastning.  I praksis er det bare jeg, mammaen,  som tar tak i dette. 

Det stemmer nok at dette er pga familieforhold. Det trengs en landsby, men det er bare meg her.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Min sønn ble diagnostisert med opposisjonell atferdsforstyrrelse fra bup da han var 9 år. Nå er han 12 år og det går mye bedre, men han har fremdeles sine utfordringer. Disse årene har vært beintøffe for oss som foreldre og jeg har grått mange tårer. Om du googler kjennetegn for opposisjonell atferdsforstyrrelse så kunne min sønn sjekke av for 6 av 7 kjennetegn. Det kan han fremdeles, men ikke i like kraftig grad. Det skjedde veldig mye med han i løpet av sommerferien mellom 5. og 6. klasse. Da ble han plutselig opptatt av hva andre mente om han i forhold til skloeåret før der han helt skamløst kunne rulle fram og tilbake på gulvet i klasserommet. Han fikk også en del tilrettelegging på skolen, men jeg har kjempa hardt for det.

Hva slags oppfølging gikk dere? Hvordan gikk dere frem?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen famileforhold hos oss som tilsier at dette er påført barnet. Det har de aldri nevnt hos bup heller. Vet at det kan være årsaken, men ikke alltid sånn som du skriver.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...