Gå til innhold

En vanskelig x-traver. Hva skal jeg gjøre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Heihei!

Jeg sliter litt med min traver hoppe. Skulle gjerne hatt litt tips. Hun er veldig av å på. Noen dager er hun helt toppers, andre ikke. Hun er blitt en drøm å ri nå. Etter myyye trening. Sliter litt med hinder. Noen ganger trekker hun selv mot hinderet, andre ganger styrer hun unna. Noen her som har erfaring med pensjonerte travere, og har noen tips til forbedring?:)

Anonymkode: 3ced6...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvordan er hun i løshopping? Og hva gjør hun når hun ikke drar mot hinder, vegrer eller løper utenfor?

Anonymkode: c1308...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekket for smerter, låsninger, tenner?

Anonymkode: f20d5...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å gi noen tips uten mer informasjon.

Varmblods eller kaldblods? Hvor gammel? Hvordan er hun å ri ellers på banen? Klarer hun å samle seg? Er hun sterk nok til å bære en rytter på banen, i fart og svinger, uten å ruse frem? Jobber hun godt med ryggen? Går hun kontrollert mot hindrene, og forstår hva hun skal gjøre? 

Har du som rytter god balanse og kontroll på egen kropp, eller kan det være noe du gjør (eller ikke gjør) som får henne ut av balanse, og får henne til å gå unna hindrene?

Det beste du kan gjøre er å få hjelp av en god trener som kan se deg og hesten sammen, helst en som har hovedfokus på rytter, og rytterens sits og hjelpere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På hvilken måte er hun av og på?

Anonymkode: 5aa73...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Magesår, tannsmerter, dårlig tilpasset sal, smerter i muskulatur eller ledd? Dårlige erfaringer, usikkerhet? Ingen hester oppfører seg vanskelig uten grunn, det er alltid noe som ligger bak.

Anonymkode: 9f9b4...2c7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært mange travhester er skeive i musklaturen. Kjøp hjelp. En god berider kan peke deg i riktig retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Sjekket for smerter, låsninger, tenner?

Anonymkode: f20d5...aa9

Har hatt veterinær på henne flere ganger. Som de har sett, så har hun ingen smerter og fine tenner, annet en et lite sår på tungen fra barndom. Har bestilt «kiropraktor/massør» for å sjekke etter låsninger. Takk for tips:)

Myrmica skrev (12 timer siden):

Vanskelig å gi noen tips uten mer informasjon.

Varmblods eller kaldblods? Hvor gammel? Hvordan er hun å ri ellers på banen? Klarer hun å samle seg? Er hun sterk nok til å bære en rytter på banen, i fart og svinger, uten å ruse frem? Jobber hun godt med ryggen? Går hun kontrollert mot hindrene, og forstår hva hun skal gjøre? 

Har du som rytter god balanse og kontroll på egen kropp, eller kan det være noe du gjør (eller ikke gjør) som får henne ut av balanse, og får henne til å gå unna hindrene?

Det beste du kan gjøre er å få hjelp av en god trener som kan se deg og hesten sammen, helst en som har hovedfokus på rytter, og rytterens sits og hjelpere. 

Varmblods hoppe, på 16 år. Hun er kjempe fin på banen. Er jo traver, så hun har selvfølgelig mye energi, men jeg prøver å få utløp for denne på best mulig vis. Vi rir ofte på fine turer hvor hun får galoppere masse. På banen merker jeg at hun jobber mer iallfall. Blir fort svett, men er i god form og brukes mye. Fin på volter, og fin i svingene. Liker et kappløp, og liker å være først. Kan være vanskelig å holde igjen om hun blir veldig gira, men hun har aldri løpt ut. Vi har trent en del muskler og bevegelighet, og jeg prøver å longsjere mye for å opprettholde dette. Kan ofte virke litt stiv i ryggen, så har prøv å tøye mye, pluss massere musklene ved ryggraden. Hun forstår hva hun skal gjøre ved ridning og sprang(tro jeg iallfall, kan jo aldri være helt sikker). Noen dager kan hun hoppe fine og fyldige hopp, men andre dager kan hun nekte. Jeg prøver å gjøre alt veldig sakt, og gjøre det så trygt som mulig for henne.

Takk for tips om å får bedre balanse og kontroll på egen kropp. Etter ferien får jeg besøk av en trener som skal se oss sammen. Skal få henne til å se på ridningen min, og hvordan jeg kan forbedre den for å hjelpe hesten!!

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Magesår, tannsmerter, dårlig tilpasset sal, smerter i muskulatur eller ledd? Dårlige erfaringer, usikkerhet? Ingen hester oppfører seg vanskelig uten grunn, det er alltid noe som ligger bak.

Anonymkode: 9f9b4...2c7

Mistenkte magesår, men veterinær avkreftet dette etter undersøkelse. Det samme med tannsmerter, fin på alle prøver intet et lite sår på tungen. Har bestilt saltilpasser for å få tilpasset sal på nytt eller høre om det skulle vært kjøp en bedre og nyere sal. Det er også bestilt en «kiropraktor/massør» av noe slag, for å sjekke etter smerte i muskulatur og ledd+evt låsninger.

Dårlige erfaringer og usikkerhet er en tanke som alltid ligger i bakhodet mitt. Vet at hun har hatt det litt vanskelig der hun kom fra, så jeg har mange ganger tenkt denne tanken. Samtidig er hun så trygg. Instarten var hun veldig beskjeden,«sur» og redd  men dette gikk seg raskt til med tillit. Nå er hun som en drøm. Trygg og snill. Tusen takk for mange gode tips!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som slår meg er to ting.

Du sier at hun ofte virker stiv i ryggen. Og likevel blir du forundret over at hun vegrer seg mot å hoppe? Jeg tenker at en hest som er stiv i ryggen ikke skal hoppe, for belastningen er enorm når den skal hoppe, og i tillegg gjøre det med en rytter på ryggen.

Det andre er at du i overskriften omtaler henne som "vanskelig". I hovedinnlegget skriver du at hun noen dager er "helt toppers", andre dager ikke. Hun er ikke vanskelig, hun forsøker å fortelle deg noe. Og de dagene hun ikke er "helt toppers" er det det samme som gjelder.

Kanskje er ikke hopping noe for henne? Hun er 16 år, du skriver ikke noe om hun ble ridd da hun var travhest, eller hvor lenge du har hatt henne og ridd henne. Det vil være veldig relevant også mtp. at du nå forsøker å hoppe med henne. Hennes kropp har trolig aldri hoppet før hun kom til deg, og det er veldig krevende belastning for hestene å hoppe. Selv om du føler du har gått sakte frem, så er det kanskje likevel for fort for hennes kropp.

Om du ikke har lest boken "Bevisst" av Trine Bøhnsdalen, så bør du lese den :) Boken kan kjøpes i bokhandel også.

https://www.trinebohnsdalen.no/bevisst/

Hun gir også privattimer o.l. Jeg har aldri møtt henne, men kjenner noen godt som har møtt henne med hester, og vært på kurs med henne. De skryter veldig av henne. Jeg har lest boken, og den er virkelig god mtp. det å lese hesten, bygge relasjon, hvordan vi kan forstå hva hestene forsøker å formidle. Den består av mange historier, og jeg anbefaler å ikke lese for mange slike historier/kapitler i en sleng, for det er mye viktig å reflektere over i hver historie.

Her kan du sjekke ev. kurs/veiledning https://www.trinebohnsdalen.no/

Anonymkode: 4915c...d1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ps! Du har tydeligvis også gjort mye som er veldig bra med hesten din, Ts, siden hun var så usikker da hun kom til deg og nå er blitt trygg og generelt fornøyd! :)

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har hatt veterinær på henne flere ganger. Som de har sett, så har hun ingen smerter og fine tenner, annet en et lite sår på tungen fra barndom. Har bestilt «kiropraktor/massør» for å sjekke etter låsninger. Takk for tips:

Er hun røntget? Hvis du har en 16 år gammel x-traver uten noe problemer i bein, så hører det med til sjeldenhetene.

Du skriver at hun virker stiv i ryggen. Viker hun unna når du klemmer på ryggen? Er hun sur ved påsaling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rir du dressur med hun? Hvordan er hun i gjennombøying? Søker hun bittet og bærer seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er det kun hinder som er ett problem? 
Hvordan er humøret hennes ellers de dagene hun ikke vil hoppe? Er hun arbeidsvillig på andre oppgaver de dagene? 

Jeg hadde ei kaldblodshoppe som rett å slett var veldig humørsyk. 
Hun hadde sine dager hvor hun bare var potte sur og ikke hadde lyst trene. 
Hun var sjekket opp og ned fysisk, vi trente mye lydighet, men hun var hormonell, og spesielt tiden rundt brunst var hun skikkelig merr. 
Jeg har lagt merke til det på flere hopper jeg har trent eller vært hestepasser på, og hopper på samme staller. De har mer humørsvingninger enn gutta. På noen merkes det veldig godt, på andre merkes det ikke like godt. 

Anonymkode: 9d1dd...8c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan ingenting om hest altså, så det er kanskje dumt av meg å svare her, men vi hadde en hund som var veldig av og på i humøret. Enkelte dager var han topp motivert for å trene, mens andre dager var han ikke interessert. De verste dagene kunne han være sur og til og med knurre og glefse i situasjoner som vanligvis var helt greie. 
vi prøvde mye forskjellig uten å finne ut av det, og etter en stund kjøpte vi en aktivitets-tracker med gps som vi hadde på hunden 24/7 en periode og førte dagbok over humøret hans og episoder vi opplevde. Når vi gikk gjennom og så på data fra måleren så vi at han var sur når han hadde sovet dårlig! Måleren viste om han hadde rørt mye på seg om natta og hvilt for lite, og først når vi hadde denne informasjonen falt brikkene på plass. 

så ja, jeg kan som sagt ingenting om hest, men det kan kanskje være lurt å føre dagbok en periode over hvile, mat, hendelser, hvordan været er og hestens humør, sånn at du kan se om du finner noen sammenheng.

Anonymkode: a0410...2c3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det som slår meg er to ting.

Du sier at hun ofte virker stiv i ryggen. Og likevel blir du forundret over at hun vegrer seg mot å hoppe? Jeg tenker at en hest som er stiv i ryggen ikke skal hoppe, for belastningen er enorm når den skal hoppe, og i tillegg gjøre det med en rytter på ryggen.

Det andre er at du i overskriften omtaler henne som "vanskelig". I hovedinnlegget skriver du at hun noen dager er "helt toppers", andre dager ikke. Hun er ikke vanskelig, hun forsøker å fortelle deg noe. Og de dagene hun ikke er "helt toppers" er det det samme som gjelder.

Kanskje er ikke hopping noe for henne? Hun er 16 år, du skriver ikke noe om hun ble ridd da hun var travhest, eller hvor lenge du har hatt henne og ridd henne. Det vil være veldig relevant også mtp. at du nå forsøker å hoppe med henne. Hennes kropp har trolig aldri hoppet før hun kom til deg, og det er veldig krevende belastning for hestene å hoppe. Selv om du føler du har gått sakte frem, så er det kanskje likevel for fort for hennes kropp.

Om du ikke har lest boken "Bevisst" av Trine Bøhnsdalen, så bør du lese den :) Boken kan kjøpes i bokhandel også.

https://www.trinebohnsdalen.no/bevisst/

Hun gir også privattimer o.l. Jeg har aldri møtt henne, men kjenner noen godt som har møtt henne med hester, og vært på kurs med henne. De skryter veldig av henne. Jeg har lest boken, og den er virkelig god mtp. det å lese hesten, bygge relasjon, hvordan vi kan forstå hva hestene forsøker å formidle. Den består av mange historier, og jeg anbefaler å ikke lese for mange slike historier/kapitler i en sleng, for det er mye viktig å reflektere over i hver historie.

Her kan du sjekke ev. kurs/veiledning https://www.trinebohnsdalen.no/

Takk for masse tips og svar. Jeg tar til meg alt jeg får av info! 
Har hatt henne i 3 år, og hun har blitt ridd mye før hun kom til meg. La trav på hylla i 2011. Hos de gamle eierene har jeg fått vite at hun er hoppet masse med, men at hun trenger riktig leder over hindrene. Det kan godt henne jeg ikke er flink nok til å lede, men det kan også henne at sprang ikke er hennes greie. Jeg skal prøve å ta ordentlig fri fra denne type trening en stund og fokusere enda mer på tur og dressur med henne? Jeg skal også få hjelp av en trener som kan se meg og hesten sammen!
Skal sjekke ut boken du anbefalte! Den hørtes interresant ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Rir du dressur med hun? Hvordan er hun i gjennombøying? Søker hun bittet og bærer seg selv?

Rir mest dressur med henne. Hun går lett på tøylen, og søker bittet fint. Jobber vanligvis fint med ryggen, så dette jeg har sagt om at hun er stiv har veterinær fortalt at kan være et tegn på støle muskler. Og at jeg derfor burde strekke, tøye og massere ryggen masse. Jeg skal få dette sjekket ut bedre. Når jeg får ordentlig trener, så skal jeg få hun til å se på dresserende vår. Da skal jeg få litt ordentlig tips, til hvordan å forbedre meg+hesten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for masse tips og svar. Jeg tar til meg alt jeg får av info! 
Har hatt henne i 3 år, og hun har blitt ridd mye før hun kom til meg. La trav på hylla i 2011. Hos de gamle eierene har jeg fått vite at hun er hoppet masse med, men at hun trenger riktig leder over hindrene. Det kan godt henne jeg ikke er flink nok til å lede, men det kan også henne at sprang ikke er hennes greie. Jeg skal prøve å ta ordentlig fri fra denne type trening en stund og fokusere enda mer på tur og dressur med henne? Jeg skal også få hjelp av en trener som kan se meg og hesten sammen!
Skal sjekke ut boken du anbefalte! Den hørtes interresant ut. 

Så lenge du ser hun ofte er stiv i ryggen så tenker jeg at du bør trene alternativt med henne, i hvert fall, ikke hoppe med henne.

Andre over nevnte at travhester ofte kan bli stivere i venstre side, og det er noe som kan henge igjen videre i livene deres, selv mange år etterpå, hvis det ikke er fokusert på å myke dette opp. Viktig også å sjekke hesten for ev. muskulære ubalanser hva styrke gjelder.

Lykke til videre, håper du og hesten finner ut av dette ❤️ Og gled deg til boken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er hun røntget? Hvis du har en 16 år gammel x-traver uten noe problemer i bein, så hører det med til sjeldenhetene.

Du skriver at hun virker stiv i ryggen. Viker hun unna når du klemmer på ryggen? Er hun sur ved påsaling?

Ikke rønget i mitt eie, men har ingen anmerkninger etter vetsjekk noen gang. Alt har alltid vært tipp topp tommel opp. Burde jeg prøve med en annen veterinær?
Stiv i ryggen som når vi blir støle i musklene var det veterinær forklarte meg. Viker aldri unna når jeg klemmer på ryggen. Tvert i midt nesten. Hun elsker å blir klødd og massert på ryggen. 
Noen dager er hun verdens gladeste hest ved påsaling, og stiller seg fint opp å står helt i ro under hele påsalingen, men andre dager kan hun virke noe sur. Spesielt ved stramming av gjorden. Dette var noe av det som gjorde at jeg mistenkte magesår, men som sagt, så har veterinær avkreftet denne teorien etter masse tester og prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg kan ingenting om hest altså, så det er kanskje dumt av meg å svare her, men vi hadde en hund som var veldig av og på i humøret. Enkelte dager var han topp motivert for å trene, mens andre dager var han ikke interessert. De verste dagene kunne han være sur og til og med knurre og glefse i situasjoner som vanligvis var helt greie. 
vi prøvde mye forskjellig uten å finne ut av det, og etter en stund kjøpte vi en aktivitets-tracker med gps som vi hadde på hunden 24/7 en periode og førte dagbok over humøret hans og episoder vi opplevde. Når vi gikk gjennom og så på data fra måleren så vi at han var sur når han hadde sovet dårlig! Måleren viste om han hadde rørt mye på seg om natta og hvilt for lite, og først når vi hadde denne informasjonen falt brikkene på plass. 

så ja, jeg kan som sagt ingenting om hest, men det kan kanskje være lurt å føre dagbok en periode over hvile, mat, hendelser, hvordan været er og hestens humør, sånn at du kan se om du finner noen sammenheng.

Anonymkode: a0410...2c3

Takk for godt tips. Mat har jeg allerede en plan over, men jeg skal begynne å føre inn hvile, humør, vær osv…  Kanskje jeg finner noen problemer rundt dette?Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...