Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Spørsmålet er vel hvor mye egenkapital dere har i huset, og hvor stor belåningsgraden der er. Sitter dere på høyt lån der? 

Anonymkode: 26567...dbc

Ja har en del lån. Skiller litt over 2 mill på verdivurdering og lån. Dvs ca 75 % belång på bolighus. I tillegg kommer bil og studielån på tilsammen 750 000,- 

Kan man da bruke de 10 prosentene opp mot 85% belåning som pant/egenkapital for å få økt lånet til hytte. Vi vil da ligge på ca 1 mill under maks lån ifht inntekt og 4 barn i oppgitte alder. (Dette var DNB sin lånekalkulator, de er jo ulike). 

Det store spørsmålet er jo om det er mulig å bruke verdi i bolig til egenkapital i nytt objekt, eller om man må ha pengene på konto. 

Anonymkode: 547ae...ffb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja har en del lån. Skiller litt over 2 mill på verdivurdering og lån. Dvs ca 75 % belång på bolighus. I tillegg kommer bil og studielån på tilsammen 750 000,- 

Kan man da bruke de 10 prosentene opp mot 85% belåning som pant/egenkapital for å få økt lånet til hytte. Vi vil da ligge på ca 1 mill under maks lån ifht inntekt og 4 barn i oppgitte alder. (Dette var DNB sin lånekalkulator, de er jo ulike). 

Det store spørsmålet er jo om det er mulig å bruke verdi i bolig til egenkapital i nytt objekt, eller om man må ha pengene på konto. 

Dersom dere skulle fått dette gjennom (noe jeg tviler på), vil jeg tro at dere ligger rundt smertegrensen deres og fort kan havne i en sårbar situasjon dersom noe uventet og plutselig skulle skje. Det kan være med dere, med rentene, ungene osv.

Anonymkode: a8df5...4b9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan forstå tankegangen der hvor det er dårlig utleiemarked, det er ikke et problem her hvor vi bor. Litt som å fortsatt eie en leilighet i Oslo for å leie den ut kanskje. Man får med seg leieinntekt og verdistigning så i det store bildet er det lønnsomt for de aller fleste. 

Bare at for tiden er ikke utleie av bolig spesielt lønnsomt, i alle fall ikke så lenge den er lånefinansiert. Hytte er fort enda verre, siden den ofte kun er aktuell for utleie deler av året. Verdiøkning på hytte er også mye mer tvilsom/usikker enn en leilighet i Oslo.

Anonymkode: c9711...ca3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja er en del større begivenheter som koster, men de har vi jo vist om siden de var små og spart litt opp😊 tenker også at de må jobbe litt for det de ønsker å bruke penger på som ikke er "må ha". Så litt går det jo å styre hvor dyrt det blir 😊 

Lykke til, sier jeg bare…. Du bør forberede deg på at utgiftene går opp. Hilsen tenåringsmamma (og småskolemamma).

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Personlig tenker jeg at dere har for høy belåning til å kjøpe hytte. 75% belåning på bolig er ganske høyt, og 750k i studielån og billån er mye. Det er bedre å bruke evt penger man har til overs på å betale ned billån, få ned belåning på primærbolig, og pensjonssparing (fond).
Hytte reduserer også låneevnen, bare sånn at det er sagt. Det er en god del utgifter forbundet med å ha hytte. Det er også en hel del arbeid! 
Men ja, det skal være mulig å låne opp på boligen for å frigjøre egenkapital til hytte. Du må snakke med banken, hvis du tenker at dette er verdt å ta videre. Du må lage et budsjett, men også være  forberedt på at det ikke er sikkert banken vil tillegge estimerte inntekter fra utleie av hytte særlig vekt. De må også skattlegges.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg sier at det er DYRT med fire tenåringer fordi jeg faktisk har fire tenåringer (dvs eldste er 20 nå). det er som å være seks voksne på to inntekter, og fire av dem er i voksefasen så de trenger både hyppigere nye klær og sko og mer mat enn en voksen med roligere forbrenning. De tre eldste har skaffet seg jobber, men vi betaler jo fremdeles for busskort og en liten sum lommepenger som dekker hygieneartikler og litt småtteri.  

Om du faktisk har 75% belåningsgrad spørs jo også på hvor gammel taksten din er. Markedet har jo sunket litt de fleste steder nå, så du risikerer jo at du i realiteten har en høyere belåningsgrad enn du tror. Dere har også en del gjeld utenom boliglånet som trekker ned. Den skal også hensyntas når man ser på total låneevne, har du gjort det når du skriver «Vi vil da ligge på ca 1 mill under maks lån ifht inntekt og 4 barn» ?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (29 minutter siden):

Jeg sier at det er DYRT med fire tenåringer fordi jeg faktisk har fire tenåringer (dvs eldste er 20 nå). det er som å være seks voksne på to inntekter, og fire av dem er i voksefasen så de trenger både hyppigere nye klær og sko og mer mat enn en voksen med roligere forbrenning. De tre eldste har skaffet seg jobber, men vi betaler jo fremdeles for busskort og en liten sum lommepenger som dekker hygieneartikler og litt småtteri.  

Om du faktisk har 75% belåningsgrad spørs jo også på hvor gammel taksten din er. Markedet har jo sunket litt de fleste steder nå, så du risikerer jo at du i realiteten har en høyere belåningsgrad enn du tror. Dere har også en del gjeld utenom boliglånet som trekker ned. Den skal også hensyntas når man ser på total låneevne, har du gjort det når du skriver «Vi vil da ligge på ca 1 mill under maks lån ifht inntekt og 4 barn» ?

Ja det er tatt med ☺️ er jo greit å ikke ligge på smertegrensen uansett, men tenker det er greit å sjekke ut hvilke handlingsrom man har. Mulig vi sparer oss opp en større buffer først også. 

Tenker egentlig at 750 for 2 stk med høyere utdanning og 2 biler ikke er så mye jeg, men mulig det er det da😅 

AnonymBruker
Skrevet

Personlig tenker jeg at dere har for høy belåning til å kjøpe hytte. 75% belåning på bolig er ganske høyt, og 750k i studielån og billån er mye. Det er bedre å bruke evt penger man har til overs på å betale ned billån, få ned belåning på primærbolig, og pensjonssparing (fond).
Hytte reduserer også låneevnen, bare sånn at det er sagt. Det er en god del utgifter forbundet med å ha hytte. Det er også en hel del arbeid! 
Men ja, det skal være mulig å låne opp på boligen for å frigjøre egenkapital til hytte. Du må snakke med banken, hvis du tenker at dette er verdt å ta videre. Du må lage et budsjett, men også være  forberedt på at det ikke er sikkert banken vil tillegge estimerte inntekter fra utleie av hytte særlig vekt. De må også skattlegges.

Tenkte ikke det var så ille for 2 med høyere utdanning og 2 biler jeg..men ok 😄 hva tenker du er "vanlig" ifht studielån og billån?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tenkte ikke det var så ille for 2 med høyere utdanning og 2 biler jeg..men ok 😄 hva tenker du er "vanlig" ifht studielån og billån?

75 % lånegrad, to billån og studielån, - jeg hadde prioritert å betale på all gjelden enn å skaffe ennå mer. Dere tjener jo bra og burde ikke tatt opp billån heller etter min mening.

Men, hør med en bank - jeg tror det vil holde hardt å få hyttelån og jeg tror billånene er det som er toppen av kaka og problemet 😊

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg er rar, men jeg kan ikke forstå folk som låner max, i hvert fall ikke med mer inntekt enn TS har og attpåtil vurderer å kjøpe en hytte. 75 % belåningsgrad på et hus er i mine øyne mye. 

Pluss studielån og bil. Skjønner ikke at folk orker å leve sånn. 

Mye vil ha mer, tenker jeg. 

Skal ikke skryte av meg selv, min inntekt og belåningsgrad på hus, men jo bedre økonomi jeg har, jo enklere synes jeg livet er :) Og skulle det nå dukke opp en hytte jeg faktisk ønsker å kjøpe, så kjøper jeg den. Fordi jeg har råd og prioritert å betale ned huslån før dyre ferier og biler. Deilig å ha større pengesummer enkelt tilgjengelig. 

Men vi er alle forskjellige og det er sikkert bare bra! 

Anonymkode: 2613a...b2a

• Liker 4
Skrevet (endret)

Så dere har 6 millioner i huslån, pluss 750k i bil+studielån, og ikke særlig med sparepenger ? 

Med 2 mill i samlet årsinntekt burde dere hatt en anselig sparekonto nå

Endret av newman01
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For å sammenligne så har vi 25% belåningsgrad på huset og 15 år igjen på løpetiden, to biler uten lån (2018 og 2024 modell), og studielånet er nedbetalt. Har 1.5 mnok i langsiktig sparing. Fire barn og ca 30 år igjen i arbeidslivet. Jeg hadde ALDRI lånt opp mot Max, livet skjer. Vi har akkurat hatt 200.000 kr i vedlikehold på huset (som ble nesten dobbelt av hva vi hadde blitt forespeilet, men så dukket det opp ting) hvis en av oss blir syk eller permittert har vi ingen problem med å klare oss på halvparten av det vi har inn pr idag.

Anonymkode: cc5bd...545

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke orket å belage meg på å måtte leie ut hytta eller enda verre, huset for å håndtere lån. 

Vi har naboer som har hytte, båt, masse kjøretøy etc. Det stresset de lager seg med å måtte vaske seg ut av eget hus for airbnb virker som et mareritt. Hører de krangle om nedpakking ofte! 

Anonymkode: 771a6...261

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye koster hytta, og hva er de månedlige kostnadene utenom lån? Av erfaring blir det ofte mer enn tenkt, kommer litt an på standarden. Jeg har hytte og leilighet, to barn. Forsørger den ene 100%, men hun er nå 18 og tar en del kostnader selv, likevel må hun ha tak over hode og mat, og andre 50%.

Jeg hadde nesten nedbetalt leiligheten før vi kjøpte hytta, den er likevel dyr i drift (har strøm og innlagt vann). Jeg leier den ut på Airbnb når jeg har mulighet. Jeg har rammelån på leiligheten, total belåningsgrad er ca 60%, da er hytta verdt ca 2 mill. på papiret gjeldfri. Da jeg kjøpte den kunne vi klart oss uten utleie, nå må vi for at det skal gå rundt.

Dere tjener ca 3 ganger mer enn meg, men har også fler barn. Jeg ville satt opp et ganske detaljert budsjett, og sjekket at dere har råd selv om dere ikke får leid ut så mye som planlagt. 

Anonymkode: 0171c...a04

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er mulig låne på boligen som egenkapital til fritidsbolig ja. Men dere har såpass høyt lån fra før at sjansen for at banken godtar det er liten.

Men for å snu på det. Hvor mye sparer dere hver måned nå? Hvor mye sparte dere hver måned i vinter når strøm og drivstoff var på toppnivå? Har dere regnet på hva det vil koste dere i strøm, skatt, forsikring, vedlikehold, eventuelle eiendomsskatt og kommunale avgifter, i tillegg til lån? Og dere har nok til overs hver måned til renteøkning på billån, huslån og hyttelån?

Anonymkode: 4ece6...af4

• Liker 4
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Noen med erfaring vedr. Mulighet for lån til hytte uten egenkapital? 

Par i begynnelsen på 40 årene med totalt 4 barn, 2 biler og ny bolig. 

Bolig har steget noe i verdi så mulig det kan ligge litt "egenkapital" der, men så har vi jo 4 barn som reduserer lånekapasiteten (i banker sin lånekalkulator) en god del..uten barn kunne vi nok doblet dagens lån med vår inntekt, uten problem. 

Hvorfor ikke snakke med banken, der de kjenner inntekten din og kan gi deg en seriøs vurdering? 
I tråden kommer det jo bare en gjeng med synsere, og du oppgir jo verken inntekt, verdi på boligen, hvor boligen ligger eller andre relevante opplysninger. 

Anonymkode: 5c286...c66

AnonymBruker
Skrevet

En kan sidesikre som det heter i bolig for å oppnå egenkapital-kravet til fritidsbolig. Det krever at en har plass i verdien på huset i forhold til hvor mye lån en har og egenkapital en trenger. Dette må ts sjekke med sin egen bank om de synes at det er. 

Anonymkode: a2549...82b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så om vi er innenfor betjeningspanel og gjeldsgrad så kan vi få lån med sikkerhet i enebolig der vi har en verdiøkning som kan regnes som egenkapital? 

Et annet spørsmål, hvordan legger man til grunn en forventet inntekt på utleie (airbnb)? Ser man da på markedet i området, hvor lett det er å få leid ut/feks et snitt på utleiedøgn på tilsvarende objekt og legger dette inn som inntekt feks? 

Det ville ikke blitt hensyntatt noen potensielle airbnb-inntekter, nei. På ingen måte. Så dere er avhengig av å klare å bære lån og utgifter på egen lønn. Samt ikke overskride 5x inntekt.

Så lenge total belåning ikke overskrider 85% av sikkerheten kan det taes sikkerhet i bolig for å finansiere hytte, uten ytterligere egenkapital. 

Mvh finansrådgiver 

Anonymkode: 42fc0...77f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja det er tatt med ☺️ er jo greit å ikke ligge på smertegrensen uansett, men tenker det er greit å sjekke ut hvilke handlingsrom man har. Mulig vi sparer oss opp en større buffer først også. 

Tenker egentlig at 750 for 2 stk med høyere utdanning og 2 biler ikke er så mye jeg, men mulig det er det da😅 

750k i lån utenom huslån er mye, det er poenget. Vi er også to voksne med høyere utdanning og to biler, og våre lån til dette per nå er 30 000kr. 
I tillegg trekker jo to biler ned summen dere kan låne i seg selv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

750k i lån utenom huslån er mye, det er poenget. Vi er også to voksne med høyere utdanning og to biler, og våre lån til dette per nå er 30 000kr. 
I tillegg trekker jo to biler ned summen dere kan låne i seg selv. 

Jeg kan legge til at 30k ikke nødvendigvis er «vanlig». Men jeg ville aldri engang vurdert å kjøpe hytte så lenge jeg hadde billån. De er det første man kvitter seg med. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...