Gå til innhold

Lån til hytte uten egenkapital?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen med erfaring vedr. Mulighet for lån til hytte uten egenkapital? 

Par i begynnelsen på 40 årene med totalt 4 barn, 2 biler og ny bolig. 

Bolig har steget noe i verdi så mulig det kan ligge litt "egenkapital" der, men så har vi jo 4 barn som reduserer lånekapasiteten (i banker sin lånekalkulator) en god del..uten barn kunne vi nok doblet dagens lån med vår inntekt, uten problem. 

Anonymkode: 547ae...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan forøvrig nevne at her er godt leiemarked så tanken er å kunne leie ut enten enebolig eller hytte i sesong..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bolig har steget noe i verdi så mulig det kan ligge litt "egenkapital" der, men så har vi jo 4 barn som reduserer lånekapasiteten (i banker sin lånekalkulator) en god del..uten barn kunne vi nok doblet dagens lån med vår inntekt, uten problem. 

Men hvis du ikke har råd i følge lånekalkulator med fire barn, hvorfor har du da råd allikevel om du trekker fra barna? Du har jo fire barn, skal de gå for lut og kaldt vann?

Anonymkode: c0ccf...8a6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres risky ut og det er vel også derfor banken nøler. Jeg ville nok ikke strukket meg så mye for en sekundærbolig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TRENGER dere en hytte som er 100 % lånefinansiert? Hadde aldri i verden kjøpt meg hytte hvis jeg strengt tatt ikke hadde råd til den. 

Anonymkode: 39c54...410

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har dere veldig høy inntekt?

Anonymkode: e6bc6...989

Ligger mellom 1,8 og 2 mill samlet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du er innenfor på betjeningsevne, gjeldsgrad og har total sikkerhet innenfor 85% av boligens verdi så er det ikke noe problem. 

Utover dette så er det avslag.

Mvh finansrådgiver 

Anonymkode: 42fc0...77f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

TRENGER dere en hytte som er 100 % lånefinansiert? Hadde aldri i verden kjøpt meg hytte hvis jeg strengt tatt ikke hadde råd til den. 

Anonymkode: 39c54...410

TRENGER ingenting, mye vi har i dag vi heller ikke trenger. Men, ser på det som en investering mer enn en trengsel. Er en "billig" hytte i området den ligger, har en del utviklingspotensiale og kan som sagt leies ut da det er godt marked for det april-sept her. Tanken er da å leie ut enten hus eller hytte for selvfinansiering i den perioden det er mulig. Er sjeldent det dukker opp hytter for salg i det området og iallefall til en pris som er grei. Så er egentlig mer interessert i fremtidig verdi i hytten både i form av at den potensielt kan betale seg selv i liten eller større grad, samt at man i fremtiden har den i familien da vi er mange. Ikke noe "vi må ha hus og hytte panikk" som det kan se ut som mange her tror😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig dårlig idé! Lei en hytte på åremål istedet! Det kommer vedlikeholdskostnader på både hus og hytte, og når dere kommer dit at det er fire tenåringer blir det ekstremt dyrt!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du er innenfor på betjeningsevne, gjeldsgrad og har total sikkerhet innenfor 85% av boligens verdi så er det ikke noe problem. 

Utover dette så er det avslag.

Mvh finansrådgiver 

Anonymkode: 42fc0...77f

Så om vi er innenfor betjeningspanel og gjeldsgrad så kan vi få lån med sikkerhet i enebolig der vi har en verdiøkning som kan regnes som egenkapital? 

Et annet spørsmål, hvordan legger man til grunn en forventet inntekt på utleie (airbnb)? Ser man da på markedet i området, hvor lett det er å få leid ut/feks et snitt på utleiedøgn på tilsvarende objekt og legger dette inn som inntekt feks? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så om vi er innenfor betjeningspanel og gjeldsgrad så kan vi få lån med sikkerhet i enebolig der vi har en verdiøkning som kan regnes som egenkapital? 

Et annet spørsmål, hvordan legger man til grunn en forventet inntekt på utleie (airbnb)? Ser man da på markedet i området, hvor lett det er å få leid ut/feks et snitt på utleiedøgn på tilsvarende objekt og legger dette inn som inntekt feks? 

Airbnb leieinntekter er såpass usikre at det mest sannsynlig ikke vil regnes med som inntekt. 
Det vil i så fall gjøres individuell vurdering på det, altså må dere kontakte banken for manuell vurdering av muligheter for lån. 

Hvor høy gjeldsgrad har dere på boligen? Og hvor høy gjeldsgrad totalt, inkl studielån, kredittrammer etc? 

Anonymkode: 4ece6...af4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Summeer skrev (15 minutter siden):

Fryktelig dårlig idé! Lei en hytte på åremål istedet! Det kommer vedlikeholdskostnader på både hus og hytte, og når dere kommer dit at det er fire tenåringer blir det ekstremt dyrt!

Nå er det en konkret hytte som vekket interesse, og det er med for investeringsdelen enn hyttebehovet vi ønsker å kjøpe den så tror ikke åremål er noe som passer oss.

Får ikke 4 tenåringer samtidig da det er en del aldersforskjell mellom eldste og yngste. Hvorfor tenker du egentlig at tenåringer er fryktelig dyre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Noen med erfaring vedr. Mulighet for lån til hytte uten egenkapital? 

Par i begynnelsen på 40 årene med totalt 4 barn, 2 biler og ny bolig. 

Men dere har jo de fire barna, så… Jeg hadde også kunnet betjene mye høyere lån uten de tre barna jeg har. Men jeg har dem jo. Så det blir ikke spesielt relevant i praksis. 

Anonymkode: c9711...ca3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nå er det en konkret hytte som vekket interesse, og det er med for investeringsdelen enn hyttebehovet vi ønsker å kjøpe den så tror ikke åremål er noe som passer oss.

Får ikke 4 tenåringer samtidig da det er en del aldersforskjell mellom eldste og yngste. Hvorfor tenker du egentlig at tenåringer er fryktelig dyre?

Tannregulering, mye dyrere klær og utstyr, aktiviteter blir mye dyrere, spiser mye mer, konfirmasjon, førerkort… sikkert flere ting også. Jeg har barn fra 7-15 år, og det er MYE dyrere med tenåringer. MYE. Da jeg hadde barnehagebarn kunne jeg ikke forstå disse folkene som sa det var så dyrt med tenåringer, jeg tenkte ikke noe kunne være dyrere enn barnehagebarn. Men jeg tok grundig feil. 🤣

Hytter er sjelden en god investering, annet enn en investering i opplevelser. Hvis målet primært er å tjene penger ville jeg gjort noe annet. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvis du ikke har råd i følge lånekalkulator med fire barn, hvorfor har du da råd allikevel om du trekker fra barna? Du har jo fire barn, skal de gå for lut og kaldt vann?

Anonymkode: c0ccf...8a6

Hvor står det at jeg ikke har råd med barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Tannregulering, mye dyrere klær og utstyr, aktiviteter blir mye dyrere, spiser mye mer, konfirmasjon, førerkort… sikkert flere ting også. Jeg har barn fra 7-15 år, og det er MYE dyrere med tenåringer. MYE. Da jeg hadde barnehagebarn kunne jeg ikke forstå disse folkene som sa det var så dyrt med tenåringer, jeg tenkte ikke noe kunne være dyrere enn barnehagebarn. Men jeg tok grundig feil. 🤣

Hytter er sjelden en god investering, annet enn en investering i opplevelser. Hvis målet primært er å tjene penger ville jeg gjort noe annet. 

Kan forstå tankegangen der hvor det er dårlig utleiemarked, det er ikke et problem her hvor vi bor. Litt som å fortsatt eie en leilighet i Oslo for å leie den ut kanskje. Man får med seg leieinntekt og verdistigning så i det store bildet er det lønnsomt for de aller fleste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ja er en del større begivenheter som koster, men de har vi jo vist om siden de var små og spart litt opp😊 tenker også at de må jobbe litt for det de ønsker å bruke penger på som ikke er "må ha". Så litt går det jo å styre hvor dyrt det blir 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørsmålet er vel hvor mye egenkapital dere har i huset, og hvor stor belåningsgraden der er. Sitter dere på høyt lån der? 

Anonymkode: 26567...dbc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...