AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #1 Skrevet 28. juli 2024 jeg er en som utad virker veldig rolig og har aldri hatt flashback. Likevel, jeg er svært skvetten på smell og høye lyder. Liker lite uro i luften rundt meg, så med små barn var jeg veldig sliten. jeg reagerer veldig på høye lyder og støy og liker ikke ballonger og ting som flyr i luften. Slipper du ut en undulat i rommet med meg får jeg lettere panikk. alt dette er jo relativt greit å håndtere men likevel, har jeg en form for ptsd? Jeg er blitt mer og mer lydsensitiv og liker ikke høye host og brå lyder. Klarer fint at folk spiser, så jeg har ikke problemer med sånne lyder. Anonymkode: 77849...866 2
Kassettspiller Skrevet 28. juli 2024 #2 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): jeg er en som utad virker veldig rolig og har aldri hatt flashback. Likevel, jeg er svært skvetten på smell og høye lyder. Liker lite uro i luften rundt meg, så med små barn var jeg veldig sliten. jeg reagerer veldig på høye lyder og støy og liker ikke ballonger og ting som flyr i luften. Slipper du ut en undulat i rommet med meg får jeg lettere panikk. alt dette er jo relativt greit å håndtere men likevel, har jeg en form for ptsd? Jeg er blitt mer og mer lydsensitiv og liker ikke høye host og brå lyder. Klarer fint at folk spiser, så jeg har ikke problemer med sånne lyder. Anonymkode: 77849...866 Det du beskriver kan være relatert til lydsensitivitet, men det er ikke nødvendigvis PTSD (posttraumatisk stresslidelse). Det utløses av en traumatisk hendelse. Jeg er autist og sliter med lydsensitivitet. Når jeg utsettes for visse lyder går kroppen min lett i alarmberedskap fordi lydene oppleves som overveldende og kan være veldig smertefulle. Ville anbefalt å ta hensyn til dette ved å bruke støyreduserende hodetelefoner og være åpen om dette. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #3 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): jeg er en som utad virker veldig rolig og har aldri hatt flashback. Likevel, jeg er svært skvetten på smell og høye lyder. Liker lite uro i luften rundt meg, så med små barn var jeg veldig sliten. jeg reagerer veldig på høye lyder og støy og liker ikke ballonger og ting som flyr i luften. Slipper du ut en undulat i rommet med meg får jeg lettere panikk. alt dette er jo relativt greit å håndtere men likevel, har jeg en form for ptsd? Jeg er blitt mer og mer lydsensitiv og liker ikke høye host og brå lyder. Klarer fint at folk spiser, så jeg har ikke problemer med sånne lyder. Anonymkode: 77849...866 I dagens samfunn er det mange som kjenner på dette, det er ikke uvanlig. Men dersom det er så plagsomt at det er til hinder for å leve et fullverdig liv, så er det ikke innenfor normalen. Både traumer, sykdom (inkl følger etter sykdom eller behandling), og utviklingsforstyrrelser som adhd eller autisme, kan gi slike symtomer. Anonymkode: 37844...6a0
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #4 Skrevet 29. juli 2024 Har du hatt traumer da, TS? Jeg har adhd, og takler ikke lyder, mennesker som kommer for brått på, osv. Jeg får angst og tidvis panikk, avhengig av situasjonen. Anonymkode: fe763...7bd
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #5 Skrevet 29. juli 2024 Jeg har alvorlig svimmelhet og migrene og har det slik. Men, alltid vært over snittet var på mye inntrykk + fort får lettere burnouts og angst, så jeg lurer litt på om det er noe spekter involvert også siden sønn+føere i familie har autisme/adhd. Anonymkode: 8261e...155
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #6 Skrevet 29. juli 2024 Jeg kan få litt panikk hvis det er mye mennesker rundt meg, i butikken osv. Jeg har traumer men ikke voldsomme opplevelser. Har greier fra barndommen samt en studietid som jeg som voksen ser var preget av usikkerhet og mye bekymring. jeg har alltid fullført det jeg starter og er en person som virker rolig og systematisk så adhd eller autisme, det tror jeg ikke at jeg har. Er sosialt veltilpasset.Men jeg vil vel si at jeg er hypersensitiv, selv om det er en motediagnose. Anonymkode: 77849...866
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #7 Skrevet 29. juli 2024 Jeg skvetter også mye, både av høye lyder eller hvis noen kommer brått på meg. Blir fort sliten av å ha mennesker rundt meg, faller ut når folk snakker mye og får en følelse av at jeg vil flykte når det er for mye som skjer rundt meg. Likevel kan jeg f.eks høre på høy musikk som jeg liker uten at det plager med. Blir ikke klok.. Anonymkode: 5b4a2...438
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #8 Skrevet 29. juli 2024 Er ikke dette vanlig høysensitivitet? Anonymkode: 670c7...173
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå