Gå til innhold

Har ei veldig morsom/ironisk frekk venninne - hvordan si fra?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei veldig god venninne som betyr ekstremt masse for meg. Hun er smart, pen, dyktig og.. veldig morsom. Har jeg tenkt.

Men fikk meg en vekker i helgen, da et par venner av oss snakket om hvorfor humoren hennes såret dem og at hun er frekk. Dette er ment som humor, som jeg vet, da hun alltid har hatt slik ironisk-frekk-gjøre narr av folk humor. Han ene var faktisk ganske såret av et par ting hun hadde sagt. 

Jeg synes dette er leit, at de tenker hun er frekk. Men ser også 100% hva de mener. Hva kan jeg si for å hjelpe henne med å korrigere seg selv?

Anonymkode: 9ff50...e11

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det må vel nesten disse menneskene si fra om selv der og da, i stedet for at du skal si fra i etterkant, du som egentlig liker den siden ved henne? 

Anonymkode: 0e455...1e2

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

At hun velger å gjøre narr av andre og forkler det som ironi er typisk mobbing. At du og hun ikke ser det sier at dere er av samme ulla. Men hvorfor skal du ta det opp med henne? DE som er såret får si det selv. Men du kan jo tenke litt selv og ikke applaudere oppførselen.

Anonymkode: 772bb...294

Skrevet

Selvironi da også. Hmm

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne vært venninnen din, jeg har samme type humor. MEN, jeg ser an folk, bruker ikke denne type humor overfor alle, og kun overfor de som har samme type humor selv, og som jeg kjenner godt.

Skulle noen ha sagt fra til meg, bør man nevne at ikke alle har samme type humor, og at man kanskje bør droppe slike kommentarer overfor de man ikke er sikker på at tåler det.

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

At hun velger å gjøre narr av andre og forkler det som ironi er typisk mobbing. At du og hun ikke ser det sier at dere er av samme ulla. Men hvorfor skal du ta det opp med henne? DE som er såret får si det selv. Men du kan jo tenke litt selv og ikke applaudere oppførselen.

Anonymkode: 772bb...294

Dette stemmer jo ikke alltid. Har en kompis som er »frekk» med meg, og jeg slår tilbake. Begge er enige om at vi setter pris på hverandres humor. Men som sagt - jeg skjønner at det ikke er for alle, og hensyntar det.

Anonymkode: bf592...85c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gi oss et eksempel, da!

Jeg mener man kan spøke om det meste, men det må være smart! Og være frekk og ironisk er ikke ensbetydende med morsomt. Jeg kan godt like humor med litt edge, men det kommer veldig an på hvor intelligent det er og om man mestrer å gjøre det med glimt i øyet. Hvis man verken har glimt eller selvironi selv, så kan humoren fort bli verste sort, og bare pinlig.

Anonymkode: 60f89...e76

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke "frekk humor" hvis du faktisk sårer folk, da bommer hun jo totalt...

Anonymkode: 1b057...7ca

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har ei veldig god venninne som betyr ekstremt masse for meg. Hun er smart, pen, dyktig og.. veldig morsom. Har jeg tenkt.

Men fikk meg en vekker i helgen, da et par venner av oss snakket om hvorfor humoren hennes såret dem og at hun er frekk. Dette er ment som humor, som jeg vet, da hun alltid har hatt slik ironisk-frekk-gjøre narr av folk humor. Han ene var faktisk ganske såret av et par ting hun hadde sagt. 

Jeg synes dette er leit, at de tenker hun er frekk. Men ser også 100% hva de mener. Hva kan jeg si for å hjelpe henne med å korrigere seg selv?

Anonymkode: 9ff50...e11

Tja, du må kanskje på tomannshånd opplyse vennlig om at enkelte ikke har samme humor som henne, si - uten å nevne navn - at du vet noen føler seg såret istedetfor å le.

Folk har ulik humor, og ulik selvinnsikt, trygghet i seg selv, selvironi, krenkbarhet... 

Og noen har ikke antenner for sitt publikum. 

Alt dette kan overlappe. 

Anonymkode: 508dd...78f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Gi oss et eksempel, da!

Jeg mener man kan spøke om det meste, men det må være smart! Og være frekk og ironisk er ikke ensbetydende med morsomt. Jeg kan godt like humor med litt edge, men det kommer veldig an på hvor intelligent det er og om man mestrer å gjøre det med glimt i øyet. Hvis man verken har glimt eller selvironi selv, så kan humoren fort bli verste sort, og bare pinlig.

Anonymkode: 60f89...e76

Du tenker at å gjengi noe skriftlig på et anonymt forum uten kontekst, kroppsspråk og tonefall vil tilsvare det venninnen sa? 

Håpløst. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du tenker at å gjengi noe skriftlig på et anonymt forum uten kontekst, kroppsspråk og tonefall vil tilsvare det venninnen sa? 

Håpløst. 

Poenget med eksempelet vil jo være å gjengi det som har betydning for forståelsen av det venninnen sa, deriblant kontekst, kroppsspråk, tonefall, eventuell forhistorie osv. All informasjon som vil være nyttig for oss andre å bedømme hvor frekk denne venninnen egentlig er, slik at vi bedre kan svare på om/hvordan TS skal si fra.

Sånn er det med de aller fleste trådene her. Kun trådstarter er trådstarter, vi andre må nøye oss med informasjonen som kan gis for å danne oss en mening om det som tas opp. Det blir for dumt å si at det er håpløst å komme med et eksempel skriftlig for å beskrive noe, det er tross alt den eneste måten å formidle informasjon på når man er på et anonymt forum.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gjerne hun med litt frekk og svart humor, men jeg har noen venninner som virkelig ikke tåler sånt, så da må jeg moderere meg. 
Men dette er vel en sak de må ta opp selv tenker jeg. Hvorfor skulle du måtte fikse dette? 

Anonymkode: 7c586...f46

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Seff skrev (6 minutter siden):

Poenget med eksempelet vil jo være å gjengi det som har betydning for forståelsen av det venninnen sa, deriblant kontekst, kroppsspråk, tonefall, eventuell forhistorie osv. All informasjon som vil være nyttig for oss andre å bedømme hvor frekk denne venninnen egentlig er, slik at vi bedre kan svare på om/hvordan TS skal si fra.

Sånn er det med de aller fleste trådene her. Kun trådstarter er trådstarter, vi andre må nøye oss med informasjonen som kan gis for å danne oss en mening om det som tas opp. Det blir for dumt å si at det er håpløst å komme med et eksempel skriftlig for å beskrive noe, det er tross alt den eneste måten å formidle informasjon på når man er på et anonymt forum.

Dette er svakhetene ved et skriftlig forum.  Vi hører bare den ene siden, gjenfortalt i ettertid.  Det er ikke mulig å gjengi skriftlig en muntlig setting. Det er knapt mulig når man snakker sammen, for variablene kan endres. Ett enkelt ord kan gjengis med litt ulikt tonefall og kroppsspråk enn originalt. I hvor stor grad noen er såre, nærtagne og krenkbare er også viktig, hvilke typer samtaler de har hatt før, hvordan de kjenner hverandre, osv osv osv osv osv osv. 

Å få noe gjenfortalt vil også i 99,9999% av tilfellene vinkles slik at du er enig med den som gjenforteller. Alt som ikke kan belyses i ønsket favør, utelukkes gjerne. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er ikke "frekk humor" hvis du faktisk sårer folk, da bommer hun jo totalt...

Anonymkode: 1b057...7ca

Si ikke det. I våre dager er det imponerende hvor mange som klarer å bli såret og krenket over det mest utrolige. Snart er det værmeldingen som sårer folk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...