Gå til innhold

Hvor vanlig er egentlig festøyking?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leste en sak i avisen om en "gutt" i begynnelsen av 20 årene som festrøyka og mente at hans generasjon syns det var en kul greie. Det syns mine venner også... for 30 år siden..
Er selv i midten av 40 årene nå, og har opplevd at alle mine venner har sluttet å røyke for mange år siden. Ingen verken røyker eller festrøyker. Diskuterte dette med en venninne som sier at hun har flere venninner som fremdeles røyker på fest, noe jeg er overrasket over.

Er det virkelig vanlig at folk i vår alder festrøyker? Hva i alle dager får de egentlig ut av det annet en høyere risiko for kreft og hjerteinfarkt? Jeg stusser veldig på at folk i den alderen syns det er så kult at de gjør det dersom de kjenner til helserisikoen.. 

Anonymkode: 1550f...3bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen få venner gjør det fortsatt, men de aller fleste har slutta. Snakker her folk +/- 40 år. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det handler om at det er "kult" som du skriver.
Noe må en jo gjøre for å komme seg gjennom dagene....?
Og det er jo ganske godt med en sigg eller to når man drikker.

Anonymkode: 85fb2...f1f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er ganske mange som festrøyker.

Anonymkode: 917e3...930

AnonymBruker
Skrevet

Trodde du det var unormalt å festrøyke? Det er nok mer normalt enn du tror;) Det er godt og hvorfor ikke unne seg noe godt i ny og ne?

Ganske mange som «festrøyker» unner seg nok også en røyk på kvelden f eks, de står bare ikke utenfor butikken eller på busstoppet og røyker lenger, de gjør det i skjul når de kommer hjem👍 De finnes nok her inne også.

Anonymkode: bb961...db4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det virkelig vanlig at folk i vår alder festrøyker?

Vi som er midt i 40-årene? Jeg vil si ja. For at jeg skulle klare å slutte og festrøyke måtte jeg slutte å drikke også. Men det er helt klart en mental greie, for jeg har aldri røkt i edru tilstand så det er ikke noen form for fysisk avhengighet. Skulle jeg begynne å drikke igjen blir det nok røyking også, men jeg teker det er greit å bare holde seg unna begge deler. 

Anonymkode: 9e003...00d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Leste en sak i avisen om en "gutt" i begynnelsen av 20 årene som festrøyka og mente at hans generasjon syns det var en kul greie. Det syns mine venner også... for 30 år siden..
Er selv i midten av 40 årene nå, og har opplevd at alle mine venner har sluttet å røyke for mange år siden. Ingen verken røyker eller festrøyker. Diskuterte dette med en venninne som sier at hun har flere venninner som fremdeles røyker på fest, noe jeg er overrasket over.

Er det virkelig vanlig at folk i vår alder festrøyker? Hva i alle dager får de egentlig ut av det annet en høyere risiko for kreft og hjerteinfarkt? Jeg stusser veldig på at folk i den alderen syns det er så kult at de gjør det dersom de kjenner til helserisikoen.. 

Anonymkode: 1550f...3bd

Hvorfor lurer du egentlig på det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi som er midt i 40-årene? Jeg vil si ja. For at jeg skulle klare å slutte og festrøyke måtte jeg slutte å drikke også. Men det er helt klart en mental greie, for jeg har aldri røkt i edru tilstand så det er ikke noen form for fysisk avhengighet. Skulle jeg begynne å drikke igjen blir det nok røyking også, men jeg teker det er greit å bare holde seg unna begge deler. 

Anonymkode: 9e003...00d

Hvor lenge festrøyket du da, og var det hver helg eller en gang i mnd liksom? Det er da ikke så vanskelig å slutte å festrøyke.

AnonymBruker
Skrevet

Eg gjorde det før. Drakk berre for å få røyk.Slutta med begge deler

Anonymkode: 1609e...b70

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Eg gjorde det før. Drakk berre for å få røyk.Slutta med begge deler

Anonymkode: 1609e...b70

Et glass vin hver kveld er jo sunt sies det, og en unnskyldning for å ta en røyk;)

Personlig kan jeg røyke til fest både med og uten alkohol. Et besøk hos en venninne en kveld med kjasing så kan jeg godt bomme noen sigaretter, blir ikke avhengig uansett og sigg er godt.

• 1 måned senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2024 den 9.51):

Et glass vin hver kveld er jo sunt sies det, og en unnskyldning for å ta en røyk;)

Personlig kan jeg røyke til fest både med og uten alkohol. Et besøk hos en venninne en kveld med kjasing så kan jeg godt bomme noen sigaretter, blir ikke avhengig uansett og sigg er godt.

Festrøyking er hvertfall ikke unormalt! Det er godt😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...