Gå til innhold

Ønske seg penger?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hvis man virkelig ikke klarer å finne noe man ønsker seg kan gjestene gi penger til Røde kors eller noe lignende. De får i allefall aldri nok.

De fleste har da noe de ønsker seg. Jeg har hvertfall masse jeg ønsker meg - men veldig lite som er i en prisklasse som egner seg som gaver i et bryllup.

Er det egentlig så veldig viktig for den som gir gaven om en gir en sølvgaffel eller 1/20 av nye høytalere i stuen? For min del er det viktig at folk får noe de blir glad for og noe de kommer til å bruke. Jeg gidder ikke kjøpe dyrt dill til folk som bare kommer til å havne innerst i et skap. Da vil jeg heller sponse med penger som går til en konkret ting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
De fleste har da noe de ønsker seg. Jeg har hvertfall masse jeg ønsker meg - men veldig lite som er i en prisklasse som egner seg som gaver i et bryllup.

Er det egentlig så veldig viktig for den som gir gaven om en gir en sølvgaffel eller 1/20 av nye høytalere i stuen? For min del er det viktig at folk får noe de blir glad for og noe de kommer til å bruke. Jeg gidder ikke kjøpe dyrt dill til folk som bare kommer til å havne innerst i et skap. Da vil jeg heller sponse med penger som går til en konkret ting.

Dette var ment til de som virkelig ikke klarer å finne noe de ønsker seg.

Skrevet

For å avvike litt fra hele gave-tingen.

Hørte en gang om et brudepar som lot gjestene betale sin egen kuvert i bryllupet, og at dette da var deres gave til brudeparet. De trengte ingenting, men ønsket at så mange som mulig kunne komme i deres bryllup.

Kanskje en idè for flere? Har du alt, trenger du ingenting, ikke penger heller.

Tror folk setter mer pris på å slippe å kjøpe gave enn å "måtte" gi penger. Dette gjorde i tillegg at festen ikke ble så dyr for brudeparet, og de slapp å vurdere hvem de hadde råd til å invitere og ikke.

Skrevet
Vi ønsket oss ikke penger, men fikk alikevel 21.000,- kroner i bryllupsgave tilsammen (utenom det foreldrene våre la i til bryllupet vårt da) . Det satte vi stor pris på, og det er ikke helt uvanlig, har vært i flere bryllup hvor det har vært store / flere pengegaver. Synes det er helt greit å ønske seg penger jeg. Hvis det er det man trenger så må vel det være bedre å få det en nok en vase man ikke trenger?

Jeg synes det er TOPP å gi penger til bryllupsreise, møbler osv i gave. Vi ønsker oss det selv, og håper at vi ikke får en masse ting vi absolutt ikke trenger. Har satt opp bidrag til bryllupsreisen øverst på ønskelisten, og gitt mulighet til å eventuelt gi en opplevelse på reisen gjennom reisebyrået (det er jo en litt mer konkret gave). I tillegg setter vi opp noen få andre ønsker for de som ikke vil gi pengebidrag. Synes det er helt greit jeg, og jeg vill mer enn gjerne gitt pengegaver til andre brudepar hvis det er det de trenger mest.

Skrevet

Bedre å ønske seg penger enn å ikke ha noe å ønske seg da.

Hadde ikke ønsket meg penger til Røde kors, da heller en annen veldedig forening som ikke bruker pengene sine på å reise på hytteturer selv der de spiser masse god mat og har utflukter... Ja de gjør det! Kjenner flere som er med i Røde kors som vil ha oss med fordi de er på så mange gøye turer i Røde kors sin regi... Ja kanskje de tar med noen unger da hvis de skal være ekstra snille.... Nå snakker jeg om de lokale lagene altså.. kan være annerledes sentralt..

Nei, vi ønsker oss penger, sølv, servise og andre ting frasteder som Kithcn, glassmagasinet og div. FÅr vi noe vi ikke vil ha bytter vi det i noe annet.

Evt penger vi får vil bli brukt til bryllupsreise, ny seng eller bunader til oss begge. Vet ikke enda...

Skrevet

Vi ønsker oss penger inn på bryllupsreisekonto itillegg til ønskeliste :)

Skrevet
Hvis brudeparet ønsker seg penger så gir jeg penger - det skulle da bare mangle.

Toppen på egoisme å inneha den holdningen at "nei, av prinsipp så gir jeg ikke penger i gave - jeg finner heller på noe å kjøpe - selvom jeg vet at det ikke er det de ønsker seg"  :overrasket:  Hva er problemer med å få laget en bankremisse i banken ?

Helt enig i denne! Synes ikke det er frekt å ønske seg penger i det hele tatt..

Gjest Gjest_Anki_*
Skrevet

Maken til rare påfunn... Er helt enig med henne som skrev at hovedpoenget er vel ikke hva gjestene ønsker å gi, men hva brudeparet ønsker seg!!!! U go girl :klappe::klappe:

Skrevet
Maken til rare påfunn... Er helt enig med henne som skrev at hovedpoenget er vel ikke hva gjestene ønsker å gi, men hva brudeparet ønsker seg!!!! U go girl :klappe:  :klappe:

Vel, eg veit ikkje heilt om eg er einig her...

Er likar å gi spesielle og personlege gåver, ofte ting som ikkje kan kjøpast. Kva eg har lyst å gi syns eg er viktigare enn kva andre ynskjer seg. Ei ynskjeliste er berre ei ynskje-liste, ikkje ei bestillingsliste.

Er trur ikkje eg hadde gitt pengar i bryllupsgåve til nokon..

Skrevet
Ei ynskjeliste er berre ei ynskje-liste, ikkje ei bestillingsliste.

Enig. Synes enkelte oppfører seg som om bryllupsgaver er noe man har krav på og nåde den som ikke følger ønskelisten til punkt å prikke.

Skrevet

Synes det er heilt greit å gi peng i bryllupsgave, og kommer nok til å ønske oss det vi også(!!!), sammen med en del andre ting..Har vært samboere en stund så vi har allerede en del bestikk, glass og servise... :kgblunk: Men det er helt opp til gjestene hva de ønsker å gi.. Synes det er topp at folk gir personlige gaver også, det viser at man bryr seg og tør å gjøre noe litt annerledes... :tommel:

Skrevet

Dette med å gi service, bestikk, glass etc i gave i bryllup er en gammel tradisjon fra den tiden man giftet seg ung og virkelig trengte den slags utstyr for å kunne "stifte et hjem". For oss som gifter oss i dag, er virkeligheten annerledes. Vi er gjerne eldre enn våre foreldre/besteforeldre var da de giftet seg. Vi har ofte vært samboere i lengre tid, og har det meste av det vi trenger av den slags utstyr. I tillegg er det vel flere som ikke synes det er fullt så obligatorisk med sølvtøy i dag. Vi setter pris på andre ting; f.eks. opplevelser i form av en fantastisk bryllupsreise.

Jeg tror derfor det er en generasjonskløft i forhold til om man synes det er greit med pengegaver eller ikke. Jeg vet at mine og min forlovedes gamle tanter ville synes det var smakløst med pengegaver. Og da synes jeg de skal få slippe å gi oss det. Selv liker jeg ikke tanken på at mine venner (noen av de med dårligere råd enn meg) skal gi meg penger. Så derfor ønsker vi oss penger av våre nærmeste som har forståelse for pengeønsket vårt. Og så setter vi opp en ønskeliste for de som vil gi tradisjonelle gaver. Selv om vi har det meste fra før, skal vi nok klare å komme frem til noe... Det klarer alle!

Ikke gjør dette til et stort problem. Ønsk dere litt av hvert...så blir alle fornøyd. Men ikke gjør som en bekjent av meg som skrev kontonummer i initasjonen. Den er bare for drøy!

Skrevet

Vi var i gang med å legge nytt tak på huset da vi hadde bryllup, så vi ønska oss (penge)bidrag til taket. I tillegg la vi ut ønskeliste på Tilbords.

Dermed sto gjestene helt fritt - og vi fikk ingen negative tilbakemeldinger.

Selv har jeg ingen problemer med å gi penger til bryllup og i andre sammenhenger. Syns det er greit at mottaker kan slå sammen pengegavene til noe vedkommende virkelig ønsker seg, og som blir for dyrt for meg å kjøpe. Jeg har heller ikke noe problem med om noen sammenligner min pengegave med andres, da er det de og ikke jeg som har et problem...

Å si at det ikke er god takt og tone å ønske seg penger er komplett latterlig for meg, det får være måte på regelverk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...