Cathie Skrevet 18. februar 2006 #21 Skrevet 18. februar 2006 Men hva hvis man ikke har brukt noe særlig penger på festen da... Og har gjort det så lite som mulig, og har alt man trenger av ting til hus og sånn... Hva ønsker man seg da??
Arkana Skrevet 18. februar 2006 #22 Skrevet 18. februar 2006 og har alt man trenger av ting til hus og sånn... Hva ønsker man seg da?? ← Så du kjøper aldri ting til deg selv eller huset lenger? Har du virkelig absolutt alt? Man trenger ikke ønske seg bare møbler, service og bestikk, det går an å ønske seg helt vanlige ting også.
Cathie Skrevet 18. februar 2006 #23 Skrevet 18. februar 2006 Så du kjøper aldri ting til deg selv eller huset lenger? Har du virkelig absolutt alt? Man trenger ikke ønske seg bare møbler, service og bestikk, det går an å ønske seg helt vanlige ting også. ← For å ta meg selv som eksempel da... Når jeg gifta meg hadde vi en pitteliten leilighet på 30 kvadrat, sånn at hvis folk skulle kjøpe ting til oss der hadde vi ikke hatt plass til å bo der! Vi hadde allt for mye ting fra før!! Hva syns du vi skulle ønsket oss? Sånn eksempler? Man får jo som regel en god del gaver..
Arkana Skrevet 18. februar 2006 #24 Skrevet 18. februar 2006 Tja, hva kjøper du som du trenger eller har lyst på da? Sminke, parfyme/after shave, bøker, DVD'er, CD'er, noe nytt utstyr til PC'en, ny mobiltelefon, pene bilder/fotografier, fotoalbum til bryllupsbildene, gavekort (hakket bedre enn penger), og dere har sikkert noe gammelt/utdatert i huset som dere kunne tenke dere å bytte ut som f.eks. TV/DVD-spiller/videospiller/stereoanlegg, diverse møbler, gardiner, sengetøy, håndklær osv.
Cathie Skrevet 18. februar 2006 #25 Skrevet 18. februar 2006 Jeg ønsker meg ikke sminke eller parfyme i bryllupsgave (spennende å sett hva folk hadde kommet med)... For meg blir i alle fall det rarere enn penger. Allt av tv ting og sånnt hadde det bare vært tull å ønske seg når alt vi hadde fungerte! Som sakt vi hadde ikke plass til et håndkle til for å si det sånn! Hvis noen spurte hva vi ønsket oss så vi bare på en pen måte at vi faktisk ikke hadde plass til noe mer og at gavekort og penger var noe vi satt stor pris på av den grunn! Alle de vi/våre foreldre pratet med forsto situasjonen godt og vi fikk minimalt (selvfølgelig noen som kom med pytegjenstander og sånn å) med ting vi ikke hadde plass til/behøvde! Ser rett og slett ikke hvor vi var uhøfflige eller ikke eide takt og tone!
Gjest *Gjest Skrevet 18. februar 2006 #26 Skrevet 18. februar 2006 Syns det er greit å ønske seg penger jeg. Så kan man i tillegg legge ut ønskelister, så kan gjestene selv velge da, om de syns det er smålig å gi penger i forhold til en god kjøkkenkniv, nytt sengetøy, pene duker eller servise.. Hver sin smak, og sannsynligvis finner alle noe som er aktuelt..
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #27 Skrevet 19. februar 2006 Jeg synes ikke noe om å gi penger i bryllupsgave, så fremt det ikke gjelder f.eks. fra ens foreldre. Kan ikke helt sette fingeren på hvorfor, men det er kanskje noe med at det blir litt som å betale for andres bryllup, på en mer direkte måte enn en gave (dessuten er penger veldig upersonlig og krever lite omtanke eller kreativitet). Synes det blir litt merkelig, hvorfor ikke heller droppe den dyre festen og betale sofaen, reisen eller oppussingen av badet selv istedet for å gå en omvei på denne måten. "Vi brukte alle pengene på festen så nå har vi ikke råd til andre ting, derfor må dere hjelpe oss." Nei, jeg synes bare det er rart og må innrømme at jeg neppe hadde gitt penger selv om dette var det eneste paret ønsket seg (det må da virkelig være mulig å hoste opp noen ønsker annet enn penger, det er ingen som har ALT). I tillegg er jeg enig med de andre over her om at det nok er umulig å ikke sammenligne hvor mye man har fått fra hver enkelt, verdien blir plutselig veldig synlig og jeg er helt sikker på at mange synes det er ubehagelig. ← Men hvor kreativt er det å kjøpe fra en utlagt ønskeliste?? Det er himla dyrt med et bryllup. Så jenter, ønsk dere penger... Det er veldig greit med en bankkremisse, og veldig lettvint, og gir veldig fornøyde brudepar
kitekatt Skrevet 19. februar 2006 #28 Skrevet 19. februar 2006 (endret) Vi har lagt ut ønskeliste på servise, et par ande ting og gavekort på ikea, skeidar, tilbords, indiska o.l. I tillegg har vi skrevet at vi ønsker oss pengegaver til bryllupsreisen. Synes det er helt greit jeg. Tror de fleste skjønner at man har det meste til huset når man er i 30 åra, så gavekort og penger synes jeg er helt ok. Men synes det er greit å spesifisere litt hva man ønsker seg penger til, slik at gjestene får en følelse av hva de bidrar til hvis de gir penger. Hadde noen skriveleifer, som vanlig Endret 19. februar 2006 av kitekatt
BAMBI<3 Skrevet 19. februar 2006 Forfatter #29 Skrevet 19. februar 2006 For å ta meg selv som eksempel da... Når jeg gifta meg hadde vi en pitteliten leilighet på 30 kvadrat, sånn at hvis folk skulle kjøpe ting til oss der hadde vi ikke hatt plass til å bo der! Vi hadde allt for mye ting fra før!! Hva syns du vi skulle ønsket oss? Sånn eksempler? Man får jo som regel en god del gaver.. ← Samme problemet her! har en liten leilighet på 25 kvadrat. hvor skal vi få plass til alt. vi skal jo få oss noe større etterhvert, men hvor skal vi sette alle gavene til den tiden? vi blir jo takknemlig for alt vi får uansett hva det er, men håper vi får litt penger sånn at vi kan komme oss et lite stykke videre feks større leilighet?
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #30 Skrevet 19. februar 2006 Vi var innom tanken på å ønske oss en romantisk weekend til vår 1-års bryllupsdag. Har mange gjester som kjenner hverandre og kan spleise på gave. Fordi vi faktisk ikke har skikkelige vinglass og servise er fra begynnelsen av 90-tallet (med MYE rart mønster...), endte vi opp på mer tradisjonelle ting, i tillegg til kunst og noen møbler. Personlig ville jeg ikke likt å gi rene penger til brudeparet, tilskudd til bryllupsreise (på organisert vis, der man kan kjøpe en spesiell del av reisen, type "champagnemiddag på en øde øy en halvtime med båt fra hotellet") har jeg ikke noe imot.
Gjest gjesta Skrevet 19. februar 2006 #31 Skrevet 19. februar 2006 Vi kommer til å ønske oss penger med foreldre og besteforeldre og søsken, for jeg synes det blir feil å ønske seg penger når vi bruker så mye som vi gjør på festen, for da er det sikkert mange som tenker at vi heller kunne hatt et mer sparsomt bryllup og vips så hadde vi hatt mer penger.. Men jeg vil ha et stort bryllup og jeg er villig til å betale det det koster.. Dessuten er vi begge veldig unge, har ikke så veldig mye annet enn hverdagservice, billige kasseroller og europris-bestikk, så derfor synes jeg det er en super anledning til å få litt forskjellig til hjemmet av bedre kvalitet
prinsessa Skrevet 19. februar 2006 #32 Skrevet 19. februar 2006 Hvorfor det? ← Jeg synes ikke noe om å gi penger i bryllupsgave, så fremt det ikke gjelder f.eks. fra ens foreldre. Kan ikke helt sette fingeren på hvorfor, men det er kanskje noe med at det blir litt som å betale for andres bryllup, på en mer direkte måte enn en gave (dessuten er penger veldig upersonlig og krever lite omtanke eller kreativitet). Synes det blir litt merkelig, hvorfor ikke heller droppe den dyre festen og betale sofaen, reisen eller oppussingen av badet selv istedet for å gå en omvei på denne måten. "Vi brukte alle pengene på festen så nå har vi ikke råd til andre ting, derfor må dere hjelpe oss." Nei, jeg synes bare det er rart og må innrømme at jeg neppe hadde gitt penger selv om dette var det eneste paret ønsket seg (det må da virkelig være mulig å hoste opp noen ønsker annet enn penger, det er ingen som har ALT). I tillegg er jeg enig med de andre over her om at det nok er umulig å ikke sammenligne hvor mye man har fått fra hver enkelt, verdien blir plutselig veldig synlig og jeg er helt sikker på at mange synes det er ubehagelig. ← Derfor!
Cathie Skrevet 19. februar 2006 #33 Skrevet 19. februar 2006 Derfor! ← Hvis du leser gjennom det jeg har skrevet i ettertid som mitt eksempel, mener du da at vi burde gjort det annerledes??
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #34 Skrevet 19. februar 2006 Tja, hva kjøper du som du trenger eller har lyst på da? Sminke, parfyme/after shave, bøker, DVD'er, CD'er, noe nytt utstyr til PC'en, ny mobiltelefon, pene bilder/fotografier, fotoalbum til bryllupsbildene, gavekort (hakket bedre enn penger), og dere har sikkert noe gammelt/utdatert i huset som dere kunne tenke dere å bytte ut som f.eks. TV/DVD-spiller/videospiller/stereoanlegg, diverse møbler, gardiner, sengetøy, håndklær osv. ← Å ønske seg parfyme og sminke til bryllupet er seriøst det dummeste jeg har hørt! Jeg ville mye heller gitt et gavekort på reise, massasjetime eller penger enn å komme med en parfyme. Gave til bryllup er jo dessuten noe som paret skal få sammen!
Gjest gjest1 Skrevet 19. februar 2006 #35 Skrevet 19. februar 2006 Jeg merker at jeg selv har hatt litt problemer med å gi penger - men når jeg tenker meg om så kommer vi nok gjerne til å ende opp med å ønske oss penger/gavekort selv. Å ønske seg parfyme, cd'er o.l. blir helt søkt for meg å ønske seg til ett bryllup - og når det gjelder mer tradisjonelle ønsker som servise og bestikk har vi allerede alt vi trenger + litt til. En liten liste kan vi nok få til - en kan alltids trenge en ekstra vase og noen lysestaker, men den listen tror jeg nok kommer til å bli veeeldig kort. Det vi ønsker oss nå er større ting som umulig andre enn våre foreldre kan finne på å kjøpe i gave (pga prisen) I utgangspunktet så er jo gavekort da kjekt - men som en skrev i en annen tråd - det er jo trasig om en får altfor mye gavekort til en butikk, slik at en ender opp med å måtte kjøpe noe en egentlig ikke trenger. Derfor synes jeg bankremisser er bedre enn gavekort. Så jeg har vel tilslutt endt opp med at det er greit å gi penger i gave, så lenge det kommer klart frem av ønskelisten hva pengene skal brukes til. Om det er til bryllupsreise eller ny seng er samme for meg, men om det er penger som skalforsvinner inn på brukskontoen er det uaktuelt.
Cathie Skrevet 19. februar 2006 #36 Skrevet 19. februar 2006 Bare for å legge til, vi brukte pengene vi fikk på bryllupsreise, og presiserte også dette i takkekortene, at de bidro til å gi oss en opplevelse vi ikke kom til å glemme
prinsessa Skrevet 19. februar 2006 #37 Skrevet 19. februar 2006 Hvis du leser gjennom det jeg har skrevet i ettertid som mitt eksempel, mener du da at vi burde gjort det annerledes?? ← Ja. Dere skal vel ikke bo i en så liten leilighet resten av livet. Er bare så enig med hva Arkana skriver. Det kan til nød gå ann hvis man f.eks ønsker seg penger til bryllupsreise o.l. Er ikke noe særlig å gi penger i bryllupsgave som blir brukt til å betale strømregningen neste mnd. Man kan jo f.eks ønske seg frukttre til hagen, hagemøbler, grill og sånne ting også trenger ikke å være bare "inneting"
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #38 Skrevet 19. februar 2006 Hvis man virkelig ikke klarer å finne noe man ønsker seg kan gjestene gi penger til Røde kors eller noe lignende. De får i allefall aldri nok.
Cathie Skrevet 19. februar 2006 #39 Skrevet 19. februar 2006 Ja. Dere skal vel ikke bo i en så liten leilighet resten av livet. Er bare så enig med hva Arkana skriver. Det kan til nød gå ann hvis man f.eks ønsker seg penger til bryllupsreise o.l. Er ikke noe særlig å gi penger i bryllupsgave som blir brukt til å betale strømregningen neste mnd. Man kan jo f.eks ønske seg frukttre til hagen, hagemøbler, grill og sånne ting også trenger ikke å være bare "inneting" ← Vi bodde i blokk uten veranda og ikke noe oppbevaringssted! Skulle vi leid lagerplass i et år da? For vi har ikke kjøpt noe nytt sted før nå, og enda står mesteparten i garasjen til foreldrene til mannen så de må ha bilen ute av den grunn
prinsessa Skrevet 19. februar 2006 #40 Skrevet 19. februar 2006 Hvis man virkelig ikke klarer å finne noe man ønsker seg kan gjestene gi penger til Røde kors eller noe lignende. De får i allefall aldri nok. ←
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå