Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Teakmøbler, hva synes dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

hva skal vi gjøre med alle de teakmøblene som står rundt om kring? Brenne dem? 

Anonymkode: aa4e9...63a

Neida, som jeg sa, en skjenk fra oldefar er OK. Har du mer, har du gått inn for å skaffe deg det. Det blir som å ha flere minkpelser. Hva gjør du med minkpelsene dine? Du har dem kanskje i skapet, men de færreste kjøper flere og bruker dem daglig. 

Anonymkode: 06cc5...fb4

AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (9 timer siden):

Det er helt ok å gå med pelser som er arvet eller kjøpt på loppemarked. Det tar seg slett ikke dårlig ut. Å ikke gjenbruke pels er fryktelig sløsing og dårlig for miljøet. Det samme gjelder selvsagt teakmøbler.

Selvsagt tar det seg dårlig ut. Ved å bruke ekte pels (og ofte også pels-imitasjon) skaper du etterspørsel etter mer pels. Det er ikke alle som har en gammel minkpels fra oldemor, og de vil dermed oppsøke nylagde minkpelser. På den måten opprettholder du en skadelig industri. Det samme gjelder for teakmøbler. Ved å handle og ha teakmøbler opprettholdes etterspørselen etter møbler i teak, og det opprettholder en svært skadelig industri. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva liker dere ts? Hvilke farger, former og stiler? 

Det son er flott med den skjenken dere har er at dere kan ha teak lenestol som en viste bilde av (vi hadde slike i vårt barndomshjem. ELSK!) eller dere kan ha teakstoler med skinn, eller eames egget. Det finnes egentlig ingen begrensinger. 

Søk på dansk retro interiør, og se hva som dukker opp fra boliger og hytter. Det kan dere bruke som inspirasjon.

Søk på pinterest eller instagram etter inspirasjon til hvordan innrede med teakmøbler i en miks med andre møbler, tekstiler og  farger. Finnes mye inspirerende på youtube også. Bla en kanal som heter Sorry Girls. Hun ene går for retro brun gøy 70 talls stil i sitt hus.

Kikk igjennom og se hva som inspirerer dere! Lykke til!

Ps post gjerne inspo bilder i tråden.

Anonymkode: 81d13...258

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Selvsagt tar det seg dårlig ut. Ved å bruke ekte pels (og ofte også pels-imitasjon) skaper du etterspørsel etter mer pels. Det er ikke alle som har en gammel minkpels fra oldemor, og de vil dermed oppsøke nylagde minkpelser. På den måten opprettholder du en skadelig industri. Det samme gjelder for teakmøbler. Ved å handle og ha teakmøbler opprettholdes etterspørselen etter møbler i teak, og det opprettholder en svært skadelig industri. 

Og hva mener du vi skal gjøre med alle de teakmøblene som allerede finnes der ute? Er det bedre å brenne dem enn å bruke dem. Det er masse brukte flotte møbler som ligger bla på finn.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg tenker at dersom dette er et tema du brenner for så lager du en egen tråd om det og ikke kupper denne tråden og avsporer mer nå.

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2024 den 23.55):

Jeg tenker at dersom dette er et tema du brenner for så lager du en egen tråd om det og ikke kupper denne tråden og avsporer mer nå.

Det er jo ikke avsporing. Tråden heter «Teakmøbler, hva synes dere» og et av spørsmålene i innlegget er om det er trist med teakmøbler. Ja, det er det. Er det ikke lov å ha avvikende synspunkter i en diskusjonstråd? Er ikke det hele poenget? Men ok, jeg skal la det være. Jeg svarer imidlertid bare på direkte spørsmål, så det er ikke jeg som sporer av :) 

AnonymBruker
Skrevet

Ja takk for alle synspunkter. Og med trist mener jeg vel egentlig mørkt og gammeldags, Men jeg liker godt midcenturymodern -stilen og står for det!

Har veldig sansen for å kjøpe brukte kvalitetsmøbler fremfor nytt.

Er kjempefornød med skjenken og vurderer å kombinere den med et høyere skap på den andre veggen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.7.2024 den 22.35):

Personlig hadde jeg synes det var svært taktløst å dekorere huset med møbler av teak, selv om jeg nok ville synes det var mer OK med én skjenk i teak fra oldefar. 

taktløst??

hvem skulle bli fornærmet?

Anonymkode: 0fcf0...ec2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

taktløst??

hvem skulle bli fornærmet?

klima og miljøforkjemperne

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2024 den 23.29):

Det samme gjelder for teakmøbler. Ved å handle og ha teakmøbler opprettholdes etterspørselen etter møbler i teak, og det opprettholder en svært skadelig industri. 

Det er ikke bedre for miljøet å brenne teak og kjøpe nytt. Nye møbler skal også produseres og fraktes, og er sjeldent like kvalitetsmessige at de holder i 50+ år slik som teak gjør. Det skjer ikke at jeg kaster møblene jeg arvet fra bestemor fordi noen kan bli påvirket. Det beste er alltid gjenbruk, om det er teak eller furu fra 90-tallet. 

Anonymkode: eb645...34e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

klima og miljøforkjemperne

Som klima- og miljøforkjemper vil jeg si at det er absurd å ikke fremsnakke gjenbruk av kvalitetsmøbler.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...